بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

هک رشد یا Growth Hacking چیست؟ مديريت

هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - هک رشد اصطلاحی است که برای استراتژی‌هایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار می‌رود. هک رشد استراتژی‌ای ایده‌آل برای استارت‌آپ‌های نوپایی است که به رشد گسترده‌ای نیاز داشته اما زمان و بودجه‌ی کمی دارند.
معمولا هدف استراتژی‌های هک رشد، بر جذب کاربر یا مشتری به تعداد زیاد در زمانی محدود استوار است. اصطلاح “هک رشد” اولین بار توسط Sean Ellis بنیانگذار و رئیس Growth hackers در سال 2010 استفاده شد.

هکر رشد کیست؟
هکر رشد به کسی گفته می‌شود که با هدف جذب و نگه داشتن کاربران و مشتریان یک کسب و کار از استراتژی‌های کم هزینه و خلاقانه استفاده می‌کند.
گاهی به هکرهای رشد، بازاریابان رشد هم گفته می‌شود اما نمی‌توان گفت که هکرهای رشد همان بازاریاب‌های معمولی هستند، در واقع هرکسی که (مثل مهندسان یا مدیران که در بخش تولید و مدیریت کسب و کار مشغول هستند) بتواند از استراتژی‌های خلاق و کم هزینه برای جذب مشتری استفاده کند می‌تواند هکر رشد محسوب شود.
هکرهای رشد معمولا وسواسی، کنجکاو و آنالیزگر هستند. صرفا روی استراتژی‌های رشد تجارت تمرکز دارند. آنها استراتژی های رشد را اولویت بندی و آزمایش می‌کنند تا در نهایت بهترین استراتژی را انتخاب کنند. هک رشد چطور عمل می‌کند؟
برای هر کسب و کار بسته به هدف و روش‌هایی که برای رسیدن به آن اتخاذ می‌شود این استراتژی متفاوت عمل می کند.
بسیاری از استارت‌آپ‌ها از مدل Pirate Funnel که شامل جذب، شکل گیری ارتباط، نگهداری و رجوع مجدد مخاطب می‌باشد به عنوان دستور عمل هک رشد استفاده می‌کنند اما به طور کلی افزایش آگاهی از برند فاکتور اصلی این استراتژی محسوب می‌شود حال این که هر مدلی به عنوان الگو انتخاب شود، هدف اصلی هک رشد بالا بردن ترافیک برای وب‌سایت، افزایش بازدیدکنندگان، جمع آوری لید و در نهایت تبدیل کاربران به مشتری است.
چطور هک رشد را شروع کنیم؟
حالا که فهمیدیم هک رشد چیست، وقتش رسیده که ببینیم چطور باید هک رشد را شروع کنیم. قبل از هر چیز باید بعد از طراحی محصول آن را تست کنید و مطمئن شوید که مردم به محصول شما نیاز دارند و حاضرند بابت آن به شما پول بپردازند. در قدم بعد باید اطلاعات لازم درباره‌ی مشترینتان را به دست آورید، مثلا این که مشتریان شما از چه سنی تا چه سنی هستند؟ علایق آنها چیست؟ چه چیزهایی را دوست ندارند و به طور کلی Buyer Persona خود را تعریف کنید و در آخر استراتژی هک رشد را متناسب با مخاطبان هدف انتخاب کنید.
از مهم‌ترین نکات هک رشد این است که همواره باید محصول خود را بعد از مدتی بروز رسانی کنید و از مشتری‌ها فیدبک بگیرید تا متوجه شوید که در مسیر درست قدم برداشته‌اید یا خیر، در عین حال برای محصول برنامه‌های بازاریابی خود را پیاده کنید تا رشد ادامه داری داشته و میزان موفقیت آن را همواره اندازه‌گیری کنید. تست A/B و سایر تکنیک‌های بهینه‌سازی برای هک رشد بسیار موثر و حیاتی هستند و می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.
استراتژی‌های هک رشد
اکثر استراتژی‌های هک رشد در این سه حیطه هستند:
بازاریابی محتوا بازاریابی محصول تبلیغات بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی ، بسته به هدف و تاکتیک‌های استفاده شده در استراتژی بازاریابی، می‌تواند یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌هایی باشد که با کمک آن می‌‎توانید محصولتان را سرزبان‌ها بیاندازید. از جمله فعالیت‌های رایج در بازاریابی محتوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

راه اندازی بلاگ و نگارش مقالات با ارزش برای مخاطب تولید محتوای جذاب در شبکه‌‎های اجتماعی کتاب اینترنتی تولید پادکست وبینار دعوت از بلاگرها برای نقد نویسی درمورد محصول شما عضویت و فعالیت در فروم‌ها استفاده از بازاریابی ایمیلی برای ایجاد ارتباط قوی با کاربران افزایش بازدید محتوا از طریق SEO ورود به لیست بازارها و سایت‌های مربوط به کسب‌وکار بازاریابی محصول
بازاریابی محصول به مجموعه‌‌ی تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در نهایت باعث افزایش تقاضا و وفادری (وابستگی) مشتری به محصولات می‌شود. برخی از این تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:
القای حس ترس از دست دادن (FOMO) با استفاده از سیستمی که فقط به کاربران اجازه دعوت از دیگران را می‌دهد و هر کسی نمی تواند مستقل عضو شود. بازی گونه کردن پروسه‌ی کارکرد کاربر، برای لذت بخش کردن پروسه و اهدای جایزه ایجاد انگیزه برای بازگشت و اضافه کردن کاربر جدید به سمت محصول، به گونه‌ای که هر دو (کاربر قدیمی و کاربر جدید) از آن سود ببرند. به کارگیری افیلیت مارکتینگ که از تاکتیک‌های بازاریابی محتوا بهره می‌برد تبلیغات
تبلیغات Social و تبلیغات کلیکی(PPC) از جمله‌ روش‌های تبلیغاتی هستند که در پیشبرد اهداف هک رشد می‌توانند موثر باشند.
مثال‌های هک رشد
برخی از نمونه‌های موفق هک رشد:
Dropbox که به کاربران درصورت دعوت کاربر جدید، فضای بیشتر هدیه می‌دهد. Hotmail که به هر دعوتی از طریق ایمیلشان انجام شده باشد، یک لاین الحاق می‌کند. Snappfood یا Reyhoon که نمونه‌های موفقی از بازاریابی محتوایی دارند و با معرفی کابران جدید هدیه تخفیف ارائه می‌دهند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

اینفلوئنسرمارکتینگ (Influencer marketing) چیست؟

بازاریابی نیچ چیست؟

بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing) چیست؟

چرا حتی بهترین کارآفرین­‌ها هم مخالفانی دارند؟

راهکار 12 دقیقه‌ای پژوهشگران برای داشتن حال بهتر

25 سال بعد؛ مصاحبه‌ای با لینوس توروالدز

مدیرعامل دایملر: سانحه بوئینگ 737 مکس نشانگر ضعف فناوری خودران است

هر آنچه باید درباره هواپیمایی ایران ایر تور بدانید

بزرگترین قرارداد تاریخ ZF با بی‌ ام‌ و بسته شد

رویداد بزرگ مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ Market Leaders – رهبران بازار

نشست سالانه هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد

ارزش سهام نتفلیکس روند صعودی 10 ساله و رشد 65 برابری داشته است

برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در 30 سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

بازاریابی (Marketing) چیست؟

بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018)

خطرات کنونی هوش مصنوعی و راه‌های مقابله با آن

تمرین‌های خودمراقبتی برای کارآفرینان پرمشغله

راهکار تغییر دکوراسیون آشپزخانه قبل از عید

در سفر به استانبول چقدر هزینه کنیم؟

خشم عمومی می‌تواند نتایج سازنده‌ای داشته باشد؟

چگونه از دام شکست‌های کاری‌مان رها شویم؟

چرا بیماری قلبی درمیان اهالی آسیای جنوبی رواج بیشتری دارد؟

برای سفر در میان ستارگان، به چه فضاپیمایی نیاز خواهیم داشت؟

مالکیت توزیع شده چیست و چگونه به رشد کشور هند کمک می‌کند

دامپینگ ها حمله می‌کنند

تاریخ برگزاری کنفرانس بیلد 2019 مایکروسافت فاش شد

رهبران بزرگ چگونه تعارض‌های محیط کار را مدیریت می‌کنند

مدیریت مشکلات (Problem Management) در ITIL چیست؟

آیا واقعا آینده ما در ژن‌های ما نوشته شده است؟

آیا دوستان فیسبوکی می‌توانند موجب بیماری فرد شوند

خلق‌وخوی بد: مسئله‌ای فراتر از حالت منفی ذهن

تعادل کار و زندگی یک افسانه‌ غیرقابل دستیابی است

چگونه روی توسعه منابع انسانی سازمان‌، سرمایه‌گذاری کنیم؟

نشست اقتصاد بلاک چین استانبول، اول اسفند 1397

سال فاجعه‌آمیز فیسبوک و ضرر میلیارد دلاری مارک زاکربرگ

نرم‌افزار چگونه به مزیت برتر شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شود

فروشندگان چگونه از حافظه Optane اینتل برای فریب کاربران استفاده می‌کنند

نتفلیکس مدیر مالی اکتیویژن بلیزارد را به استخدام خود در می‌آورد

بیوگرافی: جان دی. راکفلر؛ تاجر نفتی و ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر

مصباحی‌مقدم: 45 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم /فقط بخشی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود/50 درصد فرار مالیاتی داریم

تحریم‌ها رفتار صنایع مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ نرخ ارز باید در بازار تعیین شود

خسارت‌های اقتصادی اظهارات جنجالی ظریف در سال‌های اخیر

وزیر نفت : بنزین سهمیه بندی و گران نمی شود

معرفی یک ایرانی به عنوان کار آفرین ملی سال.

اعضای تیم باید یادگیری را یکی از وظایف کاری خود بدانند

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015