بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

بازخورد مناسب واقعا چگونه به‌نظر می‌رسد؟ اخبار

بازخورد مناسب واقعا چگونه به‌نظر می‌رسد؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - آیا مردم واقعا تحت‌تأثیر انتقادها و بازخوردها پیشرفت می‌کنند یا رهاشدن از استرس اشتباه‌ها و تمرکز روی ویژگی‌های مثبت، به آن‌ها کمک بیشتری می‌کند؟

یکی از آخرین مطالعاتی که در نشریه‌ی کسب‌وکار هاروارد منتشر شد، نشان می‌داد بازخورددادن به همکاران به‌ندرت مفید واقع می‌شود. محققان این مطالعات معتقدند انتقاد سازنده کمکی به پیشرفت کارمندان نمی‌کند. به‌گفته‌ی آن‌ها، وقتی شما ضعف کسی را گوشزد می‌کنید، فرایند یادگیری او را به‌تأخیر می‌اندازید. به‌توصیه‌ی محققان، مدیران باید کارمندان خود را تشویق کنند که نگرانی کمتری درباره‌ی ضعف‌هایشان داشته باشند و درعوض، روی قوت‌هایشان متمرکز شوند. کریگ چاپلو و سیندی مک‌کالی ، دو استاد مرکز رهبری خلاق (CCL)، در پاسخ به این تحقیقات، مقاله‌ی دیگری منتشر کردند؛ زیرا تحقیقات و تجارب مرکز CCL حاکی از نتایج متفاوتی بود. آن‌ها در این مقاله تأکید کردند تبادل بازخورد، چه مثبت و چه منفی، امری ضروری است. فرایند بازخورد به مدیران کمک می‌کند ویژگی‌های برتر خود را تقویت کنند و راهی برای بهبود ضعف‌هایشان بیابند. درنتیجه، نهایتا قدرت رهبری مؤثرتری خواهند داشت.
بااین‌حال، چاپلو و مک‌کالی نیز با برخی از ایده‌های تیم تحقیقاتی هاروارد موافق بودند: 1. بازخورد تند و شدید به رشد و پیشرفت کارمندان منجر نمی‌شو د : درواقع، انتقاد سازنده باید با احترام و مراقبت باشد. دیدگاه‌های منفی مکرر یا افراطی به واکنش تدافعی منجر می‌شود و قوه‌ی درک و انگیزه‌ی افراد را از بین می‌برد. 2. بازخورد مثبت برای یادگیری بسیار حیاتی است: عموم مردم خیلی زود متوجه می‌شوند چه‌ کاری را اشتباه انجام می‌دهند؛ اما به‌همان اندازه نیز مهم است که به ورودی فرایند‌ی اصلاح نیز توجه کنیم و راهی برای بهبود اوضاع بیابیم. 3. نشان‌دادن راه‌حل مشکل به دیگران، معمولا رویکرد اشتباهی است: درعوض، باید سؤالات بیشتری درباره‌ی موضوع مطرح کرد و از این طریق آن‌ها را به تأمل واداشت. در مرحله‌ی بعد، می‌توان افرادی را راهنمایی کرد که در پی اکتشاف و آزمایش هستند.
بخش دوم مقاله به برخی نکات مقاله‌ی هاروارد اشاره می‌کرد که محققان CCL با آن مخالف بودند: 1. مردم در ارزیابی دیگران صادقانه عمل نمی‌کنند و غالبا بازخوردهایی را ارائه می‌دهند که تحریف واقعیت است: ازآنجاکه هر انسان از بینش و دیدگاه منحصربه‌فردی برخوردار است، پس بازخورد هرگز عینی نخواهد بود. باوجوداین برای رهبر، آگاهی از اینکه دیگران چگونه او را می‌بینند و تجربه می‌کنند، بسیار ارزشمند است؛ زیرا این افراد براساس ادراک و فهم خود تصمیم می‌گیرند به حرف چه کسی گوش دهند یا با او همکاری کنند یا چه کسی را معتمد بدانند و از او حمایت کنند. مقاله‌های مرتبط:
بهترین عکس‌العمل دربرابر بازخورد منفی چگونه بازخورد منفی را سازنده کنیم
2. ارائه‌ی بازخورد درباره‌ی ضعف‌های دیگران مانع از یادگیری‌شان می‌شود: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در فرایندهای بازخورد 360 درجه، رتبه‌ی نامطلوبی کسب کرده‌اند، بیش از سایرین تلاش می‌کنند عملکرد خود را بهبود دهند. مدیران موفق همه‌ی رویدادهای بالقوه‌ی تهدیدکننده (مثل رؤسای بد، اشتباهات کسب‌وکار، تنزل رتبه و مقام و اخراج کارمندان) را به‌عنوان عواملی می‌شناسند که به توسعه‌ی فردی آن‌ها کمک می‌کند. 3. کارمندان فقط باید روی قوت‌هایشان متمرکز شوند: تحقیقات CCL نشان می‌دهد نادیده‌گرفتن ضعف‌ها و کاستی‌ها، یکی از بزرگ‌ترین علل انحراف کارمندان سازمان از مسیر درست است. مهم نیست رهبر چقدر قوت‌هایش را بهبود داده باشد؛ زیرا ضعف یا ایرادی بزرگ (مثل غرور و ناتوانی در تیم‌سازی و تطبیق‌نیافتن با شرایط جدید) می‌تواند به شکست رهبران منجر شود؛ مخصوصا اگر آن‌ها مشکلاتشان را تصدیق نکنند. 4. اگر روی بهبود قوت‌هایتان کار کنید، بیش از هر زمان دیگری به سازمان کمک می‌کنید: این جمله از یک فرض اصلی منتج شده است: همه‌ی افراد سازمان در جای درستی قرار دارند و از مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی برخوردار هستند که برای موفقیت سازمان ضروری است. باوجوداین، تحقیقات جین لسلی نشان می‌دهد به‌ندرت چنین وضعیتی در سازمان‌ها برقرار است. این محقق متوجه شد رهبران فعلی سازمان‌ها در چهار مورد از مهم‌ترین مهارت‌های ضروری رهبری آینده، بسیار ضعیف هستند: تعهد الهام‌بخش، هدایت کارمندان، برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت تغییرات.
وقتی فقط روی قوت‌هایتان متمرکز می‌شوید، کارمندان باور می‌کنند هیچ جایی برای پیشرفت و بهبود وجود ندارد. به‌علاوه، مدیران هم انگیزه‌ای برای توانمندسازی همکاران ندارند و درنهایت، کارایی سازمانی متوقف می‌شود. بنابراین به‌جای اینکه کارمندان را تشویق کنیم از بازخوردهای منفی اجتناب کنند، باید روی نحوه‌ی ارائه بازخورد منفی متمرکز شویم تا واکنش‌های تهاجمی‌تدافعی را به‌حداقل برسانیم. به‌عنوان‌ مثال، رویکرد SBI (وضعیت و رفتار و تأثیرگذاری) در تبادل بازخورد، قوت‌ها و ضعف‌ها را به‌شیوه‌ای واضح، خاص، حرفه‌ای و مهربان مطرح می‌کند. در این رویکرد، افراد بازخورددهنده ابتدا زمان و مکان وقوع رفتار را ذکر می‌کنند. سپس، شرح رفتار را (آنچه دیده و شنیده‌اند) توضیح می‌دهند. در مرحله‌ی نهایی، توضیح می‌دهند آن رفتار چه تأثیری روی افکار و احساسات و اقدامات بازخورددهنده گذاشته است. در اینجا، مثالی از این رویکرد را باهم مرور کنیم: امروز صبح در جلسه‌ی کارمندان، وقتی درباره‌ی استراتژی‌های تأمین بودجه‌ی فرایندهای جدید بحث می‌کردیم، شما صحبت جسیکا را قطع کردید و گفتید: «این ایده هرگز جواب نمی‌دهد». شما به او فرصت ندادید حرفش را تمام کند. من به‌خاطر اینکه نتوانستم سایر صحبتش را بشنوم، احساس ناامیدی کردم. پس‌ازآن، ترسیدم ایده‌های خود را با گروه به‌اشتراک بگذارم. چنین بازخوردی مخاطب را قضاوت نمی‌کند (برعکس جمله‌ی: تو اشتباه کردی که حرف جسیکا را قطع کردی) و موضوع را تعمیم نمی‌دهد (شما همیشه صحبت دیگران را قطع می‌کنید) و دلیل رفتار مخاطب را تجزیه‌وتحلیل نمی‌کند (آیا شما احترامی برای صحبت دیگران قائل نیستید؟). درنتیجه، مخاطب به‌جای اینکه اسیر واکنش‌های تدافعی شود، به‌احتمال بیشتری بازخورد را می‌شنود و به آن دقت می‌کند. محققان به سازمان‌ها و مدیران و کارمندان توصیه می‌کنند قوت‌‌هایشان را شناسایی کنند و از آن حداکثر بهره را ببرند؛ اما نادیده‌گرفتن ضعف‌های شخصی بزرگ‌ترین آسیب را به خود افراد می‌زند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تاثیر فناوری‌های چاپ سه‌بعدی روی جراحی‌های آینده

هواوی نبرد رسانه‌ای در جنگ سرد فناوری را شروع کرد

بیوگرافی ارنست رادرفورد، پدر فیزیک و شیمی هسته‌ای

اپل و گوگل، باارزش‌ترین برندهای جهان در صنعت اینترنت بی‌سیم

بهترین نماهای پانوارامیک از استانبول را کجا ببینیم؟

آمادگی هیوندای جنسیس برای رقابت با تسلا در تولید خودروی الکتریکی

آمریکا خواستار تولید سخت‌افزارهای 5G خارج از چین شده است

مریخ‌نورد کیوریاسیتی حجم بالایی از متان را روی مریخ شناسایی کرد

نظرسنجی: آیا خصوصی سازی، برای خودروسازی ایران راه‌گشا است؟

هشدار اپل به کاربران درباره کلاهبرداری گیفت کارت آیتونز

می بند 4 شیائومی در کمتر از ده روز فروش میلیونی را تجربه کرد

اوپو، نخستین گوشی هوشمند جهان با فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر را معرفی می‌‌کند

شیائومی CC9 یازده تیرماه معرفی می‌شود

رزبری پای 4 با پشتیبانی از 4K و 4 گیگابایت رم با قیمت 35 دلار معرفی شد

هنگام غش کردن، در بدن و مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا نگه‌داشتن عطسه خطرناک است؟

خرید خانه در سه قدم با هومینگ

بیل گیتس واگذاری عرصه به گوگل و اندروید را بزرگ‌ترین اشتباه عمرش می‌داند

هواوی به‌روزرسانی میت بوک و پشتیبانی از آن را ادامه می‌دهد

امسال، پژو 301 با همکاری صنایع نظامی تولید می‌شود

مک بوک پرو 16 اینچی اپل امسال عرضه می‌شود

نوکیا با همکاری پژوهشگران، عمر باتری‌ها را 2.5 برابر می‌کند

اسپید؛ سامانه هوشمند ارسال محموله بین سازمانی

مایکروسافت و ساخت سرفیس‌ 9 اینچی تاشدنی با قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی

رویداد NEXTGen بی ام و با چه هدفی برگزار می‌شود؟

Cloudflare و قابلیت تولید اعداد تصادفی واقعی

استیم پشتیبانی از لینوکس اوبونتو را متوقف می‌کند

سهم 50 درصدی انرژی خورشیدی، بادی و باتری‌ها در چشم‌انداز برق سال 2050

نگاهی عمیق به آینده اخلاقیات و فلسفه اخلاق در جهان

بررسی هارد دیسک‌‌ اکسترنال AC731 اپیسر

رفتار مردم هنگام پیدا کردن یک کیف پول چگونه است؟

معرفی برترین استارتاپ‌های تناسب اندام

رستوران های محبوب تفلیس برای امتحان کردن غذاهای گرجی

فرمول یک فرانسه 2019 با پیروزی همیلتون و مرسدس به پایان رسید

فروشگاه‌های والمارت به فناوری بینایی ماشین مجهز می‌شوند

هر آنچه لازم است درباره طرح جدید زوج و فرد تهران بدانید

فروشگاه اینترنتی اویان تک، ارائه دهنده اسکوتر برقی

کشف نخستین نشانه‌های بیماری پارکینسون در مغز

رایانه رزبری پای 500 مگابایت از اطلاعات ماموریتی ناسا را هک کرد

زوم‌اپ؛ نگاه ویدیویی به اپلیکیشن نقشه و مسیریاب بلد

اظهارات ایلان ماسک درباره احتمال فروپاشی جمعیت جهان در 30 سال آینده

پیش‌بینی سازمان ملل از کاهش سرعت رشد جمعیت تا پایان قرن

AMD‌ با پردازنده‌های EPYC Rome، خانواده گران‌قیمت Cascade Lake‌ Xeon اینتل را به‌چالش می‌کشد

فیسبوک از فهرست شرکت‌های اخلاق‌مدار S&P کنار گذاشته شد

کارکنان مایکروسافت اجازه استفاده از اسلک و گوگل داک را ندارند

کسب امتیاز بالاتر تراشه کرین 810 نسبت به اسنپدراگون 730 در Antutu

اظهار نارضایتی مدیرعامل شاتل از ثابت ماندن هزینه اینترنت با وجود تورم

آشنایی با دوربین مداربسته هایک ویژن و نمایندگی آن در ایران

بیانیه اسنپ پس از انتشار ویدئو گلایه‌ یکی از مسافران

گزارش زومیت از اولین رویداد ایران موبایل سامیت (IRMSU)