بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

تصمیم دولت برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا جدی است؟ اخبار

تصمیم دولت برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا جدی است؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا با مصوبه‌ی هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی وارد مرحله‌ی جدیدی شده که دخالت دولت در سال‌های گذشته‌، نتیجه‌ای جز زیان انباشته‌شدن و تشدید مشکلات این شرکت‌ها نداشته است.

آنچه مشخص است دولت برای بازگشت تولید به روال عادی و سروسامان‌دادن به بازار، مسیرهای مختلفی طی کرده؛ حال‌آنکه این مسیرها تاکنون نتوانسته در کاهش تنش‌ها مؤثر واقع شود. هرچند خودروسازان و دولت بازگشت تحریم‌ها را عاملی مهم در شدت آشفتگی خودروسازی و بازار می‌خوانند، آنچه مشخص است، مشکلات این صنعت و زیان انباشته‌ای که حرکت خودروسازی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده، موضوعی نیست که یک‌شبه یا با وقوع تحریم‌ها اتفاق افتاده باشد؛ بلکه ایرادهایی همچون مالکیت دولتی و به‌دنبال آن ساختار مدیریتی غلط، نقش اساسی در‌این‌زمینه ایفا می‌کند. بر‌این‌اساس، دولت با آگاهی از ایرادات ذکرشده سال‌ها است که در اصلاح مشکلات ساختاری مصلحت‌اندیشی کرده؛ هرچند برای این مصلحت‌اندیشی نیز هزینه‌ی گزافی پرداخت کرده است.
دکتر حسن روحانی اولین رئیس‌جمهوری است که خواستار خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز و فروش سهام این شرکت‌ها به خودروسازان خارجی بود؛ به‌طوری‌که در اجلاس 2014 داووس، وعده‌ی فروش سهام خودروسازان کشور را حتی درحد 100 درصد به خارجی‌ها داد و اعلام کرد دولت آمادگی لازم را برای این موضوع دارد. جدا از اجلاس 2014 داووس، رئیس‌جمهور در چند نوبت نیز از لزوم خروج دولت از صنعت خودرو صحبت و حتی تأکید کرد دولت بنگاه‌دار خوبی در‌این‌زمینه نیست. افزون‌براین، رئیس‌جمهور در همایش صنعت خودرو ایران که در سال 1395 برگزار شد، بار دیگر بر موضع خود تأکید و عنوان کرد خروج دولت از خودروسازی، نه‌تنها می‌تواند در قالب سهام‌فروشی به داخلی‌ها انجام شود؛ بلکه امکان اجرای آن ازطریق واگذاری سهام به بخش خصوصی خارجی نیز وجود دارد.
حالا با نابه‌سامانی‌هایی که درحال‌حاضر بر صنعت خودرو سایه انداخته و دولت نیز به هزینه‌بربودن حکم‌فرمایی خود پی برده، مصلحت‌اندیشی را ظاهرا کنار گذاشته و تصمیماتی برای واگذاری سهام خودروسازی گرفته است. درهمین‌حال، هزینه‌های دولتی‌بودن صنعت خودرو را تنها می‌توان در نتایج صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده میان‌دوره‌ای 9 ماهه‌ی منتهی به 30آذر1397 مشاهده کرد؛ به‌طوری‌که صورت‌های مالی یادشده نشان‌دهنده‌ی زیان 11 هزار میلیاردی ایران‌خودرو و سایپا است. افزون‌براین، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز به روایتی به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین، تحمیل نیروی انسانی مازاد و بی‌ثباتی در سیاست‌ها و استراتژی‌ها و نظام قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان ازجمله تبعات دولتی‌بودن خودروسازی دانست. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد دولتی‌ها خصوصی‌سازی یا به تعبیری واگذاری سهام در خودروسازی را چاره‌ی کار برای برون‌رفت از بحران کنونی می‌دانند. حال این سؤال مطرح است: آیا باتوجه‌به اوضاع وخیم خودروسازی کشور، دولت زمان مناسبی برای واگذاری سهام انتخاب کرده است؟ در‌این‌زمینه برخی از کارشناسان معتقدند دولت زمان مناسبی برای واگذاری سهام در نظر نگرفته و برخی دیگر معتقدند زمان اجرای این طرح بسیار دیرهنگام است؛ اما بازهم می‌تواند تاحدودی بر حل مشکلات صنعت خودرو مؤثر واقع شود. نامه‌ای برای واگذاری سهام
طبق خبری که هفته‌ی گذشته منتشر شد، سازمان خصوصی‌سازی جزئیات عرضه‌ی سهام متعلق به دولت در 18 شرکت حاضر در بازار سهام را در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده است. در این نامه که در جلسه 4خرداد1398 هیئت واگذاری مصوب‌شده، عرضه‌ی سهام بسیاری از شرکت‌ها ازجمله 14.04 درصد سهام شرکت ایران‌خودرو و 23 درصد سهام شرکت سایپا پیش‌بینی شده است.
حالا نیز به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان مشتری خرید سهام دولت در خودروسازی هستند. به‌گفته‌ی برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو با وجود زیان انباشته، کمبود نقدینگی، بدهی و تعداد زیاد کارگران، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به خرید سهام خودروسازی است و تنها قطعه‌سازان ذی‌نفع به خرید سهام دولتی تمایل دارند. بااین‌حال، این سؤال مطرح می‌شود که با واگذاری سهام دولت، حمایت‌ها از این صنعت تداوم پیدا خواهد کرد یا دولت همانند دیگر شرکت‌های خصوصی حمایت‌های خود را محدود می‌کند؟ تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای خرید سهم دولت
در همین زمینه، احمد نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری سهام خودروسازان به قطعه‌سازان صحیح است یا خیر، می‌گوید: از دیدگاه من، این موضوع اشکالی ندارد. اگر کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای این کار تشکیل شود، بسیار مناسب خواهد بود. به‌هرحال چه کسی بهتر از قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان وجود دارد؟ قطعه‌سازان تمام زیروبم صنعت خودرو و خودروسازان را می‌دانند. البته، سازمان بورس در‌این‌زمینه ضوابط و مقررات خاص خود را دارد و این ماجرا را پیش‌بینی می‌کنند و احتمالا برای فروش سهام خودروسازان مزایده‌ای در کار خواهد بود. در تمام دنیا ثابت شده دولت‌ها بنگاه‌دارهای خوبی نیستند. اگر کل خودروسازی خصوصی بود، دست این صنعت برای دورزدن تحریم‌ها بازتر بود. اهلیت‌داشتن و پرداخت قیمت مناسب برای سهام
بحث اهلیت‌داشتن خریدار سهام خودروسازان موضوع دیگری است که باعث شده واگذاری آن به‌سختی انجام شود. به‌احتمال فراوان واگذاری خودروسازان به‌همین‌دلیل با تأخیر بسیاری انجام خواهد شد. مسئله‌ی دیگر، بزرگ‎بودن سهام خودروسازان به‌لحاظ ارزش قیمتی آن است؛ مسئله‌ای که واگذاری سهام ازطریق دولت را دوچندان سخت‌تر می‌کند.
دبیر انجمن خودروسازان دراین‌باره می‌گوید: در بحث خرید سهام باقی‎مانده‌ی سازمان گسترش و نوسازی در خودروسازی‌ها، هم اهلیت خریدار اهمیت دارد و هم قیمتی که می‌خواهند بابت سهام پرداخت کنند. هیئت واگذاری حتما این موارد را پیش‌بینی خواهد کرد؛ اما درمجموع، از دیدگاه من قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان هیچ منعی ندارند. فولادی‌ها؛ خواهان سهام خودروسازان
ارزش درخورتوجه سهام و بحث واگذاری، موضوع دیگری نیز مطرح می‌کند و آن‌هم دست‌به‌دست‌شدن سهام خودروسازان بین شرکت‌های خصوصی دولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی و موارد این‎چنینی است. شایعه‌ی دیگری که این روزها مطرح شده، نیم‎نگاه شرکت‌های فولادی به سهام خودروسازان است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیوند منحصر‌به‌فرد کانگوروهای عظیم‌الجثه باستانی با پاندای غول‌پیکر

قدرت بیش از حد گوگل و هزینه گزافی که اندروید برای آن پرداخت خواهد کرد

ترشح هورمونی هنگام ترس به استخوان‌ها برای مقابله با خطر کمک می‌کنند

مدیر پروژه مایکروسافت از توسعه زیرسیستم ویندوز برای لینوکس می‌گوید

آنتی‌بیوتیک‌های رایجی که خطر بیماری‌های قلبی را به‌دنبال دارند

روان‌شناسی تکامل عشق؛ انقلاب هورمون‌ها زیر ذره‌بین علم

11 کیک روسی که نمی‌توان از خوردنشان دست برداشت

سرفیس لپ تاپ 3 مایکروسافت با ابعاد 15 اینچی هم عرضه می‌شود

دانشمندان کشف ماده معدنی جدیدی را در طبیعت تایید کردند

پورشه و بوش با CATL همکاری می‌کنند

مینا مهرنوش به‌عنوان مدیرعامل جدید رایتل انتخاب شد

ساخت پای پروتزی که همانند پای طبیعی لمس را احساس می‌کند

پیکسل 4a گوگل همزمان با پیکسل 4 رونمایی می‌شود

ویوو با هدفون بی‌سیم TWS Earphone به رقابت با ایرپاد اپل می‌رود

هواوی به‌دنبال فروش فناوری 5G به کشورهای غربی است

خدمات آنلاین خودرو هپی کار

دانشمندان از اولین مراحل شکل‌گیری بینایی پرده برداشتند

ابداع روشی پربازده در تبدیل CO2 به سوخت مایع

دانشمندان به کمک مهندسی ژنتیک گیاهان، به جنگ تغییرات آب‌وهوا می‌روند

افزایش سطح کیفی خودروهای پژو در بازار جهانی

جزئیات بیشتری از دستگاه جدید پورتال فیسبوک فاش شد

آیا اسکرین تایم بر سلامت ذهن نوجوانان تأثیر می‌گذارد؟

عکاسی از قرص ماه پشت کلیسای 800 ساله

افراط و تفریط در خواب، احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد

میت 30 و میت 30 پرو؛ هرآنچه از پرچمدارهای بعدی هواوی انتظار داریم

نسل جدید تسلا رودستر، سال 2020 راهی نوربرگ رینگ می‌شود

تبلت جدید ال‌ جی با اسنپدراگون 821 عرضه می‌شود

چرا با افزایش سن چاق می‌شویم؟

چهار مهارت پول‌ساز که می‌توانید در همیارآکادمی یاد بگیرید

چرا اپل واچ 5 قابلیت ردگیری خواب ندارد؟

کلون‌سازی حیوانات خانگی؛ گام تازه چین در مسیر تجاری‌سازی دانش ژنتیک

ازراک از مادربورد X570 Aqua رونمایی کرد

پروژکتور لیزری 4K ال‌ جی قیمت ارزان‌تری از تلویزیون OLED دارد

نگاه اولیه به قابلیت‌های Google Camera 7، اپلیکیشن دوربین پیکسل 4 گوگل

اپل احتمالا شارژرهای بی‌سیم دوطرفه آیفون‌های جدید را غیرفعال کرده است

مصاحبه با مدیرعامل شرکت Razer؛ از پروژه‌ی آتنا، AMD و ساخت تُستِر تا چرخ‌زدن در فیسبوک

ارز دیجیتال فیسبوک در فرانسه غیرمجاز شد

گوگل تبلیغات درمان های تجربی پزشکی را ممنوع کرد

استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای کشف آلودگی به اورانیوم

هشدار به کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می کنند

خودرو مفهومی ویژن مرسدس سیمپلکس رونمایی شد

اپل دو ویدئو تبلیغاتی جدید از آیفون 11 پرو منتشر کرد

هفت راز ترید ارزهای دیجیتال از زبان کوین نیک

کارت‌های گرافیک پایین‌رده‌ی AMD از قابلیت Radeon Image Sharpening پشتیبانی می‌کند

برنامه به‌روز‌رسانی اندروید 10 برای گوشی‌های هوشمند ریل می اوپو مشخص شد

بهترین سوغات اردبیل کدامند؟

اولین گوشی منعطف دنیا چه مشخصاتی دارد؟

در باب انحصاری که نشان قدرت شد

قدم جدید ویوو برای ساخت تلفن هوشمند بدون حاشیه

همجوشی هسته‌ای؛ انرژی نامحدود و پاک