بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

بازاریابی نیچ چیست؟ مديريت

بازاریابی نیچ چیست؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در سال2001، شرکت آبجوسازی 157 ساله‌ی آمریکایی با رکود شدیدی مواجه بود که آن را تا مرز سقوط کشاند، بازار آبجو توسط شرکت‌های جوان‌تر با بودجه‌های عظیم مارکتینگ و تبلیغاتی تسخیر شده بود و فروش کم کم داشت برای این شرکت قدیمی تبدیل به رویایی دیرینه می‌شد.
درست سه هزار کیلومتر آن طرف‌تر، مدیر شرکت قدیمی Pabst Blue Ribbon که دچار همین معضل بود با دیدن دوچرخه‌های پیک که جزئی از لایف استایل جوانان شهر بودند (که در واقع بخش قابل توجهی از بازار آبجو را تشکیل می‌دادند)، به ایده‌ای رسید و به جای تمرکز بر کل بازار، تنها بر بخشی که پتانسیل بیشتری برای پذیرش محصول داشتند و رقبای کمتری متوجه آن بودند متمرکز شد.

مدیر بازاریابی این شرکت، از آنچه که از پتانسیل دوچرخه‌های پیک برای فروش آبجو فهمیده بود، برای تجدید فعالیت شرکت Pabst Blue Ribbon استفاده کرد و فروش این شرکت بدون تبلیغات یا بازاریابی گسترده‌ی رسانه‌ای به 5 درصد سال قبل رسید و امروز محصولات این برند جزئی از لایف‌استایل بارها، دوچرخه‌سواران و کلاب‌‎های شبانه در سراسر آمریکا به شمار می‌رود.
این داستان کوتاه تنها یکی از صدها نمونه‌ی بازاریابی نیچ بود که به موفقیت رسید. بازاریابی نیچ که بخش کوچک اما تاثیرگذار و اصلی از بازار گسترده‌ای را انتخاب کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند، در سال‌های اخیر مورد توجه بازاریابان بسیاری قرار گرفته و هر روزه مطالعات بیشتری روی آن انجام می‌شود. در این مقاله ابتدا تعریفی دقیق‌تر از بازاریابی نیچ ارائه می‌دهیم، استراتژی‌های اصلی و کسانی که آن را اجرا می کنند معرفی می‌کنیم و در نهایت نحوه‌ی اجرای آن را باهم بررسی خواهیم کرد، پس در ادامه با ModirTV همراه باشید.
بازاریابی نیچ چیست؟
واژه‌ی نیچ ( Niche ) معانی متعددی دارد که اگر بخواهیم هر کدام از معانی لغوی آن را به فارسی برگردانیم با مفهوم بازاریابی نیچ فاصله‌ی زیادی می‌گیریم اما اگر روی ترجمه و معانی کلمات حساس باشیم شاید بتوان Niche Marketing را بازاریابی متمرکز یا بازاریابی گوشه‌ای ترجمه کرد.
از معنای لغوی آن که بگذریم، نیچ به بخشی از بازار گفته می‌شود که پتانسیل بالایی برای پذیرش محصول داشته و رقبای کمتری آن را شناسایی کرده و بر روی آن سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند، البته این بخش از بازار مشخصا وجود ندارد و باید توسط بازاریابان نیچ شناسایی و گاها خلق شود
در تعریف نیچ مارکتینگ باید گفت که بازاریابی نیچ نوعی بازاریابی هدفمند است که به جای استفاده‌ی گسترده از رسانه‌های پرمخاطب و رویدادهای بزرگ بازاریابی از رسانه‌ها و اماکنی که تمرکز زیادی بر مشتریان هدف دارند تمرکز می‌کند.
استراتژی‌های بازاریابی نیچ
کمپین بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth)
در بازاریابی دهان به دهان بدون پرداخت هزینه‌ای، مشتری راضی درست مثل یک رسانه‌ی تبلیغاتی، تجربه رضایت بخشش از محصول یا خدمات برند را برای دیگران بازگو کرده و آن‌ها را تشویق به خرید می‌کند، اگر چه در بازاریابی دهان به دهان، Promotion برند مستقیما اجرا نمی‌شود و نمایان شدن نتایج آن به زمان زیادی احتیاج دارد اما در نهایت مشتریان زیادی را به سمت برند شما هدایت می‌کند.
کمپین کسب اعتبار (Endorsements)
در این روش، بعد از مشخص کردن بخش نیچ بازار، افراد تاثیرگذار و دارای نفوذ در بازار نیچ شناسایی می‌شوند و حول محور محصولات و خدمات برند صحبت می‌کنند، مثالی از این نمونه می توان به صدف بیوتی که در خصوص برندهای خاص لوازم آرایشی صحبت می‌کند، موبونیوز که حول بازار گوشی‌های موبایل صحبت می‌کند و… اشاره کرد. این روش بستگی زیادی به اعتبار شخص تاثیرگذار و صداقت او دارد، صرفا داشتن تعداد زیادی مخاطب یا دنبال کننده و تولید محتوای غیرمرتبط با بازار کافی نیست.
کمپین تایید موازی (Targeted Collateral Campaigns)
این کمپین بر Promotion مداوم نام برند در سطح وسیعی از بازار نیچ تمرکز دارد و تا حدودی شبیه به کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است با این تفاوت که این بار به جای افراد تاثیرگذار در بازار، کانال‌ها و رسانه‌های تاثیرگذار در بازار نیچ انتخاب می‌شوند و به طور غیر مستقیم یا مستقیم راجع به برند، محصولات و خدمات صحبت می‌کنند. برای مثال می توان به خوانندگانی که آهنگ‌‎هایشان دفعات زیادی در رادیوهای آنلاین پخش می شود یا در برنامه‌های تخصصی موسیقی از آن‌ها برای مصاحبه دعوت می‌شود اشاره کرد. مثالی دیگری که احتمالا بیشتر خوانندگان ModirTV آن را تجربه کرده‌اند وب‌سایت Wix است که تبلیغاتش متناسب با Cash پروفایل کاربران گوگل در YouTube پخش می‌شود.
کدام شرکت‌ها از بازاریابی نیچ استفاده می کنند؟
اگرچه بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ دنیا از استراتژی‌های بازاریابی نیچ استفاده می‌کنند اما معمولا این روش بسیار مناسب و ایده‌آل شرکت‌هایی کوچک و استارت‌آپ ‎هایی است که بودجه‌ای کم و محصول یا خدماتی دارند که مختص گروهی خاص از افراد می‌‎باشد.
نمونه‌هایی از بازاریابی نیچ
یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت آمیز قرن 21 که به احتمال زیاد بارها آن را شنیده اید، سیستم ارتباط دهنده‌ی آنلاین دانشجویان دانشگاه هاروارد است که بعدها به شبکه‌ی اجتماعی جهانی فیسبوک تبدیل شد.

مارک زاکربرگ ، فیسبوک را به عنوان شرکتی اینترنتی برای دانشجویان دانشگاه هاروارد (که در واقع نیچ بازار بوند) راه اندازی کرد تا با هم‌کلاسی‌های خود در ارتباط باشد و تصاویر آنها را ببینند، اما با توجه به هدف گیری بخش مهم و تاثیرگذار یعنی نیچ بازار ، این شبکه‌ی ارتباطی کوچک میان دانشجویان، بعدها به محیط فرهنگی و اجتماعی آمریکا ودنیا تبدیل شد.
بسیاری از شرکت‌های اتومبیل‌سازی بزرگ که مدل‌های هیبریدی تولید می‌کنند می‌توانند مثال‌های خوبی از بازاریابی نیچ باشند، آن‌ها بخش خاصی از مشتریان که دوستداران محیط زیست و رانندگان شهری هستند را انتخاب می‌کنند و دقیقا برای آن‌ها در بخش‌‎های کوچکتر بازار با وضوح دید بیشتری در بزرگراه‌ها، مغازه‌ها، مجله‌ها و سایت‌ها فعالیت‌های بازاریابی خود را متمرکز می‌کنند.
کدام افراد جذب بازاریابی نیچ می‌شوند؟
بازاریابی نیچ بیشتر بر افرادی که دارای ویژگی‌های خاص هستند تاثیر می گذارد؛ مثلا عضو گروه آماری خاص، دارای سرگرمی یا شغل خاص، یا طرفدار گروه سیاسی و اجتماعی خاصی باشند.
مثال برخی از افرادی که می‌توانند در جامعه‌ی آماری بازاریابی نیچ قرار بگیرند:
زوج هایی که در حال برنامه ریزی عروسی‌شان هستند دوستداران محیط زیست مالکین جدید خانه طرفداران سبک خاصی از موسیقی طرفداران احزاب یا گروه‌های سیاسی اعضای تیم بازاریابی نیچ شامل چه کسانی می‌شود؟
تحلیلگر تحقیقات بازار
چه کاری انجام می دهند؟ تحلیلگر تحقیقات بازار، گروه هدف (بازار نیچ) را شناسایی و تحلیل می‌کنند و با شناسایی ترندها، علایق بازار و کانال‌های محبوب مخاطبان در انتخاب استراتژی به مدیر مارکتینگ کمک می‌کند.
تحصیلات و تجربه اکثر کسانی که این سمت را دارند در رشته‌‎های آمار، تجارات یا رشته‌های علوم اجتماعی تحصیل کرده اند و دو تا سه سال در این حوزه سابقه‌ی کار دارند.
حقوق دریافتی در بازاریابی نیچ (در آمریکا) متوسط دریافت: 53000 دلار- بیشترین دریافتی: 73000 دلار
تعدیلگر بازاریابی (Marketing Coordinator)
چه کاری انجام می دهد؟ تعدیلگر بازاریابی در تحقیقات بازار و اجرای برنامه‌ی بازاریابی به دیگر اعضای تیم کمک می‌کند. دیگر مسئولیت‌های سرپرست فروش شامل نظارت بر رویدادها، اسپانسرشیپ‌ها و جمع‌آوری و طبقه بندی اطلاعات یا کمک به طراحی یا نگارش موارد تبلیغی که مطابق برنامه‌ی کلی است اشاره کارد.
تحصیلات/تجربه معمولا تعدیلگر بازاریابی در رشته‌های ارتباطات، بازاریابی یا مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و 1 تا سه سال سابقه‌ی کار دارد.
حقوق دریافتی در بازاریابی نیچ (در آمریکا) متوسط دریافت : 41000 دلار- بیشترین دریافتی: 53000 دلار
مدیر بازاریابی
چه کاری انجام می دهد؟ مدیر بازاریابی بر تمامی ابعاد کمپین بازاریابی از تحقیق تا اجرا و بررسی تاثیر آن نظارت دارد. این فرد مسئول شناسایی بازار هدف نیچ، موثرترین روش تحقیق و توسعه‌ی روش‌های کلی کمپین است.
تحصیلات/تجربه مدیر بازاریابی در مقام ارشد گروه است. پس حداقل باید دارای مدرک کارشناسی در رشته‌ی بازاریابی یا ارتباطات باشد و حتی در بعضی مواقع، نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد. داوطلبانی که خواهان این شغل هستند، باید حداقل 5 سال سابقه‌ی کار داشته باشند.
حقوق دریافتی در بازاریابی نیچ (در آمریکا) متوسط دریافتی: 66000 دلار- بیشترین دریافتی: 98000 دلار
بازاریابی نیچ ایده‌آل
نمودار زیر نشان می‌دهد که ترکیب ایده‌آل برای انتخاب بازار مورد هدف نیچ به این صورت است:
درخواست زیاد برای محصول یا خدمات پتانسیل سود بالا رقابت کم

بازاریابان نیچ که بتوانند بازاری بیابند که دو یا همه‌ی سه ویژگی را داشته باشند می توانند به بیشترین بازگشت سرمایه امیدوار باشند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

اینفلوئنسرمارکتینگ (Influencer marketing) چیست؟

بازاریابی نیچ چیست؟

بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing) چیست؟

چرا حتی بهترین کارآفرین­‌ها هم مخالفانی دارند؟

راهکار 12 دقیقه‌ای پژوهشگران برای داشتن حال بهتر

25 سال بعد؛ مصاحبه‌ای با لینوس توروالدز

مدیرعامل دایملر: سانحه بوئینگ 737 مکس نشانگر ضعف فناوری خودران است

هر آنچه باید درباره هواپیمایی ایران ایر تور بدانید

بزرگترین قرارداد تاریخ ZF با بی‌ ام‌ و بسته شد

رویداد بزرگ مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ Market Leaders – رهبران بازار

نشست سالانه هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد

ارزش سهام نتفلیکس روند صعودی 10 ساله و رشد 65 برابری داشته است

برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در 30 سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

بازاریابی (Marketing) چیست؟

بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018)

خطرات کنونی هوش مصنوعی و راه‌های مقابله با آن

تمرین‌های خودمراقبتی برای کارآفرینان پرمشغله

راهکار تغییر دکوراسیون آشپزخانه قبل از عید

در سفر به استانبول چقدر هزینه کنیم؟

خشم عمومی می‌تواند نتایج سازنده‌ای داشته باشد؟

چگونه از دام شکست‌های کاری‌مان رها شویم؟

چرا بیماری قلبی درمیان اهالی آسیای جنوبی رواج بیشتری دارد؟

برای سفر در میان ستارگان، به چه فضاپیمایی نیاز خواهیم داشت؟

مالکیت توزیع شده چیست و چگونه به رشد کشور هند کمک می‌کند

دامپینگ ها حمله می‌کنند

تاریخ برگزاری کنفرانس بیلد 2019 مایکروسافت فاش شد

رهبران بزرگ چگونه تعارض‌های محیط کار را مدیریت می‌کنند

مدیریت مشکلات (Problem Management) در ITIL چیست؟

آیا واقعا آینده ما در ژن‌های ما نوشته شده است؟

آیا دوستان فیسبوکی می‌توانند موجب بیماری فرد شوند

خلق‌وخوی بد: مسئله‌ای فراتر از حالت منفی ذهن

تعادل کار و زندگی یک افسانه‌ غیرقابل دستیابی است

چگونه روی توسعه منابع انسانی سازمان‌، سرمایه‌گذاری کنیم؟

نشست اقتصاد بلاک چین استانبول، اول اسفند 1397

سال فاجعه‌آمیز فیسبوک و ضرر میلیارد دلاری مارک زاکربرگ

نرم‌افزار چگونه به مزیت برتر شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شود

فروشندگان چگونه از حافظه Optane اینتل برای فریب کاربران استفاده می‌کنند

نتفلیکس مدیر مالی اکتیویژن بلیزارد را به استخدام خود در می‌آورد

بیوگرافی: جان دی. راکفلر؛ تاجر نفتی و ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر

مصباحی‌مقدم: 45 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم /فقط بخشی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود/50 درصد فرار مالیاتی داریم

تحریم‌ها رفتار صنایع مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ نرخ ارز باید در بازار تعیین شود

خسارت‌های اقتصادی اظهارات جنجالی ظریف در سال‌های اخیر

وزیر نفت : بنزین سهمیه بندی و گران نمی شود

معرفی یک ایرانی به عنوان کار آفرین ملی سال.

اعضای تیم باید یادگیری را یکی از وظایف کاری خود بدانند

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015