آخرين مطالب

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي مقالات بازاريابي

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

  بزرگنمايي:

بازاريابي سياسي - بررسي نقش بازاريابي چشم گير در دنياي امروزي از ديدگاه ست گادين
پيشينيان ما را به هم‌رنگي و تشابه توصيه کرده‌اند و از کودکي همواره در گوش‌مان زمزمه کرده‌اند که خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو! بازاريابي چشم گير
نجواي همرنگي با جمع به ما مي‌آموزد که: بايد خود را به رنگ ديگران درآوري تا شاخص نباشي. بايد گام در راه‌هاي پيموده بنهي تا گمراه نشوي. و بايد دنباله‌رو باشي تا مورد انتقاد قرار نگيري. و همه‌ي اين‌ها بدين معناست که خواهي نشوي رسوا مقلد باش و نه مبتکر.
طرز تفکر ياد شده ريشه در هراس از انتقاد دارد و مورد انتقاد قرار گرفتن را مترادف با رسوايي قلمداد مي‌کند. ست گادين نويسنده کتاب گاو بنفش در کتابش مخاطبان را نه به هم‌رنگي بلکه به تک‌رنگي و تمايز در کسب‌وکار فرا مي‌خواند. در اين مطلب خلاصه‌اي از کتاب گاو بنفش را مي‌خوانيد.
Pهاي ناکافي
بازارياب‌ها سال‌ها در مورد 5p بازاريابي سخن گفتند. برخي از آن‌ها شامل موراد زير هستند:
محصول (Product)قيمت(Pricing)ترويج (Promotion)جايگاه‌يابي (positioning)روابط عمومي (Public Relation)بسته‌بندي ( Packaging)پيشي گرفتن (Pass-along)اين‌ها چک‌ليست‌هاي بازاريابي هستند.
روشي سريع جهت اطمينان از اين‌که شما کار خود را انجام داده‌‍ايد.
راهي براي تشريح اين‌که چگونه شما در تلاشيد تا مردم را متمايز نماييد.
که تنها از محصولاتي که شما ساخته‌ايد، بخرند.
اگر اين عوامل با هم در تضاد باشند، (مثلا غذايي پوره‌اي که آن را براي بزرگسالان تدارک ديده‌ايد، اما طعم غذاي کودک داشته باشد.) در آن‌صورت فعاليت‌هاي بازاريابي کمرنگ و کاملا بي‌اثر خواهند شد.
تضميني براي موثر بودن فعاليت‌هاي بازاريابي وجود ندارد.
اما روش انجام کار، اين‌که شما همه‌ي Pها را به درستي به کار گيريد، احتمال موفقيت شما را بيشتر مي‌کند.
اما Pها ديگر کافي نيستند.
در اين مطلب در مورد P جديدي صحبت خواهيم کرد که ناگهان فوق‌العاده اهميت پيدا کرده است.
P جديد
P جديد که توسط ست گادين گاو بنفش نام‌گذاري شده است.
او گاو بنفش را اين‌گونه توصيف مي‌کند: وقتي چند سال قبل به همراه خانواده‌ام در فرانسه مشغول رانندگي بودم، مجذوب صدها گاوي شدم که در مرتع زيبايي در کنار جاده مي‌چريدند. از شيشه اتومبيل به اين منظره چشم دوخته بوديم و از اين‌که چقدر همه چيز مي‌تواند زيبا باشد، شگفت‌زده بوديم.
پس از بيست دقيقه توجه‌مان را کم کم از آن گاوها برگردانديم.
گاوهاي جديد به طور کامل شبيه به گاوهاي قبلي بودند.
و چيزي که تا پيش از اين سرگرم‌کننده بود، حال ديگر عادي شده بود.
بدتر از عادي، کسالت‌آور شده بود.
گاوها پس از اين‌که مدتي آن‌ها را مي‌بينيد، خسته‌کننده مي‌شوند.
ممکن است گاوهاي بسيار خوب و جذابي باشند، گاوهاي خوش‌اخلاق و يا زير تابش نورافکن‌هاي رنگارنگ، اما باز هم کسالت‌آورند.
ولي يک گاو بنفش مي‌تواند جالب باشد (براي مدتي). ويژگي خاص گاو بنفش اينست که بايد چشم‌گير باشد.
بازاريابي چشم گير
يک موضوع چشم‌گير چيزي است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود.
شايسته‌ي توجه است، چيزي است استثنايي، جديد و جالب.
کالاهاي کسالت‌آور به چشم نمي‌آيند و گاوهايي هستند قهوه‌اي.
بازاريابي چشم گير ، هنري است که از طريق آن بتوانيم چيزهايي را در ارتباط با محصولات و خدمات شايسته‌ي توجه سازيم.
اين عبارت به اين معنا نيست که به بازاريابي به عنوان گزينه‌ي آخر توجه کنيم; يعني درک اين‌نکته که اگر محصول و خدمت شما چشم‌گير نباشد، به چشم نمي‌آيد.
مصرف‌کننده‌ي پسامصرف خارج از فرآيند خريد است.
ما چيزهايي را که لازم داريم، در اختيار داريم.
نيازهاي محدودي داريم و بسيار مشغول‌تر از آن هستيم که زمان زيادي را صرف جستجوي آن‌چه شما براي توليد آن به سختي تلاش نموده‌ايم، نماييم.
واحد بازاريابي يک کالا يا خدمت را در اختيار مي‌گيرد و پول صرف مي‌کند تا مزاياي خاص آن را به اطلاع مخاطبين هدف برساند.
اين روش ديگر کارايي ندارد.
من معتقدم که ما به جايي رسيده‌ايم که ديگر نمي‌توانيم به صورت مستقيم با انبوه طرف شويم.
ما دنيايي خلق کرده‌ايم که اکثر محصولات ديده نمي‌شوند.
در طول دو هفته‌ قبل نويسندگان تيزهوش کسب‌وکار خاطر نشان کردند که بازاريابي در حال تغيير است. بازارياب‌‍‌ها در مورد انديشه‌هاي مطرح شده، مطالعه‌‎‌ها و بحث‌ها کرده و حتي برخي از آن‌ها را مورد استفاده قرار داده‌اند.
اما جوهره‌ي استراتژي‌هاي گذشته‌ي بازاريابي را رها ننموده‌اند. روش‌هاي سنتي ديگر منسوخ شده‌اند. صدها سال انديشه‌هاي بازاريابي ارزش خود را از دست داده‌اند.
راه‌هاي پيشنهاد شده کارساز نيستند، همه‌ي آن‌ها را بايد به فراموشي سپرد.
بنابراين تبليغات را متوقف کنيد و دست به کاري ابتکاري بزنيد.
چرا به گاو بنفش نياز داريد؟
سال‌ها قبل يک پيتزافروش در بين هزاران پيتزا فروش ديگر تصميم گرفت پيتزاهايي يخ زده به مشتريان ارائه دهد. اين ابتکار به موفقيت رسيد و در زمان کوتاهي در فروشگاه‌هاي بسياري عرضه شد. اين داستان حاکي از موفقيت بزرگي است: محصول جديدي را ابداع کردند، به صورت انبوده تبليغات انجام دادند و پول زيادي را به دست آوردند.
اين استراتژي فقط براي پيتزا موثر نيست. بلکه تقريبا براي هر چيزي که در خانه است، کارايي دارد.
به طور خلاصه؛ در بازارهاي کنوني گزينه‌ها و انتخاب‌هاي بسيار زيادي وجود دارد.
و در عوض، فرصت و زمان مشتريان براي انتخاب از ميان گزينه‌ها کم و رو به کاهش است.
بنابراين محصولات فرصت اندکي دارند تا به چشم بيايند و چنانچه چشم‌گير نباشند در خيل گزينه‌ها گم شده و ناديده گرفته مي‌شوند.
به ياد داشته باشيد در يک بازار شلوغ شبيه ديگران بودن به معني شکست است.
برچسب ها: بازاريابي, بازاريابي چشم‌گير, ست گادين, چشم‌گير بودن, گاو بنفش




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات