آخرين مطالب

استارت آپ (Startup) چيست؟ استارت آپ

استارت آپ (Startup) چيست؟

  بزرگنمايي:

بازاريابي سياسي - اين روزها شايد شما هم در محافل مختلف راجع به استارت آپ ها و کسب و کارهاي نو پا که از يک دفتر کوچک پس از مدتي تبديل به يک سازمان بزرگ در سطح جهاني حتي تبديل شده اند شنيده باشيد، و حتي به اين اين فکر کرده باشيد که شما نيز ميتوانيد ايده خود را به چنان جايگاهي برسانيد.
در کافه نشسته بودم و منتظر بودم قهوه ام را برايم بياورند که ناخواسته صداي دو مرد جوان را که با هم صحبت مي کردند شنيدم که يکي از آنها ميگفت:
“يه ايده به ذهنم رسيده، من چند تا دوست دارم که گيتار بلدن، يکي رو ميشناسم پيانو بلده، يکي رو ميشناسم ويولن و…، مي تونيم ازشون فيلم بگيريم که ساز ياد بدن، يه سايت و يه کانال يوتيوب و آپارات و چند تا شبکه ي اجتماعي هم مي زنيم و ميگيم که براي يادگيري آنلاين هر ساز بايد فقط 200 تومن پول بدن!
اين خيلي خوبه! چون ديگه لازم نيست از خونه برن بيرون و حداقل ماهي 400-500 تومن هم پول کلاس نمي دن ديگه! کلي هم آدم هستن که دوست دارن ساز ياد بگيرن ولي وقت و پول کافي براي کلاس ندارن!”
کم و بيش صحبت هايي از اين دست، به خصوص در ميان دانشجويان شنيده ايم!
يک ايده خلاقانه دارند، يک نياز را شناسايي کرده اند و حالا مي خواهند دست به دامان اينترنت و ابزارهاي ارتباطي جديدش بشوند و کارشان را شروع کنند.
تعاريف زيادي راجع به استارت آپ موجود است، يکي از بهترين تعريف هاي استارت آپ که تاکنون ارائه شده است توسط Eric Ries بنيانگذار متد کارآفريني Lean ارائه شده است:
استارت آپ يا Startup، نهادي انساني است که به منظور خلق محصول، خدمت يا ارزشي نو ايجاد شده است.
چرا اين متن را بخوانم؟!
شايد شما هم از اين دسته از افراد باشيد و ايده اي داريد و مي خواهيد به سرانجامش برسانيد؛ اما توصيه مي کنم قبل از آن که بخواهيد دفتري را اجاره کنيد و چند تا لپ تاپ و پرينتر براي خودتان بخريد، مفهوم استارت آپ و برخي از اصول راه اندازي استارت آپ را با همديگر مرور کنيم!
اگر جواني هستيد که ايده اي داريد و مي خواهيد آن را در قالب يک استارت آپ به ثمر برسانيد، بر روي بند دوم و سوم اين مقاله بيشتر تمرکز کنيد.اگر سرمايه گذاري هستيد که به شما پيشنهاد سرمايه گذاري بر روي يک استارت آپ را داده اند، خواندن بند چهارم و پنجم بيشتر برايتان کارساز است!يک: استارت آپ چه تفاوتي با سرمايه گذاري هاي ديگر دارد؟
معمولا مبناي شروع کار استارت آپ ها يک ايده خلاقانه و نوآورانه مي باشد.به دليل همين خلاقيت، استارت آپ ها گاها رقيب ندارند!
بنابراين بيشتر از رقابت کردن، بايد تمرکز اصلي شان بر روي آگاهي رساني از ايده شان و اجراي کم نقص آن باشد.معمولا بنيان گذاران آن مشکل مالي دارند و سرمايه اوليه شان را با وام، قرض و يا پس اندازي اندک شروع مي کنند.دو: از شروع استارت آپ تا پيروزي نهايي!
يک ايده داريد و مي خواهيد کار را شروع کنيد، بسيار خب، از کجا مي خواهيد شروع کنيد؟
در اين اينفوگرافيک که از Funders & Founders ترجمه شده مي توانيد يک شَماي کلي از شروع تا موفقيت نهايي يک استارت آپ را ببينيد:


اينفوگرافي استارت آپاينفوگرافي استارت آپسه: استارت آپ ويکند (Startup Weekend) چيست؟
رويدادي ست که در 200 شهر مختلف دنيا و در سه روز انتهايي هفته برگزار مي شود:
روز اول: شرکت کنندگان ايده هايشان را مي دهند و صاحبان ايده شروع به يارکشي مي کنند و تيم لازم براي شروع کار را مي سازند.روز دوم: امکاناتي را در اختيار تيم ها قرار مي دهند و کار شروع مي شود!
در اين بين افرادي که تخصص در زمينه هاي مختلف (راه اندازي استارت آپ، برنامه نويسي، سئو، طراحي وب سايت و…) مهارت و تجربه دارند به کمک تيم ها مي آيند.روز سوم: تيم ها تلاش خود را مي کنند تا نمونه ابتدائي محصول يا خدمات شان را تحويل دهند.
داورها سه تيم برتر را انتخاب مي کنند و استارت آپ ويکند تمام مي شود.نکته مهم اين است که در اصل کساني برنده اصلي اين رويداد مي شوند که بعد از تمام شدن اين 3 روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ايده شان را به نحوي مديريت شده به مرحله اجرا درآورند.
چهار: استارت آپ ها چگونه ارزش گذاري مي شوند؟
قبل از اين که بخواهيد در يک استارت آپ سرمايه گذاري کنيد، در اين 4 مرحله سعي کنيد به نوعي استارت آپ مدنظرتان را ارزش گذاري کنيد تا دستتان براي تصميم گيري بازتر باشد:
بررسي هزينه هاي اوليه: هزينه بازسازي اين نوع از شرکت ها را مي توان از طريق تخمين خرج هايي که براي آزمايشات، توليد، تحقيقات بازاريابي و يا جذب نيرو هاي لازم، انجام گرفته شده حدس زد.
البته اين تنها بحث مالي را شامل ميشود و ارزش و پتانسيل کاري را نميتوان اينگونه دسته بندي کرد.شناخت رقبا: براي گسترش و پيشرفت چنين شرکت هايي، دقت کنيد که رقيب هاي شرکت چه کساني هستند.
همان طور که گفتيم، ذات استارت آپ، تنها بودن او در عرصه رقابت است، هرچند گاهي ممکن است کيفيت کار، باعث خاص بودن شرکت شود.
اما در هر صورت داشتن رقيب، حتي براي استارت آپ ها ممکن است و گاهي رقيب آن ها کسي ست که همان نياز را با محصولي ديگر پاسخ مي دهد (براي مثال مايع تميزکننده، بخارشوي و ارسال نظافت چي، هر سه باعث رفع نياز “تميزي” خانه مي شوند و ارائه دهندگان اين محصولات را به رقابت مي اندازد).آينده استارت آپ مدنظر: بازگشت مالي سرمايه را همواره با آينده مالي شرکت استارت آپ بررسي ميکنند. اين موضوع به شدت نيازمند ديد اقتصادي قوي و شم بازاريابي مي باشد.فرصت هاي پيش روي استارت آپ: فرصت و زمينه پيشرفت بيشتر، مهم ترين بحث در اين شرکت هاست، سراغ شرکتي برويد که هدفمند است، مي داند قرار است چطور و چگونه در آينده رفتار و پيشرفت کند. ايده تنها و خالي، ارزشي ندارد، مهم بهره برداري از آن است.پنج: قبل از ايده به فکر مديريت باشيد!
همان طور که گفتيم، استارت آپ‌ها از يک ايده شروع مي شوند و در زماني که ايده و طرح اوليه شان تکميل گردد و تيم خودشان را تشکيل دادند، به دنبال سرمايه گذار مي گردند.
بخاطر نوپا بودن استارت آپ و عدم سوددهي مناسب، گاهي سرمايه گذاري کردن بر آن ها، بسيار ريسکي مي شود.
بخاطر ريسک و احتمال بالاي شکست شرکت هاي استارت آپ، بهتر است شرکت هاي سرمايه گذاري، علاوه بر ايده، تمرکز ويژه اي بر مديريت فعاليت ها داشته باشند.
بودجه اي را سرمايه گذاري نکنيد که اگر شکست خورديد، کل شرکت تان از بين برود!
به طور موازي نيز يک روش درآمد زايي داشته باشيد، تا اگر شرکت نوپاي شما شکست خورد، بتوانيد به راهتان ادامه دهيد.
توصيه مي کنيم ابتدا به اين 20 پرسش کوتاه براي شروع کسب و کار پاسخ دهيد، تا خودتان را ارزيابي کنيد و ببينيد که آيا امادگي شروع يک کسب و کار را داريد يا خير.
شما چه ايده اي براي راه اندازي يک استارت آپ داريد؟
در کدام مرحله به مشکل خورده ايد؟
نمي توانيد سرمايه گذار پيدا کنيد؟
نمي توانيد تيمي منسجم داشته باشيد؟
منتظر نظرهايتان هستيم!




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

استارتاپهای 3 هزار میلیارد تومانی ایران

سایت ساز کانی وب، رقیب جدی برای وردپرس، جوملا و سیستم‌های مدیریت محتوای سنتی

افتتاحیه جشنواره سراسری کارآفرینی شریف

پونیشا پذیرای 180 هزار فریلنسر!

آغاز فعالیت شرکت بین المللی ماکسیم در ایران

ژاکلین یعقوبی، ستاره جدید سینمای ایران

پتانسیل بالای کارآفرینی بازار فناوری اطلاعات برای صاحبان ایده و خلاقیت

برگزاری مراسم روز دانشجو و جشن فارغ‌التحصیلی در واحد 48 دانشگاه علمی کاربردی

ارزش استارتاپ نوار به 14.5 میلیاردتومان رسید

باارزش ترین استارتاپهای ایرانی، دیجی کالا 2 هزار میلیارد تومانی شد

برگزاری دوره های تربیت مدیرمالی، رئیس حسابداری و حسابدار

استارتاپهای ایرانی هزار میلیاردی شدند

درآمد 440 تومانی تاکسی آنلاین اسنپ در هر سال

همایش «استارتاپ اربعین»سبب به ثمر رسیدن ایده‌های خلاقانه می‌شود

نخستین رویداد استارتاپی «ایدوکا»

برگزاری دومین دوره دورهمی منابع انسانی استارتاپها توسط شتابدهنده دیموند

برنامه بازاریابی به بازار رفتن برای استارتاپ ها

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟

ضرورت قراردادنویسی در استارتاپها

فراخوان شناسايي استارت‌آپ‌هاي پستي

شتاب‌دهنده‌ها به کمک توسعه ظرفيت‌هاي فرهنگي مي‌آيند

دورهمي بزرگ استارت‌آپي همدان

دوره دوم شتاب‌دهي جاويدان آغاز شد

استارتاپ “لينک شو” آژانس بازيگر يابي آنلاين

استارت‌آپ ويکند کسب‌وکار سبز 17 تا 19 آذر برگزار مي شود

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست مي‎خورند؟

خالق شادياب:با کوله پشتي کارآفريني شروع‌ کردم

4 روش پيشنهادي به استارتاپ ها براي رقابت با شرکت هاي بزرگ در جذب نيرو

استارت آپ (Startup) چيست؟

10 مکان براي پيدا کردن ايده‌هاي استارتاپي

10 نکته باور نکردني در ارتباط با بازاريابي پايگاه داده

در هر شروعي اين 4 راهکار به داد شما مي‌رسند

يک طرح بازاريابي ساده براي استارت آپ ها

  • چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    بازاریابی سیاسی - یک برند در واقع چقدر ارزش دارد؟ در شرکت هایی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، چطور باید در رابطه با اهمیت و ارزش مادی ...

  • پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    بازاریابی سیاسی - ساختن یک برند با ارزش افزوده در دنیای رقابتی امروز نیازمند خلق یک استراتژی یکپارچه و موثری است که شامل تبلیغات، ...

  • چهار p بازاریابی

    چهار p بازاریابی

    بازاریابی سیاسی - بازاریابی چیست؟ تعریفی که بسیاری از بازاریابان هنگام شروع این صنعت چنین تعریفی از بازاریابی یاد می‌گیرند: بازاریابی ...

  • هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    بازاریابی سیاسی - نظر شما در مورد پروفایل لینکدین‌تان چیست؟ آیا صفحه‌ی لینکدین خود را فقط زمانی چک می‌کنید که یک درخواست ارتباط صورت ...

بازاريابي سياسي

مديريت

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

بازاریابی سیاسی - تجزیه و تحلیل swot یک ابزار برای شناسایی توانایی‌های داخل سازمان و محیط بیرونی آن است که به بازاریابان کمک می‌کند تا مسائل مهم را شناسایی کنند و به وسیله آن به رشد و بهتر شدن سازمان کمک کنند.

شنبه 9 تیر 1397 - 11:29:55 AM

مقالات بازاريابي

بازاريابي

نکات خواندني

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

بازاریابی سیاسی - میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، كارگرها و معماران جمع شده بودند

شنبه 19 اسفند 1396 - 6:40:06 PM

کسب و کار

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

بازاریابی سیاسی - شاخص کارآفرینی ایران در سال 2018 با 13 رتبه بهبود به جایگاه 72 د رمیان 137 کشور جهان رسید و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 13:19:28

اخبار

استارت آپ

مقالات دکتر محبیان

برگزیده ها

ساير مطالب

استارتاپهای 3 هزار میلیارد تومانی ایران

سایت ساز کانی وب، رقیب جدی برای وردپرس، جوملا و سیستم‌های مدیریت محتوای سنتی

افتتاحیه جشنواره سراسری کارآفرینی شریف

پونیشا پذیرای 180 هزار فریلنسر!

آغاز فعالیت شرکت بین المللی ماکسیم در ایران

ژاکلین یعقوبی، ستاره جدید سینمای ایران

پتانسیل بالای کارآفرینی بازار فناوری اطلاعات برای صاحبان ایده و خلاقیت

برگزاری مراسم روز دانشجو و جشن فارغ‌التحصیلی در واحد 48 دانشگاه علمی کاربردی

ارزش استارتاپ نوار به 14.5 میلیاردتومان رسید

باارزش ترین استارتاپهای ایرانی، دیجی کالا 2 هزار میلیارد تومانی شد

برگزاری دوره های تربیت مدیرمالی، رئیس حسابداری و حسابدار

استارتاپهای ایرانی هزار میلیاردی شدند

درآمد 440 تومانی تاکسی آنلاین اسنپ در هر سال

همایش «استارتاپ اربعین»سبب به ثمر رسیدن ایده‌های خلاقانه می‌شود

نخستین رویداد استارتاپی «ایدوکا»

برگزاری دومین دوره دورهمی منابع انسانی استارتاپها توسط شتابدهنده دیموند

برنامه بازاریابی به بازار رفتن برای استارتاپ ها

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟

ضرورت قراردادنویسی در استارتاپها

فراخوان شناسايي استارت‌آپ‌هاي پستي

شتاب‌دهنده‌ها به کمک توسعه ظرفيت‌هاي فرهنگي مي‌آيند

دورهمي بزرگ استارت‌آپي همدان

دوره دوم شتاب‌دهي جاويدان آغاز شد

استارتاپ “لينک شو” آژانس بازيگر يابي آنلاين

استارت‌آپ ويکند کسب‌وکار سبز 17 تا 19 آذر برگزار مي شود

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست مي‎خورند؟

خالق شادياب:با کوله پشتي کارآفريني شروع‌ کردم

4 روش پيشنهادي به استارتاپ ها براي رقابت با شرکت هاي بزرگ در جذب نيرو

استارت آپ (Startup) چيست؟

10 مکان براي پيدا کردن ايده‌هاي استارتاپي

10 نکته باور نکردني در ارتباط با بازاريابي پايگاه داده

در هر شروعي اين 4 راهکار به داد شما مي‌رسند

يک طرح بازاريابي ساده براي استارت آپ ها

بازاریابی سیاسی

بازاریابی سیاسی