سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

داستان برند تویوتا؛ بزرگ‌‌ترین خودروساز جهان اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در سال‌های اخیر، رکورد بیشترین تولیدوفروش جهانی خودرو با یک برند، دراختیار تویوتا بوده است. تاریخچه‌ی تأسیس و مهم‌ترین محصولات این خودروساز، اهمیت ویژه‌ای برای علاقه‌مندان صنعت حمل‌و‌نقل دارد.

شاید از دیدگاه بسیاری از مردم فولکس واگن با زیرمجموعه‌های متعدد، آمار تولیدوفروش بیشتری درمقایسه‌با تویوتا داشته باشد؛ اما درواقع، هنوز غول خودروسازی ژاپن با عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا فعالیت می‌کند. سالیانه، بیش از 10 میلیون خودرو با برند تویوتا در سراسر جهان تولید می‌شود؛ درحالی‌که رقیب آلمانی با برندهای مختلف مثل فولکس‌واگن ، آئودی ، پورشه ، سئات و اشکودا این عدد را ثبت کرده است. علاوه‌براین، تویوتا چهارمین تولیدکننده‌ خودروهای تجاری سبک (مینی‌بوس و کامیونت) در جهان نیز محسوب می‌شود. تویوتا در صدر فهرست ارزشمندترین خودروسازان دنیا حضور دارد. ارزش برند این شرکت ژاپنی را 53.5 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند؛ درحالی‌که مرسدس بنز ، بی‌ام‌و ، هوندا ، فورد و هیوندای به‌ترتیب با 48.6، 41، 23.5، 14 و 13.5 میلیارد دلار پشت‌سر تویوتا هستند. تعداد کارکنان و حقوق‌بگیران مستقیم غول خودروسازی ژاپن در سراسر جهان، حدود 370,000 نفر است. بهره‌وری کارکنان در تویوتا کیفیتی فراتر از دیگر خودروسازان دنیا دارد. به‌عنوان مثال، تعداد کارکنان تمام شرکت‌ها و برندهای زیرمجموعه‌ی گروه فولکس واگن با تیراژ تولید نزدیک به تویوتا 642,000 نفر هستند.


در ادامه‌ی مطلب، با هدف بررسی روند تأسیس و رشد خودروسازی تویوتا، مدیران برتر شرکت و رویدادهای تاریخی مرتبط با تویوتا در دهه‌های متمادی را معرفی کرده‌ایم. پس، با زومیت همراه باشید. خاندان تویودا در خودروسازی تویوتا
صنعت و اقتصاد قدرتمند ژاپن مدیون کارآفرینان برجسته‌ای مثل سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا است. این پدر و پسر علاوه‌بر تأسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های پویا، خانواده‌ای متشکل از مدیران برجسته تربیت کردند که نسل آن‌ها تابه‌امروز ادامه دارد و همچنان در رأس هیئت‌مدیره‌ی برندهای بزرگ ژاپن دیده می‌شوند.
سکیچی تویودا (سمت چپ) و کیچیرو تویودا (سمت راست) سکیچی تویودا (Sakichi Toyoda) متولد سال 1867، پدر انقلاب صنعتی ژاپن نام گرفته است. او نه‌تنها در نقش مهندسی نابغه بسیاری از دستگاه‌های پارچه‌بافی و نساجی آن زمان را اختراع کرد؛ بلکه بنیان‌گذار کارخانه‌های مدرن با دستگاه‌های خودکار در ژاپن بود. سکیچی تویودا توانست اهمیت تئوری جیدوکا (Jidoka) را درعمل ثابت کند. براساس فلسفه‌ی جیدوکا، هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایراد در محصول و عملکرد خود را داشته باشد تا از تولید ناقص جلوگیری کند. این موضوع امروزه، به‌عنوان اصلی بسیار مهم در سیستم تولید و کنترل کیفیت خودروسازی تویوتا اجرا می‌شود. کیچیرو (Kiichiro Toyoda)، فرزند سکیچی تویودا، در سال 1894 متولد شد. ایده‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و تأسیس شرکت تویوتا متعلق به او است. کیچیرو به‌سختی توانست اعضای خانواده، خصوصا برادر بزرگ‌تر را متقاعد کند تا به‌جای گسترش فعالیت در صنعت نساجی، خودروسازی را انتخاب کنند. تولید وسیله‌ی نقلیه یکی از رؤیاهای بلندپروازانه‌ی پدر بود که البته، مجال تحقق نیافت. کیچیرو مانند پدر، اختراع‌ها و ابداع‌های صنعتی متعددی دارد که در کشورش به «ادیسون ژاپن» مشهور شده است. او در آخرین سال‌های عمر، درباره‌ی موفقیت خودروسازی تویوتا مأیوس شد و از سِمَت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد.
ایجی تویودا (سمت چپ) درکنار راجر اسمیت، مدیران تویوتا و جنرال موتورز ، سال 1985 ایجی تویودا (Eiji Toyoda)، نوه‌ی سکیچی و پسرعموی کیچیرو، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی خودروسازی تویوتا است. او در سال 1913 به‌دنیا آمد و در سال 1957، 5 سال بعد از فوت کیچیرو، یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی شرکت شد. ایجی تویودا تا سال 1992 و 81 سالگی، با عنوان‌های مختلف، هم‌چون مدیرعامل یا رئیس هیئت‌مدیره، در رأس خودروسازی تویوتا حضور داشت تا جمعا پیش از 35 سال، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی شرکت باشد. ایجی در 30 سالگی و هم‌زمان با تأسیس خودروسازی تویوتا، از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته‌ی مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد. اولین کارخانه‌ی تویوتا واقع در 32 کیلومتری شهر ناگویا، زیرنظر ایجی شکل گرفت و آن‌چنان رشد کرد که امروزه، منطقه‌ی پیرامون آن با جمعیت 420,000 نفر و مساحت 920 کیلومترمربع، شهر تویوتا ( Toyota City) نام دارد.
ایجی در اوایل دهه‌ی 1950 و زمانی‌که امیدی به موفقیت جهانی خودروسازی تویوتا نبود، چندین‌بار به آمریکا سفر و از کارخانه‌ی فورد بازدید کرد. در آن زمان، تویوتا 2,500 خودرو در مدت 13 سال تولید کرده بود؛ درحالی‌که مجموعه‌ی کارخانه‌های فورد ( Ford River Rouge Complex) روزانه 8,000 دستگاه و سالیانه 2.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردند. ایجی با الگوبرداری از خطِ‌تولید فورد و ابتکار مدیریتی هنری فورد در ابداع نوع جدید کارخانه‌های صنعتی آمریکا، تویوتا را متحول کرد. افزایش بهره‌وری کارگران و تغییر در طراحی محصولات با هدف کاهش هزینه‌ها، اولین دستاورد بزرگ ایجی تویودا در اواخر دهه‌ی 1950 بود.
ایجی تلاش کرد ایده‌ی بلندپروازانه‌ی فروش خودروهای ژاپنی در آمریکا را میسر کند. در اولین تلاش و زمانی‌که هنوز رئیس شرکت نشده بود، وی تویوتا کرون (Crown) را با الهام از مدل‌های آمریکایی زمان خود معرفی کرد. نسل اول کرون بین سال‌های 1955 تا 1962، موفقیت چندانی در بازارهای غربی نداشت و شاید به‌همین‌دلیل، ایجی تویودا به فکر عرضه‌ی خودرویی کامپکت و اقتصادی افتاد.
تنها دو سال بعد از آنکه ایجی تویودا به سِمَت مدیرعاملی تویوتا رسید، کورولا راهی بازار آمریکا شد. نسل اول این خودرو سال 1966 طراحی شده بود؛ اما با تغییرات دلخواه ایجی تویودا، مثل نصب پیشرانه‌ی جدید یک‌لیتری، سیستم تهویه‌ی مطبوع مجهز به کولر و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، سال 1969 به بازار آمریکا رسید. امروزه، تویوتا کورولا بعد از راو4 و کمری، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در آمریکا است. سومین تصمیم بزرگ و تاریخ‌ساز ایجی تویودا درکنار تحول ساختاری خطوط تولید و عرضه‌ی کورولا به‌عنوان محصول صادراتی موفق، ایده‌ی تأسیس برند لکسوس بود. بسیاری معتقدند عرضه‌ی خودروهای لوکس با برند جدید و اختصاصی را ایجی تویودا مطرح کرد تا سهم بیشتری از بازارهای خارجی، خصوصا آمریکا، نصیب تویوتا شود. او در سال 1989 و در 76 سالگی، لکسوس را تأسیس کرد. در آن زمان، وی در سِمَت رئیس هیئت‌مدیره‌ی تویوتا فعالیت می‌کرد. از دیدگاه تاریخ‌نویسان و کارشناسان صنعت خودرو، ایجی تویودا برای ژاپن، هم‌چون هنری فورد در آمریکا است. این شخصیت‌ها علاوه‌بر ایجاد تحول بزرگ و سودآوری عالی در شرکت‌هایشان، تأثیری انکارناپذیر بر صنعت خودروسازی جهان گذاشتند. یقینا توسعه‌ی برندهای ژاپنی که از تویوتا و دستاوردهای آن بین سال‌های 1960 تا 1990 ایده می‌گرفتند، با حضور ایجی تویودا سرعت ‌گرفت و تمامی شرکت‌های خودروسازی ژاپن را تحت‌تأثیر قرار داد. نام شرکت و نماد تجاری
دلایل گوناگونی برای انتخاب نام تویوتا برای کارخانه‌ی خودروسازی زیرمجموعه‌ی شرکت تویودا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد تفاوت بین برند فعال در صنعت خودرو و شرکت نساجی عنوان شده است. علاوه‌براین، نوعی تقارن آوایی و نوشتاری نیز در تویوتا وجود دارد که تلفظ آن را خصوصا برای غیرژاپنی‌ها ساده‌تر از تویودا می‌کند. در زبان ژاپنی، تویودا به‌معنی «شالی‌کار» (کارگر مزرعه‌ی برنج) است.
تا سال 1989، عبارت نوشتاری تویوتا با حروف بزرگ انگلیسی نماد تجاری این خودروساز بود. البته، هنوزهم TOYOTA با رنگ قرمز و فونت مخصوصش، لوگو این شرکت محسوب می‌شود و در رأس مکاتبات یا سر در نمایندگی‌ها وجود دارد. امروزه، وانت تاکوما، تنها محصول تویوتا است که به‌جای لوگو بیضی‌شکل، از عبارت TOYOTA در جلوپنجره نمای روبه‌روی بدنه استفاده می‌کند. این ترکیب احتمالا الگوبرداری شرکت ژاپنی از وانت F-150 ساخت فورد، مهم‌ترین رقیب در بازار آمریکا است. از ابتدای سال 1990، لوگو جدید تویوتا متشکل از سه بیضی روی درپوش موتور و مرکز فرمان محصولات مختلف این خودروساز دیده می‌شود. بنابر اعلام غیررسمی، بیضی‌های هم‌اندازه در مرکز که حالت عمودی و افقی دارند، هم‌پوشانی نیازهای مشتری و محصولات تویوتا را نشان می‌دهند. بیضی بزرگ هم تمثیلی از ترکیب و ارتباط همیشگی آن‌ها است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، سه بیضی در نماد تجاری تویوتا تأکید بر سه خطِ‌مشی اصلی، شامل کیفیت عالی و ارزش اقتصادی و لذت رانندگی در محصولات این شرکت هستند. علاوه‌بر تفسیرهای متعدد از حالت ظاهری لوگو تویوتا، به‌راحتی می‌توان تک‌تک حروف TOYOTA را در لوگو بیضی‌شکل شرکت تشخیص داد. با نگاه گذرا و از فاصله‌ی دورتر هم، برجستگی حرف T در این نماد تجاری دیده می‌شود. تویوتا قبل از جنگ جهانی دوم
ازنظر سابقه‌ی فعالیت، تویوتا در گروه قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا قرار نمی‌گیرد. بسیاری از برندهای مشهور آلمانی و آمریکایی قدمتی بیشتر از 100 سال دارند؛ اما تویوتا سال 1937 تأسیس شد. این غول خودروسازی ژاپن و جهان هنوزهم زیرمجموعه‌ای از هولدینگ تویودا است که در زمان تأسیس، مالک کارخانه‌های پارچه‌بافی و نساجی بود.
یک سال قبل از ثبت شرکت تویوتا، اولین خودرو با کد AA ساخته شد. این محصول از کرایسلر دسوتو (DeSoto Airflow) الهام گرفته شده بود. این خودرو با مدل AB همراه سقف پارچه‌ای جمع‌شونده هم تولید شد. تویوتا مدل AA و AB از پیشرانه‌ی ساخت مهندسان تویودا استفاده می‌کردند که با نام تایپ A در تاریخ ژاپن شناخته می‌شود. این نمونه با آرایش 6 سیلندر خطی و حجم 3.4 لیتر، قدرت 62 اسب‌بخار فراهم می‌کرد. درحقیقت، پیشرانه‌ی خودرو AA در بخش مکانیکی الهام‌گرفته از موتور مشابه ساخت شورولت و در بحث سیستم الکتریکی، مشابه پیشرانه‌ی فورد بود. درمجموع، 1,400 تویوتا AA و 353 دستگاه مدل AB تا سال 1943 ساخته شد. فرمان همگی این خودروها در سمت راست قرار داشت و در سال‌های بعد از 1940، با پیشرانه‌ی 6 سیندر 2.3 لیتری 2M تولید شدند که حجم 2.3 لیتر و قدرت 110 اسب‌بخار داشت.
تویوتا مثل دیگر صنایع ژاپن، سال‌های سخت جنگ جهانی دوم را با خدمت به ارتش امپراتوری سپری کرد. تا پایان جنگ در سال 1945، کامیون‌های سبک نظامی مهم‌ترین محصول تویوتا بودند. به‌دلیل کمبودهای صنعتی و فشار اقتصادی حاکم بر ژاپن، بسیاری از کامیون‌های تویوتا در جنگ جهانی دوم، فارغ از بسیاری از تجهیزات فنی و ظاهری موردنیاز خود تولید می‌شدند. این محصولات با اتاق چوبی و یک چراغ در مرکز، متفاوت از کامیون‌های نظامی دشمنان ژاپن بودند. بنابر اسناد منتشرشده‌ی کشورهای موسوم به متحدین (آمریکا، شوروی، بریتانیا و چین ) در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، برنامه‌ی کاملی برای بمباران منطقه‌ی ناگویا و کارخانه‌های تویوتا وجود داشت که پس از بمباران اتمی ژاپن و تسلیم‌شدن این کشور اجرا نشد. چنین عملیاتی می‌توانست به ورشکستگی کامل صنایع تویودا و خودروسازی تویوتا منجر شود. شروع دوباره با پروژه‌ی تویوپت
بعد از جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت مناسب اوضاع اقتصادی ژاپن در آن زمان، مهم‌ترین هدف تویوتا بود. این مدل‌ها اصطلاحا تویوپت نام گرفتند.
اولین محصول از سری تویوپت مدل SA بود که علاوه‌بر ظاهر متفاوت از خودروهای پیشین تویوتا، با پیشرانه‌ی 4 سیلندر در سال 1947 ارائه می‌شود. بدنه‌ی SA مشابه فولکس واگن بیتل (قورباغه) بود و از موتور تایپ S استفاده می‌کرد که حجم 995 سی‌سی و قدرت 27 اسب‌بخار داشت. بین سال‌های 1947 تا 1952، حدود 200 دستگاه تویوپت SA ساخته شد. در همان دوران، پلتفرم SA و پیشرانه‌ی یک‌لیتری تایپ S برای ساخت وانت تویوپت SB هم استفاده شد. جنگ کره و فروش محصول به ارتش آمریکا
شروع دهه‌ی 1950 با تشدید مشکلات اقتصادی ژاپن که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، وضعیت دشواری برای تویوتا پدید آورد. به‌عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جنگ در شبه‌جزیره‌ی کره بین نیروهای شمالی و جنوبی این کشور، در بهترین زمان برای تویوتا اتفاق افتاد و به رونق خودروسازی در ژاپن منجر شد.
با شروع جنگ کره، نیروهای آمریکایی به حمایت از جمهوری کره (کره‌جنوبی) برخاستند تا درمقابل دولت کومونیستی جمهوری خلق کره (کره‌شمالی) با حمایت چین و شوروی ایستادگی کنند. ارتش آمریکا در سال 1950، سفارش ساخت 5,000 کامیون به تویوتا داد؛ درحالی‌که سال قبل از آن، تویوتا فقط 300 کامیون تولید کرده بود. این قرارداد سرمایه‌ی لازم برای توسعه‌ی خودروسازی تویوتا و بازسازی کارخانه‌های آن را فراهم کرد. توسعه‌ی مدل‌های تویوپت در 1955
بعد از سفرهای متعدد مدیران تویوتا به آمریکا و اثبات عقب‌ماندگی خودروسازی تویوتا در‌مقایسه‌با برندهایی مثل فورد، تحول در خطوط تولید و محصولات ژاپنی آغاز شد.
نسل اول تویوتا کورونا مدل1957 سال 1953، تویوپت RH با پیشرانه‌ی 1.5 لیتری و قدرت 60 اسب‌بخار تولید شد و حتی پلیس ژاپن از آن استفاده کرد. نسل اول تویوتا کرون و کورونا که بعدها پایه‌گذار سدان پرفروش کمری در دهه‌ی 1980 شدند، به‌ترتیب در سال‌های 1955 و 1957 تولید شدند. کرون با ظاهر الهام‌گرفته از فورد ورسایلز (Versailles) و سیمکا وادت (SimcaVedette)، اولین محصول تویوتا در بازار آمریکا و اروپا بود. کورونا هم با ابعاد کوچک‌تر درمقایسه‌با کرون، مشابه فورد 1949 به‌نظر می‌رسید و اواخر دهه‌ی 1950، چهره‌ی قدیمی داشت. دهه‌ی 1960 و تأسیس کارخانه در خارج از ژاپن
اواخر دهه‌ی 1950، نمایندگی‌های فروش و تعمیر محصولات تویوتا در کشورهای دوردست فعالیت می‌کردند. این موقعیت مدیران تویوتا را به‌فکر افتتاح کارخانه در بازارهای جدید انداخت تا ضمن نزدیک‌کردن محل عرضه و تقاضا، از نیروی کار ارزان‌قیمت و مشوق‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا استفاده کنند. با این رویه، اولین خطِ‌تولید خارجی تویوتا سال 1959 در برزیل افتتاح شد. اوایل دهه‌ی 1960، تولید تویوتا به یک‌میلیون دستگاه رسیده بود؛ اما سهم بازارهای خارجی از محصولات تویوتا کمتر از 10,000 دستگاه بود. سال 1960، مرکز تحقیق و توسعه‌ی تویوتا در تایلند تأسیس شد که محل مناسبی برای پیش‌تولید و آزمایش مدل‌های جدید بود. سال 1963، فعالیت کارخانه‌ی تویوتا در استرالیا آغاز شد تا مهم‌ترین تولید‌کننده‌ی این شرکت خارج از ژاپن باشد. خیلی زود، استرالیا به بزرگ‌ترین بازار غیرژاپنی تویوتا تبدیل شد. اواخر دهه‌ی 1960، جشن تولید 10 میلیون خودرو تویوتا برگزار شد؛ درحالی‌که یک‌میلیون دستگاه از آن‌ها در خارج از ژاپن وجود داشت. اولین مدل اسپرت تویوتا
تا سال 1965، تمامی خودروهای تویوتا با بدنه‌ی چهاردر تولید می‌شدند. اسپرت 800 با کد UP15 اولین محصول این خودروساز بود که بدنه‌ی دودر و کوپه داشت. در آن زمان، مدل پابلیکا به‌لطف اندازه‌ی کوچک و قیمت اقتصادی، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار ژاپن بود. به‌همین‌دلیل، نسخه‌ی اسپرت و دودر براساس پابلیکا شکل گرفت. نسخه‌ی پیش‌تولید ساخت 1962 پابلیکا اسپرت نام داشت و از پیشرانه‌ی 2 سیلندر 700 سی‌سی بهره می‌برد.
نسخه‌نهایی با پیشرانه‌ی 2 سیلندر 800 سی‌سی به‌همراه کاربراتورهای دوگانه، اسپرت 800 نام گرفت و در سال 1965 رونمایی شد. این خودرو پاسخی به هوندا S500 و داتسون فیرلیدی (Fairlady) و دایهاتسو کمپاینو (Compagno) بود که قبل از تویوتا به‌عنوان مدل‌های اسپرت ارزان‌قیمت و کوچک‌جثه بازار ژاپن را تسخیر کرده بودند. تویوتا اسپرت 800 مدتی بعد با نام مخفف تویوتا 8 مشهور شد.
آیرودینامیک بسیار خوب اولین خودرو تویوتا حاصل مهندسی تاتسو هاسه‌گاوا (Tatsuo Hasegawa) بود که سابقه‌ی طراحی هواپیمای جنگی مشهور ژاپن به‌نام Ki-94 را در جنگ جهانی دوم داشت. اسپرت 800 با وزن خالص 580 کیلوگرم و پیشرانه‌ی 40 اسب‌بخار، شتاب‌گیری مناسبی تا سرعت 70 کیلومتربرساعت داشت و می‌توانست به نهایت سرعت 160 کیلومتربرساعت نیز برسد.
این خودرو اولین نمونه‌ی پرتیراژ در جهان بود که سقف فلزی آن برداشته می‌شد و داخل صندوق عقب جای می‌گرفت. چنین ترفندی را سال 1966 پورشه در مدل‌های تارگا استفاده کرد. بین سال‌های 1965 تا 1969، بیش از 3,100 دستگاه تویوتا اسپرت 800 تولید شد تا شرکت سازنده توجه بیشتری به مدل‌های دودر کوپه نشان دهد. 2000GT؛ اولین اسپرت کلکسیونی با تولید محدود
روی کاغذ و پیش از تولید نهایی هم، نکات جالبی درباره‌ی تویوتا 2000GT وجود داشت. خودرو دیفرانسیل‌عقب دوسرنشینه با وزن خالص 1,100 کیلوگرم و پیشرانه‌ی 2 لیتری و قدرت 150 اسب‌بخار، حتی با استاندادرهای امروزی هم جذابیت دارد. تویوتا 2000GT با چنین مشخصاتی در سال 1967 رونمایی شد. این محصول از پیشرانه‌ی ساخت یاماها نیرو می‌گرفت. تویوتا 2000GT می‌توانست در 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت و در 24 ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت 160 کیلومتربرساعت می‌رسید. با میانگین مصرف سوخت 7.5 لیتر در 100 کیلومتر، نهایت سرعت این مدل به 210 کیلومتربرساعت می‌رسید.
از دیدگاه تاریخی، نقش یاماها در طراحی ظاهری و فنی 2000GT پررنگ‌تر از تویوتا است. این محصول در ابتدا قرار بود با همکاری یاماها و نیسان ساخته شود؛ اما پس از طراحی پیش‌نمونه، نیسان از ادامه‌ی پروژه منصرف شد. مدتی بعد، مدیران تویوتا قبول کردند با شرط طراحی مجدد این خودرو براساس قواعد خود 2000GT را تولید کنند. محصول نهایی شباهت بسیار زیادی به مدل اسپرت 800 داشت؛ اما کشیده‌تر و زیباتر بود. تویوتا 2000GT مشابه سوپراسپرت‌های ایتالیایی، از چراغ‌های مخفی‌شونده روی کاپوت استفاده می‌کرد. از نمای جانبی هم، بدنه‌ای مواج و چشم‌نواز مشابه جگوار E تایپ داشت.
تا سال 1970، تعداد 351 دستگاه تویوتا 2000GT تولید شدند. این مدل اولین محصول اسپرت ژاپنی با استانداردهای جهانی بود و نگاه دنیا به صنعت خودروسازی ژاپن را تغییر داد. علاوه‌بر توانایی‌های فنی، زیبایی تویوتا 2000GT به‌حدی بود که مدنظر تهیه‌کنندگان سینما و کلکسیونرها قرار گرفت. تنها نسخه‌ی بدون سقف این خودرو برای استفاده در پنجمین فیلم جیمز باند به‌نام «شما فقط دوبار زندگی می‌کنید» ساخته شد.
Toyota 2000GT</h4>">
Toyota 2000GT</h4>">
Toyota 2000GT</h4>">
Toyota 2000GT</h4>">

امروزه، ارزش تویوتا 2000GT در نمونه‌ی سالم و کلکسیونی بیش از 1.2 میلیون دلار است تا همچنان به‌عنوان یکی از خودروهای ارزشمند و گران‌ تاریخ ژاپن شناخته شود. موفقیت این خودرو پس از مدل اسپرت 800، مشوق تویوتا برای افزایش تولید محصولات اسپرت در آینده بود. نسخه‌های مختلف سلیکا و سوپرا و حتی نمونه‌ی مدرن GT86، نتیجه‌ی ساخت 2000GT و اسپرت 800 در سال‌های 1960 هستند. دهه‌ی 1970 و آغاز تسلط بر بازار جهانی
با شروع سال‌های 1970، تویوتا اعتمادبه‌نفس کافی برای طراحی و تولید خودرو در کلاس‌های مختلف را پیدا کرده بود. ازنظر سرمایه‌ی درگردش و توانایی مالی هم، وضعیت بسیار مطلوبی داشت تا تنوع بیشتری در محصولات ایجاد کند.
Toyota Celica</h4>">
Toyota Celica</h4>">
Toyota Celica</h4>">
Toyota Celica</h4>">

نسل اول سلیکا با بدنه‌ی چهارسرنشینه‌ و دودر، سال 1970 عرضه شد. تویوتا با عرضه‌ی این خودرو نسبتا کوچک ژاپنی در بازار آمریکا، رقابت با فورد موستانگ و شورولت کامارو را هدف گرفت. نسل اول سلیکا 8 سال با پیشرانه‌های مختلف از 1.4 لیتر 86 اسب‌بخار تا 2.2 لیتر 100 اسب‌بخار تولید شد. سلیکا لیفت‌بک (درپوش صندوق یک‌تکه با شیشه‌ی عقب) هم سال 1974 به بازار آمریکا رسید و از نمای پشت، بسیار شبیه فورد موستانگ بود. به‌همین‌دلیل، نسل اول سلیکا به‌عنوان نخستین خودرو عضلانی (ماسلزکار) تاریخ ژاپن شناخته می‌‌شود. ظهور کورولا و سرمایه‌گذاری بر سدان‌های متوسط
پیش از محبوبیت کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای مدرن، سدان‌های کامپکت مهم‌ترین کلاس خودرویی دنیا بودند. برای بسیاری از مردم جهان در سال‌های 1970، رانندگی با خودرو چهادر ارزان‌قیمتِ نسبتا جادار و کم‌استهلاک اهمیت زیادی داشت.
تویوتا کورولا مدل 1974 نسل اول کورولا سال 1966 معرفی شد و حضوری کم‌رنگ در بازارهای خارج از ژاپن داشت. با رونمایی نسل‌های دوم و سوم در سال‌های 1970 و 1974، افزایش فروش تویوتا کورولا در سراسر جهان آغاز شد. این خودروها عموما با پیشرانه‌ی 1.2 لیتری، قدرتی درحدود 55 اسب‌بخار تولید می‌کردند که برای محصولی با وزن خالص 880 کیلوگرم رضایت‌بخش بود. تا پایان دهه‌ی 1970، کورولا در‌مقایسه‌با رقبا، مثل هوندا سیویک و داستون B-210 و فولکس واگن ربیت، قیمت ارزان‌تری نداشت؛ اما به‌عنوان خودرویی کم‌استهلاک مشهور شد. طراح کورولا، فومیو آگتسوما (Fumio Agetsuma)، به مهندسان تویوتا گفته بود کورولا E70 باید چهار ویژگی مهم داشته باشد: 1. هزینه خرید و نگه‌داری اقتصادی؛ 2. آیرودینامیک خوب و ظاهر جذاب؛ 3. تفاوت درمقایسه‌با نسل‌های قبل کورولا با حفظ مشتریان قدیمی این خودرو؛ 4. پاسخ به نیازهای تمام مردم جهان از کشورهای مختلف و جوانان تا کهن‌سالان.
نسل چهارم کورولا با کد E70 سال 1980، به آمریکا و اروپا رسید. دهه‌ی 1980، با تقاضای روزافزون برای این محصول آغاز شد؛ درحالی‌که تولید کورولا در سراسر جهان به رکورد روزانه 2,346 دستگاه رسیده بود. تا سال 1983، یک میلیون دستگاه از کورولا E70 در سراسر دنیا وجود داشت و حتی محصولی ویژه با نام نسخه‌ی یک‌میلیون (One MillionEdition) از نسل چهارم کورولا ساخته شد. کورولا E70 مشهورترین و سودآورترین محصول تویوتا در دهه‌ی 1970 بود. دهه‌ی 1980 و درخشش تویوتا با کمری و لندکروزر
فروش چشمگیر کورولا دلیلی منطقی برای حضور تویوتا در بازار سدان‌های خانوادگی بود. پیش‌ از سال‌های 1980، کورونا و کرون به بازارهای خارجی وارد شده بودند؛ اما موفقیت آن‌ها با کورولا مقایسه‌شدنی نبود. با هدف ایجاد تحول بزرگ در این خودروها، نام و سبک طراحی کمری جایگزین سدان‌های اندازه‌متوسط قبل از خود شد. سلیکا کمری، نسخه‌ی چهاردر سلیکا، سال 1979 تولید شد و البته محصول چندان موفقی نبود. این خودرو با قیمت نسبتا گران از پیشرانه‌های قدرتمند 1.8 لیتری و 2 لیتری استفاده می‌کرد تا در کلاس سدان‌های اسپرت مطرح شود. به‌دلیل نبود تقاضا، عرضه‌ی سلیکا کمری در بازار جهانی محدود شد و صرفا هوادارانی در ژاپن پیدا کرد.
نسل اول تویوتا کمری مدل 1982 بحران جهانی انرژی در سال 1979، به افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی منجر شد. این وضعیت برای سدان‌های قدرتمند و پرمصرف آمریکایی مناسب نبود. طبق معمول مهندسی تویوتا براساس بازاریابی دقیق این کشور عمل کرد تا نسل اول کمری در سال 1982 متولد شد. این خودرو با کد V10، پیشرانه‌های متنوع دیزلی و بنزینی با حجم‌های 1.8 لیتر و 2 لیتر ارائه می‌کرد. نسل اول کمری در نسخه‌های مختلف، 80 تا 120 اسب‌بخار قدرت داشت و خریدار می‌توانست از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک هم استفاده کند. تا سال 1986، فروش کمری در آمریکا به سالیانه 150,000 دستگاه رسید.
پروژه‌ی لندکروزر در ابتدا برای رقابت با جیپ‌ آمریکا آغاز شد؛ اما از دهه‌ی 1980 به‌بعد، مسیر پیشرفت خود را به تبعیت از محصولات لندرور ، به‌ویژه رنجرور تغییر داد. اولین مدل با کد BJ را تویوتای ژاپن سال 1951 به سفارش ارتش آمریکاساخت تا در جنگ کره استفاده شود. این خودرو کاربرد کاملا نظامی داشت و از تجهیزات رفاهی بی‌بهره بود.
بعد از پایان جنگ کره، ارتش آمریکا به خودروهای BJ نیاز نداشت. این محصول با ظاهر مناسب و امکانات مدرن به‌روزرسانی و سال 1955، نسل اول تویوتا لندکروزر برای حضور تجاری در بازار جهانی تولید شد. این خودرو با نسخه‌های مختلف و حتی همراه پیشرانه‌ی ساخت مرسدس بنز تا سال 1960 عرضه شد.
نسل دوم لندکروزر بین سال‌های 1960 تا 1984، مدتی بسیار طولانی در خطوط تولید تویوتا حضور داشت. این سری J40 نام‌گذاری شد و در ایران هم حضوری پررنگ داشت. با بدنه‌ی وانت، سواری، کروک تفریحی و حتی آمبولانس، لندکروزرهای J40 کابرد فراوانی در سراسر جهان پیدا کردند. این خودرو تا سال 2001 در خط‌ِتولید برزیل تویوتا حضور داشت.
تویوتا لندکروزر سری J60 مدل 1987 تا سال 1984، نسل‌های اول و دوم لندکروزر خودروهایی عالی برای سفرهای خارج جاده بودند؛ اما امکانات رفاهی کامل و تجهیزات لوکس نداشتند. از دهه‌ی 1980، تویوتا تصمیم گرفت ابعاد لندکروزر را افزایش دهد. نسل‌های این دوران با کد J60 و J70، علاوه‌بر اتاق بزرگ‌تر، پیشرانه‌ی قوی‌تر و راحتی بیشتری از نظر نوع صندلی و سیستم تعلیق داشتند. لندکروزرهای دهه‌ی 80، با ظاهر لوکس و شبیه به رنجرورهای ساخت انگلیس، فصل جدید و بسیار مهمی در تاریخ تویوتا آغاز کردند که تا امروز ادامه یافت. این خودرو در 20 سال‌گذشته، پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلند لوکس دنیا بوده است. دهه‌ی 1990؛ تأسیس لکسوس و توسعه‌ی وانت‌ها
در ابتدا، بسیاری از محصولات تویوتا با الهام‌ از خودروهای برتر دنیا عرضه شدند. این روند تاحدودی برای لکسوس نیز اتفاق افتاد. لکسوس، زیرمجموعه‌ی معروف تویوتا، سال 1989 آغاز‌به‌کار کرد و خیلی زود با عرضه‌ی خودروهای لوکس به‌شهرت رسید. البته نباید فراموش کرد برند آکورا، زیرمجموعه‌ی هوندا، سال 1986 شروع‌به‌کار کرده بود تا عرضه‌کننده‌ی مدل‌های لوکس اختصاصی برای بازار آمریکا باشد. برند اینفینتی، زیرشاخه‌ی نیسان، هم چند ماه قبل از لکسوس، کارش را آغاز کرد؛ اما اولین محصول لکسوس پرفروش‌ترین خودرو لوکس ژاپنی در زمان خود شد.
نسل اول لکسوس LS 400 در آغاز دهه‌ی 1990، تویوتا توانسته بود بزرگ‌ترین سازنده‌ی خودروهای اقتصادی و خانوادگی دنیا باشد. این واقعیت البته برای مدیران ژاپنی کافی نبود. آن‌ها با هدف رقابت با غول‌های آلمانی و حضور در بازار مدل‌های لوکس لکسوس را تأسیس کردند. محصولات برند جدید از پلتفرم خودروهای تویوتا استفاده می‌کردند؛ اما کیفیت ساخت بهتر و امکانات بیشتری داشتند. این ترفند موفقیت تجاری بسیار بزرگی برای تویوتا بود و خیلی زود، برندهای ژاپنی از آن تقلید کردند. اینفینیتی ، زیرمجموعه‌ی نیسان و آکورا، زیرمجموعه‌ی هوندا، بسیاری از محصولات دهه‌ی 1990 خود را با الهام از بازاریابی دقیق لکسوس و مدل‌های آن تغییر دادند.
تویوتا هایلوکس مدل 1988 هایلوکس، پرفروش‌ترین وانت تویوتا، از سال 1968 تولید می‌شود؛ اما در سال‌های دهه‌ی 1990، در سراسر جهان مشهور شد. نسل چهارم این خودرو سال 1988 تولید شد و تا سال 1997، هرسال میلیون‌ها دستگاه از آن فروخته شدند. مشابه لندکروزر، بسیاری از مردم عادی یا نیروهای امدادی یا نظامی، به استفاده از هایلوکس نسل چهارم علاقه‌مند بودند. این خودرو حتی با برند فولکس واگن و عنوان تارو ( Volkswagen Taro) در اروپا عرضه شد. از آن زمان تاکنون، هایلوکس همیشه در رتبه‌ی اول تا پنجم خودروهای پرفروش استرالیا بوده است و در بازار آفریقا و آمریکای‌جنوبی و شرق آسیا بسیار محبوب بود.
موفقیت هایلوکس مشوق تویوتا برای رقابت با وانت‌های پهن‌پیکر آمریکایی بود. سال 1995، نسل اول تویوتا تاکوما عرضه شد. این خودرو ازنظر پلتفرم و مشخصات فنی، مشابه هایلوکس بود؛ اما صرفا در کارخانه‌های آمریکایی تویوتا مونتاژ می‌شد. چند سال بعد، فروش تاکوما در‌مقایسه‌با فورد رنجر، تفاوت ناچیزی داشت و توانست جای خود را در بازار آمریکای‌شمالی بازکند. نسل سوم این خودرو سال 2016 معرفی شد و امروزه با فروش سالیانه‌ی 250,000 دستگاه در آمریکا، اهمیت ویژه‌ای برای تویوتا دارد.
سال 1999، اولین مدل وانت توندرا معرفی شد. این وانت پهن‌پیکر ساخت کارخانه‌های تویوتا در آمریکا برای رقابت مستقیم با وانت‌های پرفروشی مثل فورد F-150 تولید شد. از همان ابتدا، پیشرانه‌‌های حجیم و پرقدرت 3.4 و 4 و 4.7 لیتری روی توندرا نصب شدند تا تفاوتی آشکار با دیگر وانت‌های تویوتا داشته باشند. ازنظر ابعاد بدنه و فضای مفید در قسمت بار، نسل اول توندرا برتری محسوسی درمقایسه‌با فورد F-150 داشت و همراه‌با هزینه‌ی نگه‌داری مقرون‌به‌صرفه با استقبال مواجه شد. نسل‌ دوم توندرا از سال 2006 در بازار قاره‌ی آمریکا (شامل آمریکا، کانادا، مکزیک و کشورهای آمریکای‌جنوبی) حضور دارد و مثل تاکوما، محصولی اختصاصی برای این ناحیه است. فروش سالیانه‌ی توندرا در کشور آمریکا، حدود 118,000 دستگاه در سال برآورد می‌شود. دهه‌ی 2000 ؛ موتورهای برقی و فناوری هیبردی
معرفی پریوس اتفاقی بسیار مهم در تاریخ تویوتا است. این خودرو پلاگین هیبرید چهاردر با ترکیب پیشرانه‌ی احتراقی و برقی، مصرف بنزین و آلودگی ناشی از آن را کاهش می‌دهد و قیمتش مقرون‌به‌صرفه است و فضای کافی برای چهار سرنشین دارد.
نسل اول تویوتا پریوس مدل 2000 نسل اول در سال 1997 وارد بازار ژاپن شد و علاوه‌بر فروش درخورتوجه، جوایز متعددی کسب کرد. مدل بهینه‌سازی‌شده از تویوتا پریوس با هدف عرضه در بازار جهانی، سال 2000 معرفی شد و خیلی زود، مردم شرق آسیا و استرالیا و آمریکا را علاقه‌مند خود کرد. فروش چشمگیر پریوس مشوق دیگر خودروسازان دنیا شد تا فناوری هیبرید را به محصولات گوناگون اضافه کنند. به‌عقیده‌ی کارشناسان، عرضه‌ی خودروهای کامپکت تمام‌برقی، مثل نیسان لیف و بی‌ام‌و i3 که از دهه‌ی 2010 به‌بعد شروع شد، نتیجه‌ی موفقیت تویوتا پریوس در بازار جهانی بود. امروزه، این محصول با نسل چهارم تولید می‌شود و حدود 400,000 دستگاه در سال متقاضی دارد. حدود 25 درصد از مجموع فروش سالیانه‌ی پریوس مختص بازار آمریکا است. پرفروش‌ترین خودروساز دنیا
با رسیدن به رکورد 8.8 میلیون دستگاه در سال، تویوتا توانست اولین‌بار در تاریخ عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را ازآنِ خود کند. این موفقیت سال 2006 ثبت و در سال‌های بعد، بین تویوتا و فولکس‌واگن تقسیم شد. سال 2003 نیز، تویوتا با تولید 6.78 میلیون خودرو، فورد آمریکا را پشت‌سر گذاشت و تابه‌حال، پرفروش‌ترین برند جهان در صنعت وسایل نقلیه باقی مانده است. رسوایی تویوتا و فراخوان بزرگ
سال 2009، شایعاتی مبنی بر شتاب‌گیری ناگهانی در محصولات تویوتا شنیده شد. این نقص با مرگ 19 نفر در آمریکا قوت گرفت. سال 2007، مشکل مشابهی در تویوتا کمری دیده شده بود؛ اما با فراخوان 55,000 دستگاه از این خودرو در همان زمان فراموش شد. کابوس نوامبر2009 و فراخوان 4.2 میلیون دستگاه از انواع تویوتا و لکسوس، در مدتی کمتر از یک ماه (اواسط آبان تا آذر1388)، شهرت غول خودروسازی ژاپن به‌عنوان سازنده‌ی محصولات کم‌استهلاک و ایمن‌ را خدشه‌دار کرد. سال بعد هم، میلیون‌ها دستگاه تویوتا و لکسوس فراخوان شدند تا درمجموع سال‌های 2009 و 2010، حدود 10 میلیون خودرو بازبینی شوند.
مقام‌های خودروساز ژاپنی با اقرار به کم‌کاری این شرکت و پنهان کردن مشکل فنی، سرانجام یک میلیارد و 200 میلیون دلار جریمه به وزارت دادگستری آمریکا پرداخت کردند. عذرخواهی گروهی مدیران ارشد تویوتا در فوریه 2010 (بهمن‌ماه 1388) که بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان داشت، به‌دلیل نقص فنی و فراخوان خودروهای این شرکت انجام شد تا علاوه‌بر اقرار تویوتا به کم‌کاری و سعی در بهبود روش‌های کنترل کیفیت، رویدادی مهم در تاریخ خودروسازی و مدیریت کلان باشد. افتخارات تویوتا در سال‌های اخیر
درحال‌حاضر، آمار تولیدوفروش محصولات تویوتا چشم‌گیر و حیرت‌انگیز هستند. کورولا پرفروش‌ترین خودرو این برند در بازار جهانی شناخته می‌شود و تقریبا در هر 30 ثانیه، یک دستگاه از آن تولید می‌شود. سال 2018، تعداد 10,441 میلیون دستگاه از انواع تویوتا در سراسر دنیا فروخته شده که حدود 2 درصد درمقایسه‌با سال قبل رشد یافته است.
بیش از 80 درصد مدل‌های تویوتا که در 20 سال اخیر تولید شده‌اند، هنوز در جاده‌های دنیا استفاد می‌شوند. این حقیقت علاوه‌بر اثبات کیفیت فنی و استهلاک کم در محصولات تویوتا، نشان‌‌دهنده‌ی تعداد فراوان خودروهای این برند در جاده‌های جهان است. آمار دقیق و رسمی در‌این‌زمینه وجود ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد تویوتا با 100 میلیون تا 120 میلیون دستگاه، بیش از هر خودروساز دیگر جهان محصول کاربردی در جاده‌های دنیا داشته باشد. محبوبیت این برند در آسیا و افریقا و اقیانوسیه بیش از هر خودروساز دیگر است. امروزه، 80 درصد کل خودروهای موجود در قاره‌ی آفریقا ساخت تویوتا هستند.
تویوتا میرای (Mirai) مدل 2014 مجهز به پیشرانه‌ی هیدروژنی در سال‌های اخیر، به‌دلیل تعداد فراوان محصولات کم‌مصرف بنزینی و هیبریدی و هیدروژنی در سبد تویوتا، این شرکت سبزترین برند خودروساز دنیا شناخته شده است. ازنظر تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی محیط و استفاده از مواد بازیافت‌ شدنی در محصولات هم، تویوتا رتبه‌ی اول جهان را دراختیار دارد. بنابر آمار رسمی، تویوتا با داشتن نمایندگی فروش در 170 کشور جهان، شناخته‌شده‌ترین برند جهان است. میزان شهرت تویوتا حتی بیشتر از نوشابه‌ی کوکاکولا عنوان می‌شود؛ چراکه در بسیاری از کشورهای جهان خریدنی نیست و در فروشگاه‌های 100 کشور فروش دارد.
کارخانه‌های اختصاصی تویوتا در 18 کشور جهان فعالیت دارند و 9 کشور هم میزبان خطِ‌تولید مشترک این برند با دیگر شرکت‌ها هستند. فقط در آمریکا، 14 کارخانه با 45,000 نفر کارمند محصولات تویوتا را عرضه می‌کنند. گفتنی است سالیانه حدود 2 میلیون دستگاه تویوتا در آمریکا تولید می‌شود. هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ در تویوتا، سالیانه 9 میلیارد دلار است. این رقم بیشتر از هر شرکت دیگر در دنیا برآورد می‌شود و شامل مراکز مختلف R And D تویوتا در کشورهای مختلف است. این شرکت با 1,000 اختراع صنعتی ثبت‌شده در سازمان‌های جهانی رکورددار محسوب می‌شود و از این نظر هم، بالاتر از غول‌های فناوری دنیا قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/69152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

«متاورس» بازگشته است

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

اپل ویژن پرو در برزیل برای جراحی شانه به‌کار گرفته شد

کالبدشکافی هواوی Pura 70 اولترا، مکانیسم نوآورانه دوربین آن را نشان می‌دهد

گوگل چگونه دوربین گوشی‌هایش را در آزمایشگاهی مخفی بررسی می‌کند؟

ایلان ماسک از تجربه رصد بیگانگان با 6000 ماهواره در مدار می‌گوید

راز افزایش طول عمر باتری‌ها تا دوبرابر کشف شد!

پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور،‌ گل‌ به‌خودی زد

آیفون 16 ویژگی منحصربه‌فرد و غیرمنتظره‌ای خواهد داشت