سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

کشف پاسخی تازه برای معمای راه راه بودن پوست گورخرها اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - طبق شواهد علمی جدید، گورخرها ازطریق خطوط سیاه و سفید روی سطح پوست‌شان، تعریق و همین‌طور سیخ‌کردن موهای روی خطوط سیاه، بدن خود را در گرمای سوزان آفریقا خنک می‌کنند.

علت اینکه چرا پوست گورخرها دارای خطوط راه‌راه متمایز است، همیشه موضوع بحث‌ و جدل‌های علمی بوده و یکی از اصلی‌ترین فرضیه‌ها می‌گوید که آن‌ها مکانیسمی برای کنترل دما هستند. پژوهشی سال گذشته انجام شد که خط بطلانی روی این فرضیه ‌کشید، اما اکنون شواهد جدیدی به‌دست آمده است که آن را تأیید می‌کند. پژوهشگران در جدیدترین مطالعه‌ی خود و در آزمایشی که تا پیش از این انجام نشده بود، تفاوت دمایی بین خطوط سیاه و سفید دو گورخر ساکن آفریقا را در زیستگاه طبیعی آن‌ها بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که خطوط سیاه و سفید در طول گرمای روز پهن می‌شوند و بین آن‌ها تفاوت دمایی وجود دارد، به‌طوری‌که دمای خطوط سیاه 15 درجه گرم‌تر از خطوط سفید است. این اختلاف دمایی به‌حدی است که می‌تواند جریان‌های همرفتی کوچکی را روی پوست گورخر ایجاد کند و او را خنک نگه‌دارد؛ اما رنگ این خطوط تنها عامل این فرایند نیست. مقاله‌های مرتبط
نوعی موش‌ آفریقایی درد را احساس نمی‌کند مشاهده پلنگ سیاه در آفریقا پس از 100 سال
بالاخص، زمانی‌که پژوهشگران دمای پوست گورخر غیرزنده‌ای را اندازه گرفتند که به‌عنوان آزمایش روی رخت‌آویز انداخته شده بود، تأثیر مشابهی را مشاهده نکردند. درواقع این پوست‌های متعلق به گورخرهای بی‌جان ممکن بود تا 15 درجه گرم‌تر از دمای پوشش جانور زنده شود. به‌عبارتی به‌نظر می‌رسد که گورخر زنده از سازوکار خنک‌کنندگی مضاعفی فراتر از خطوط سیاه و سفید استفاده می‌کند و پژوهشگران فکر می‌کنند که علت این موضوع را می‌دانند؛ آن‌ها مشاهده کردند که گورخرهای زنده طبق نیازشان، موهای خطوط سیاه را برای به‌دام انداختن یا رهاکردن گرما سیخ می‌کنند.
استفاده از حیوان زنده برای انجام پژوهش اخیر، تفاوت مهم آن با پژوهش سال گذشته است که در آن به‌جای گورخر زنده، پوست حیوان را روی بشکه‌‌های آب قرار دادند. پژوهش جدید به‌همت متخصص زیست‌شناسی سابق و طبیعت‌شناس آماتور آلیسون کاب و همسرش استفان کاب، جانورشناس، انجام شده است. آلیسون کاب می‌گوید: در طول سال‌های زیادی که در آفریقا زندگی می‌کنیم، همیشه از اینکه گورخرها زمان زیادی را زیر گرمای سوزان روز به چرا مشغول می‌شوند، متعجب می‌شدیم و فکر می‌کردیم که شاید خطوط راه‌راه پوست‌شان به‌نوعی به کنترل دمای بدن‌ آن‌ها کمک می‌کند. 40 سال قبل در اولین تلاش‌هایم برای آزمایش این فرضیه، ‌دمای آب در بشکه‌‌های نفت را با پوشش‌های نمدی در رنگ‌های مختلف مقایسه کردم، اما فکر کردم که این روش خوبی برای آزمایش نیست و دوست داشتم نحوه‌ی رفتار این خطوط را روی گورخرهای زنده ببینم. این دو نفر دیدند که در طول هفت ساعت از گرم‌ترین ساعات روز در آفریقا،‌ خطوط سیاه روی دو گورخر مورد مشاهده بین 12 تا 15 درجه ثابت می‌ماند و گرم‌تر از خطوط سفید آن‌ها می‌شود و همین موضوع‌ جریان همرفتی کوچکی را به‌وجود می‌آورد. تفاوت دمایی خطوط سیاه و سفید پوستی که روی رخت‌آویز قرار داشت،‌ مشابه بود و دمای خطوط سیاه تا 16 درجه گرم‌تر از خطوط سفید می‌شد؛ اما برخلاف پوست حیوان زنده، دمای کلی این پوشش در طول روز ثابت نمی‌ماند. درواقع، دمای خطوط سیاه گورخر زنده تا 56 درجه بالا می‌رفت، اما خطوط سیاه پوشش غیرزنده‌ی روی رخت‌آویز به حرارت سوزان 71 درجه می‌رسید. پس ظاهراً اتفاق دیگری نیز در گورخر زنده رخ می‌دهد که در آزمایش‌های پیشین نظیر بشکه‌های آب یا قراردادن پوست گورخر روی رخت‌آویز اتفاق نمی‌افتاد.
پژوهشگران ایده‌هایی را برای علت این موضوع مطرح می‌کنند. اول،‌ عرق کف‌مانندی که از گورخر (و اسب‌ها) ترشح می‌شود، به جریان همرفتی روی سطح پوست کمک کرده و علاوه‌بر افزایش مساحت سطح این مایع روی پوست،‌ فرایند تبخیر را تسریع می‌کند. دوم، پژوهشگران شاهد سیخ‌شدن موهای خطوط سیاه بودند، این موضوع شاید به آن‌ها کمک می‌کند تا در ساعات خنک صبح، هوا را در خود نگه‌دارند و در هنگام گرمای روز، این هوا را آزاد کرده و آبی که روی سطح بدن‌شان قرار دارد را سریع‌تر تبخیر ‌کنند. بااینکه تفاوت دمایی بین خطوط راه‌راه پوست گورخر از دهه‌ی 1970 مورد توجه پژوهشگران بوده است،‌ اما پژوهش اخیر ارزیابی‌های گسترده‌تر و جزئیات بیشتری را به دانسته‌های پیشین اضافه می‌کند که مشاهده‌ی گورخرها در زیستگاه طبیعی‌شان را نیز دربر می‌گیرد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خطوط سیاه و سفید،‌ عرق‌کردن و سیخ‌شدن موها همگی به خنک‌شدن گورخر در گرمای سوزان روزهای آفریقا کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین معتقدند که جریان چرخشی هوا روی پوست گورخر باعث می‌شود که مگس‌ها از آن‌ها دور شوند؛ این تأثیر در تعدادی از پژوهش‌های پیشین نیز مشاهده شده بود.
درهرصورت این یافته، پایان بحث‌ و جدل‌ها بر سر خطوط راه‌راه پوست گورخر نیست و باید گورخرهای بیشتری بررسی و مشاهدات مضاعفی انجام شود. بااین‌حال، پژوهش اخیر درباره‌ی اینکه این خطوط سیاه و سفید چطور می‌توانند باهمراهی فرایندهای بیولوژیکی داخلی حیوان، به تنظیم دمای بدن او کمک کنند،‌ ایده‌های جالبی را مطرح می‌کند. آلیسون کاب می‌گوید: راهکار تعادل گرمایی گورخر، هوشمندانه‌تر، پیچیده‌تر و زیباتر از حد تصور ما است؛ هرچند که به‌منظور جمع‌آوری شواهد و درک کامل اینکه چطور خطوط سیاه و سفید روی پوست گورخر به کنترل دمای بدن او کمک می‌کنند، باید پژوهش بسیار بیشتری انجام شود. من اکنون 85 سال دارم و درنتیجه سایرین باید این کار را ادامه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/75451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی