بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

داستان برند بوش؛ مهندسی آلمانی در خدمت صنعت برق و الکترونیک اخبار

داستان برند بوش؛ مهندسی آلمانی در خدمت صنعت برق و الکترونیک

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بوش یکی از مشهورترین برندهای مهندسی در جهان با سابقه‌ای بیش از یک قرن، حضوری فعال در حوزه‌های متنوع طراحی و ساخت داشته است.

بوش (Robert Bosch GmbH) شرکتی بین‌المللی با حوزه‌ی فعالیت طراحی، ساخت و فروش انواع محصولات و تجهیزات مهندسی است. مرکز مدیریت شرکت در گرلینگن در نزدیکی اشتوتگارت آلمان قرار دارد و سابقه‌ای نزدیک به 150 سال، آن را پشتیبانی می‌کند. اگرچه در اکثر نقاط جهان از بوش به‌عنوان نام شرکت یاد شده، اما در اسناد رسمی، به احترام بنیا‌ن‌گذار، نام رابرت بوش استفاده می‌شود. مقاله‌های مرتبط:
داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان داستان برند: بی‌ام‌و، بهترین ترکیب رانندگی اسپرت و لوکس
شرکت آلمانی بوش در 4 زمینه‌ی اصلی فعالیت می‌کند که در هر کدام هم در میان نام‌های مشهور و شناخته‌شده قرار دارد. راهکارهای موبایلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، محصولات مخصوص مصرف‌کننده مانند لوازم خانگی و ابزارهای کارگاهی، فناوری‌های صنعتی و انرژی و ساخت‌وساز، زمینه‌های اصلی فعالیت شرکت هستند. آن‌ها برای توسعه‌ی فعالیت‌های خود خریدهای بزرگی را هم در طول تاریخ انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت Rexroth در حوزه‌ی فناوری‌های صنعتی اشاره کرد. بوش که یکی از 10 شرکت بزرگ آلمانی محسوب می‌شود، بیش از همه شهرتی جهانی در تأمین قطعات اتومبیل دارد. آن‌ها پیش‌گام بازار شمع خودرو، سیستم‌های انژکتوری و ترمز در جهان هستند. امروزه، برند آلمانی در بیش از 50 کشور جهان مراکز عملیاتی دارد. از سال 1996، سهام شرکت بوش بین مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و خانواده‌ی بوش تقسیم شد. 92 درصد در اختیار بنیاد رابرت بوش است که شرکت را با اصول غیرانتفاعی اداره کرده و سود حاصله را در فعالیت‌های خیرخواهانه هزینه می‌کند.
مرکز مدیریت جهانی بوش در گرلینگن تاریخچه‌ی تأسیس
رابرت بوش، جوانی آلمانی بود که از همان سال‌های ابتدایی فعالیت، با رویایی تأسیس کسب‌وکار اختصاصی خودش زندگی می‌کرد. او در سال 1886 کارگاهی را با هدف اجرای پروژه‌های دقیق مکانیکی و الکترونیکی در اشتوتگارت تأسیس کرد. تأسیس این کارگاه، شروعی بر دورانی شد که در سال‌های بعد استقلال، ورود به بازارهای خارج از آلمان، فعالیت در صنعت خودرو و حضور در بزرگ‌ترین کارخانه‌های جهان را به همراه داشت.
رابرت بوش سال‌های ابتدایی فعالیت کارگاه رابرت، مانند هر کسب‌وکار دیگر با فراز و فرودهای متعددی همراه بود. او در میانه‌ی دهه‌ی 1890 رشد بیشتر را در شرکت خود احساس کرد که منجر به روند صعودی سریع در آستانه‌ی قرن بیستم شد. اولین پروژه‌ی جدی بوش، بهینه‌سازی طراحی و ساخت شمع خودرو بود
رابرت بوش در سال‌های ابتدایی هرنوع پروژه‌ی طراحی و ساخت دقیق در حوزه‌های مهندسی مکانیک و الکترونیک را انجام می‌داد. پروژه‌هایی که شاید شامل پیاده‌سازی سیستم‌های تلفن یا لامپ‌های روشنایی هم می‌شد. اولین پروژه‌ی مهم او، ساخت دستگاه جرقه‌زن مغناطیسی برای یک موتور ثابت بود که طراحی آن نیز از قبل وجود داشت. رابرت با پذیرفتن این پروژه و بهینه‌سازی طراحی موجود، اولین قدم‌ها را برای شهرت جهانی برداشت.
اولین کارگاه بوش از سال 1897، بوش به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی شمع جرقه‌ای اتومبیل شناخته می‌شد. او زمینه‌ی تخصصی شرکتش را پیدا کرده بود و با ورود به صنعت پرظرفیت خودرو، آینده‌اش را تضمین‌شده می‌دید. با ورود به قرن بیستم، تلاش‌های برای بهبود محصولات شرکت افزایش یافت. رابرت برای پست مدیریت مهندسی شرکتش گاتلاب هانولد را استخدام کرده بود که در سال 1902، طرحی جدید برای شمع خودرو ارائه کرد. طرح هانولد ولتاژ بیشتری را مورد استفاده قرار می‌داد که موجب ثبات بیشتر عملکردی محصولات بوش می‌شد. تولید اولین نمونه‌های آن شمع، بوش را به تأمین‌کننده‌ی جهانی قطعات مربوطه در خودرو تبدیل کرد.
شمع جرقه‌زن ولتاژ پایین بوش هانولد ابتدا به‌عنوان شاگرد در کارگاه بوش مشغول شد. او در سال‌های بعد علاوه‌بر توسعه‌ی طرح شمع خودرو، نوآوری‌هایی در سیستم روشنایی، استارتر و بوق خودرو هم داشت که آن‌ها را به خط تولید بوش اضافه کرد. هانولد در سال 1923 از دنیا رفت. بریتانیا اولین مقصد بوش در خارج از آلمان بود
اولین تلاش‌ها برای ورود به بازار جهانی، در سال 1898 و با ورود به بریتانیا انجام شد. رابرت بوش به‌همراه فردریک سیمز، شعبه‌ای از شرکت خود را در لندن تأسیس کرد که قدم اولیه برای ورودی جدی به بازارهای دیگر اروپایی بود. پس از تأسیس این شعبه، فروش در کشورهای اروپایی دیگر به‌سرعت شروع شد.
شمع ولتاژ بالای بوش پس از لندن، نوبت به پاریس رسید. فرانسه بزرگ‌ترین بازار اروپایی خودرو بود و بوش در سال 1899 با تأسیس زیرمجموعه به آن وارد شد. توسعه‌ی کسب‌وکار در پاریس با سرعت بالایی انجام شد و از سال 1905، برند آلمانی محصولات خود را در کارخانه‌ی اختصاصی فرانسه نیز تولید می‌کرد.
پتنت شمع ولتاژ بالا بوش پیش از آن که کارخانه‌ای بزرگ برای تولید محصولات راه‌اندازی کند، چند بار جابه‌جایی به ساختمان‌های مختلف را تجربه کرد. او درنهایت در سال 1901 تصمیم گرفت تا کارگاه تولیدی خود را گسترش دهد و با خرید زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف، اولین کارخانه‌ی رسمی را تأسیس کند. تمامی ساختمان از بتن تقویت‌شده ساخته شد. با وجود پیاده‌سازی معماری رنسانسی در آن، کارخانه‌ی بوش برای سال‌های اولیه‌ی قرن بیستم، مرکزی بسیار مدرن بود.
ساختمان اولین کارخانه‌ی بوش توسعه‌ی بین‌المللی
با شروع قرن بیستم، صنعت خودرو روز‌به‌روز اهمیت خود را به جهانیان نشان می‌داد. اولین مسابقات اتومبیل‌رانی در همان سال‌های اولیه و با هدف رقابت هرچه بیشتر خودروسازها و تولید‌کننده‌های قطعات برگزار شد. در سال 1903، مسابقه‌ای به‌نام Godron Bennett در ایرلند برگزار شد که Camille Jenatzy با خودروی مرسدس در آن به قهرمانی رسید. سیستم شمع و جرقه‌ی بوش که در سخت‌ترین شرایط هم به‌خوبی عمل می‌کرد، یکی از علل پیروزی کامیل در مسابقه‌ی مذکور بود.
مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی گوردون بنت آمریکا بازاری جدی برای بوش بود
بوش سیستم‌های شمع و جرقه‌ی خود را طی تبلیغاتی در آمریکا معرفی کرد که منجر به سفارش‌هایی میلیون دلاری از سوی مشتریان آن کشور در سال 1906 شد. همین سفارش‌ها، فروش برند آلمانی را در طول یک سال، دوبرابر کرد. کسب‌وکار بوش در آمریکا به‌قدری سودده شد که آن‌ها در سال 1912 زیرمجموعه‌ی تولیدی خود را در اسپرینگ‌فیلد ماساچوست تأسیس کردند.
کارخانه‌ی بوش در پاریس پس از آمریکا، نوبت به بازارهای دیگر نقاط جهان رسید تا یکی پس از دیگری، میزبان برند آلمانی شوند. دفاتر فروش به‌ترتیب در میانه‌ی دوم دهه‌ی 1900 در کشورهای متعدد جهان تأسیس شدند. آفریقای جنوبی، استرالیا، آرژانتین، چین و ژاپن به‌ترتیب شاهد تأسیس دفاتر بوش شدند تا شبکه‌ی فروش آلمانی‌ها به همه‌ی قاره‌های جهان توسعه یابد. در سال 1913، کسب‌وکار شرکت در خارج از آلمان، 88 درصد از درآمد را به خود اختصاص می‌داد.
اولین نمونه‌های چراغ خودروی بوش با پیشرفت فناوری خودروها و افزایش تقاضا، نیاز به امنیت و سرعت بیشتر هم به آن‌ها افزوده شد. بوش باتوجه‌به همین نیازهای جدید، محصولات مرتبط با آن‌ها را طراحی و به بازار عرضه کرد. سیستم روشنایی و استارتر، محصولات مهمی بودند که در سال‌های 1913 و 1914 عرضه شدند. سیستم روشنایی شامل چراغ‌های بالای خودرو، ژنراتور، رگولاتور و باتری بود تا روشنایی مناسبی را برای خودروها تأمین کند.
تبلیغات بوش در ابتدای قرن بیستم جنگ جهانی اول
جنگ جهانی اول با تعطیلی دفاتر بین‌المللی همراه بود
با شعله‌ور شدن آتش اولین جنگ جهانی در سال 1914، همه‌ی بازارهای خارجی بوش به یک‌باره تعطیل شدند. تحقیق و توسعه متوقف شد و تولید در آلمان نیز به اسلحه اختصاص یافت. بوش از آن زمان به‌جای شمع خودرو، به تولید چاشنی‌های انفجاری نارنجک مشغول شد. تقریبا نیمی از نیروی انسانی شرکت نیز به خدمات نظامی فراخوانده شدند و زنان، نیروی جدید کار در کارخانه‌ها بودند. از میان افرادی که به جنگ رفتند، 453 نفر از آن‌ها هیچ‌گاه به بوش باز نگشتند.
اولین کارمندان بوش بوش برای کمک بیشتر به بهبود شرایط دشوار جنگ، زیرساخت‌های تولیدی خود را نیز به کار گرفت. آن‌ها یکی از بخش‌های تولید چراغ خودرو را به بیمارستانی برای آسیب‌دیده‌های جنگ اختصاص دادند. در دروان جنگ جهانی، دفاتر فروش و نشان‌های انحصاری شرکت به‌نوعی به دست دیگران افتاد. البته، شعبه‌ی آمریکایی که توسط سرمایه‌داری از همان کشور خریداری شده بود، با همان نام Bosch به کار خود ادامه می‌داد. گاتلوب هانولد در آن زمان برای جلوگیری از هرگونه اشتباه و سردرگمی در شناسایی محصولات بوش، لوگویی دایره‌ای برای شرکت طراحی کرد که تا امروز هم نشانه‌هایی از آن در لوگوی بوش باقی مانده است.
طراحی اولیه‌ی لوگوی بوش پس از جنگ، بوش به‌صورت شرکت عمومی مسئولیت محدود و با نام Robert Bosch AG کار خود را ادامه داد و در همان ابتدا، با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد. بازگشت به بازارهای جهانی به‌خاطر ظهور رقبای جدید، دشواری زیادی داشت و پتنت‌ها نیز از مالکیت برند آلمانی خارج شده بودند. به‌هرحال، تسلیم شدن هیچ‌گاه در دستور کار آلمانی‌ها قرار نداشت. آن‌ها به‌سرعت قراردادهای قدیمی را بازنویسی کرده و دفاتر جدید تأسیس کردند. در همان دوران تمرکز روی مهارت اصلی بوش یعنی عطش شدید برای نوآوری، ادامه داشت.
رابرت بوش در حال آزمایش قطعه‌‌ای در کارخانه با افزایش فروش خودروها، امنیت آن‌ها بازاری جدید برای بوش بود
فعالیت‌هایی که به‌خاطر جنگ جهانی اول متوقف شده بودند، دوباره از سر گرفته شدند. نیروی محرکه‌ای که این بار مهندسان بوش را به تحقیق و نوآوری بیشتر هدایت می‌کرد، ترافیک بیشتر در جاده‌های سرتاسر جهان بود که نیاز به امنیت، یکی از اولین درخواست‌های آن محسوب می‌شد. تا سال 1926، تحقیق و توسعه برای ارائه‌ی محصولاتی در جهت نیازهای جدید ادامه داشت و مواردی همچون چراغ موتورسیکلت و دوچرخه، بوق، شیشه‌ پاک‌کن و شمع متصل به باتری به مجموعه‌ی محصولات شرکت اضافه شدند.
بوق خودرو محصول بوش بوش در سال‌هایی که برای بازگشت به بازار قطعات خودرو تلاش می‌کرد، روندی جالب توجه از خدمات مشتریان را نیز شروع کرد. شبکه‌ای از کارگاه‌های تعمیر و نصب مستقل که طبق استانداردی مشخص به مشتریان خدمت‌رسانی کنند، نیاز آن سال‌های صنعت خودرو بود. چنین رویکردی قبلا در آمریکا انجام شده بود و بوش هم در سال 1921 با تأسیس Bosch Car Service، تعمیرگاه‌هایی را در خارج از آلمان برای خدمت‌رسانی بهتر تأسیس کرد. تا سال 1930، تعداد تعمیرگاه‌های بوش به 2750 عدد رسید. همین کارگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین عناصر شهرت جهانی بوش در سال‌های بعد بودند.
خط تولید بوش با حضور کارگران رن پس از چند دهه فعالیت، بوش به کیفیت و تولید سریع و ارزان مشهور شده بود. یکی از دلایل رسیدن به چنان شهرتی، خط تولید پیشرفته‌ی شرکت آلمانی بود که از سال 1925، به‌مرور در کارخانه‌های متعدد پیاده‌سازی شد. خط تولید پیشرفته، زمان تولید شمع خودرو را از 50 روز به 5 روز رساند.
خط تولید چراغ خودرو نوآوری و ورود به صنایع جدید
بوش درکنار بهینه‌سازی محصولات خود، همیشه به‌دنبال نوآوری‌های بیشتر در صنعت خودرو نیز بود. شرکت در سال 1927 پدیده‌ای جدید را به جهانیان معرفی کرد که تا به امروز هنوز کاربرد دارد. پمپ انژکتوری دیزلی، واکنش بوش به نیاز روزافزون بهینه‌سازی موتورهای دیزلی بود که در آن سال معرفی شد. سیستم جدید بوش ابتدا برای کامیون‌ها طراحی شد و از سال 1936 به‌صورت اختصاصی برای خودروهای سواری به بازار راه یافت.
پمپ انژکتوری دیزلی بوش با وجود نوآوری‌های متعدد، صنعت خودروسازی آلمان در میانه‌ی دوم دهه‌ی 1920 با بحران مواجه شد. کاهش تقاضا، بوش را به فکر وا داشت تا محصولات جدیدی را به سبد قابل عرضه‌ی خود اضافه کند. تلاش برای ورود به حوزه‌های جدید، با ترکیب استراتژی‌های متعدد همراه شد که قبلا هر کدام بازدهی خود را ثابت کرده بودند. استراتژی‌های جدید شامل بهبود محصولات موجود و توسعه‌ی آن‌ها تا تولید به‌صورت سری در دسته‌ی ابزارهای برقی و فناوری‌های گرمایشی می‌شد. به‌علاوه، تلاش برای ورود به حوزه‌های جدید همچون رادیو و تلویزیون هم در همان استراتژی‌ها قرار داشت.
رادیوی خودرویی بوش مهندسان بوش در مسیر ورود به صنعت رادیو با همکاری Blaupunkt اولین رادیوی داخل خودرو را تولید کردند. عرضه‌ی محصول آن‌ها در سال 1932 به‌معنای ورود موسیقی به جاده‌های سرتاسر جهان بود. داستان توسعه‌ی ابزارهای برقی بوش با اختراعی توسط هرمان اشتاینهارت، مهندس این شرکت شروع شد. او در کارگاه خود ابزاری به نام Forfex ساخت که موتوری در داخل دسته‌ی آن تعبیه شده بود. هرمان همین دستگاه را برای کار بیشتر در اختیار تیم تحقیق و توسعه قرار داد. بهره‌گیری از اصول دستگاه مذکور باعث شد تا اولین نمونه‌های دریل برقی توسط مهندسان بوش طراحی و ساخته شود که برای اولین‌بار نیز در پروژه‌های ساخت‌وسازی خود شرکت در اطراف کارخانه به کار گرفته شد.
اولین دریل برقی بوش سایه‌ی جنگ جهانی هنوز بر سر برند آلمانی سنگینی می‌کرد. با گذشت 10 سال از جنگ، هنوز فروش بین‌المللی آن‌ها با چالش روبه‌رو بود و تنها 34 درصد از فروش را تشکیل می‌داد. هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و موانع گمرکی، برند آلمانی را مجاب کرد تا به‌دنبال راهکارهای جایگزین باشد. جست‌وجو برای همکاری در تولید در کشورهای فرانسه، انگلستان و ایتالیا شروع شد. در استرالیا و ژاپن، از سال‌های قبل تولید محصولات تحت لیسانس بوش ادامه داشت. به‌هرحال راهکارهای جایگزین نتیجه داد و در سال 1932، فروش خارجی به 55 درصد رسید. توسعه‌ی جهانی با موانع متعدد حمل‌‌ونقل و قوانین گمرکی روبه‌رو بود
نوآوری در صنایع جدید همیشه در دستور کار بوش قرار داشت. آن‌ها در مسیر پیدا کردن همکاران خارجی با پیش‌گام اسکاتلندی صنعت تلویزیون، جان لوجی بیرد و شرک‌های Zeiss Ikon و Loewe همکار شدند و Fernesh AG یا FESE را در سال 1929 تأسیس کردند. سال‌ها تحقیق و توسعه در صنعت تلویزیون و رسانه بالاخره با شرکت جدید نتیجه داد و اولین دستگاه‌های ضبط الکترونیکی برای بازی‌های المپیک 1936 برلین معرفی شد. در همان سال گیرنده‌های خانگی تلویزیون نیز به بازارها آمدند. همین شرکت FESE سال‌ها بعد در پروژه‌ی ساخت بمبی با کنترل تلویزیونی از راه دو درگیر شد که با پایان جنگ جهانی دوم ناتمام ماند.
پمپ دیزلی بوش در موتور هواپیما با به قدرت رسیدن ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان، چالش‌های جدیدی برای بوش پدید آمد. دولت آن‌ها را موظف کرد تا منابع تحقیق و توسعه‌ی خود را به ساخت موتورهای انژکتوری برای هواپیما اختصاص دهند و همچنین چند کارخانه‌ی جدید برای تولید تجهیزات مورد نیاز در این حوزه تأسیس کنند. فناوری مورد تمرکز و علاقه‌ی نظامیان نیز تلویزیون بود که باید در خدمت به آن‌ها پیشرفت می‌کرد. همین رویکردها باعث شد تا فروش خارجی بوش تا سال 1939 به 9 درصد کاهش پیدا کند. جنگ جهانی دوم
با شروع دومین جنگ جهانی، بار دیگر تمرکز فعالیت‌های بوش به سمت محصولات نظامی معطوف شد. ارتش آلمان در آن سال‌ها به ماشین‌آلات و خودروی بسیاری نیاز داشت و به‌همین دلیل فعالیت‌های بخش خودرو با قدرت ادامه یافت.
زنان در خط تولید بوش جنگ جهانی دوم صنعت آلمان به‌طور کلی در جریان جنگ جهانی دوم تغییرات متعددی را تجربه کرد. بسیاری از افراد مشغول در آن به جنگ فراخوانده شدند و به‌جای آن‌ها از اسرای جنگی در صنایع استفاده شد که باید در شرایطی غیرانسانی زندگی و کار می‌کردند. بوش از همان ابتدا در جبهه‌ی مقاومت دربرابر نازی‌ها قرار گرفت. تیم مدیریت و در رأس آن‌ها کارل فریدریش گوردلر (مشاور آن سال‌های بوش) به‌عنوان جبهه‌ای داخلی برخلاف تمایلات نازی‌ها عمل می‌کردند. آن‌ها برنامه‌هایی را نیز برای استخدام و حمایت مالی از یهودیان پیاده‌سازی کردند که به‌نوعی مخالفت مستقیم با رژیم نازی محسوب می‌شد.
خرابه‌ی کارخانه‌ی بوش در جنگ جهانی دوم کارخانه‌های بوش هدفی استراتژیک برای متفقین بودند
نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم زیرساخت‌های بوش را به‌شدت بمباران کردند. رابرت بوش در سال 1942 از دنیا رفت و شاهد نابود شدن کارخانه‌های خود در جریان جنگ نبود. بنیان‌گذار افسانه‌ای بوش پیش از مرگش به‌نوعی دستورالعمل‌های مدیریتی را در شرکت پیاده‌سازی کرده بود که افراد پس از او، مسیر مورد نظر برای موفقیت‌های آتی را به‌خوبی درک می‌کردند. بازسازی و توسعه‌ی مجدد جهانی
همکاری (اجباری) بوش با نیروهای نظامی نازی، آن‌ها را به هدفی استراتژیک در دوران جنگ تبدیل کرد بود. پس از جنگ جهانی دوم، آن‌ها بار دیگر با تعطیلی مراکز بین‌المللی خود مواجه بود. به‌علاوه این بار زیرساخت‌های تولیدی هم نابود شده بودند و شرکت باید به‌نوعی کار خود را از نزدیک به صفر شروع می‌کرد. به‌همین دلیل دهه‌های بعدی برای برند آلمانی با فعالیت‌های بازسازی و همچنین ورود به صنایع جدید همراه شد.
خط تولید ابزار برقی بوش پس از جنگ روزها و ماه‌های ابتدایی بازسازی با تلاش برای جذب نیروی انسانی و پرداخت هزینه‌های آن‌ها همراه بود. بوش برای استخدام مجدد کارگران خود باید ابتدا کاری برای انجام دادن و سپس مواد اولیه‌ای برای تزریق به خطوط نیمه مخروبه‌ی خود پیدا می‌کرد. اولین محصول، دیگ آشپزی بود که با استفاده از کلاه‌های جنگی استیل و باقیمانده‌ی فلزات از ساختمان کارخانه‌ها تولید می‌شد. کارگران محصولات تولید شده را با موارد مورد نیاز خود مبادله کرده و برخی نیز خودشان از محصولات استفاده می‌کردند. پس از مدتی بار دیگر تولید محصولات پیچیده در کارخانه شروع شد که شمع خودرو برای خودروهای نظامی متفقین، اولین محصول آن دسته بود.
خط تولید بسته‌بندی بوش تحقیق و توسعه بار دیگر به‌عنوان موتور محرکه‌ی بوش شروع به کار کرد. آن‌ها در شمع‌های تولیدی جدید برخی از فناوری‌های قدیمی را جایگزین کردند که موجب افزایش بهره‌وری محصولات شد. به‌علاوه برای تحقیقات مهندسی مواد خود کارخانه نیز نمونه‌هایی از میکروسکوپ‌های الکترونی ساخته شد. هنس والتز پس از مرگ رابرت بوش به‌عنوان مدیر کارخانه انتخاب شده بود. روندهای مدیریت و استراتژی طبق وصیت‌نامه‌ی بنیان‌گذار پیگیری می‌شد که یکی از بخش‌های مهم آن، اختصاص بخشی از درآمد به کارهای خیریه بود. والتز تا سال 1963 در سمت خود باقی ماند.
اولین محصولات الکترونیکی در بوش نازی‌ها که هدفی به‌نام قدرت جهانی را دنبال می‌کردند، به شرکت‌های بزرگ و اقتصادی پیشرفته وابسته بودند. به‌همین دلیل پس از پایان دوران حکومت آن‌ها، متفقین تلاش می‌کردند تا با ازبین‌بردن چنان شرکت‌هایی، رویای نازی‌ها را حتی پس از مرگ حزب نابود کنند. یکی از اهداف آن‌ها بوش بود که رشد جهانی مناسبی را در سال‌های قبل تجربه کرد. به‌هرحال درنهایت متفقین موفق به تجزیه‌‌ی بوش نشدند، اما برند آلمانی مجبور شد تا پتنت‌های خود را برای استفاده‌ی رقبا آزاد کند. شرکت‌های بزرگ با درآمد بالا، نمادی از نازی‌ها محسوب می‌شدند
شروع مجدد فعالیت‌های بین‌المللی نیاز به زمان بیشتری داشت. پس از جنگ تقریبا هیچ دفتر خارجی برای آلمانی‌ها باقی نمانده بود. آن‌ها با تمرکز روی بازارهای درحال رشد همچون برزیل و هند توانستند شروعی مناسب برای فروش بین‌المللی داشته باشند. به‌هرحال بازگشت مناسب به بازارها تا سال 1960 به طول انجامید و در آن زمان فروش بین‌المللی بوش، 20 درصد از فروش کل را به خود اختصاص می‌داد.
تبلیغات لوازم خانگی بوش در دهه‌ی 1970 تولید جدی لوازم خانگی
محصولات مخصوص مصرف‌کننده حوزه‌ای دیگر از فعالیت‌های بوش را تشکیل دادند که برای توسعه‌ی مجدد فعالیت‌ها حیاتی بودند. چنان محصولاتی نماد شکوفایی مجدد آلمان و اروپا شدند و نیازهای مردم را در سال‌های تولد دوباره پس از جنگ جهانی برطرف می‌کردند. از میان این دسته از محصولات می‌توان به لوازم خانگی مخصوص آشپزخانه و ابزارهای برقی اشاره کرد. محصولات بنیادی دیگر همچون رادیوهای مخصوص خودرو نیز در آن سال‌ها فروش میلیونی را تجربه کردند. علاوه‌بر یخچال و ماشین لباسشویی که جزو محصولات اصلی بوش برای سلطه بر بازار لوازم خانگی محسوب می‌شدند، مخلوط‌کن اختراع جدید آن‌ها بود که با تمرکز بر زنان خانه‌دار مناطق روستایی و اطراف شهرها تولید شد. شعار محصول جدید بوش به‌نام Neuzeit، آسان‌سازی کارهای خانگی برای آن دسته از زنان بود. بوش با تصور پرجمعیت بودن خانه‌های آن مناطق، محصولی را ارائه می‌کرد که حجم بالایی از غذا را به‌راحتی مخلوط کرده و کارهای روزمره‌ی زنان خانه‌دار را آسان‌تر کند.
تبلیغ ابزارهای برقی بوش در چین درکنار تولید لوازم خانگی جدید، نوآوری در تولید محصولات قدیمی همچون سیستم‌های انژکتوری ابزار دیگر بازسازی بوش شد. آن‌ها با بهره‌گیری از پیشرفت‌های ایجاد شده در اثر تحقیقات نظامی و ساخت موتور هواپیما، سیستم‌های انژکتوری خودروها را هم بهبود دادند که منجر به نوآوری‌های قابل توجهی در ابتدایی دهه‌ی 1950 شد. ابزارهای برقی در سال‌های شکوفایی اقتصادی طرفداران زیادی داشتند
ابزارهای برقی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در خانه‌ها، روندهای پرطرفدار سال‌های پس از جنگ بودند. بوش تلاش کرد تا با ارائه‌ی ابزارهای مورد نیاز مردم در این حوزه‌ها، پایگاه خود در بازار مورد نظر را محکم‌تر از پیش کند. برند آلمانی با معرفی محصولی به‌نام Bosch Combi به‌صورت جدی‌تر وارد بازار ابزارهای برقی شد. محصول جدید آلمانی‌ها انواع کاربردها از دریل و پیچ‌گوشتی برقی تا سنباده زدن و حتی بریدن را برای مشتری انجام می‌داد.
مرکز تحقیق و توسعه‌ی بوش در آبشتات دهه‌ی 1950 با ورود جدی‌تر بوش به صنعت الکترونیک هم همراه بود. آن‌ها ابتدا با تولید قطعات الکترونیکی محدود همچون Varode به بازار وارد شدند و در دهه‌های بعد مدارهای مجتمع و ترانزیستور هم به‌عنوان محصولات برند آلمانی به بازار آمدند. ورود به صنعت الکترونیک ابتدا با شک و تردید همراه بود، اما به‌هرحال دانه‌های اولیه‌ی صنعت را در شرکت کاشت که هنوز هم به‌عنوان حوزه‌ای مهم از درآمد و فعالیت بوش شناخته می‌شود. گسترش همه‌جانبه و پیش‌گامی در صنعت برق خودرو
دهه‌های 150 و 1960 با توسعه‌ی فعالیت‌ها و افزایش استخدام در بوش همراه بود. تعداد کارمندان آن‌ها از 15 هزار به 70 هزار نفر رسید. ساختارهای متمرکز و مدیریت در ابعاد متوسط دیگر برای بوش پاسخگو نبودند و آن‌ها باید تغییراتی جدی ایجاد می‌کردند. در دهه‌ی 1960، به‌مرور استقلال بخش‌های مختلف شرکت شروع شد و ابتدا بخش ابزارهای برقی به سمت استقلال پیش رفت. استخدام گسترده و آموزش مجدد نیروها خصوصا برای تولید تجهیزات برقی خودرو، در همین دوران انجام شد.
پیست آزمایش ترمز ضد قفل بوش با وجود آن‌که صنعت خودرو هنوز به‌عنوان حوزه‌ی اصلی فعالیت‌های بوش شناخته می‌شد، آن‌ها باید بازارهای جدید را نیز امتحان می‌کردند تا از دوران اوج اروپای غربی عقب نمانند. صنایعی همچون هیدرولیک، تجهیزات الکترونیکی پزشکی و فناوری‌های رادیویی، به‌‌مرور زمینه‌های فعالیت جدید را برای برند آلمانی ایجاد کردند. صنعت بعدی، بسته‌بندی بود که در سال 1963 و با خرید چند شرکت به‌عنوان حوزه‌ی مهمی از فعالیت‌های بوش خود را نشان داد. تحقیق و توسعه جزئی همیشگی از فرهنگ بوش محسوب شده است
فرایندهای تحقیق و توسعه مانند همیشه در صنایع جدید هم به کمک بوش آمدند. تأسیس مراکز جدید تحقیق و توسعه درکنار تمرکز روی فناروی‌های جدید همچون مدارهای مجتمع، پایه‌های نوآوری بوش را محکم‌تر از همیشه کرد که به موفقیت‌های بزرگی در سال‌های بعد انجامید.
تلفن داخل خودرویی بوش تغییر مسیر جدی بوش به دنیای الکترونیک در دهه‌ی 1970 نتایج خود را نشان داد. به‌هرحال حوزه‌ی بکر آن سال‌ها موفقیت‌هایی را برای برند آلمانی به‌همراه داشت که موفقیت‌های امروزی نیز مدیونش هستند. استفاده از فناوری‌های الکترونیک و دیجیتال در خودروها همچون سیستم‌های ضد قفل ترمز به‌نام ABS، باعث شد تا نام بوش بیش‌ازپیش در صنعت خودروسازی شناخته شود. حوزه‌ی بعدی که در سال‌های توسعه‌ی جهانی میزبان بوش شد، مخابرات بود. آن‌ها از ابتدای دهه‌ی 1980 تولید تجهیزات مخابراتی را به‌عنوان زمینه‌ی تمرکزی جدید انتخاب کرده و فناوری‌هایی برای ماهواره‌های فضایی، تلفن‌های همراه و توسعه‌ی مخابرات، پیاده‌ کردند. بوش تا 2 دهه در این حوزه فعالیت کرد، اما در پایان توسعه‌های نامطلوب از نظر آن‌ها باعث شد تا برند آلمانی از صنعت مخابرات خارج شود. البته سیستم‌های امنیتی یادگار آن دوران هستند که هنوز هم به‌عنوان بخشی جدی از فعالیت‌های بوش شناخته می‌شوند.
اولین نمونه‌ی سیستم ناوبری خودروی بوش توسعه‌ی جهانی بوش در نیمه‌ی دوم قرن بیستم با تمرکز هرچه بیشتر روی بازارهای آمریکا و آسیا ادامه داشت. آن‌ها در سال 1983 توانستند بالاخره بازاری قابل‌توجه در آمریکا برای خود دست‌وپا کنند و به‌عنوان برندی معتبر به فعالیت ادامه دهند. در آسیا، توسعه به‌صورت تولید محصولات باکیفیت مرتبط با فناوری‌های عکاسی و فیلم‌برداری ادامه پیدا کرد که در کشورهای با صرفه‌ی اقتصادی بیشتر همچون مالزی پیگیری می‌شد. تشکیل شرکت‌های متعدد با همکاری شرکت‌های ژاپنی هم بخشی از فرایند توسعه در آسیا بود. سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند بوش
بوش 3 دهه‌ی اخیر فعالیت خود از 1990 تا امروز را به‌عنوان دورانی طلایی برای جهانی‌سازی و رشد اقتصادی معرفی می‌کند. با از بین رفتن پرده‌ی آهنین و پیدایش فرصت‌های جدید همکاری شرق و غرب اروپا، زمینه‌ی پیشرفت هرچه بیشتر برای بوش هم فراهم شد. تا سال 1994، شرکت‌های زیرمجموعه‌ی بوش در 13 کشور از بلوک شرقی اروپا تأسیس شد. برنامه‌‌های برند آلمانی برای تأسیس مراکز تولیدی جدید هم در جمهوری چک، لهستان، مجارستان و روسیه پیگیری می‌شدند. گسترش فعالیت‌ها، فروش بین‌المللی بوش را از 51 درصد در سال 1990 به 72 درصد در سال 2000 رساند.
ماشین‌آلات حفر تونل بوش رکسروث با شروع دهه‌ی 1990، بازار چین نیز برای ورود کشورهای خارجی مناسب‌تر شد. بوش که تا آن زمان تنها در هند و ژاپن فعالیت‌های جدی داشت و در چین نیز تنها دفاتر فروش محدود را تأسیس کرده بود. از سال 1994، ورود جدی به بازار چین هم شروع شد و مراکز تولیدی بوش در این بازار پر ظرفیت شروع به کار کردند. برند آلمانی توانست به‌سرعت خود را به‌عنوان تولیدکننده‌ای در داخل چین اثبات کند. حسگرهای فوق حساس داخل خودرو، حوزه‌ی فرمانروایی این برند است
سنسورهای مایکرومکانیکال، یکی از حوزه‌های جدی فعالیت بوش در سال‌های پایانی قرن بیستم بود. این نوع از سنسورها ابتدا در خودروها استفاده شدند تا انواع فرایندهای داخلی را زیر نظر داشته باشند. از سال 2005، سنسورهای مخصوص محصولات مصرف‌کننده‌ها همچون گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی هم به خط تولید بوش اضافه شدند. صنعت MEMS با ورود بوش نوآوری‌های متعددی را تجربه کرد که از میان آن‌ها می‌توان فرایند تولید حکاکی پلاسما را نام برد. برند آلمانی از سال 1995 تاکنون حدود 5 میلیارد محصول در صنعت MEMS تولید کرده است و به‌نوعی پیش‌گام بازار محسوب می‌شود.
آزمایشگاه تجهیزات الکترونیک و حسگر بوش بوش در تمامی سال‌های فعالیت، نوآوری در صنعت خودرو را به‌عنوان وظیفه‌ی اصلی خود دانسته است. آن‌ها در سال 1995 ابتدا سیستم ESP را به ترمز خودروها اضافه کردند که از لغزیدن وسیله‌ی نقلیه جلوگیری می‌کرد. در همان سال TravelPilot از سوی بوش معرفی شد که سیستم راهنمای مسیر با خروجی صوتی برای راننده بود. در سال‌های بعدی و در آستانه‌ی قرن 21، چند فناوری انقلابی دیگر توسط بوش معرفی شد که از میان آن‌ها می‌توان به سیستم‌های کاهش مصرف سوخت و کروز کنترل و دید در شب اشاره کرد. با فروش بخش مخابرات بوش، شرکت Mannesmann Rexroth در سال 2001 خریداری شد که دورانی جدید را برای برند آلمانی به همراه داشت. فناوری‌های صنعتی با ورود زیرمجموعه‌ی جدید با قدرت بیشتری توسعه پیدا کردند و ساختار شرکت، به تعادل مناسبی رسید. خرید مهم دیگر در سال 2003 رخ داد و Buderus AG برای توسعه‌ی فعالیت‌ها در حوزه‌ی فناوری‌های گرمایی به بوش پیوست. در سال‌های بعد، فناوری‌های نو همچون انرژی خورشیدی نیز به حوزه‌ی فعالیت‌های برند آلمانی افزوده شدند.
پیچ‌گوشتی شارژی خانگی بوش بوش توسعه‌ی ابزارهای فنی را در سال‌های اخیر هم به‌خوبی ادامه داده است. آن‌ها پس از معرفی پیچ‌گوشیتی برقی IXO و مشاهده‌ی فروش بالای آن، حوزه‌ی جدید از فعالیت‌ها را در سال 2003 شروع کردند که با تمرکز روی ابزارهای برقی کوچک با باتری‌های لیتم یونی فعالیت می‌کرد. اینترنت اشیاء و خودروهای خودران به‌عنوان زمینه‌های جدید توسعه انتخاب شدند
حوزه‌های جدیدی از فعالیت، در سال‌های اخیر به بوش اضافه شده‌اند. به‌عنوان نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به دوچرخه‌های برقی اشاره کرد که در سال 2011 زیرمجموعه‌ای مستقل را به شرکت افزود. به‌علاوه، پیشرفت هرچه بیشتر در حوزه‌های فعالیت سنتی نیز با جدیت ادامه داشت. خرید کامل شرکت‌هایی که قبلا با همکاری دیگر بازیگران صنعت فعالیت می‌کردند، یکی از فعالیت‌های مهم بوش در این سال‌ها بوده است. آن‌ها شرکت‌های ZF Lenksysteme و Bosch and Siemens Hausgerate را خریداری کردند که پایه‌های حوزه‌های جدید فعالیت همچون لوازم خانگی متصل به اینترنت و خودروهای خودران را بنا کرد.
آزمایش میدانی خودروهای خودران خودروهای خودران در سال‌های اخیر نه‌تنها بوش بلکه بسیاری از بزرگان دیگر صنایع را هم به خود درگیر کرده‌اند. مهندسان بوش با جدیت توسعه‌ی فناوری‌های جدید را در این حوزه ادامه می‌دهند و محصولات خود را در شبکه‌ی گسترده‌ی اتوبانی آلمان و همچنین کالیفرنیا آزمایش می‌کنند. بوش برای اولین‌بار رادار کنترلی خودرو را در سال 2000 معرفی و سپس سیستمی برای ترمزگیری و حرکت اتوماتیک خودرو در ترافیک‌های شهری ابداع کرد. با توسعه‌ی فناوری‌ حسگرها و نرم‌افزارها در سال‌های آتی، فناوری‌های بوش به‌مرور به بزرگراه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها راه پیدا خواهند کرد. برند آلمانی پیش‌بینی می‌کند که تا سال 20130، شاهد ورود خودروهای کاملا خودران به خیابان‌های شهری خواهیم بود.
مرکز تحقیقات بوش در رنینگن آلمان شرکت‌های باسابقه‌ی صنعتی مانند بوش، علاوه‌بر تمرکز روی تولیدات پرچم‌دار خود همواره از فناوری‌های جدید هم استقبال کرده‌اند. همین روند موجب فعالیت و حیات طولانی‌مدت آن‌ها و شکست رقبا شده است. بوش در سال‌های اخیر با درک ظرفیت فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء، قصد دارد تا در این حوزه‌ها هم فعالیتی جدی داشته باشد. اینترنت اشیاء و خدمات وابسته به آن، فرصت‌های بی‌شماری را برای بوش ایجاد می‌کند. قطعا آلمانی‌ها می‌دانند که برای رشد بیشتر در حوزه‌ی جدید، علاوه‌بر روندهای سنتی نیاز به مهارت گسترده در نرم‌افزار، مدل‌های کسب‌وکاری مبتنی بر اینترنت و حفاظت داده دارند. آن‌ها قصد دارند تا حوزه‌های مذکور را در آینده‌ی بلندمدت با هم ترکیب کنند تا انواع دستاوردها اعم از خودروهای خودران، خانه‌های هوشمتد و ارتباط هوشمند بین ماشین‌آلات کارخانه‌ای را به جهانیان عرضه کنند. بوش امروز به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای حوزه‌ی مهندسی در جهان خود را اثبات کرده است. آن‌ها علاوه‌بر فعالیت‌های تولیدی و تحقیقاتی گسترده، طبق نظر و سیاست‌های بنیادی موسس خود، فعالیت‌های خیرخواهانه را نیز به‌عنوان زمینه‌ای اصلی از فعالیت‌ها در نظر دارند. درحال حاضر، ولکمار دنر به‌عنوان مدیرعامل بوش مشغول به کار است. آن‌ها بیش از 400 هزار کارمند در سرتاسر جهان دارند و درآمد شرکت در آخرین آمار، 78 میلیارد یورو بیان شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرسدس بنز کلاس A و B پلاگین هیبرید معرفی شدند

نمایشگر 55 اینچی OLED چهارهزاردلاری Alienware دل 8 مهر به بازار عرضه می‌شود

HarmonyOS هواوی همان سیستم عامل ملی چین است؟

ری‌لود قسمت چهارم: مکس‌ پین؛ از رمدی تا راک‌استار

مدیر‌عامل انویدیا: هوش مصنوعی قدرتمندترین نیروی زمانه ما است

قابلیت‌های جدیدی به استوری اینستاگرام اضافه می‌شود

حمایت تبلیغاتی توییتر از اقدامات چین علیه معترضان هنگ‌کنگ

فرهنگ سازمانی گوگل با مشکلات مخربی دست‌وپنجه نرم می‌کند

AMD پردازنده‌های گرافیکی رادئون سری 500 را با نام سری 600 عرضه می‌کند

زمین 20 سال است روند سبزشدن را متوقف کرده است

محققان روشی برای افزایش سرعت استریم ویدیو در شبکه‌های شلوغ یافتند

ریل می 5 و ریل می 5 پرو با دوربین چهارگانه و قیمت مقرون به‌صرفه معرفی شدند

سیاست ضدردیابی مرورگر سافاری اپل و هشدار به وب‌سایت‌های خاطی

هواوی میت 30 از باتری بزرگ‌تری نسبت به میت 20 بهره خواهد برد

چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

SMIC وارد تولید تراشه با لیتوگرافی 14 نانومتری می‌شود

قیمت انرژی بادی اکنون کمتر از بهای گاز طبیعی است

نگاهی به ویژگی‌های مثبت خودروهای هیدروژنی

8 توزیع سبک لینوکس برای سیستم‌های ضعیف

معمای 30 ساله تخمین حساسیت علوم رایانه چگونه حل شد؟

سامسونگ با سه مانیتور به گیمزکام 2019 آمد

هشدار دانشمندان درمورد ایده ساخت تراشه مغزی Neuralink

FEDOR، ربات انسان‌‌نمای روسیه آماده اعزام به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی است

تکنیک کریسپر اکنون قادر به ویرایش همزمان چند ژن است

طراحی اسکلت خارجی جدیدی که می‌‌تواند راه رفتن و دویدن را آسان کند

مادیران اسپانسر تیم ملی بسکتبال ایران شد

کیبورد سرفیس پرو باریک‌تر و سبک‌تر می‌شود

صفحه یخی گرینلند با سرعتی فراتر از انتظار در حال ذوب شدن است

انویدیا خرید کارت گرافیک بدون قابلیت رهگیری پرتو را غیرعقلانی می‌داند

بیوگرافی سیمور کری، معمار پیش‌گام دنیای ابرکامپیوتر

سامسونگ دیسپلی نمایشگر کوانتوم دات OLED تولید می‌کند

فناوری شارژ سریع گلکسی نوت 10 چه مشکلاتی دارد؟

فروش 7.7 میلیون ساعت‌ هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2019 در آمریکای شمالی

ایرانسل برای رفع مشکل برخی مشترکان اینترنت ثابت، راهکارهایی ارائه کرد

شیائومی، ویوو و اوپو روی سرویس فایلی مشابه ایردراپ کار می‌کنند

بررسی هزینه طراحی سمند، 206 صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

در سفر به استانبول از کدام محله ها دیدن کنیم؟

درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی

انتشار ویدئویی مضحک درمورد روش تمیز کردن دوربین‌های حرفه‌ای در یوتیوب

زوم‌کست: هر آنچه در ارتباط با SSD باید بدانید

نگاهی به قیمت‌گذاری و تجهیزات سفارشی شورولت کوروت C8

ربات استرو؛ محصول ترکیب طراحی بوستون داینامیکس با هوش مصنوعی کاربردی

با نرم‌افزار فروشگاهی دشت همکاران سیستم آشنا شوید

نشانه‌هایی از عرضه نسخه سوپر کارت گرافیک RTX 2080 Ti وجود دارد

برنی سندرز خواستار ممنوعیت استفاده از فناوری تشخیص چهره توسط پلیس آمریکا شد

گزارش زومیت از اولین رویداد استانی جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان

احتمال معرفی ردمی نوت 8 در کنار ردمی TV در 7 شهریور

نرم‌افزارهای مملو از تبلیغ، 8 میلیون کاربر گوگل پلی را فریب داده‌اند

عباس علی‌آبادی، مدیر عامل جدید ایران خودرو شد

سنجش فشارخون با دوربین سلفی