بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

Customer Journey چيست؟ مديريت

Customer Journey چيست؟

  بزرگنمايي:

بازاريابي سياسي - از اين پديده با نام‌هاي مختلفي ياد مي‌شود. Buyer Journey، Customer Journey، Client Journey و…
تمامي اين اسامي درست هستند و در منابع مختلف هم به صورت مخلوط استفاده شده، مثلا در يک منبع تيتر موضوع هست Buyer Journey ولي در تصاوير ارائه شده در همان مطلب از Client Journey و Customer Journey هم استفاده شده. پس روي اسامي نمي‌توان زياد تکيه کرد.
از طرفي کلمه Customer خيلي وسيع‌تر از Buyer است و به نظر بسياري از افراد Customer Journey کلمه وسيع‌تر و با مفهوم‌تري است. در واقع Customer طول عمر خيلي بيشتري از Buyer دارد. اين هم موضوعي سليقه‌اي است. شما ببينيد کدام کلمه برايتان راحت‌تر است يا اينکه مشاور بازاريابي ديجيتال سازمان شما کدام را استفاده مي‌کند و شما هم همان را استفاده کنيد!
تعريف Customer Journey
براي تعريف Customer Journey مدل‌هاي مختلفي قابل تعريف است و ما مي‌خواهيم دو تا از معروف‌ترين مدل‌هاي آن را معرفي کنيم:
مدل اول Customer Journey:
مدل اول Before-and-After Model دارد. اين مدل سر راست است و تقريبا بيشتر کسب و کارها بايد Customer Journey را بر اين اساس طراحي کنند.
در اين مدل دقيقا همان فانل و مراحل RACE يعني Reach-Act-Convert-Engage در نظر گرفته مي‌شود. کسي که در اين مدل وارد وب‌سايت يا اپ شما مي‌شود بايد گام به گام اين مراحل را طي کند و راه ميان بري وجود ندارد (مگر در شرايط خيلي استثنايي).
يعني نمي‌توان توقع داشت يک غريبه وارد وب‌سايت ما شود، روي يک محصول کليک کند، آن را وارد سبد خريد خود کند و بعد فورا پرداخت انجام دهد! البته همه آرزو داريم اين مسير طي شود ولي مي‌دانيم که اين يک آرزوي دست نيافتني است. بايد خيلي زحمت بکشيم تا اين غريبه تبديل به خريدار شود.
حال با کمي دقت در اين مدل به راحتي مي‌توان دريافت چرا اکثر کسب و کارهايي که به اشتباه فکر مي‌کنند فقط با داشتن يک صفحه اينستاگرام يا يک کانال تلگرام و بدون داشتن وب‌سايت يا خبرنامه الکترونيک مي‌توانند موفق شوند، در واقع هيچوقت موفق نمي‌شوند! چون آن‌ها توقع دارند اين چرخه را دور بزنند و يک بازديدکننده فورا به يک خريدار تبديل شود.
مدل دوم Customer Journey:
مدل دوم که به ندرت قابل پياده‌سازي است ولي در کنار مدل اول و مقايسه با آن، مي‌تواند خيي آموزنده باشد Easy-to-convince model هست. اين مدل در شرايط خاص و معمولا براي برندهاي بسيار معروف و يا اتفاقات خيلي ويژه قابل پياده‌سازي است.
مثلا برند آديداس از اين مدل استفاده مي‌کند. آن‌ها مي‌دانند که مخاطبينشان براي مدل‌هاي جديد آديداس لحظه شماري مي‌کنند. پس ارائه يک مدل جديد به همراه چند ويدئوي هيجان‌انگيز و اصطلاحا Convincing مي‌تواند مخاطب را يک راست سر سبد خريد ببرد. کافي است اين مدل کفش را در پاي يک بازيگر معروف فوتبال به مخاطب نشان دهيد و هوش و حواس او را برباييد!
نمونه ديگر آن مربوط به لحظات Convincing است. مثلا Red Bull با نمايش لحظه‌هاي بسيار هيجان انگيز جواناني که در حال نوشيدن Red Bull هستند، حس خريد فوري مخاطب را بر مي‌انگيزد.
در اين مدل، تبديل به خريدار الزاما گام به گام نيست و مي‌تواند خيلي سريع اتفاق بيافتد.
البته دقت فرماييد که همين برندهاي معروف هم حتما از مدل‌هاي ترکيبي استفاده مي‌کنند و چه بسا مخاطبين زيادي داشته باشند که الزاما عاشق دلباخته برند آن‌ها نباشند و بايد همان مسير گام به گام را پياده‌سازي کنند تا خريد نهايي انجام شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چرا حتی بهترین کارآفرین­‌ها هم مخالفانی دارند؟

راهکار 12 دقیقه‌ای پژوهشگران برای داشتن حال بهتر

25 سال بعد؛ مصاحبه‌ای با لینوس توروالدز

مدیرعامل دایملر: سانحه بوئینگ 737 مکس نشانگر ضعف فناوری خودران است

هر آنچه باید درباره هواپیمایی ایران ایر تور بدانید

بزرگترین قرارداد تاریخ ZF با بی‌ ام‌ و بسته شد

رویداد بزرگ مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ Market Leaders – رهبران بازار

نشست سالانه هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد

ارزش سهام نتفلیکس روند صعودی 10 ساله و رشد 65 برابری داشته است

برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در 30 سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

بازاریابی (Marketing) چیست؟

بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018)

خطرات کنونی هوش مصنوعی و راه‌های مقابله با آن

تمرین‌های خودمراقبتی برای کارآفرینان پرمشغله

راهکار تغییر دکوراسیون آشپزخانه قبل از عید

در سفر به استانبول چقدر هزینه کنیم؟

خشم عمومی می‌تواند نتایج سازنده‌ای داشته باشد؟

چگونه از دام شکست‌های کاری‌مان رها شویم؟

چرا بیماری قلبی درمیان اهالی آسیای جنوبی رواج بیشتری دارد؟

برای سفر در میان ستارگان، به چه فضاپیمایی نیاز خواهیم داشت؟

مالکیت توزیع شده چیست و چگونه به رشد کشور هند کمک می‌کند

دامپینگ ها حمله می‌کنند

تاریخ برگزاری کنفرانس بیلد 2019 مایکروسافت فاش شد

رهبران بزرگ چگونه تعارض‌های محیط کار را مدیریت می‌کنند

مدیریت مشکلات (Problem Management) در ITIL چیست؟

آیا واقعا آینده ما در ژن‌های ما نوشته شده است؟

آیا دوستان فیسبوکی می‌توانند موجب بیماری فرد شوند

خلق‌وخوی بد: مسئله‌ای فراتر از حالت منفی ذهن

تعادل کار و زندگی یک افسانه‌ غیرقابل دستیابی است

چگونه روی توسعه منابع انسانی سازمان‌، سرمایه‌گذاری کنیم؟

نشست اقتصاد بلاک چین استانبول، اول اسفند 1397

سال فاجعه‌آمیز فیسبوک و ضرر میلیارد دلاری مارک زاکربرگ

نرم‌افزار چگونه به مزیت برتر شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شود

فروشندگان چگونه از حافظه Optane اینتل برای فریب کاربران استفاده می‌کنند

نتفلیکس مدیر مالی اکتیویژن بلیزارد را به استخدام خود در می‌آورد

بیوگرافی: جان دی. راکفلر؛ تاجر نفتی و ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر

مصباحی‌مقدم: 45 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم /فقط بخشی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود/50 درصد فرار مالیاتی داریم

تحریم‌ها رفتار صنایع مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ نرخ ارز باید در بازار تعیین شود

خسارت‌های اقتصادی اظهارات جنجالی ظریف در سال‌های اخیر

وزیر نفت : بنزین سهمیه بندی و گران نمی شود

معرفی یک ایرانی به عنوان کار آفرین ملی سال.

اعضای تیم باید یادگیری را یکی از وظایف کاری خود بدانند

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است