سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

قدرت آگاهي از برند بازاريابي

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - ارزش ویژه برند، مجموعه ای از دارایی ها و تعهدات مرتبط با برند است. این مفهوم حقیقتا نقش مارکتینگ و مدیر ارشد مارکتینگ را متحول کرده است. دارایی های یک برند را می توان به سه دسته تقسیم کرد؛ آگاهی از برند، وفاداری به برند و تداعی کننده های برند. تمامی اینها مزیت رقابتی قدرتمندی ایجاد می کنند و نیازمند مدیریت فعال هستند. در ادامه با هورموند همراه شوید تا به بررسی آگاهی از برند بپردازیم.
فرصت امروز نوشت:
به گزارش هورموند، افراد معمولا برای آگاهی از برند ارزش کافی قائل نیستند، اما این دارایی برند می تواند دارایی استراتژیک کلیدی باشد. در بعضی از صنایع که محصولات مشابه هستند آگاهی از برند تمایز رقابتی پایدار ایجاد می کند. وظیفه این دارایی متمایز کردن برندها از جنبه به خاطر آوردن و آشنا بودن است.
آگاهی از برند می تواند مزیت های رقابتی فراوانی ایجاد کند؛ اول اینکه، به برند حس آشنا بودن می بخشد و افراد، برند آشنا را دوست دارند. برای محصولات معمولی نظیر صابون و آدامس، آشنا بودن می تواند محرک تصمیم گیری خرید باشد. آزمایش های طعم محصولاتی مانند کولا و کره بادام زمینی نشان داده است که نام شناخته شده می تواند بر ارزیابی ها تأثیر بگذارد، حتی اگر هرگز برند خریداری نشده یا از آن استفاده نشده باشد.
دوم، آگاهی از نام می تواند نشانه حضور، تعهد و دوام تلقی شود؛ ویژگی هایی که می تواند حتی برای خریداران مصرف کننده اجناس بادوام نیز مهم باشد. مطابق این منطق که اگر نامی شناخته می شود حتما دلیلی برای آن وجود دارد. برنامه «اینتل اینساید» به نحو چشمگیری در ایجاد ادراک از فناوری پیشرفته موفق بود و بااینکه هیچ چیز در مورد شرکت یا محصول بیان نمی کرد، بیش از یک دهه برتری قیمتی برای اینتل به بار آورد. در اینجا قدرت آگاهی از برند نقش اصلی را ایفا می کرد.
سوم، برجسته بودن برند مشخص می کند که آیا برند در زمان کلیدی فرآیند خرید، به خاطر آورده می شود یا خیر. نخستین قدم در انتخاب آژانسی تبلیغاتی، خودرو یا سیستمی کامپیوتری، تصمیم گیری بر سر انتخاب برندهایی است که مدنظر قرارگرفته و بررسی می شوند. نهایت نفوذ نام، زمانی است که با اشاره به دسته خاصی از محصولات، تنها یک برند به خاطر آورده می شود. دستمال کاغذی کلینکس، سفیدکننده وایتکس، چسب زخم اید، ژل جل-او، مداد سوسمارنشان و پنیر خامه ای فیلادلفیا را در نظر بگیرید. در هر مورد چند برند دیگر می توانید نام ببرید؟ چگونه می خواهید با برند پرنفوذتر رقابت کنید؟
آگاهی از برند، دارایی ای است که می تواند بی نهایت ماندگار و درنتیجه پایدار باشد. کنار زدن برندی که به یک سطح از آگاهی غالب و مسلط رسیده، کاری بس دشوار است. برای مثال آگاهی مشتریان از برند داتسون تا چهار سال بعد از اینکه شرکت نام خود را به نیسان تغییر داد، همچنان پابرجا و قوی باقی مانده بود. در مطالعه ای دیگر در زمینه آشنا بودن، از خانم های خانه دار خواسته شد هر تعداد برند در هر زمینه می توانند نام ببرند؛ هر یک از آنها به طور متوسط ۲۸ برند را نام بردند. عمر برندهای نام برده شده شگفت انگیز بود؛ بیش از ۸۵ درصد آنها عمری بیش از ۲۵ سال داشتند و قدمت ۳۶ درصد از آنها به بیش از ۷۵ سال می رسید.
تفاوت قابل توجهی میان بازشناسی (آیا تاکنون نام برند X را شنیده اید) و به خاطر آوری بدون کمک (کدام برندهای شاسی بلند را می توانید نام ببرید) وجود دارد. برخی اوقات هنگامی که میزان به خاطر آوری بدون کمک یک برند بالغ پایین باشد، بازشناسی آن حتی در حد مطلوب هم نخواهد بود. درواقع برندهایی که بازشناسی بالا و به خاطرآوری پایین دارند، اصطلاحا برندهای گورستانی نامیده می شوند. بدون به خاطرآوری، آنها از بازی خارج هستند. بازشناسی بالای آنها به این معنی است که آنها اخبار دیروز به حساب می آیند، ازاین رو به دشواری دیده می شوند و انرژی کسب می کنند.
مصرف کنندگان هرروز با پیام های تبلیغاتی بیشتر و بیشتری بمباران می شوند، ازاین رو ایجاد آگاهی و حضور به ویژه با در نظر گرفتن چندپارگی و درهم ریختگی موجود در رسانه های گروهی، به چالشی جدی تبدیل شده است. یک راه برای دیده شدن، توسعه برند در گروه های محصول است. به همین دلیل شرکت هایی مانند ۳M، سونی، توشیبا و جنرال الکتریک از مزیت برخوردارند، چراکه قلمروی گسترده محصولات شان موجب دیده شدن هرچه بیشتر برندشان شده است.
راه دیگر فراتر رفتن از کانال های رسانه ای معمول و استفاده از ترویج در رویدادها، سمپلینگ، روابط عمومی، جوامع اینترنتی و دیگر رویدادهای به دست آوردن توجهات است. برای مثال اثرات اسپانسرینگ سامسونگ از المپیک، فروشگاه های نایک تاون، آویزان کردن ساعت ۱۵۰ متری از آسمانخراش های فرانکفورت و توکیو توسط سواچ و… را در نظر بگیرید. تمامی این شرکت ها توانستند سطح آگاهی از برند خود را بسیار مؤثرتر از زمانی که تنها متکی به تبلیغات بودند بالا ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/9827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود