آخرين مطالب

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي مقالات بازاريابي

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

  بزرگنمايي:

بازاريابي سياسي - تصور کنيد با صرف زماني حدود 6 ساعت در هفته بتوانيد با هزينه‌اي اندک يا حتي بدون هزينه شهرت کسب و کار خود و ميزان فروش آن را افزايش دهيد. درست است! حدود 90 درصد از بازاريابان ادعا مي‌کنند که شبکه‌ها و وسايل ارتباط اجتماعي تاثير شگرفي بر روي عملکرد شرکت آن‌ها داشته است و اين تنها يکي از مزيت بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي است. شبکه‌ها و وسايل ارتباطات اجتماعي اکنون بخش مهمي از استراتژي‌هاي بازاريابي را تشکيل مي‌دهد. از سوي ديگر نيز مزاياي استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي چنان چشمگير و حائز اهميت است که بازارياباني که از اين بستر براي کار خود استفاد نمي‌کنند، موقعيت‌هاي بزرگي را از دست مي‌دهند.
بي‌شک اهميت بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي براي موفقيت يک کسب و کار، امري واضح است و بسياري از بازاريابان از اين پتانسيل براي رشد کار خود استفاده مي کنند. با اين حال، برخي از افراد از تاکتيک‌هاي موثر و نحوه تاثير آن‌ها به درستي مطلع نيستند.
بر اساس آمار حدود 96 درصد از بازاريابان امروزه در شبکه‌هاي اجتماعي فعاليت دارند. با اين حال 85 درصد آن‌ها نمي‌دانند کدام ابزار براي استفاده بهتر است. در ادامه مزاياي استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي براي کسب و کارها را با هم مي‌بينيم.
10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي
1‌) افزايش آگاهي از برند
بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي از به صرفه‌ترين ابزارهاي ديجيتال است که به کمک آن مي‌توانيد محتواي کسب و کار خود را يکپارچه کرده و شهرت و آگاهي از برند خود را افزايش دهيد. استفاده از استراتژي‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي مناسب، مي‌تواند محصول شما به قشر وسيعي از مخاطبان معرفي کند.
براي شروع بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي کسب و کار خود، يک پروفايل با نام برند خود ايجاد کنيد و به برقراري ارتباط با ديگران بپردازيد. از کارمندان، شرکاي تجاري و اسپانسرهاي خود بخواهيد پست‌هاي شما را لايک کرده و به اشتراک بگذارند. به همين راحتي، محتواي کسب و کار خود را با ديگران به اشتراک گذاشته، شهرت برند خود را افزايش داده و کسب و کار خود را به ديگران معرفي کنيد.
جالب است بدانيد که هر پست از کسب و کار شما که به اشتراک گذاشته شود، در اختيار شبکه‌اي از کاربران قرار مي‌گيرد؛ کاربراني که مي‌توانند به مشتريان شما تبديل شوند. بنابراين هر چه افراد بيشتري از کسب و کار شما بدانند، براي شما بهتر خواهد بود.
90 درصد از بازاريابان ادعا مي‌کنند که با چندين ساعت در هفته براي بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي، به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته‌اند. بدون شک فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي به معروف شدن برند شما نيز کمک کرده و قشر وسيعي از مخاطبان را با کسب و کار شما آشنا خواهد کرد.


بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعيبازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي از به صرفه‌ترين ابزارهاي ديجيتال است که به کمک آن مي‌توانيد محتواي کسب و کار خود را يکپارچه کرده و شهرت و آگاهي از برند خود را افزايش دهيد.

2) افزايش ترافيک ورودي
بدون استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي و ساير روش‌هاي بازاريابي ديجيتال، ترافيک ورودي شما به مشتريان فعليتان محدود خواهد بود. افرادي که با برند شما آشنا هستند، نيز احتمالا در جستجوي کليدواژه‌هايي خواهند بود که شما با آن‌ها شناخته شده‌ايد. بدون استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان يکي از استراتژي‌هاي بازاريابي، براي افزايش مشتريان، دايره‌اي فراتر از مشتريان وفادار وجود نخواهد داشت.
بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي، راهي براي ورود به وبسايت شما است. از اين رو هر پستي که به اشتراک مي‌گذاريد، فرصتي براي جذب مشتريان جديد خواهد بود. شبکه‌هاي اجتماعي بستري است که در آن افرادي با پيش زمينه‌ها و رفتارهاي متفاوت حضور دارند. افراد مختلف نيازهاي مختلف را به وجود مي‌آورند و اين نيازها روش ها و ايده هاي مختلف را به دنبال خواهند داشت.
محتواي موجود در شبکه‌هاي اجتماعي به شما کمک مي‌کند که بيشتر به اهداف خود برسيد. براي مثال، ممکن است مشتريان مسن با جستجوي کليدواژه‌ها در فيس بوک به سايت شما برسند. اما افراد جوانتر از ساير شبکه‌هاي اجتماعي و بسترهاي موجود در آن استفاده مي‌کنند، زيرا روش رفتاري آن ها کاملا متفاوت است. بنابراين با معرفي کسب و کار خود در شبکه‌هاي اجتماعي، مي‌توانيد برند خود را به قشر وسيع تري از مشتريان در سراسر دنيا معرفي کنيد.
3) بهبود رتبه در موتورهاي جستجو
اگر چه استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند کمک زيادي به کسب و کار شما کمک کند. با اين حال براي رسيدن به موفقيت‌هاي چشمگير تلاش‌هاي بيشتري نياز است. در اين ميان بهينه سازي موتورهاي جستجو گزينه مناسبي براي بهبود رتبه‌ي سايت و افزايش ترافيک آن مي‌باشد. اگر چه استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي به صورت مستقيم رتبه موتور جستجو را بهبود نمي‌بخشد. اما تحقيقات انجام شده حاکي از آن است که بازارياباني که يک سال يا بيشتر از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کرده‌اند، موفق به بهبود رتبه سايت خود شده‌اند. زيرا اگر براي کليدواژه‌هاي خاصي در جايگاه‌هاي اول قرار گيريد، بدون شک تاثيرات مثبتي بر روي کسب و کار شما خواهد داشت.
براي مثال، افرادي که براي پيدا کردن اطلاعات مورد نظر خود از گوگل استفاده مي کنند. به طور طبيعي تنها نتايج موجود در صفحه اول را مطالعه مي‌کنند و به سراغ صفحات بعد نمي‌روند. زيرا معمولا اطلاعات خود را در همان صفحه اول پيدا خواهند کرد. در صورتي که کسب و کار شما بين سايت‌هاي برتر صفحه اول نباشد، نياز داريد موتورهاي جستجوي خود را بهينه کنيد.
براي اين که بتوانيد بهترين فرصت را براي بهبود رتبه در موتورهاي جستجو داشته باشيد، بايد از محتواهايي استفاده کنيد که بيشترين همخواني را با کليدواژه‌هاي شما داشته باشند. محتواهايي همچون پست‌هاي وبلاگي، اينفوگرافيک‌ها، مطالعات موردي، اطلاعات کسب و کار و تصاوير کارمندانتان مي‌تواند پروفايل شبکه اجتماعي شما را موثق و معتبر نشان دهد.
با انتشار مطالب خود در دنياي مجازي کنيد، در واقع جامعه‌اي از مخاطبان خواهيد داشت که پست‌هاي شما را لايک کرده و آن ها را به اشتراک مي گذارند. و مهم‌تر آن که فرصت‌هاي بيشتري را فراهم مي‌کند تا مورد توجه صنعتگران و تاثيرگذاراني قرار گيريد که با ايجاد لينک‌هاي بازگشتي، رتبه شما در موتورهاي جستجو را بهبود مي‌بخشند.


بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعيبهينه سازي موتورهاي جستجو گزينه مناسبي براي بهبود رتبه‌ي سايت و افزايش ترافيک آن مي‌باشد. اگر چه استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي به صورت مستقيم رتبه موتور جستجو را بهبود نمي‌بخشد. اما تحقيقات انجام شده حاکي از آن است که بازارياباني که يک سال يا بيشتر از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کرده‌اند، موفق به بهبود رتبه سايت خود شده‌اند.

4) افزايش نرخ تغيير
به ياد داشته باشيد که هر بيشتر ديده شويد، امکان تغيير بيشتري نيز خواهيد داشت. هر پست وبلاگ، تصوير، ويدئو يا نظري مي‌تواند بينندگان را به سمت وبسايت شما هدايت کند. بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي اين امکان را براي کسب و کار شما فراهم مي‌کند تا تاثيرگذاري مثبتي بر روي مردم را داشته باشيد. هنگامي که برندها از طريق به اشتراک گذاري محتوا، نظر و پست با يکديگر در تعامل باشند، يک برند مي‌تواند شخصيت مستقلي پيدا کند. اما افراد تمايل دارند به جاي کار کردن با شرکت‌ها، با ساير مردم در کسب و کارها در ارتباط باشند.
از نظر بيش از 51 درصد از بازاريابان، صرف زمان بر روي افزايش روابط با مشتري نتايج مثبتي بر روي فروش داشته است. هر چقدر شما بتوانيد تاثير بهتري بر روي بازديدکننده داشته باشيد، احتمال اين که آن‌ها محصول يا سرويس خدماتي شما را در هنگام نياز انتخاب کنند بيشتر خواهد بود. مطالعات هم چنين نشان داده است که هر چقدر يک برند در شبکه‌هاي اجتماعي فعال‌تر باشد، مشتريان آن برند را موثق‌تر دانسته و اعتماد بيشتري به آن خواهند داشت.
بيشتر مردم از شبکه‌هاي اجتماعي براي حفظ ارتباط خود با دوستان، خانواده و آشنايان استفاده مي‌کنند. چرا شما از اين فرصت براي معرفي برند خود استفاده نکنيد؟ احتمال بسيار بالايي نيز وجود دارد که اين افراد در مورد محصول و خدمات شما با دوستانشان صحبت کنند. و براي اعتبار دادن به صحبت هاي خود از کيفيت کسب و کار شما در شبکه‌هاي اجتماعي ياد کنند. در واقع حضور برند شما در محيطي که مردم در مورد آن نظر مي‌دهند، مي‌پسندند و با ديگران به اشتراک مي‌گذارند، مي‌تواند تاثير مثبتي در افزايش ترافيک ورودي شما و تغييرات سريع تر کسب و کار شما داشته باشد.
5) افزايش رضايت مشتريان
شبکه‌هاي اجتماعي بستري براي ارتباطات و تشکيل شبکه هستند. اين که بتوانيد از طريق اين شبکه‌هاي اجتماعي صداي شرکت و کسب و کار خود را به گوش ديگران برسانيد، بسيار مهم است. اگر مشتريان هنگام درج نظر روي صفحه شما، به جاي پاسخ‌هاي اتوماتيک و عمومي پاسخ شخصي دريافت کنند، بي‌شک بيشتر قدردان زحمات شما خواهند بود. اگر بتوانيد هر نظر و پيام را تاييد کنيد، نشان دهنده توجه شما به نياز مشتريانتان و تلاشتان براي کسب تجربه‌هاي بيشتر و بهتر است.
جالب است بدانيد هنگامي که شما به صورت خاص با تک تک مشتريانتان در شبکه‌هاي اجتماعي تعامل داريد، مشتريان وفادارتري نيز خواهيد داشت. اين مشتريان وفادار زمان بيشتري را با شما مي گذرانند و شما را به دوستانشان معرفي خواهند کرد.
هر يک از ارتباطات شما با مشتريانتان مي‌تواند نشان دهنده لطف و صبوري شما نسبت به آنان باشد. هنگامي که يکي از مشتريان سوال يا شکايتي داشته باشد، بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي به شما اجازه مي‌دهد از طريق گفتگوي غيرشخصي به آن مساله رسيدگي کنيد. به ياد داشته باشيد که زماني که شما اختصاص مي‌دهيد تا پيامي در مورد ميزان رضايت مشتريان بنويسيد، مي‌تواند نقطه قوتي براي کار شما به حساب آيد. حتي اگر در حال رسيدگي به شکايات مشتري باشيد.


بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعيهنگامي که شما به صورت خاص با تک تک مشتريانتان در شبکه‌هاي اجتماعي تعامل داريد، مشتريان وفادارتري نيز خواهيد داشت.

6‌) افزايش وفاداري مشتريان به برند
يکي از مهم‌ترين اهداف هر کسب و کاري پرورش و جذب مشتريان وفادار است. اگر اين نکته را در نظر داشته باشيم که رضايت مشتريان و وفاداري آنان به محصول، بين افراد منتقل مي‌شود، به اهميت ايجاد ارتباط سازنده با مشتريان پي خواهيد برد. مشتريان اين بسترهاي ارتباطي را به عنوان کانال‌هاي خدمات رساني تلقي مي‌کنند که از طريق آن مي‌توانند به صورت مستقيم با صاحبان کسب و کار در ارتباط باشند.
تحقيقات نشان مي‌دهد محصولاتي که در شبکه‌هاي اجتماعي حضور  دارند، 62 درصد وفاداري بيشتري را در بين مشتريان ايجاد مي‌کند. از آنجا که اين تکنولوژي‌ها الزامات ارتباطي مشتريان با برندها را نشان مي‌دهد، صاحبان کسب و کار بايد از استراتژي‌هاي بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي براي جلب توجه مشتريان استفاده کنند.
7) اعتبار و نفوذ بيشتر برند
رضايت مشتريان و وفاداري آنان به برند شما هر دو نقش مهمي در افزايش اعتبار و نقوذ برندتان ايفا مي‌کنند. اما جالب است بدانيد که همه چيز به ارتباطات شما با مشتريانتان بستگي دارد. هنگامي که شما مطالب خود را در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک مي‌گذاريد و به سوالات مشتريان پاسخ مي‌دهيد، بر اعتبار کسب و کار خود مي‌افزاييد. ارتباط مکرر با مشتريان نشان دهنده اهميت دادن به آنها است. مشتريان رضايتمند معمولا تمايل دارند از محصول يا خدمات شما با اشتياق صحبت کرده و درباره آن نظر بدهند. مشترياني که از محصولات شما در شبکه‌هاي اجتماعي صحبت مي‌کنند. در واقع به شکل غير مستقيم به پيشبرد استراتژي تبليغات کسب و کار شما کمک کرده و به بازديدکنندگان جديد اعتبار و نفوذ برند شما را يادآور مي‌شوند. زماني که شما تعداد محدودي مشتري راضي داشته باشيد که درمورد تجربه مثبت خريد خود از شما صحبت مي‌کنند، اين امکان را فراهم مي‌آوريد که تبليغات خود را از طريق مشتريان حقيقي انجام دهيد. يکي از مهم‌ترين مزاياي بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي نيز همين است.
8) مقرون به صرفه بودن
استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي يکي از مقرون به صرفه‌ترين استراتژي‌هاي بازاريابي از نظر هزينه است. تقريبا در تمامي شبکه‌هاي اجتماعي، ايجاد پروفايل و حساب کاربري و ثبت نام بدون هزينه است. از سوي ديگر نيز گسترش پروفايل در صورت نياز نيز در مقايسه با ساير روش‌ها هزينه‌ي بسيار کمتري دارد.
اگر تصميم داريد براي تبليغات در شبکه‌هاي اجتماعي هزينه کنيد، از تبليغات کم هزينه شروع کنيد و نتايج به دست آمده را بررسي کنيد. اگر نتيجه مورد نظر را گرفتيد، استراتژي خود را تنظيم کرده و بودجه خود را صرف آن کنيد. تنها با صرف هزينه‌اي کم و در مدت زماني اندک، مي‌توانيد به طور چشمگيري تغييرات حاصل را در کسب و کار خود ببينيد و چندين برابر بودجه‌اي که سرمايه گذاري شده را کسب کنيد.


بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي يکي از مقرون به صرفه‌ترين استراتژي‌هاي بازاريابي از نظر هزينه است.

9) جلب توجه بازار از طريق بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي
يکي از مهم‌ترين و ارزشمندترين مزاياي شبکه‌هاي اجتماعي، جلب توجه بازار است. چه راهي بهتر از ارتباط مستقيم با مشتري براي دانستن نيازهاي آنان؟ با تحليل داده‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي خود، مي‌توانيد از علايق مشتريانتان آگاه شده و از نظرات آنان مطلع شويد، نظراتي که نمي‌توانيد بدون فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي به آنها پي ببريد.
استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان يک ابزار مکمل مي‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مورد نياز براي درک صنعت خود را جمع آوري نماييد. هنگامي که شبکه‌هاي اجتماعي شما با بازديد بسياري همراه شود، شما مي توانيد از ابزارهاي مکمل ديگري براي تحليل نياز مصرف کننده‌هاي خود استفاده کنيد. مزيت ديگر استفاده از شبکه هاي اجتماعي آن است که به شما اجازه مي دهد محتواي کسب و کار خود را بر اساس موضوع تقسيم بندي کنيد و ببينيد کدام موضوع با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. اين ابزارها به شما اجازه مي‌دهد تا نحوه استقبال از پست‌هاي خود را بررسي کرده تا به ترکيبي بهينه و موثر برسيد.
10) رهبري فکري
انتشار محتواي بامفهوم و پربار در شبکه‌هاي اجتماعي روش خوبي براي شناخته شدن به عنوان يک رهبر و متخصص است. براي اين که شما بتوانيد يک رهبر فکري باشيد، فعاليت آنلاين و استفاده از ابزارهاي اجتماعي براي ارتباط با ديگران بهترين گزينه خواهد بود.
براي اينکه بتوانيد به عنوان يک متخصص شناخته شويد، بايد بتوانيد از شبکه‌هاي اجتماعي به درستي استفاده کنيد و حضور پررنگي در آن داشته باشيد. اهل ارتباطات جمعي باشيد، و با مخاطبان خود در ارتباط باشيد. محتواهاي کسب و کار خود را به اشتراک بگذاريد و قدرت و تاثير خود را افزايش دهيد. هنگامي که تلاش شما در شبکه‌هاي اجتماعي با ساير تلاش‌هاي شما هم راستا باشد، مهارت‌هاي شما برجسته‌تر خواهند شد. اينکه بتوانيد مستقيما با مشتريان در ارتباط باشيد، روابطي ارزشمند ايجاد خواهد کرد که به شما اجازه مي‌دهد در حيطه کاري خود به فردي برجسته تبديل شويد.
نتيجه‌گيري
روشن است که استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي مزاياي بسياري دارد. بنابراين اگر تاکنون کسب و کار شما فعاليتي در شبکه‌هاي اجتماعي نداشته است، بهتر است از هم اکنون کار خود را آغاز کنيد. براي اين کار مي‌توانيد فرم‌هاي مربوط به اطلاعات کسب و کار خود را تکميل کنيد. براي شروع برقراري ارتباط با مخاطبان خود نيز محتوايي از کسب و کار خود به اشتراک بگذاريد. با تاثيرگذاران در ارتباط باشيد. فراموش نکنيد که به روز رساني مداوم و پيوسته شبکه‌هاي اجتماعي، مي‌تواند استراتژي بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي شما را بهبود بخشيده و مشتريان شما را نيز افزايش دهد.
برچسب ها: استراتژي, استراتژي بازاريابي, استراتژي شبکه‌هاي اجتماعي, بازارايابي شبکه‌هاي اجتماعي, بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي, بازاريابي و تبليغات, بازاريابي و فروش, رسانه‌هاي اجتماعي, شبکه هاي اجتماعي, شبکه‌هاي اجتماعي




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات