سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چاپ تصویر آلن تورینگ روی اسکناس‌های 50 پوندی انگلستان اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - آلن تورینگ از میان فهرستی شامل نام بزرگانی چون استیون هاوکینگ فیزیکدان و آیدا لاولیس ریاضیدان، به‌عنوان چهره‌ی برتر برای چاپ روی اسکناس بریتانیا انتخاب شد.

تصویری از آلن تورینگ ، یکی از دانشمندان پیش‌گام در حوزه‌ی محاسبات مدرن که سرنوشت تراژیکی برایش رقم خورد، به‌زودی روی اسکناس‌های 50 پوندی بریتانیا چاپ خواهد شد. انتخاب او از میان فهرستی کوتاه از دانشمندان و روشنفکران برجسته کار بسیار دشواری بود. مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان ضمن اعلام این خبر در روز دوشنبه بیان کرد که اسکناس‌های پلیمری جدید 50 پوندی منقوش به چهره‌ی آلن تورینگ تا پایان 2021 توزیع خواهند شد. کارنی در بیانیه‌ای وی را «ریاضیدان برجسته» نامید و وی را «غولی» توصیف کرد که «خیلی‌ها روی شانه‌های او ایستاده‌اند»: دستاوردهای آلن تورینگ به‌عنوان پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی و نیز به‌عنوان یک قهرمان جنگ، بسیار متنوع و دوران‌ساز بوده‌اند. فرایند انتخاب چهره‌ی برتر برای چاپ روی اسکناس‌های جدید، به‌صورت همگانی انجام شد و تنها تفاوت این دوره با دفعات پیشین در آن بود که افراد نامزدشده باید دانشمندی بریتانیایی می‌بودند. بانک از مردم خواسته بود که پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند و در عرض 6 هفته، صدها هزار رای و در حدود هزار نام واجدشرایط به‌ثبت رسید. درنهایت، پس از انجام بررسی‌های لازم، اسامی زیر از میان آن‌ها انتخاب شد:
مقاله‌های مرتبط:
بیوگرافی آلن تورینگ، پدر هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر مدرن آلن تورینگ؛ مشهورترین رمزنگار دنیا راز زیبایی‌های طبیعت را آشکار کرد
ماری انینگ (1847 الی 1799)؛ دیرین‌شناس خودآموخته‌ای که به‌خاطر فسیل‌هایی که در زادگاهش، لایم رجیس در سواحل جنوبی انگلستان کشف کرد شهرتی جهانی دارد. پل آدرین موریس دیراک (1902 الی 1984)؛ پژوهش‌های وی درک انسان‌ها را از کوچک‌ترین ماده‌ی جهان به‌طور کامل از این‌رو به آن‌رو کرد. روزالیند فرانکلین (1920 الی 1958)؛ وی ساختار DNA را کشف کرد. این کشف گامی بسیار بزرگ برای پیشرفت دانسته‌های دانشمندان درباره‌ی بیولوژی زندگی به‌شمار می‌آید. استیون هاوکینگ (1942 الی 2018)؛ او تأثیر چشمگیری در درک انسان‌ها از گرانش ، فضا و زمان دارد. ویلیام هرشل (1738 الی 1822) و کارولین هرشل (1750 الی 1848)؛ خواهر و برادر اخترشناسی که خود را وقف کشف اسرار جهان کرده بودند. دوروتی کرافوت هاجکین (1910 الی 1994)؛ پژوهش‌های این بانوی دانشمند که با استفاده از کریستالوگرافی اشعه‌ی ایکس انجام می‌شد، منجر به اکتشافات تحول‌ساز عظیمی شد که ضمن شکل‌بخشیدن به علم مدرن، به نجات جان انسان‌ها کمک شایانی کرد. آیدا لاولیس (1815 الی 1852) و چارلز ببیج (1871 الی 1791)؛ نوابغ آینده‌نگری که دوران کامپیوتر مدیون آن‌ها است. جیمز کلرک ماکسول (1831 الی 1879)؛ اکتشافات وی، به‌عنوان مبنای نوآوری‌های فنی شناخته می‌شود که شیوه‌ی زندگی انسان‌ها را متحول کرد. سرینیواسا رامانوجان (1887 الی 1920)؛ توانایی ذهنی باورنکردنی وی درخصوص اعداد به تحول ریاضیات مدرن کمک کرد. ارنست رادرفورد (1871 الی 1937)؛ وی پرده از خواص تابش برداشت و راز اتم را فاش کرد. او با یافته‌های خود، بنیان علم فیزیک هسته‌ای را بنا گذارد. فردریک سنگر (1918 الی 2013)؛ پژوهش‌های پیشگامانه‌ی وی را پایه‌های دانش امروز انسان‌ها درباره‌ی ژنتیک می‌دانند. آلن تورینگ (1912 الی 1954)؛ کارهایی که وی در زمینه‌ی کامپیوترهای اولیه انجام داد، دستاوردهای وی در حوزه‌ی رمزگشایی و ایده‌های آینده‌نگرانه‌اش درباره‌ی هوش مصنوعی ، او را به یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم بدل کرده است.
به‌ترتیب، از راست به چپ، آیدا لاولیس، استیون هاوکینگ و روزالیند فرانکلین، از چهره‌های سرشناسی که در فهرست نهایی به‌چشم می‌خورند کارها و ایده‌های تورینگ در زمینه‌ی رمزگشایی، کامپیوترهای اولیه و هوش مصنوعی او را به یکی از مهم‌ترین دانشمندان قرن بیستم بدل کرده است
تک‌تک این افراد نقش بسیار تاثیرگذاری در حوزه‌ی کاری خود داشتند؛ اما طبق معمول قدر خیلی از آن‌ها در زمان حیات‌شان دانسته نشد. تورینگ، نمونه‌ی بارز آن است. تلاش‌های وی برای رمزگشایی در زمان جنگ جهانی دوم (که با همراهی همکارانش در بلچلی پارک انجام می‌شد) تأثیر بسزایی بر موفقیت‌های متفقین داشت و به آن‌ها این فرصت را می‌بخشید تا پیام‌های مخابره‌شده توسط قوای محور (متشکل از کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان نازی) را مخفیانه بخوانند. تصور می‌شد این پیام‌ها توسط ماشین مبتکرانه‌ی انیگما رمزنگاری می‌شدند. بخشی از این کار و مقالات تورینگ درباره‌ی نظریه‌ی محاسبات عمومی که در همان سال‌ها نوشته شد، پایه و اساس بسیاری از مفاهیمی را بنیان گذاشته است که بعدها زیربنای سیستم‌های محاسباتی امروزی را تشکیل داد. کامپیوتر مدرن حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌های چندین نسل از دانشمندانی از کشورهای مختلف است که چندین دهه و زمان‌های مختلف روی آن کار کرده‌اند و تورینگ، یکی از طلایه‌داران نظریه‌پردازی و اجرا در این عرصه به شمارمی‌رود. او سال 1937 مقاله‌ای منتشر کرد که ایده‌ی پرورانده‌شده در آن را به‌نام ماشین تورینگ می‌شناسند و گفته می‌شود که اساس محاسبات مدرن است. شمار زیادی از کارهای وی، از جمله رمزگشایی پیام‌های نازی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم، باید چندین دهه مانند یک راز در سینه‌ها باقی می‌ماند و همین باعث شد تنها تعداد انگشت‌شماری از دستاوردهای وی باخبر باشند. او پس از جنگ به‌خاطر گرایش‌های خاص جنسی خود توسط دولت بریتانیا مورد تعیقب قضایی قرار گرفت. تورینگ که به انجام کارهای منافی عفت متهم بود، به درمان شیمیایی اجباری محکوم شد که به زعم عده‌ای، رفتاری تحقیرآمیز و ناعادلانه در قبال مردی است که جان هزاران و شاید میلیون‌ها انسان را نجات بخشید و به خلق یک فناوری که مشخصه‌ی بارز فناوری قرن بیستم است، کمک شایانی کرد.
جسد بی‌جان وی را 7 ژوئن 1957 در آپارتمانش پیدا کردند؛ گویی خودکشی کرده بود. او در سال 2014 به‌طور رسمی از طرف مقامات بریتانیا مورد عفو قرار گرفت. این بخشش را می‌توان حاصل توجه دوباره به اقدامات تورینگ و همکارانش در زمان جنگ و کارهایی در زمینه‌ی محاسبات آن‌ها، دانست. حتی با چنین روایتی باز هم انتخاب تورینگ از میان خیل پرشمار چهره‌های سرشناسی که برای چاپ تصویرشان روی اسکناس نامزد شده بودند، کار سختی بود. هنوز کار طراحی خود اسکناس به پایان نرسیده؛ اما تقریبا شبیه آن چیزی است که در تصویر بالا می‌بینید. عکسی که برای این کار انتخاب شده، مشهورترین عکس تورینگ است؛ ارقام باینری که در آن دیده می‌شوند، به تاریخ تولد او (23 ژوئن 1912) اشاره می‌کنند؛ و در بخش‌های دیگری از آن، نکاتی برگرفته از مقالات و دفترچه‌های یادداشتش، تصویری از ماشین محاسبات خودکار (اولین کامپیوتر دیجیتال که به شکستن کدهایی انیگما کمک کرد)، امضا و یک نقل‌قول معروف از وی و نکات ریز دیگری دیده می‌شود. این اسکناس از سال 2021 وارد چرخه‌ی دادوستد عمومی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/78338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش