دستاوردی بزرگ در مهار انرژی خورشیدی با مواد تازه اخبار

دستاوردی بزرگ در مهار انرژی خورشیدی با مواد تازه

سیاست و بازاریابی - پژوهشگران درحال برای ساخت سلول‌ های خورشیدی فتوولتاییک جدید هستند که درمقایسه‌با سلول‌های فتوولتاییک سیلیکونی کنونی، کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر خواهند بود.

فیزیکدانان دانشگاه تولیدو در‌حال تلاش برای بهبود باورنکردنی عملکرد سلول‌های خورشیدی هستند. آن‌ها درزمینه‌ی استفاده از فرمول‌ شمیایی و فرایند ساخت مواد جدید، به پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند و امیدوارند موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی با راندمان فوق‌العاده زیادی شوند که تاکنون نظیر آن‌ها تولید نشده است و با این کار بحران انرژی را در سراسر جهان برطرف کنند. ماده‌ای که دانشمندان قصد دارند از آن برای ساخت این گونه سلول‌ها و بهره‌گیری حداکثری از انرژی خورشیدی استفاده کنند، سلول خورشیدی پروسکایت دولایه (پروسکایت، هیبرید آلی-معدنی هالید سرب یا قلع است که به دست انسان ساخته می‌شود) نام دارد. فیزیکدانان برای به ثمر رساندن نتایج پژوهش‌های خود در‌حال مشارکت با اعضای مؤسسه‌ی ملی پژوهشی انرژی تجدیدپذیر آمریکا در دانشگاه کلرادو هستند. طبق گفته‌ی پروفسور یانفا یان، استاد فیزیک در دانشگاه تولیدو، پنل‌ های خورشیدی مجهز به سلول‌های خورشیدی پروسکایت، در آینده‌‌ای نزدیک وارد بازار مصرفی خواهند شد.
پروسکایت‌ها موادی مرکب و دارای ساختار کریستالی خاصی هستند که ازطریق واکنش‌های شیمیایی شکل می‌گیرد. در سلول‌های خورشیدی جدیدی که درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم، این مواد جایگزین سیلیکون می‌شوند؛ سیلکیون ماده‌ای است که در سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک (سلول‌های خورشیدی مورد استفاده برای تولید برق از انرژی خورشیدی) امروزی، برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق استفاده می‌شود. یان درباره‌ی این سلول‌های خورشیدی و به‌طور کلی انرژی خورشیدی این چنین می‌‌‌گوید: ما در‌حال تولید نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی با کارایی فوق‌العاده بالا و قیمت پایین هستیم که می‌توانند به حل بحران انرژی کمک زیادی کنند. این کار ما باعث حفظ سیاره‌ی زمین برای فرزندانمان و نسل‌های آینده می‌شود. در‌حال‌حاضر استفاده از سوخت‌های فسیلی مشکلات زیادی برای بشر به وجود آورده است و تیم پژوهشی درحال بررسی روش جدیدی برای استفاده از انرژی‌های پاک هستند. در مقاله‌ی پژوهشی جدیدی که در مجله‌ی ساینس (Science) منتشر شده، تلاش تیم پژوهشی ساخت سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک، برای ترکیب سرب و فلز و ایجاد آلیاژی از این دو فلز برای به حداکثر رساندن سلول‌های خورشیدی، شرح داده شده است. در‌حال‌حاضر پژوهشگران موفق شده‌اند راندمان سلول‌های خورشیدی را به 23 درصد برسانند که درمقایسه‌با راندمان 18 درصدی سلول‌های سیلیکونی، پیشرفت درخور توجهی است.
مقاله‌های مرتبط:
صفحات خورشیدی کاملا شفاف جایگزین پنجره‌ها و نمایشگرها خواهند شد دستیابی به رکوردی جدید در بهره‌ وری سلول‌ های خورشیدی
دانشمندان قبلا برای تقویت محسوس خصوصیات مرتبط با ویژگی الکتریک نوری (تولید، شناسایی و کنترل نور) در پوشش‌های پروسکایت که درواقع ترکیبی از قلع و سرب هستند، از ماده‌ای شیمیایی به‌نام گوآنیدینیوم تیوسیانات، استفاده کرده‌اند. دکتر سانجای کارِی از سازمان فیزیک و نجوم دانشگاه تولیدو اذعان کرد که مجله‌ی ساینس یکی از معتبرترین نشریه‌های علمی دنیا محسوب می‌شود. در مجله‌ی نیچر (Nature) که یکی دیگر از منابع علمی معتبر دنیا است، نیز پژوهش‌های دیگر دکتر یان منتشر شده است. درضمن دکتر یان مدتی قبل ماده‌‌ی سفیدی کشف کرده است که می‌تواند کارایی لامپ‌های ال ای دی و تقاضای خرید این لامپ‌ها را افزایش دهد. به نظر دکتر کاری نیز نتایج پژوهش‌های دکتر یان می‌تواند به افزایش استفاده از انرژی‌های پاک کمک کند. اعضای تیم پژوهشی دکتر یان درحدود پنج سال پیش ویژگی‌های ایده‌آل مواد پروسکایت را شرح دادند. دکتر یان 20 سال از عمر خود را صرف ساخت سلول‌های خورشیدی دولایه‌ی تمام پروسکایتی کرده است که در آن‌ها دو نوع سلول خورشیدی متفاوت، به یکدیگر متصل شده‌اند که می‌توانند با استفاده از دو بخش مختلف طیف نور خورشید ، میزان تولید برق را افزایش دهند. وزارت نیروی آمریکا ماه گذشته به دکتر یان کمک هزینه‌ای معادل ‍1 ٫1 میلیون دلار برای ادامه‌ی فعالیت‌های پژوهشی او و مشارکتش با مؤسسه‌ی ملی پژوهشی انرژی تجدیدپذیر، پرداخت کرد. نظر خود یان درباره‌ی مواد پروسکایت این چنین است: این همان ماده‌ای است که مدت انتظار آن را کشیده‌ایم؛ صنعت خورشیدی هم چشم‌انتظار پروسکایت‌ها است و افراد فعال در این حوزه نیز به‌دنبال استفاده از آن‌ها هستند؛ به‌طوری‌ که برخی از افراد سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کرده‌اند. یان متخصص نظریه‌‌ی نقص فیزیکی و الکترونیکی نیمه‌رساناها ، ترکیب مواد با یکدیگر و ساخت سلول‌های خورشیدی فیلم نازک است. دکتر جااُنینک سانگ، عضو سازمان فیزیک و نجوم دانشگاه تولیدو و یکی از صاحب‌نظران این مطالعه، درباره‌ی سلول‌های خورشیدی جدید این چنین می‌گوید: هدف این پژوهش ایجاد سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت‌تر و کارآمدتر است که می‌توانند رقیب سلول‌های فتوولتاییک سیلیکونی کنونی باشند یا حتی از آن‌ها پیشی بگیرند. وی در ادامه گفت: سلول‌های خورشیدی ما که به یکدیگر متصل و با دو لایه پروسکایت پوشانیده شده‌اند، در تبدیل انرژی خورشید به برق عملکرد بهتری دارند و حتی استفاده از آن‌ها می‌تواند هزینه‌ی تولید پنل‌های خورشیدی را کاهش دهد؛ بنابراین به‌کارگیری این مواد می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت بزرگی در ساخت سلول‌های فتوولتاییک شود. با اینکه اعضای تیم پژوهشی دکتر یان، سطح کیفی مواد و فرایند تولید آن‌ها با هزینه‌ی کم را ارتقا داده‌اند؛ اما این کار هنوز نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری است. سانگ درباره‌ی این موضوع این چنین می‌گوید: تهیه‌ی پروسکایت‌ها و ساخت سلول‌های خورشیدی با استفاده از آن‌ها هزینه‌ی کمی دارد؛ اما میزان دوام این سلول‌های خورشیدی هنوز نامشخص است و باید برای افزایش دوام و کارایی آن‌ها بیشتر تلاش کنیم. طبق گفته‌ی یان، باتوجه به اینکه سرب ماده‌ای سمی است، او و اعضای تیم پژوهشی‌اش باید مطمئن شوند که پنل‌های خورشیدی ساخته‌شده با آن‌ها، بازیافت‌شدنی خواهند بود تا در آینده به محیط‌زیست آسیب نزنند.

تاکید دانشمندان بر لزوم تعریف مجدد گونه‌های در معرض خطر

نتیجه نظرسنجی: کاربران زومیت ارزش خرید وان پلاس 7 را بیشتر از رقبا می‌دانند

همکاری سرویس نقشه و مسیریاب بلد با پلیس راهور برای بهبود ترافیک

ردمی نوت 7S با دوربین 48 مگاپیکسلی و تراشه اسنپدراگون 660 معرفی شد

فریت بار یا جریمه اضافه بار؛ کدام به‌نفعتان است؟

منشأ عجیب چاله موجود در راه شیری چیست؟

هواوی با انتشار بیانیه‌ به قطع همکاری گوگل واکنش نشان داد

اضطراب چگونه کار ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

خداحافظی زودهنگام فرناندو آلونسو و مک لارن با ایندی 500 سال 2019

باورهای درست و نادرست درباره حساسیت فصلی

دردسترس‌بودن گوگل پلی برای گوشی‌های از پیش تولیدشده هواوی

کوالکام، اینتل و چند شرکت آمریکایی دیگر نیز در تحریم هواوی به گوگل پیوستند

مسیریابی بهتر هوش مصنوعی با اضافه‌شدن داده‌های صوتی

معرفی انیمیشن کوتاه Snack Attack

راه‌های افزایش نصب اپلیکیشن؛ پارس ادوردز

گوگل اطلاعات خرید کاربران را نیز ازطریق رسیدهای دریافتی در جیمیل ذخیره می‌کند

کلیدهای اضطراری هواپیما کدامند؟

مهندسی آب‌وهوا می‌تواند به مقابله با تغییرات اقلیمی کمک کند؟

راه‌های افزایش نصب اپلیکیشن؛ جی ادز

برندگان رقابت جهانی عکاسی 2019 سونی مشخص شدند

بهبود عفونت‌های زخم به کمک پانسمان الکتریکی

گوگل به همکاری‌ تجاری خود با هواوی پایان می‌دهد

ام جی ZS الکتریکی وارد بازار اروپا شد

چالش‌های حفر چاه‌های فوق عمیق و کاوش در اعماق زمین

ما می‌رویم؛ عزم جزم ناسا برای فتح مجدد ماه و فراتر از آن

پلتفرم Stadia گوگل از نسل اول معماری پردازنده‌های گرافیکی سری Vega ای‌ ام‌ دی استفاده می‌کند

نگاهی به فناوری‌های برجسته مرسدس بنز EQC 400

خرید سرور مجازی از سایت برتینا

بعد منفی داشتن شغل دلخواه

مدیر عامل هواوی: تحریم‌های جدید آمریکا تنها از سرعت رشد ما می‌کاهد

مشترکین شاتل موبایل به مناسبت روز جهانی ارتباطات اینترنت و مکالمه هدیه گرفتند

از تخیل تا واقعیت؛ چگونه می‌‌توان زمین را به مداری دورتر منتقل کرد؟

اسپاتیفای و آزمایش اسپیکر مبتنی بر دستیار هوشمند برای خودرو

ساعت بیولوژیکی مردان و لزوم توجه به آن

نیم نگاه زومجی: Days Gone

Presearch؛ رقیبی مبتنی بر بلاک چین برای گوگل

بازخورد مناسب واقعا چگونه به‌نظر می‌رسد؟

شاسی بلند بنتلی بنتایگا بنگالا معرفی شد

ویوو Y3 با تراشه هلیو P35، دوربین سه‌گانه و باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی معرفی شد

آیا خودروهای نیمه خودران ایمنی را افزایش می‌دهند؟

ال جی با تراشه هوش مصنوعی در پی هوشمندکردن خانه‌ها است