سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

داستان برند ایسر، تایوانی قدرتمند صنعت کامپیوترهای شخصی اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسر یکی از باسابقه‌ترین برندهای تولید کامپیوتر و تجهیزاتی جانبی در آسیا محسوب می‌شود و در رتبه‌ی پنجم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کامپیوتر شخصی در جهان قرار دارد.

ایسر ( Acer ) شرکتی تایوانی با بازاری بین‌المللی است که در حوزه‌ی کامپیوتر و الکترونیک فعالیت می‌کند. مرکز مدیریت این شرکت در شهر نیوتایپه در تایوان قرار دارد. ایسر انواع محصولات از کامپیوترهای شخصی دسکتاپ، لپ‌تاپ ، تبلت ، کامپیوترهای سرور، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و دستگاه‌های واقعیت مجازی تا نمایشگر، گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی را تولید می‌کند. یکی از زیربرندهای مشهور ایسر نیز به‌نام Predator و با تمرکز بر کامپیوترهای مخصوص بازی فعالیت می‌کند. ایسر تا ابتدای دهه‌ی 2000 مدل کسب‌وکاری تولیدی داشت. آن‌ها با شروع قرن 21 تصمیم گرفتند تا تمرکز خود را روی طراحی، بازاریابی و فروش محصولات بگذارند. به‌همین‌دلیل اکنون اکثر محصولات ایسر طبق قراردادهای تولیدی و توسط شرکت‌های دیگر ساخته می‌شوند. امروز ایسر به‌عنوان پنجمین تولیدکننده‌ی بزرگ کامپیوترهای شخصی در جهان شناخته می‌شود و علاوه‌بر فعالیت در تولید محصولات، روی خدمات جدیدتر همچون خدمات ابری و اینترنت اشیاء هم متمرکز شده است.
مرکز مدیرین ایسر در شهر نیوتایپه تاریخچه‌ی تأسیس
شرکت ایسر در یکم اوت سال 1976 توسط استن شیه، کارولین یه و جورج هوانگ تأسیس شد. استن شیه از کارآفرینان و فعالان مشهور تایوانی بود که تا سال 2005 هم در سمت مدیریت ایسر باقی ماند. او در سال 1945 با نام کامل شیه چن جونگ متولد شد و در دانشگاه ملی چیائو تانگ به تحصیل پرداخت. شیه تحصیلات خود را در رشته‌ی ریاضیات ادامه داد و با رتبه‌ی بالا فارغ‌التحصیل شد. او سپس نام غربی‌تر استن را انتخاب کرد. استن پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در سال 1972، فعالیت کاری خود را به‌عنوان مهندس طراح در کوالیترون اینداستریال شروع کرد.
اولین جلسه‌ی بنیان‌گذاران مولتی‌تک استن تنها چند سال توانست زندگی کارمندی و استخدامی را تحمل کند و در سال 1976، روحیه‌ی کارآفرینی به او غلبه کرد. او به‌همراه تعدادی از دوستانش شرکت مولتی‌تک اینترنشنال را با سرمایه‌ی اولیه‌ی 25 هزار دلار تأسیس کرد. اولین محصولات شرکت مولتی‌تک، دستگاه‌های بازی همراه بودند و به‌مرور، واردات و توزیع نیمه‌هادی‌های خارجی نیز به فعالیت آن‌ها افزوده شد. در سال 1981 تغییر‌نام مهم شرکت مولتی‌تک رخ داد. استن نام شرکت را به ایسر تغییر داد که در زبان لاتین به‌معنای دقیق یا تیز تعریف می‌شود. MicroProfessor محصولی بود که توسعه و شهرت بین‌المللی ایسر را شروع کرد. این دستگاه آموزشی، اثباتی بر قدرت طراحی و تولید برند تایوانی بود.
اولین دفتر مولتی‌تک پس از موفقیت در عرضه‌ی محصولات اولیه، نوبت به افزایش تولید رسید. ایسر از سال 1983 وارد صنعت تولید کامپیوتر شد و محصولات برندهای بزرگ آن زمان را برای فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر تولید می‌کرد. آن‌ها به‌مرور ساختار عمودی را برای تولید محصولات به کار گرفتند و یکی از مثال‌های موفق این روند مدیریت و تولید در آن سال‌ها بودند. استن در مدیریت شرکتش از روش‌های مدرن‌تری نسبت به شرکت‌های شرقی آن زمان استفاده می‌کرد. در سال 1995 مقاله‌ای در مجله‌ی فورچن او را این‌گونه معرفی کرد: ترکیبی از علاقه ی شدید به مهندسی، سبک تجارت چینی، مدیریت آوانگارد و کارآفرینی بین‌المللی که رویا و چشم‌اندازهای بلندپروازانه دارد.
کارمندان اولیه‌ی مولتی‌تک بنیان‌گذار و مدیرعامل جوان ایسر، ترکیبی از استعدادهای بالا را به کار گرفت تا شرکت نوپایش را در مسیر دشوار پیش رو، هدایت کند. او فرهنگ سازمانی مدرن و مبتنی بر همکاری ایجاد کرده بود که برخلاف فرهنگ موجود تایوانی‌ها یعنی مدیریت خرد، استخدام براساس روابط و منفعت‌طلبی بود. البته همسر استن به‌عنوان اولین حسابدار شرکت مشغول به کار بود، اما او می‌گفت فرزندانش باید جای دیگری به جز ایسر برای کار پیدا کنند. از شیوه‌های مدیریتی خاص استن می‌توان به اهمیت ندادن به چارچوب‌های زمانی اشاره کرد. او برخلاف بسیاری از مدیران شرقی اعتقادی به محدودیت‌های ساعت کاری نداشت و حتی در مراکز تولیدی هم آن را رعایت نمی‌کرد. استن همچنین در سال 1984 اولین برنامه‌ی اهدای سهام به کارمندان را در تایوان اجرا کرد. در مدت چهار سال، سه‌ هزار کارمند ایسر سهام‌دار شرکت نیز بودند.
دفتر ایسر در آمریکا تأسیس دفتر آمریکا با چالش‌های مدیریتی همراه شد
در سال 1981 یک تصمیم استراتژیک مهم از سوی مدیران ایسر اتخاذ شد. آن‌ها شرکتی به‌نام Third Wave Publishing Corp تأسیس کردند که بخش‌هایی از فرایندهای طراحی را انجام می‌داد. استفاده از عبارت موج سوم در نام شرکت جدید، به‌معنای سومین دوره‌ی زمانی مهم در تاریخ صنعت تایوان بود. دوره‌ی اول با دزدی و سوءاستفاده از پتنت‌های دیگر شرکت‌ها تعریف می‌شد، دوره‌ی دوم زمان ساخت محصولات کپی بود و دوره‌ی سوم از دیدگاه ایسر، به نوآوری‌های فناورانه اختصاص داشت.
سهام اهدایی به کارمندان ایسر ایسر چند سال پس از تأسیس، مسیر خود را از بسیاری از رقبای هم‌وطن جدا کرد. آن‌ها به‌جای ساخت طراحی‌های شرکت‌های دیگر، مراکز تحقیق و توسعه و طراحی اختصاصی خود را تأسیس کردند. از دستاوردهای اولین گروه تحقیق و توسعه‌ی ایسر می‌توان به ساخت اولین سیستم کامپیوتری با زبان چینی اشاره کرد. در سال 1986 نیز ایسر پس از کامپک دومین شرکتی بود که کامپیوتر شخصی مبتنی بر پردازنده‌های 32 بیتی Intel 386 تولید کرد.
اولین کامپیوتر ایسر مبتنی بر اینتل 386 برند تایوانی در سال 1988 سهام خود را در بازار سهام عرضه کرد و سود خالص 25 میلیون دلار را در آن سال گزارش داد. از سال 1976 تا 1988، رشد سالانه‌ی ایسر نزدیک به 100 درصد گزارش می‌شد.
عرضه‌ی عمومی سهام ایسر چالش‌های توسعه‌ای
در سال‌های پایانی 1980 و حدودا 10 سال پس از شروع فعالیت ایسر، برخی چالش‌های داخلی و خارجی به آن‌ها فشار وارد کرد. مشکلات داخلی کاملا غیرمنتظره بودند و فشارهای اولیه‌ی شدیدی به ایسر وارد کردند. شیه در سال 1989 لئونارد لیو را با سابقه‌ای 20 ساله از IBM استخدام کرده و به‌عنوان مدیر اجرایی ایسر آمریکا انتخاب کرد.
اولین کامپیوتر 16 بیتی ایسر لیو مدرک دکترای علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده بود و یکی از مدیران ارشد چینی-آمریکایی در IBM (مشهور به آبی بزرگ) بود. سال‌های فعالیت در IBM، لیو را به فردی با سبک مدیریتی خاص این شرکت بدل کرده بود که بعدها چالش‌هایی را برای ایسر به‌همراه داشت. رفتارها و روش‌های او برخلاف استن بود که فرهنگ سازمانی ترقی‌خواهی را در ایسر پیاده کرد. به‌هرحال لیو پس از مدتی تصمیم داشت تا سیستم مدیریت ایسر را متمرکزتر کند. درنهایت لیو به مشکلاتی با استن بر خورد که منجر به درگیری‌ها و تغییرات مدیریتی در ابتدای دهه‌ی 1990 شد. ایسر تلاش می‌کرد تا هویت برندهای تایوانی را با کیفیت گره بزند
با شروع دهه‌ی 1990، ایسر که درگیر مشکلات داخلی بود، متوجه بلوغ سریع بازار و صنعت کامپیوتر شد. در آن سال‌ها کامپیوتر دیگر به‌عنوان صنعتی با حاشیه‌ی سود بالا شناخته نمی‌شد و شرکت‌ها نیز با سرعت بالایی رشد می‌کردند. جنگ‌های قیمتی، قیمت قطعات را به سرعت پایین بردند و افزایش ارزش دلار تایوان هم موجب گران شدن محصولات تولیدی در آن کشور شد. در مجموع همه‌ی چالش‌های ایجادشده، سودآوری برای شرکت‌های تایوانی به چالشی بزرگ بدل شد.
دفتر ایسر در آلمان چالش‌های قیمتی و افزایش ارزش دلار تایوان باعث شد تا سوددهی ایسر در سال‌های ابتدایی دهه‌ی 1990 کاهش یابد. برند تایوانی از سال 1988 تا 1990، فروش خود را از 530/9 میلیون دلار به 977 میلیون دلار رساند، اما به‌خاطر افزایش قیمت‌ها، سوددهی از 26/5 میلیون دلار به 3/6 میلیون دلار رسید. در سال 1991 اولین رکورد ضرردهی ایسر با مقدار 22/7 میلیون دلار ثبت شد. بیش از 20 میلیون دلار از خسارت مذکور از سوی ایسر آمریکا به شرکت تحمیل شد. زیرمجموعه‌ای که از همان ابتدای تأسیس، چالش‌های متعددی را به برند مادر تحمیل کرد. شرایط مالی دهه‌ی 1990 به‌قدری برای ایسر دشوار شد که حتی شیه، دفاتر مدیریتی شرکت را فروخت. ارزش سهام آن‌ها 50 درصد نسبت به قیمت عرضه‌ی اولیه کاهش یافت و دفاتر مدیریتی نیز در سال 1992 فروخته شدند.
رونمایی از کامپیوترهای چندرسانه‌ای ایسر اسپایر استن شیه همیشه به خرید و ادغام و در اختیار گرفتن فناوری‌های تولید و مدیریت جدید تمایل داشت. او در اوج مشکلات دهه‌ی 1980 و 1990 هم برنامه‌های متوقف نکرد. اولین هزینه‌ی سنگین به مقدار 240 میلیون دلار و با همکاری تگزاس اینسترومنتس و چاینا دولوپمنت کورپوریشن انجام شد. شرکت حاصل این سرمی‌گذاری، اولین کارخانه‌ی تولید DRAM را در تایوان تأسیس کرد. نیمی از محصولات شرکت تولیدکننده‌ی DRAM به ایسر فروخته می‌شدند و سایر به بازارهای جهانی صادر می‌شد. فعالیت‌های این شرکت، انتقاداتی را از سوی کارشناسان صنعت به‌همراه داشت که متوجه عرضه‌ی بیش‌ از اندازه‌ی DRAM در بازار جهانی شدند.
بیل گیتس در مراسم داخلی ایسر ایسر علاوه‌بر تأسیس شرکت جدید، مرکز تولیدی خود را نیز توسعه داد. آن‌ها تنها 36 میلیون دلار هزینه برای بازاریابی مرکز تولیدی در نظر گرفتند. به‌علاوه خرید و ادغام‌هایی هم در آمریکا و آلمان انجام شد که انتقاد کارشناسان و شک آن‌ها از پیشرفت ایسر را به همراه داشت. جاکانات دوباشی از کارشناسان فایننشال ورلد، آن سال‌ها در مقاله‌ای نوشت که تلاش‌های ایسر زمان‌بندی نامناسبی دارند و به‌نوعی یک قمار محسوب می‌شوند. نسل سوم صنعت تایوان مبتنی بر نوآوری و خلاقیت توسط ایسر رشد یافت
بحران‌های پی‌در‌پی برای برند تایوانی، بنیان‌گذار آن را مجبور به استعفا در سال 1992 کرد. شیه متن استعفای خود را در ابتدای سال به هیئت‌مدیره ارائه کرد، اما آن‌ها با درخواست او موافقت نکردند. سه ماه بعد، لیو تقاضای استعفا داد که این بار با موافقت هیئت‌مدیره روبه‌رو شد. درنهایت 6 ماه پس از نامه‌ی استعفای شیه، او مجددا به فعالیت‌های مدیریتی روزمره در ایسر و زیرمجموعه‌ی آمریکایی آن بازگشت. از آن زمان استراتژی‌های انقلابی متعددی در ایسر پیاده شد که آن‌ها را بار دیگر به فهرست برترین‌های صنعت کامپیوتر بازگرداند.
رونمایی از اولین لپ‌تاپ چندکاره‌ی جهان توسط ایسر بازگشت به اوج
شیه در سال 1995 مقاله‌ای در فایننشال ورلد نوشت و تعریف خود از صنعت تایوان و وضعیت موجود بازار را شرح داد. او صنعت تولید کامپیوتر در تایوان را با رستوران‌های چینی مقایسه کرد و نوشت: غذای چینی خوب است و همه‌جا پیدا می‌‌شود، اما هیج تصویر یکپارچه‌ی جهانی یا کیفیت ثابتی در آن مشاهده نمی‌کنیم. تعریف بالا شباهت زیادی به صنعت کامپیوتر تایوان داشت. از نظر شیه با وجود این‌ که اکثر کامپیوترهای شخصی در تایوان ساخته می‌شدند، اما با برندهای متعدد آمریکایی و ژاپنی و کیفیت‌های متفاوت به فروش می‌رفتند. شیه تصمیم داشت تا ایسر را به مک‌دونالد دنیای کامپیوتر تبدیل کند. رستوران فست‌فودی که تصویر برندی جذاب و جهانی و کیفیتی یکپارچه و ثابت را به مردم ارائه می‌کرد.
اولین لپ‌تاپ فیبر کربنی دنیا پیاده‌سازی تغییر مورد نظر شیه، نیاز به تغییراتی اساسی در ماهیت تولید و توزیع ایسر داشت. آن‌ها به‌جای مونتاژ کامپیوترها در تایوان (که بیش از یک دهه انجام داده بودند)، قطعات را به 32 منطقه‌ی گوناگون در جهان صادر کردند تا فرایند مونتاژ در آن محل‌ها انجام شود. استن قطعات کامپیوتری همچون کیس، کیبورد و ماوس را شبیه به مواد غذایی مانند سس و خردل می‌دانست که قابلیت جابه‌جایی با سرعت پایین‌تر و نگه‌داری طولانی‌مدت‌تر داشتند. در مقابل قطعات بالا، مادربورد کامپیوتر قرار می‌گرفت که باید با جدیدترین فناوری روز تولید و جابه‌جا می‌شد. از نظر استن، مادربورد شبیه به گوشت همبرگر بود که باید سریع و تازه جابه‌جا می‌شد و به‌همین دلیل آن‌ها از باربری‌های هوایی برای انتقال به مراکز مونتاژ کمک گرفتند. درنهایت پردازنده‌های مرکزی قرار داشتند که از نظر بنیان‌گذار استن شبیه به پنیرهای بسیار گران‌قیمت برای همبرگر بودند. چنین تعاریف و رویکردهایی از سوی استن، او را مشهور به ری راک (مدیر افسانه‌ای مک‌دونالد) دنیای کامپیوترهای شخصی کرد.
برندهای بزرگی که توسط ایسر خریداری شدند رویکرد جدید ایسر، هزینه‌های جابه‌جایی را در شرکت کاهش داد و باعث شد تا برند تایوانی جدیدترین فناوری‌های روز را در محصولات خود به‌کار گیرد. شیه زبان برند ایسر را به‌گونه‌ای تغییر داده بود که فناوری‌های روز و نوآوری را با اصطلاح «تازه» معرفی می‌کردند. رویکردهای جدید باعث شد تا ایسر از فناوری‌های سطح پایین شرکت‌های دیگر استفاده نکند و شانه به شانه با توسعه‌های جاری در صنعت همراه شود. مقاله‌های مرتبط:
داستان برند: مایکروسافت؛ نماد اقتدار کامپیوترهای شخصی داستان برند: ظهور، افول و تولد دوباره IBM
در سال 1992 ایسر از سیستم یونیکس چندکاربره‌ی خود رونمایی کرد و سپس نوبت به کامپیوترهای شخصی مبتنی بر پردازنده‌های 386 و 486 رسید. در همان سال، شبکه‌ی پشیبانی بین‌المللی از سوی برند تایوانی معرفی شد که عنصری حیاتی در موفقیت همه‌ی بازیگران صنعت کامپیوتر در آن سال‌ها بود. ایسر در سال 1993 از کامپیوتر شخصی رونمایی کرد که مجهز به تراشه‌ی RISC و جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز شرکت مایکروسافت بود. استن شیه تصمیم داشت تا مفاهیم فست‌فود را به‌صورت کامل در دنیای کامپیوترهای شخصی و سطح خرده‌فروشی پیاده کند. او می‌خواست به کاربران امکان انتخاب قطعات داخلی براساس نیازها را بدهد. ایسر این مفهوم را ابتدا در یک خرده‌فروشی اختصاصی در تایپه پیاده کردند. فرایند به‌گونه‌ای بود که ایسر را بیش از همیشه به جایگاه فست‌فود دنیای کامپیوتر نزدیک می‌کرد. در آن فروشگاه از زمان سفارش تا تحویل و شروع به کار کامپیوتر مشتری، تنها دو ساعت زمان نیاز بود.
نمونه‌های اولیه‌ی ایسر اسپایر بنیان‌گذار ایسر در پیاده‌سازی استراتژی «برند جهانی، تأثیرگذاری محلی» موفقیت بالایی داشت. او با پیاده‌سازی همین استراتژی توانست مفهوم فست‌فود را در دنیای کامپیوتر پیاده کند. ایسر در آن سال‌ها به‌جای‌ تأسیس زیرمجموعه‌های متعدد با کنترل مرکزی، شبکه‌ای از دفاتر وابسته‌ی خودکار ایجاد کرده بود که دقیقا شبیه به شعبه‌های فست‌فود عمل می‌کردند. هر شعبه توسط گروهی از افراد محلی اداره می‌شد که تنظیمات محصولات، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و برنامه‌های تبلیغاتی را براساس مشخصات محل فعالیت خود پیاده می‌کردند. جابه‌جایی مراکز مونتاژ منجر به کاهش هزینه‌ها شد
هر شعبه‌ی جهانی ایسر عموما تنها یک کارمند تایوانی داشت که ارتباطات بین سازمانی را بر عهده می‌گرفت. مدیریت فروش و بازاریابی به‌گونه‌ای بود که سیستم را کاملا مخالف با روندهای ساختاری سنتی تعریف می‌کرد که به یک دفتر مرکزی واحد گزارش می‌دادند. در ساختار ایسر، مجموعه‌ای از دفاتر با اهداف و ارزش‌های مشترک کار می‌کردند که نام، هویت و لوگوی مشترک، آن‌ها را متحد می‌کرد.
ایسر اسپایر تایم‌لاین استراتژی ایسر، به هر شعبه ظاهری شبیه به یک شرکت محلی می‌داد. تصویری که منافع زیادی برای هریک از آن‌ها به‌همراه داشت که از همه مهم‌تر می‌توان به قابلیت مخفی کردن ریشه‌های تایوانی ایسر اشاره کرد. در آن سال‌ها با وجود پیشرفت‌های متعدد تایوانی‌ها، هنوز عبارت «ساخت تایوان» تأثیری منفی در ذهن بسیاری از مشتریان می‌گذاشت. دراین‌میان استن به ریشه‌های شرکتش افتخار می‌کرد، اما اکثر شعبه‌ها مخفی کردن تایوانی بودن برند را منجر به افزایش بازدهی فروش می‌دانستند. جهانی‌سازی برند
ظهور و گسترش جهانی برند ایسر با استراتژی شبیه به بازی چینی Go انجام شد. آن‌ها به‌جای ورود سریع به بازارهای بزرگ، ابتدا بازارهای اطراف کوچک را احاطه کردند. تایوانی‌ها پیش از ورود به آمریکا، بازارهای نزدیک را هدف قرار دادند. به‌عنوان مثال بازارهای کم‌رونق‌تر آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و غرب آسیا، مقاصد اصلی ایسر بودند. تا سال 1995، ایسر به بزرگ‌ترین برند کامپیوتر در مکزیک، بولیوی، شیلی، پاناما، اروگوئه، تایلند و فیلیپین تبدیل شده بود. البته روشن است که تایوان نیز در این فهرست قرار داشت!
ایسر اسپایر S3 اولین اولترابوک ایسر روش‌های توسعه‌ی جهانی ایسر بازدهی خوب و سریعی داشتند و بسیاری از تصمیم‌های غلط گذشته را به فراموش سپردند. در سال 1999 رکورد سوددهی شرکت با 75 میلیون دلار شکسته شد که 43 درصد از آن به شرکت تولید DRAM اختصاص داشت. چنین فروشی، رکورد بالاترین سال بازدهی صنعت DRAM را به خود اختصاص داد. روند توسعه به‌‌حدی خوب پیش رفت که ایسر را از رتبه‌ی 14 به 9 برترین تولیدکننده‌های کامپیوتر در جهان رساند که اچ‌پی، دل و توشیبا را پشت سر گذاشت. در سال 1994 فروش کل شرکت به 3/2 میلیارد دلار رسید که سود ایسر را به 205 میلیون دلار رساند. چنین پیشرفتی موجب ثبت اولین رکورد سوددهی ایسر آمریکا نیز شد. برای کاهش هزینه‌ها، مراکز تولیدی در نقاط گوناگون جهان تأسیس شدند
از میانه‌های دهه‌ی 1990، توسعه‌ی جهانی علاوه‌بر مونتاژ، در تولید نیز خلاصه می‌شد. در سال 1994 یک مرکز تولید کیبورد و ماوس در مالزی تأسیس شد. از مقاصد دیگر تایوانی ها می‌توان به فیلیپین اشاره کرد که میزبان کارخانه‌ی تولید سی‌دی رام و مادربورد ایسوس شد. آن‌ها قصد داشتند تا در سال‌های بعد مراکزی را در آرژانتین، شیلی، تایلند، دوبی، آفریقای جنوبی، برزیل، هند، چین و شوروی سابق نیز تأسیس کنند.
ایسر اسپایر S5 باریک‌ترین لپ‌تاپ سال 2012 استن شیه در سال 1994 ایده‌ی بلندپروازانه و انقلابی دیگری را برای شرکتش بیان کرد. او می‌خواست ایسر را به 21 کسب‌وکار کوچک‌تر با ساختار سهامی عام تقسیم کند که Acer Inc بین 19 تا 40 درصد از سهام هریک از آن‌ها را در اختیار داشته باشد. هدف از این تصمیم، ایجاد حس استقلال در زیرمجموعه‌ها بود تا رقابت سالم و روحیه‌ی کارآفرینی در آن‌ها تقویت شود. به‌علاوه بهبود تحقیق و توسعه و همچنین جذب سرمایه ازطریق ارائه‌ی سهام شرکت‌ها نیز جزو اهداف شیه بودند. مایکل زیمرمن، نویسنده پی‌سی ویک در مقاله‌‌ای در سال 1994 به بررسی دلایل تصمیم استن شیه پرداخت. او علاوه‌بر موارد بالا، دلیلی به‌نام «21 در 21» را برای تصمیم تجزیه‌ی ایسر بیان می‌کرد. زیمرمن در مقاله‌ی خود نوشت: تجزیه‌ی زیرمجموعه‌ها، فرصت را برای بازنشستگی شیه فراهم می‌کند. با چنین تصمیمی، او میراث خود را دست‌نخورده رها می‌کند و ترس تصاحب شرکتش توسط یکی از زیرمجموعه‌ها را نخواهد داشت. شیه در همان زمان به پی‌سی ویک اعلام کرده بود که در سال 1999 از ایسر و دنیای کسب‌وکار خداحافظی خواهد کرد. در سال 1994 سهام Acer Computer International به‌عنوان زیرمجموعه‌ی توزیع آسیا-اقیانوسیه انجام شد. سپس نوبت به مجموعه‌های دیگر همچون Acer Peripherals، تولیدکننده‌ی لوازم جانبی همچون کیبورد و ماوس، Acer Sertek توزیع‌کنننده‌ی منطقه‌ی تایوان و ایسر آمریکا و آمریکای لاتین رسید که تا سال 1997 انجام شد.
ایسر Predator درآمد ایسر در سال 1994 از 3/2 میلیارد دلار به 5/7 میلیارد دلار رسید که رشد 75 درصدی را نشان می‌داد. دراین‌میان شیه امید داشت تا درآمد تا سال 1999 و به‌خاطر توسعه‌ی فعالیت در محصولات مخصوص مصرف‌کننده همچون تلویزیون و دستگاه فاکس، به 15 میلیارد دار برسد. فروش جهانی در اثر استراتژی‌های او بهبود یافت، اما بازار آمریکا به‌خاطر حضور رقبای قدرتمند و برندهای شناخته‌شده، آن‌چنان برای ایسر موفقیت‌آمیز نبود. زیرساخت‌های ایسر آمریکا در سال‌های 1996 و 1997 مورد بازطراحی و بازنگری قرار گرفت تا خسارت‌های وارده جبران شوند. در سال 1997 خسارت این بخش به 141 میلیون دلار رسید. چنین خسارتی به شرکت اصلی هم ضربه وارد کرد، چرا که در آن زمان یک سوم از فعالیت‌های اصلی ایسر در آمریکای شمالی انجام می‌شد. کامپیوترهای برند ایسر در رتبه‌ی 9 پرفروش‌ترین کامپیوترهای آمریکا قرار داشتند. در همان سال، خرید بسیار مهمی انجام شد و کسب‌وکار لپ‌تاپ تگزاس اینسترومنتس به زیرمجموعه‌ی ایسر آمریکا پیوست. تگزاس اینسترومنتس، خرید مهم ایسر در صنعت لپ‌تاپ بود
همان‌طور که گفته شد ایسر در ابعاد جهانی موفقیت‌های خوبی داشت. سود خالص آن‌ها در سال 1997 به 115 میلیون دلار رسید که رشد 22 درصدی را به‌همراه داشت. در همان سال مذاکراتی با شرکت‌هایی همچون IBM و اپل انجام شد تا همکاری در ساخت کامپیوترهای شخصی صورت بگیرد. در آن زمان ایسر 37 مرکز مونتاژ در سرتاسر جهان داشت، اما همه‌ی مراکز تولیدی در داخل آسیا بودند. در ادامه‌ی سال، اولین مرکز تولیدی ایسر در مکزیک تأسیس شد تا هزینه‌های جابه‌جایی به بازارهای آمریکای لاتین کاهش پیدا کند. تا پایان سال 1998، ایسر به بزرگ‌ترین برند آفریقای جنوبی، مکزیک و بسیاری بازارهای درحال‌رشد تبدیل شده بود.
ایسر Predator با وجود تمام موفقیت‌ها در بازارهای درحال‌توسعه، روند پیشرفت در کشورهای بزرگ همچون اروپا و کشورهای آمریکایی مورد پسند مدیران نبود. در آمریکا، سهم ایسر از 5/4 درصد در سال 1995 به 3/2 درصد در سال 1998 رسیده است. دراین‌میان زیرمجموعه‌ی آمریکا تصمیم گرفت تا محصولات ساده‌تر را در دستور کار تولید و مونتاژ قرار دهد. به‌همین‌دلیل تا مدتب بعد، کامپیوترهای برند تایوانی تنها در مدارس، مراکز دولتی و کسب‌وکارهای آمریکا دیده می‌شدند. ایسر در سال 1998 بار دیگر تغییرات مدیریتی را در دستور کار قرار داد. آن‌ها فعالیت‌های خود را به پنج گروه تقسیم کردند: Acer International Service Group Acer Sertek Service Group Acer Semiconductor Group Acer Information Products Group Acer Peripherals Group دو سال پس از دسته‌بندی پنج‌گانه‌ی ایسر، بازخورد آن‌چنان بالایی به دست نیامد. ارزش سهام باز هم روند سقوطی گرفت و مشتریان تاحدودی از روند شرکت ناراضی بودند. شیه باز هم تصمیم به تغییر زیرساخت‌ها گرفت و این بار تلاش کرد تا شکایت‌های مشتریان را مبنی بر رقابت زیرمجموعه‌های ایسر با خودشان، در نظر بگیرد. به‌علاوه او تلاش می‌کرد تا ماهیت رقابتی زیربرندها حفظ شود و درنهایت کسب‌وکار پیمانکاری ایسر را جدا کرد. شرکت جدید به‌نام Wistron Corporation به کار خود ادامه داد.
مانیتور گیمینگ ایسر Predator تغییر ساختار ایسر در آستانه‌ی قرن 21 منجر به تشکیل برندهای مجزا برای کسب‌وکارهای پیمانکاری و فروش شرکت شد. به‌علاوه بسیاری از فعالیت‌های کوچک‌تر شرکت نیز تجزیه شدند که ازاین‌میان می‌توان به طراحی نیمه‌هادی‌ها، تجهیزات الکترونیکی مخصوص مصرف‌کننده و نمایشگرهای LCD اشاره کرد. نشانه‌های اولیه حاکی از موفقیت تغییر ساختار ایسر بود. خصوصا در اروپا شواهدی مبنی بر افزایش شهرت ایسر به‌عنوان یک برند کامپیوتری به چشم می‌خورد. در سال 2003، فروش شرکت افزایش 48 درصدی داشت و به 4/6 میلیارد دلار رسید. در همان سال، ایسر با پشت سر گذاشتن رقبای ژاپنی یعنی توشیبا و NEC به‌عنوان پنجمین تولیدکننده‌ی بزرگ کامپیوتر در جهان به کار خود ادامه داد. فرایندهای فروش و توزیع نیز بر اثر تغییرات ساختاری جدید دچار تحول شدند. شرکت از ابتدای قرن 21 تصمیم گرفت تا فرایندهای فروش و توزیع را ساده‌سازی کرده و فروش مستقیم را از سیاست‌های خود حذف کند. ارتباط نزدیک‌تر با فروشنده‌ها و توزیع‌کننده‌ها هم در دستور کار تایوانی‌ها قرار گرفت تا فرایندها با نظم بیشتر انجام شوند.به‌علاوه فروش با تمرکز روی شرکت‌های بزرگ و ازطریق توزیع‌کننده‌های واسط نیز جزو برنامه‌های اصلی تایوانی‌ها شد.
ایسر آیکونیا، برند گوشی هوشمند و تبلت ایسر فروش متمرکز بر کانال در اروپا، نتایج مثبتی برای ایسر به‌همراه داشت. به‌همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفتند تا استراتژی مذکور را در آمریکا هم پیاده کنند که به‌مرور منجر به افزایش فروش شد. درنهایت در سال 2004 ایسر آمریکا به فروش سربه‌سری نزدیک شد. زیرمجموعه‌ی آمریکا علاوه‌بر افزایش فروش، در آن سال‌ها افزایش تمرکز روی خدمات مشتریان را نیز در دستور کار قرار داده بود. سال 2004 در مجموع با نتایج مثبتی برای ایسر همراه بود. آن‌ها جایگاه خود را در بازارهای اروپایی و آمریکا پیدا کرده بودند و به‌مرور به شهرت برند تایوانی افزوده می‌شد. در برخی بازارها، ایسر به‌عنوان بزرگ‌ترین برند لپ‌تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ فعالیت می‌کرد. در همان سال، تغییرات مدیریتی در ایسر انجام شد و جیاتفرانکو لانچی به‌عنوان مدیر ایسر آمریکا شروع به کار کرد. او سپس به‌عنوان مدیر اجرایی ایسر مشغول به کار شد و جی‌تی وانگ که تا آن زمان مدیر بود، به سمت مدیرعامل رسید. استن شیه هم بالاخره از موقعیتش استعفا داد. او اعتقاد داشت اداره‌ی شرکتش را به دستان قابلی سپرده است. ایسر در ابتدای قرن 21 برند محبوب بسیاری از کشورها بود
مدیران ایسر برای سال 2005، افزایش فروش 30 تا 40 درصد را در سرتاسر جهان پیش‌بینی می‌کردند. آن‌ها تصمیم داشتند تا به سومین تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی تبدیل شوند. برند تایوانی برای رسیدن به این هدف، توسعه‌ی کامپیوترهای دسکتاپ را افزایش داد. در آن زمان فروش لپ‌تاپ، 58 درصد از درآمد ایسر را به خود اختصاص می‌داد. به‌هرحال در میانه‌ی دهه‌ی 2000، ایسر در موقعیت خوبی خصوصا در آسیا و اروپا قرار داشت و برای رقابت شدیدتر در چین و آمریکا آماده می‌شد.
جدیدترین نمایشگرهای Predator سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند ایسر
در میانه‌های دهه‌ی 2000، لپ‌تاپ‌های مخصوص مصرف‌کننده سهم عمده‌ای از بازار کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص می دادند و نیروی محرکه‌ی اصلی صنعت بودند. ایسر استراتژی‌های موفقی در این بخش از بازار داشت و از روند ایجاد شده فواید زیادی برد. آن‌ها با بهره‌گیری از همان کانال‌های توزیع سنتی و ارتباط نزدیک‌تر با ‌خرده‌فروش‌ها، توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بیاورند. درواقع ایسر با روند رایج آن سال‌ها مبنی بر فروش آنلاین و مشتریان تجاری همراه نشد که به موفقیت در فروش انجامید. ایسر در سال 2007 شرکت‌های Gateway در آمریکا و Packard Bell در اروپا را خریداری کرد. خرید این شرکت‌ها، برند تایوانی را به سومین عرضه‌کننده‌ی کامپیوتر و دومین عرضه‌کننده‌ی لپ‌تاپ در جهان تبدیل کرد که سوددهی مناسبی را هم به‌همراه داشت. تایوانی‌ها در آن زمان به فکر توسعه‌ی کسب‌وکار برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی کامپیوترهای شخصی بودند. البته تمرکز بر بازار حجیم و کم‌ارزش PC در آن سال‌ها، درنهایت به نفع ایسر پایان نیافت. با شروع دهه‌ی 2010، چالش‌های ایسر در فروش کامپیوترهای شخصی خصوصا از نوع دسکتاپ افزایش یافت. چالش‌ها منجر به کاهش درآمد شرکت شدند که درنهایت با استعفای مدیرعامل و مدیر کل یعنی جی‌تی ونگ و جیم وونگ در سال 2013 همراه شد. در آن زمان استن شیه بار دیگر به ایسر بازگشت تا به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر موقت مشغول به کار شود.
مرکز مدیریت ایسر در آمریکا استن شیه به محض بازگشت به ایسر به‌دنبال جایگزینی در بخش مدیریت بود و درنهایت جیسون چن را به‌عنوان مدیر کل و مدیرعامل انتخاب کرد. چن قبلا به‌عنوان معاون ارشد فروش و بازاریابی جهانی شرکت TSMC فعالیت می‌کرد. او درحال‌حاضر نیز مدیرعامل ایسر است. ایسر اکنون نزدیک به هشت هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد . آخرین آمارها، درآمد آن‌ها را حدود 7/5 میلیارد دلار بیان می‌کنند. زیرمجموعه‌ها
ایسر برای توسعه‌ی بین‌المللی برند خود، زیرمجموعه‌های متعددی را در کشورهای گوناگون جهان تأسیس کرد. آن‌ها 95 هزار مرکز خرده‌فروشی در بیش از 160 کشور جهان دارند. به‌علاوه، دفاتر مدیریتی منطقه‌ای نیز در کشورهای بزرگ جهان تأسیس شده‌اند. ایسر استرالیا در سال 1990 تأسیس شد و امروز به‌عنوان سومین عرضه‌کننده‌ی کامپیوترهای شخصی در آن منطقه پس از هیولت پکارد و دل قرار دارد. البته در بازار لپ‌تاپ و تبلت، زیرمجموعه‌ی ایسر حرف اول را در آسیا و نیوزیلند می‌زند. به‌علاوه سازمان‌های دولتی و آموزشی نیز بیشتر از محصولات برند تایوانی استفاده می‌کنند. مرکز تعمیر، مونتاژ و تولید ایسر استرالیا در سیدنی قرار دارد.
جدیدترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسر مرکز مدیریت ایسر برای منطقه‌ی اروپا، غرب آسیا و آفریقا در لوگانو سوئیس قرار دارد. کشورهای متعدد اروپایی همچون هلند و آلمان نیز میزبان مراکز تولیدی ایسر هستند. فعالیت برند تایوانی در هند نیز از سال 1999 شروع شد که عموما بر تولید محصولاتی با هدف آموزش و بازارهای پایین رده فعالیت می‌کند. Predator حاصل تلاش ایسر برای حضور جدی در بازار گیمینگ است
مرکز مدیریت ایسر در آمریکا در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا قرار دارد. تمامی فعالیت‌های مهندسی، تولید، بازاریابی و تحقیق و توسعه‌ی برند تایوانی در همین مرکز مدیریت می‌شود که بازارهای ایالات متحده و کانادا را پوشش می‌دهد. ایسر آمریکا ابتدا در سال 1985 و با سه کارمند با نام مولتی‌تک الکترونیکس در مانتین ویو شروع به کار کرد و یک سال بعد به سن‌خوزه منتقل شد. برندهای محصولات
ایسر محصولات دسته‌های گوناگون خود را با برند‌های مجزا به فروش می‌رساند. برخی از برندهای آن‌ها نیز حتی نام ایسر را هم یدک نمی‌کشند و بیشتر به‌عنوان برندی مستقل شناخته می‌شوند. از مشهورترین زیربرندهای ایسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Acer Extensa
ایسر اکستنزا مجموعه‌ی لپ‌تاپ‌های صنعتی و تجاری شرکت تایوانی را پوشش می‌دهد. این برند به‌نوعی با محصولات دل ووسترو، دل لتیتیود و لنوو تینک‌پد رقابت می‌کند. برند اکستنزا ابتدا به شرکت تگزاس اینسترومنتس تعلق داشت که در سال 1997 کسب‌وکار لپ‌تاپ و موبایل خود را به ایسر فروخت.
نمایشگر جدید گیمینگ ایسر Acer Iconia
بازار داغ تبلت‌ها در آستانه‌ی دهه‌ی 2010، برند تایوانی را نیز مجبور به ورود کرد. آیکونیا در سال 2010 و در یک کنفرانس خبری در نیویورک معرفی شد که خانواده‌ی تبلت‌های ایسر را پوشش می‌دهد. تایوانی‌ها گوشی‌های هوشمند خود را نیز با همین برند عرضه می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به Iconia Smart اشاره کرد. Acer Aspire
اسپایر را می‌توان مشهورترین زیربرند ایسر نامید که اکثر کاربران خانگی با آن آشنایی دارند. تایوانی‌ها این برند را برای پوشش خانواده‌ی محصولات حرفه‌ای مخصوص مصرف‌کننده معرفی کردند. اسپایر خانواده‌ای بزرگ از محصولات ایسر را پوشش می‌دهد که کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ، همگی در آن قرار دارند. اولین محصول اسپایر در سال 1999 به نام Aspie 1151 به بازار عرضه شد و بعدها به‌عنوان جایگزین زیربند AcerPower به کار خود ادامه داد. ایسر دسته‌ای به‌نام اسپایر وان هم دارد که از سال 2008 به بازار معرفی شدند. اولین نمونه‌های اسپایر وان با تمرکز بر بازار پایین‌رده و استفاده از پردازنده‌های اتم معرفی شدند، اما در سال‌های بعد نمونه‌های حرفه‌ای‌تر نیز به بازار آمدند.
نمونه‌ای از لپ‌تاپ‌های تراول‌میت Acer TravelMate
تراول‌میت دسته‌ی دیگر لپ‌تاپ‌های تجاری ایسر است که ابتدا به تگزاس اینسترومنتس تعلق داشت. لپ‌تاپ‌های این دسته عموما دستگاه‌های سبک با کاربری تجاری هستند که مقاومت مناسب برای کارهای روزمره‌ی زیاد را دارند. درواقع آن‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان رقبای لپ‌تاپ‌های صنعتی برندهای دیگر نام برد. Acer Predator
ایسر از سال 2008 به‌صورت جدی وارد بازار بازی‌های ویدئویی شد. آن‌ها ابتدا زیربرند اسپایر پردیتور را معرفی کردند که بعدا به پردیتور تغییر نام داد. امروزه پردیتور به‌عنوان برندی مشهور در دنیای گیمینگ شناخته می‌شود و محصولات متنوعی از این برند در بازار وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/75093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد