سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال 2024 عملی خواهد شد؟ اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دونالد ترامپ می‌خواهد فضانوردان به ماه بازگردند؛ اما طرح بلندپروازانه‌ی او با چالش‌های سیاسی، مالی و فنی زیادی روبه‌رو است.

به‌نظر می‌رسد اوضاع زیاد هم برای مأموریت آرتمیس ، مأموریت سرنشین‌دار ناسا برای بازگشت به ماه خوب پیش نمی‌رود. کاخ سفید، ناسا را مأمور کرده است تا سال 2024 این برنامه را عملی کند؛ بااین‌حال مشکلات بودجه و نقص‌های فنی همچنان بر سر راه این سازمان وجود دارد. هنوز مشخص نیست ناسا می‌تواند تنها در چهار سال‌ونیم بر تمام چالش‌های سیاسی، مالی و فنی پیروز شود و این برنامه را عملی کند یا خیر. به‌گفته‌ی رایان واتکینز، دانشمند قمری مؤسسه‌ی علوم سیاره‌ای: اگر همه‌چیز خوب پیش برود، می‌توان موانع را کنار زد؛ اما باید همه‌ی عوامل دست‌به‌دست هم دهند. رهبران ناسا باید در مورد چگونگی پیشرفت مأموریت آرتمیس، خواهر دوقلوی آپولو (آرتمیس در اساطیر یونان خواهر دوقلوی آپولو است) تصمیم‌های کلیدی بگیرند. راکت ناسا برای فرستادن انسان به اعماق فضا هنوز آماده نیست و پس از پایان برنامه‌ی آپولو در 1972 هیچ سطح‌نشین قمری جدیدی نیز توسعه داده نشده است. علاوه‌بر این کنگره بودجه‌ی ناسا را کنترل می‌کند و به نظر می‌رسد علاقه‌ای به تخصیص بودجه برای مأموریت‌های ماه ندارد.
ناسا از زمان پایان برنامه‌ی آپولو در سال 1972 تاکنون، هیچ سطح‌نشین قمری دیگری توسعه نداده است
ناسا برای رسیدن به هدف بلندپروازانه‌اش تلاش می‌کنند، در همین حین چین برای ارسال فضانورد به ماه تا اواسط 2030 آماده می‌شود. چین طی ده سال گذشته، مجموعه‌ای از مأموریت‌های بدون سرنشین ماه را با موفقیت به پایان رسانده است و در ماه ژانویه کاوشگر چانگ ای 4 را به‌عنوان اولین فضاپیمای ساخت دست انسان در نیمه‌ی پنهان ماه فرود آورد . مقاله‌های مرتبط:
چرا سکونت در ماه خطرناک است؟ آیا ناسا می‌تواند تا 5 سال آینده به ماه بازگردد؟ به‌گفته‌ی مقام‌‌های چینی چهار مأموریت رباتیک دیگر برای ارسال به ماه برنامه‌ریزی شده‌اند که با چانگ‌ای 5 شروع می‌شوند. چانگ‌ای 5 قرار است در ماه دسامبر به ماه برود و سنگ‌ و خاک این قمر را به زمین بازگرداند. براساس پیش‌بینی پژوهشگران قمری این مأموریت‌ها آزمایش‌های علمی را پیاده‌سازی و زمینه‌ای برای فرستادن انسان به ماه فراهم می‌کنند. کریستوف بیشل، پژوهشگر مؤسسه‌ی قانون و سیاست‌گذاری فضایی در لندن می‌گوید: «در دو دهه‌ی آینده، شاهد فرود فضانوردان چینی روی سطح ماه خواهیم بود.» کمک از دیگران
ناسا برای بازگشت به ماه به‌دنبال واگذاری یک مجموعه وظایف مهم به شرکای تجاری است. این وظایف شامل آزمایش‌های فنی و علمی پرواز به سطح ماه و فراهم کردن زمینه‌ای برای مأموریت سرنشین‌دار نهایی است. در ماه مه، سازمان فضایی از امضای قرارداد با سه شرکت خبر داد که با سطح‌نشین‌های رباتیک، 14 آزمایش را در سطح ماه انجام خواهند داد. یکی از سازمان‌ها، Orbit Beyond در نیوجرسی است که در سه‌ماهه‌ی سوم 2020، سطح‌نشینی را به دریای ایمبریوم ماه ارسال خواهد کرد. به‌گفته‌ی جان مورس، سرپرست علمی Orbit Beyond در کنفرانس منابع فضایی در گلدن کلرادو، این کاوشگر حامل چند ابزار ناسا ازجمله ابزاری برای نظارت بر سطح پرتوهای کیهانی است که فضانوردان در معرض آن قرار می‌گیرند. آزمایش‌های نظارت بر اشعه قبلا هم در مأموریت‌هایی مثل چانگ‌ای 4 انجام شده‌اند.
دریای ایمبریوم میزبان آزمایش‌های ناسا برای اندازه‌گیری میزان پرتوهای فضایی خواهد بود تاکنون هیچ‌کدام از سطح‌نشین‌های پیشنهادی برای مأموریت بازگشت به ماه، ساخته، آزمایش یا پرتاب نشده‌اند
طی چند سال آینده، ناسا مأموریت‌های بیشتری را به شرکت‌های خصوصی واگذار خواهد کرد. این کاوشگرها به‌مرور پیچیده‌تر می‌شوند و با نمونه‌برداری‌های رباتیک از سنگ‌های ماه و نظارت بر موقعیت‌های فرود مأموریت‌های سرنشین‌دار به اوج خود می‌رسند. در همین‌ حال، ناسا برنامه‌ی توسعه‌ی اسپیس لانچ سیستم (SLS) ، راکت سنگین خود و کپسول مسافربری اوریون را به‌ پیش می‌برد که فضانوردان را به اعماق فضا حمل خواهند کرد. راکت SLS و اوریون هردو مدل‌هایی بازطراحی‌شده‌ی از نسخه‌های اولیه‌ای محسوب می‌شوند که ناسا برای ارسال فضانوردان به مأموریتی سیارکی و سپس مریخ درحال کار روی آن‌ها بود. اولین آزمایش بدون سرنشین ترکیب کپسول و راکت برای میانه‌ی 2020 زما‌بندی شده است و به‌نظر نمی‌رسد که اولین آزمایش سرنشین‌دار نیز پیش از آغاز 2022 انجام شود. برنامه‌ی فرود
بزرگ‌ترین چالش ناسا در تلاش برای بازگشت به ماه پس از پرتاب با اوریون با SLS، ساخت سطح‌نشین بزرگی است که بتواند فضانوردان را به سطح ماه برساند. شرکت‌های تجاری چنین سطح‌نشینی را روی کاغذ طراحی کرده‌اند که یکی از آن‌ها بلو مون (Blue Moon )، سطح‌نشین ساخت بلو ارجین است. سطح‌نشین دیگر به لاکهید مارتین تعلق دارد که با اقتباس از سطح‌نشین فونیکس که سال 2008 روی مریخ فرود آمد، طراحی شده است؛ اما هیچ‌کدام از این وسایل نقلیه‌ی فضایی تاکنون ساخته، آزمایش یا پرتاب نشده‌اند. از طرفی طراحی گیت‌وی (Gateway) ، پایگاه مداری ماه نیز هنوز نامشخص است. براساس طرح ناسا، آرتمیس از این پایگاه به‌عنوان سکویی برای قدم گذاشتن به سطح ماه استفاده می‌کند. این پروژه، بازسازی یکی از برنامه‌های ناتمام ناسا است که قرار بود به‌عنوان بخشی از طرح سال 2013 برای ارسال فضانوردان به سیارکی در نزدیکی زمین اجرا شود. در ماه مه، ناسا از طرح خرید اولین بخش گیت‌وی از شرکت Maxar Technologies در وست مینیستر کلورادو خبر داد. این بخش، ماژولی برای انتقال انرژی و پیشرانه است؛ اما هنوز مشخص نیست که دیگر بخش‌های ایستگاه قمری ناسا از کجا خواهند آمد و تا چه‌ اندازه پیچیده خواهند بود. این سازمان تنها جزئیاتی را در مورد نحوه‌‌ی همکاری سطح‌نشین‌های بدون سرنشین، پروازهای سرنشین‌دار و گیت‌وی با یکدیگر و پیشبرد این طرح‌ها در چهار سال‌ونیم آینده منتشر کرده است. به‌گفته‌ی توماس زوربوخن، سرپرست واحد علمی ناسا: موفقیت این طرح‌ها مستلزم همکاری تمام بخش‌ها با سرعت بالا است و سهام‌داران متعدد در میزان این سرعت نقش دارند. البته باید احتمال خطا را هم در نظر گرفت.
شرکت‌هایی مثل Blue Origin سطح‌نشین‌هایی را طراحی کرده‌اند که هنوز به پرواز درنیامده‌اند مشکلات و چالش‌های سیاسی
کنگره که بودجه‌ی ناسا را کنترل می‌کند، کمی نسبت به مأموریت بازگشت به ماه بی‌میل است. در تاریخ 25 ژوئن، مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها، لایحه‌ی هزینه‌ی 2020 ناسا را تصویب کرد که در آن، درخواست مأموریت آرتمیس نادیده گرفته شده بود. بااین‌حال، سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان هنوز باید در مورد بودجه‌ی پیشنهادی سال 2020 ازجمله درخواست ناسا برای تأمین مالی آرتمیس تصمیم‌گیری کند. کشمکش‌های طولانی با کنگره بر سر تأمین مالی، تلاش‌های ترامپ برای بازگشت به ماه را بر باد می‌دهد. طرحی که جورج بوش پدر در سال 1989 پیشنهاد داد، هرگز نتوانست رأی کنگره را دریافت کند؛ و برنامه‌‌ای که جورج دبلیو بوش در سال 2004 اعلام کرد، توسط باراک اوباما در سال 2010 رد شد؛ اما بعد از آن در سال 2011 برنامه‌ی توسعه‌ی راکت SLS را آغاز کرد که ترامپ امروزه قصد استفاده از آن را دارد. کشمکش‌های طولانی با کنگره بر سر تأمین مالی، تلاش‌های ترامپ برای بازگشت به ماه را بر باد می‌دهد
ترامپ ابتدا پیشنهاد ارسال فضانوردان به ماه را در سال 2017 مطرح کرد و در عرض چند ماه، ناسا اعلام کرد تا سال 2028 به این هدف خواهد رسید؛ اما ابتدای امسال، ترامپ سال 2024 را به‌عنوان ضرب‌العجل برنامه‌‌ی آرتمیس تعیین کرد . به عقیده‌ی جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، این مهلت برای پایان دادن به کشمکش‌های سیاسی بین رئیس‌جمهوران بر سر بازگشت به ماه تعیین شده است. درصورتی‌که ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات آتی شود، تا ژانویه‌ی 2025 بر سرکار باقی خواهد ماند؛ بدین معنی که فرود بر سطح ماه حداقل ازنظر تئوری در دوره‌ی ریاست جمهوری او اتفاق خواهد افتاد. به‌گفته‌ی تیسل مویر هارمونی، تاریخ‌شناس فضایی و سرپرست موزه ملی هوافضای اسمیتسونین در واشنگتن دی‌سی، تقریبا همه‌چیز در مورد آرتمیس با آپولو متفاوت است. جان اف‌کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 1961، برنامه‌ی فرود بر ماه را به‌عنوان راهی برای تثبیت موقعیت ایالات‌متحده به‌عنوان ابرقدرت جهانی خواستار شد و هر دو مجلس نمایندگان و سنا نیز از همان ابتدا از این هدف پشتیبانی کردند. هارمونی می‌گوید: این نوع برنامه‌ها به‌شدت پرهزینه و وابسته به اختیارات سیاسی هستند. درگذشته هر دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات به برنامه‌ی آپولو علاقه‌مند بودند. صرف‌نظر از اینکه ترامپ بتواند حمایت‌های لازم برای این برنامه را جذب کند، خروجی آرتمیس هم بسیار مهم خواهد بود. چین هم با موانع مختلفی برای فرستادن انسان به ماه روبه‌رو است. چین فضانوردان را به آزمایشگاه‌های فضایی در مدار پائین زمین فرستاده و به‌دنبال تکمیل یک ایستگاه فضایی تا سال 2022 است، اما هیچ تجربه‌ای برای فرستادن انسان به فضاهای دورتر که نیازمند فضاپیما و فناوری فرود پیشرفته‌تری است، ندارد. به‌گفته‌ی بیشل، بزرگ‌ترین چالش این کشور احتمالا توسعه‌ی راکت مناسب برای ارسال انسان به اعماق فضا است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/78303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی