سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

جاه‌طلبی‌های بی‌پایان فیسبوک؛ آیا لیبرا سرنوشت رمزارزها را تغییر می‌دهد؟ نکات خواندني

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -
جاه‌طلبی‌های بی‌پایان فیسبوک؛ آیا لیبرا سرنوشت رمزارزها را تغییر می‌دهد؟
٠
٠
دیجیاتو / معرفی رمزارز لیبرا از سوی فیسبوک و انجمن قدرتمندی که قرار است بر آن نظارت کنند، سوال های بسیاری را در مورد آینده ارزهای دیجیتال، بانکداری جهانی و نقش فیسبوک در آن به وجود می آورد. تا کنون شرکت های متعددی اقدام به عرضه رمزارز کرده اند اما شهرت برخی از آنها از منطقه فعالیتشان فراتر نمی رود؛ داستان در مورد فیسبوک اما به کلی متفاوت است. ورود این غول پلتفرم های اجتماعی و شرکای نامدار آن به حوزه رمزارز و مبادلات مالی می تواند با تغییرات اساسی در این حوزه همراه شود.
بلندپروازی های زاکربرگ برای دگرگون کردن نحوه تراکنش های مالی و خلق جریانی جدید از سودهای سرسام آور به کمک بال هایی انجام می شود که از چندین سال پیش مشغول شکل دهی آن بوده اند: میلیاردها کاربر فیسبوک، واتس اپ، مسنجر و اینستاگرام که در گوشه گوشه دنیا قرار گرفته اند. فیسبوک با تکیه بر این پشتوانه انسانی قادر به ایجاد یک شبکه اقتصادی نیمه خودمختار است که در ادامه مطلب به بررسی زوایای مختلف آن پرداخته ایم.
لیبرا چیست؟
حدود دو سال قبل مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک با انتشار پستی از مدیران کمپانی متبوعش خواست جنبه های مثبت و منفی ارزهای دیجیتال را مورد بررسی عمیق قرار دهند. این شرکت امروز و پس از کش و قوس های فراوان سرانجام از رمزارز جدیدی به نام «لیبرا» رونمایی کرد.
این رمزارز که در نیمه اول 2019 ارائه خواهد شد، از حمایت 28 کمپانی سرشناس از جمله ویزا، مسترکارت، پی پال، اوبر و بوکینگ برخوردار است و قرار است تعداد آنها به 100 شرکت برسد. یکی دیگر از مزایای لیبرا این است که ارزش آن به عنوان یک ارز استیبل از طریق سبدی از ارزهای دولتی تضمین شده و برخلاف بیت کوین و اتریوم از نوسانات شدید قیمتی تا حد زیادی در امان است.
مدیریت رمزارز لیبرا برعهده انجمنی با همین قرار دارد که دفتر مرکزی آن در ژنو واقع شده. ماهیت متن باز این ارز اجازه استفاده از آن برای داد و ستد در اپ های مختلفی را می دهد.
کالیبرا؛ ماشین پول سازی جدید
کالیبرا به عنوان زیرمجموعه جدید فیسبوک مسئولیت توسعه سرویس های مالی بر بستر بلاکچین لیبرا و ارائه کیف پول کالیبرا را برعهده دارد. کاربرد این کیف پول که قرار است در سال 2020 ارائه شود خرید و فروش رمزارز لیبرا ، نقل و انتقال پول، پرداخت هزینه، خرید اجناس و پرداخت قبوض مختلف است. این قابلیت ابتدا در اپ های واتس اپ و مسنجر فعال شده و بعدا از طریق کیف پول مجزا ارائه می شود.
در حال حاضر بسیاری از مردم جهان به خدمات مالی دسترسی ندارند. فیسبوک هدف خود از توسعه این پلتفرم را فراهم کردن راه حلی برای نقل و انتقال آسان پول با استفاده از یک گوشی موبایل و شبکه اینترنت عنوان کرده است.
فیسبوک متعهد شده که استقلال رمزارز جدید از کمپانی مادر را حفظ کرده و از داده های مالی کاربران برای اهداف تبلیغاتی استفاده نکند. هرچند سابقه نه چندان روشن این شرکت در بازی با اطلاعات کاربران این ادعا را تا حدودی زیر سایه تردید قرار می دهد.
یک امپراتوری در راه است
کالیبرا در نگاه اول شبیه یک موسسه پرداخت معمولی به نظر می رسد اما ارتباط تنگاتنگ بین آنها، جامعه عظیم کاربران فیسبوک و اپ های اقماری آن مزیت رقابتی بی نظیری را برای آنها به ارمغان آورده است؛ آن هم در شرایطی که یک زیر مجموعه نوپا به شمار می روند. تسلط آنها به نکات فنی لیبرا و مشارکت در فرایند توسعه این رمز از یک سو و بهره بردن از اپ های فوق محبوب واتس اپ، مسنجر و حتی اینستاگرام به زودی آنها را به بازیگری بزرگ در حوزه رمز ارز و پرداخت تبدیل خواهند.
فیسبوک بارها نشان داده که به راحتی از خیر درآمد نمی گذرد و قطعا رمزارز لیبرا را هم تنها برای خدمت به جامعه بشری توسعه نداده است. هرچند این شرکت تایید کرده که قصد کنترل لیبرا به عنوان یک پروژه متن باز را ندارد اما کالیبرا قرار است بر پایه همین پروژه به موتور درآمدزایی بعدی فیسبوک بدل شود.
هیچ‌یک از شرکت های فعال در حوزه رمزارز و حتی موسسات مالی جامعه کاربری میلیاردی فیسبوک را در اختیار ندارند. حتی شرکای این کمپانی در پروژه مورد بحث هم هنوز راهکارهای خود برای رمرزارز لیبرا را مشخص نکرده اند اما زاکربرگ به سرعت کالیبرا را معرفی کرده؛ پلتفرمی که در آینده می تواند به بانک فیسبوک تبدیل شود.
بیش از 1.7 میلیارد نفر در دنیا به ابزارهای مالی دسترسی ندارند و کالیبرا قرار است این نقش را برای آنها به عهده گرفته و امکان انتقال پول، دریافت اعتبار، خرید، پرداخت قبوض و غیره را فراهم سازد. به این جمع عظیم باید کاربران ساکن در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه علاقمند به سرویس های فینتک را هم اضافه کنیم که احتمالا به استفاده از لیبرا روی خواهند آورد.
فیسبوک همین حالا هم آنچنان قدرتی را در اختیار دارد که برخی سناتورهای آمریکایی و حتی «الیزابت وارن»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و حتی کریس هیوز، از موسسین و مدیران سابق این شرکت خواهان تجزیه آن به واحدهای کوچکتر شده اند. اضافه شدن یک بانک مبتنی بر رمزارز به این شبه کشور مجازی، آنرا به یک امپراتوری قدرتمند با قابلیت های فراتر از حد تصور مبدل می سازد.
پول، عدالت، آزادی؟
شاید دلیل انتخاب نام رمزارز لیبرا برای شما هم سوال باشد. فیسبوک این اسم را به سه دلیل انتخاب کرده: اولا یک واحد پولی در روم باستان است، دوما در بروج فلکی نماد میزان یا عدالت است و در نهایت با واژه فرانسوی «لیبر» در زبان فرانسوی شباهت آوایی دارد. هدف فیسبوک این بوده که رمزارز جدیدش را ترکیبی از پول، عدالت و آزادی نشان دهد. اما سردادن این شعارهای زیبا از سوی این شرکت تا چه می تواند صادقانه باشد؟
همانطور که گفتیم لیبرا به صورت متن باز توسعه یافته و همه می توانند آنرا پایه ای برای داد و ستد در اپ های خود قرار دهند. با این حال بعید است فیسبوک اجازه دهد رقیبی بزرگتر سر برآورده و از سرمایه گذاری و تلاش چند ساله آنها بیشتر سود ببرد. کما اینکه بارها به انحصارگرایی و سوءاستفاده از اهرم هایش برای جمع آوری اطلاعات کاربران در فضای مجازی متهم شده است.
صحبت از آزادی برای شرکتی که به گفته مدیران سابقش امنیت کاربران را فدای رشد پلتفرم خود کرده و با ایجاد بستری برای ترول ها به اثرگذاری منفی بر نتیجه انتخابات و آینده کشورها متهم است، چندان منطقی به نظر نمی رسد. اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم واژه لیبرا تنها به معنای پول انتخاب درستی برای این رمزارز بوده است.
سرنوشت رمزارزها در دست فیسبوک
توسعه این پلتفرم تا همین جا بیش از یک سال زمان برده اما «دیوید مارکوس»، که از سال گذشته مدیریت بخش بلاکچین فیسبوک را عهده دار شده، قانع کردن افراد در مورد هدف فیسبوک از راه اندازی لیبریا و کالیبریا را به مراتب سخت ترین کاری می داند که در زندگی انجام داده. این در حالی است که وی مدیریت مسنجر، پی پال و عضویت در هیئت مدیره صرافی معروف Coinbase را نیز در کارنامه دارد.
اگر فیسبوک بتواند تعداد زیادی از کاربران را به استفاده از این پلتفرم راضی کند، این شرکت و شرکای نامدار آن به سودی قابل توجه دست پیدا کرده و جای پای خود را محکم خواهند کرد. این مساله می تواند روی دیدگاه کاربران در رابطه با دیگر ارزهای مجازی نیز تاثیر مثبت داشته باشد.
اما اگر ثابت شود لیبرا از امنیت کافی برخوردار نبوده و هکرها بتوانند به آن نفوذ کنند، با توجه به جامعه آماری پلتفرم های مختلف فیسبوک احتمالا شاهد فاجعه ای خواهیم بود که طی آن میلیون ها نفر از کاربران در سراسر جهان دارایی های ارزشمند خود را از دست داده و نسبت به رمزارزها بدبین خواهند شد. با توجه به پلتفرم متن باز لیبرا هکرها می توانند اپ هایی را طراحی کنند که اینبار نه فقط داده های کاربران (رسوایی کمبریج آنالیتیکا را به یاد بیاورید)، بلکه دارایی آنها را به سرقت ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/75488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود