دستاوردی بزرگ در مهار انرژی خورشیدی با مواد تازه اخبار

دستاوردی بزرگ در مهار انرژی خورشیدی با مواد تازه

سیاست و بازاریابی - پژوهشگران درحال برای ساخت سلول‌ های خورشیدی فتوولتاییک جدید هستند که درمقایسه‌با سلول‌های فتوولتاییک سیلیکونی کنونی، کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر خواهند بود.

فیزیکدانان دانشگاه تولیدو در‌حال تلاش برای بهبود باورنکردنی عملکرد سلول‌های خورشیدی هستند. آن‌ها درزمینه‌ی استفاده از فرمول‌ شمیایی و فرایند ساخت مواد جدید، به پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند و امیدوارند موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی با راندمان فوق‌العاده زیادی شوند که تاکنون نظیر آن‌ها تولید نشده است و با این کار بحران انرژی را در سراسر جهان برطرف کنند. ماده‌ای که دانشمندان قصد دارند از آن برای ساخت این گونه سلول‌ها و بهره‌گیری حداکثری از انرژی خورشیدی استفاده کنند، سلول خورشیدی پروسکایت دولایه (پروسکایت، هیبرید آلی-معدنی هالید سرب یا قلع است که به دست انسان ساخته می‌شود) نام دارد. فیزیکدانان برای به ثمر رساندن نتایج پژوهش‌های خود در‌حال مشارکت با اعضای مؤسسه‌ی ملی پژوهشی انرژی تجدیدپذیر آمریکا در دانشگاه کلرادو هستند. طبق گفته‌ی پروفسور یانفا یان، استاد فیزیک در دانشگاه تولیدو، پنل‌ های خورشیدی مجهز به سلول‌های خورشیدی پروسکایت، در آینده‌‌ای نزدیک وارد بازار مصرفی خواهند شد.
پروسکایت‌ها موادی مرکب و دارای ساختار کریستالی خاصی هستند که ازطریق واکنش‌های شیمیایی شکل می‌گیرد. در سلول‌های خورشیدی جدیدی که درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم، این مواد جایگزین سیلیکون می‌شوند؛ سیلکیون ماده‌ای است که در سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک (سلول‌های خورشیدی مورد استفاده برای تولید برق از انرژی خورشیدی) امروزی، برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق استفاده می‌شود. یان درباره‌ی این سلول‌های خورشیدی و به‌طور کلی انرژی خورشیدی این چنین می‌‌‌گوید: ما در‌حال تولید نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی با کارایی فوق‌العاده بالا و قیمت پایین هستیم که می‌توانند به حل بحران انرژی کمک زیادی کنند. این کار ما باعث حفظ سیاره‌ی زمین برای فرزندانمان و نسل‌های آینده می‌شود. در‌حال‌حاضر استفاده از سوخت‌های فسیلی مشکلات زیادی برای بشر به وجود آورده است و تیم پژوهشی درحال بررسی روش جدیدی برای استفاده از انرژی‌های پاک هستند. در مقاله‌ی پژوهشی جدیدی که در مجله‌ی ساینس (Science) منتشر شده، تلاش تیم پژوهشی ساخت سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک، برای ترکیب سرب و فلز و ایجاد آلیاژی از این دو فلز برای به حداکثر رساندن سلول‌های خورشیدی، شرح داده شده است. در‌حال‌حاضر پژوهشگران موفق شده‌اند راندمان سلول‌های خورشیدی را به 23 درصد برسانند که درمقایسه‌با راندمان 18 درصدی سلول‌های سیلیکونی، پیشرفت درخور توجهی است.
مقاله‌های مرتبط:
صفحات خورشیدی کاملا شفاف جایگزین پنجره‌ها و نمایشگرها خواهند شد دستیابی به رکوردی جدید در بهره‌ وری سلول‌ های خورشیدی
دانشمندان قبلا برای تقویت محسوس خصوصیات مرتبط با ویژگی الکتریک نوری (تولید، شناسایی و کنترل نور) در پوشش‌های پروسکایت که درواقع ترکیبی از قلع و سرب هستند، از ماده‌ای شیمیایی به‌نام گوآنیدینیوم تیوسیانات، استفاده کرده‌اند. دکتر سانجای کارِی از سازمان فیزیک و نجوم دانشگاه تولیدو اذعان کرد که مجله‌ی ساینس یکی از معتبرترین نشریه‌های علمی دنیا محسوب می‌شود. در مجله‌ی نیچر (Nature) که یکی دیگر از منابع علمی معتبر دنیا است، نیز پژوهش‌های دیگر دکتر یان منتشر شده است. درضمن دکتر یان مدتی قبل ماده‌‌ی سفیدی کشف کرده است که می‌تواند کارایی لامپ‌های ال ای دی و تقاضای خرید این لامپ‌ها را افزایش دهد. به نظر دکتر کاری نیز نتایج پژوهش‌های دکتر یان می‌تواند به افزایش استفاده از انرژی‌های پاک کمک کند. اعضای تیم پژوهشی دکتر یان درحدود پنج سال پیش ویژگی‌های ایده‌آل مواد پروسکایت را شرح دادند. دکتر یان 20 سال از عمر خود را صرف ساخت سلول‌های خورشیدی دولایه‌ی تمام پروسکایتی کرده است که در آن‌ها دو نوع سلول خورشیدی متفاوت، به یکدیگر متصل شده‌اند که می‌توانند با استفاده از دو بخش مختلف طیف نور خورشید ، میزان تولید برق را افزایش دهند. وزارت نیروی آمریکا ماه گذشته به دکتر یان کمک هزینه‌ای معادل ‍1 ٫1 میلیون دلار برای ادامه‌ی فعالیت‌های پژوهشی او و مشارکتش با مؤسسه‌ی ملی پژوهشی انرژی تجدیدپذیر، پرداخت کرد. نظر خود یان درباره‌ی مواد پروسکایت این چنین است: این همان ماده‌ای است که مدت انتظار آن را کشیده‌ایم؛ صنعت خورشیدی هم چشم‌انتظار پروسکایت‌ها است و افراد فعال در این حوزه نیز به‌دنبال استفاده از آن‌ها هستند؛ به‌طوری‌ که برخی از افراد سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کرده‌اند. یان متخصص نظریه‌‌ی نقص فیزیکی و الکترونیکی نیمه‌رساناها ، ترکیب مواد با یکدیگر و ساخت سلول‌های خورشیدی فیلم نازک است. دکتر جااُنینک سانگ، عضو سازمان فیزیک و نجوم دانشگاه تولیدو و یکی از صاحب‌نظران این مطالعه، درباره‌ی سلول‌های خورشیدی جدید این چنین می‌گوید: هدف این پژوهش ایجاد سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت‌تر و کارآمدتر است که می‌توانند رقیب سلول‌های فتوولتاییک سیلیکونی کنونی باشند یا حتی از آن‌ها پیشی بگیرند. وی در ادامه گفت: سلول‌های خورشیدی ما که به یکدیگر متصل و با دو لایه پروسکایت پوشانیده شده‌اند، در تبدیل انرژی خورشید به برق عملکرد بهتری دارند و حتی استفاده از آن‌ها می‌تواند هزینه‌ی تولید پنل‌های خورشیدی را کاهش دهد؛ بنابراین به‌کارگیری این مواد می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت بزرگی در ساخت سلول‌های فتوولتاییک شود. با اینکه اعضای تیم پژوهشی دکتر یان، سطح کیفی مواد و فرایند تولید آن‌ها با هزینه‌ی کم را ارتقا داده‌اند؛ اما این کار هنوز نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری است. سانگ درباره‌ی این موضوع این چنین می‌گوید: تهیه‌ی پروسکایت‌ها و ساخت سلول‌های خورشیدی با استفاده از آن‌ها هزینه‌ی کمی دارد؛ اما میزان دوام این سلول‌های خورشیدی هنوز نامشخص است و باید برای افزایش دوام و کارایی آن‌ها بیشتر تلاش کنیم. طبق گفته‌ی یان، باتوجه به اینکه سرب ماده‌ای سمی است، او و اعضای تیم پژوهشی‌اش باید مطمئن شوند که پنل‌های خورشیدی ساخته‌شده با آن‌ها، بازیافت‌شدنی خواهند بود تا در آینده به محیط‌زیست آسیب نزنند.

شخصیت‌های معروف دنیای گیم به چالش عکس پیری پیوستند

نگرانی دولتمردان آمریکا از تأثیر فیس‌اپ بر انتخابات 2020

رندرهایی از گلکسی تب S6 به‌همراه قلم S pen رویت شد

انصراف گوگل از توسعه موتور جستجوی فیلتر شده

قیمت موبایل‌های شیائومی در بازار

تریلر فصل چهارم بازی PUBG منتشر شد

گوشی آنر 20 در رنگ آبی فانتوم وارد بازار می شود

نگرانی‌های رو به افزایش درباره اپلیکشن محبوب فیس‌اپ

محبوب ترین مرورگرهای اینترنت از سال ١٩٩٣ تا کنون

معرفی گلکسی نوت 10 به تاخیر افتاد؟

چرا اپل از فلافل متنفر است؟

خداحافظی با لایک‌ در اینستاگرام قطعی شد

تولید ماه‌نورد تویوتا و سازمان فضایی ژاپن از سال 2020 آغاز می‌شود

فروش پردازنده‌های سری 3000 رایزن AMD در آسیا از اینتل پیشی گرفت

رندرهایی از گلکسی تب S6 به‌همراه قلم اس پن و طراحی جدید رویت شد

حمایت دولت بریتانیا از جگوار لندرور برای تولید خودروی الکتریکی

همراه کارت؛ چگونه از اعتبار بانکی خود یا دیگران مطلع شویم؟

نقد و بررسی رزبری پای 4؛ ویژگی‌ها و مشخصات جدید

فروش پردازنده‌های جدید AMD در آسیا از اینتل پیشی گرفت

آخرین قیمت انواع نمایشگر در بازار

سونی به دنبال ساخت گوشی با رزولوشن 5K است

Wi-Fi یا کابل شبکه؛ کدام یک سریع‌تر است؟

وزیر ارتباطات کم فروشی در بسته‌های اینترنتی را تایید کرد

بیت‌کوین‌ چگونه استخراج می‌شود؟

خبر خوب وزیر ارتباطات برای کاربران اینترنت ADSL

گوشی لاکچری Redmi K20 pro مزین به طلا و الماس معرفی شد

نصب شعله افکن قوی روی پهپادها

وزیر ارتباطات هم به چالش پیری فیس اپ پیوست

بخش گیمینگ AMDمتحول خواهد شد

وزیر ارتباطات: آینده روشن همان ایران هوشمند است

نشتی شیر؛ عامل انفجار کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس

از 100 بازی حاضر در Uplay+ رونمایی شد؛ شامل تمام بازی‌های بزرگ یوبی‌سافت

ضربه درگیری ژاپن و کره جنوبی به تولید تراشه‌های اگزینوس

نقشه گوگل باز هم کاربردی تر می شود

گوشی موبایل ارزان قیمت ویوو Y7s رونمایی شد

ممنوعیت قانونی استفاده از آفیس 365 در مدارس

نگرانی های امنیتی از نرم افزاری که نقل و نبات این روزهای فضای مجازی شده است!

اطلاعات جدیدی از بازی Cyberpunk 2077 در دسترس قرار گرفت