بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

شفافیت در کسب‌وکار؛ پنج راه برای ساختن اعتماد اخبار

شفافیت در کسب‌وکار؛ پنج راه برای ساختن اعتماد

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - شفافیت در کارآفرینی نه‌تنها باعث افزایش میزان اعتماد کارمندان می‌شود بلکه وفاداری مشتری‌ها و میزان فروش محصول یا خدمات را نیز بالا می‌برد.

روند مدیریت یک کسب‌وکار در گذشته با نحوه‌ی مدیریت آن در حال حاضر تفاوت‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال در آن زمان هیچ فردی از نحوه‌ی کار فست‌فودها و و مواد افزودنی که به غذا اضافه می‌کردند اطلاعی نداشت، هیچ‌کس نمی‌دانست یک محصول چگونه تولید شده و هیچ‌کس از باورها و ارزش‌های مدیر یک شرکت اطلاعی نداشت. اما امروزه همه چیز تفاوت پیدا کرده است. به‌لطف پیدایش پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تحلیل و نقد، شفافیت به امری ضروری برای موفقیت یک کسب‌وکار تبدیل شده است. امروزه یک کارآفرین طی مراسمی عمومی به مشتری‌ها، سرمایه‌گذاران، کارمندان و همچنین به خودش قول می‌دهد که بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.
شفافیت در کسب‌وکار به چه معنا است؟
شفافیت در کسب‌وکار به معنای صداقت، عمومی‌سازی و رک بودن در مورد امور مختلف شرکت است. شرکت‌های شفاف اطلاعات مربوط‌به عملکرد، درآمدهای شرکت، فرآیندهای داخلی، منابع، قیمت‌گذاری و ارزش‌های کسب‌وکار را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. شرکت‌های شفاف زمانی‌که مشکلی در روند کسب‌وکار رخ می‌دهد، نه‌تنها آن را پنهان نمی‌کنند بلکه موضوع را با مشتری‌ها و مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. مزایای شفافیت در کسب‌وکار
شفافیت نقش مهمی در افزایش اعتبار و موفقیت یک کسب‌وکار دارد و ارزش‌های زیادی از افزایش وفاداری کارمندان گرفته تا افزایش میزان فروش محصولات را به شرکت اضافه می‌کند. زمانی‌که کسب‌وکار با مشتری‌های خود صادق و روراست باشد، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کند. نتیجه‌ی یک تحقیق نیز این موضوع را ثابت کرده و گفته است 94 درصد مشتری‌ها به برندهای شفاف وفادار هستند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل این موضوع چیست؟ دلیل اصلی این است شفافیت در کسب‌وکار به معنای افزایش اعتبار است. بسیاری از مشتری‌ها تنها به شرکت‌های مورد اعتماد خود وفادارند و به همین دلیل شرکت‌های فریبنده عمر چندان طولانی ندارند. ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و همین باعث شده تا مشتری‌ها خواستار رابطه‌ی عمیق‌تر و شفاف‌تری باشند. اگر یک کسب‌وکار نتواند چنین انتظاری را برآورده کند، مشتری‌های آن به سمت برندی جذب می‌شوند که از عهده‌ی این کار برآید. این موضوع در مورد کارمندان نیز صادق است. کارفرماها دنبال استخدام کارمندان قابل اعتماد هستند و برعکس یعنی کارمندان نیز ترجیح می‌دهند در یک محیط شفاف و با مدیران قابل اعتماد کار کنند. زمانی‌که کارمندان به کارفرمای خود اعتماد داشته باشند میزان حمایت، وفاداری، تعامل و تعهد آن‌ها به محیط کار نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید اعتماد کارمندان خود را افزایش دهید، با آن‌ها شفاف باشید.
نکات مهم در شفاف‌سازی کسب‌وکار
اگر قصد افزایش شفافیت در کسب‌وکار خود را دارید، باید چند نکته را رعایت کنید. اولین نکته این است که بیش از حد شفاف نباشید. یعنی نیازی نیست در مورد مزایایی که کسب‌وکار شما را از سایرین متمایز می‌سازد، با دیگران شفاف باشید؛ زیرا در این صورت تنها کار را برای رقبا راحت‌تر کرده‌اید. همچنین بهترین کار این است که در مورد میزان شفافیت کسب‌وکار خود توافق‌نامه‌ای با کارمندان امضا کنید و درواقع حد و حدود مشخصی را برای این کار تعریف کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید مواد اولیه‌ی موجود در غذاهای رستوران خود را در منو ذکر کنید اما نیازی نیست نحوه‌ی پختن و دستور کامل تهیه‌ی غذاها را در اختیار مشتری قرار دهید. راه‌هایی برای افزایش میزان شفافیت کسب‌وکار
داشتن شفافیت در کسب‌وکار یک‌شبه حاصل نمی‌شوند و باید هر روز برای به دست آوردن آن تلاش کرد. انجام این کار ساده نیست مخصوصا زمانی‌که نگران نحوه‌ی واکنش مخاطبان خود باشید. بااین‌حال انجام پنج کاری که در ادامه توضیح می‌دهیم به افزایش شفافیت کسب‌وکار کمک می‌کنند. 1- ارزش‌های اصلی کسب‌وکار را مشخص کنید
مشخص کردن ارزش‌های اصلی کسب‌وکار همواره کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیرید و شفاف باشید. دومین موضوعی که باید به آن اهمیت دهید مشخص کردن نیازهای شرکت بدون حاشیه و بدون میان‌بر است. بنابراین کاری که انتظار انجام آن را دارید، با صداقت و مستقیما اعلام کنید. اعلام کردن ارزش‌های یک کسب‌وکار به‌طور مستقیم باعث می‌شود کارمندان درک بهتری از آن‌ها داشته باشند و در راستای عملی کردن آن‌ها تلاش کنند. 2- اطلاعات را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید
قدم دیگر در افزایش شفافیت کسب‌وکار خود این است که اطلاعات خوب و اطلاعات بد را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که کارمندان موضوعی را ازطریق شایعات مطلع شوند. در این صورت نه‌تنها ممکن است اصل خبر را متوجه نشوند بلکه اعتماد خود را به محیط کار از دست می‌دهند. پس بهترین کار این است که همه چیز را از زبان خودتان بشوند. شایعات نه‌تنها به اعتماد و احساسات کارمندان لطمه وارد می‌کنند بلکه میزان غیبت کردن را نیز میان کارمندان افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این موضوع هر چند وقت یک‌بار آخرین اخبار مهم شرکت را خودتان به آن‌ها اطلاع دهید. همچنین می‌توانید یک مجله‌ی الکترونیک داخلی داشته باشید و اطلاعات کارمندان خود را با انتشار اخبار مهم در این مجله به‌روزرسانی کنید. نوشتن خبرنامه، برگزاری جلسات منظم یا در خواست کردن از مدیران داخلی هر بخش بهترین راه اطلاع‌رسانی و جلوگیری از شایعات هستند که درنهایت به افزایش شفافیت کسب‌وکار منجر می‌شوند.
3- قیمت‌ها را مخفی نکنید
هنوز هم کسب‌وکارهای زیادی هستند که قیمت محصولات را پنهان می‌کنند و درواقع شفافیت ندارند. گاهی‌اوقات قیمت محصولات در یک صنعت متفاوت هستند که این موضوع کاملا طبیعی بوده و نیازی به پنهان‌سازی ندارد. هیچ موقع برای اعلام قیمت محصولات خود از سیستم پیچیده یا لغات مبهم استفاده نکنید و شفاف باشید. اگر قیمت محصولات شما از سایر محصولات ارائه‌شده در بازار بیشتر است، به‌جای پنهان‌سازی، علت آن را برای مشتری توضیح دهید یا در قیمت‌گذاری تجدید نظر کنید. گاهی‌اوقات ویژگی‌های اضافه‌ی یک محصول یا مواد اولیه‌ای که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود و به عبارت دیگر بالاتر بودن کیفیت محصول نهایی باعث افزایش قیمت آن می‌شود و همان‌طور که گفتیم، بهتر است این موضوع برای مشتری توضیح داده شود. اگر در تعیین قیمت به مشکلی برخورده‌اید، هیچ جای نگرانی نیست زیرا برخی کسب‌وکارها از نرم‌افزار حسابداری برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها با توجه با هزینه‌های انجام‌شده و همچنین باتوجه‌به تعداد کارمندان شرکت، قیمت نهایی محصول را تعیین می‌کنند. 4- منظور و اهداف کارهای خود را بیان کنید
برخی از کسب‌وکارها که معمولا با شفاف‌سازی مشکل دارند، از گفتن واقعیت طفره می‌روند و به‌نوعی وارد حاشیه می‌شوند. اگر می‌خواهید اطلاعات جدیدی به کارمندان بدهید، اطلاعات مالی سرمایه‌گذاران را به‌روزرسانی کنید یا قیمت محصول و خدمات خود را افزایش دهید، تنها کافی است توضیحات کافی همراه‌با آن ارائه دهید و وارد حاشیه نشوید. 5- تجارب خود را صادقانه بیان کنید
به‌عنوان یک کارآفرین اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید، تجارب خود را با صداقت برای دیگران مطرح کنید. انجام این کار نه‌تنها برای تازه‌واردان و افراد بی‌تجربه مناسب است بلکه به رشد خودتان نیز کمک می‌کند. زمانی‌که در مورد اشتباهات خود صحبت کرده و آن‌ها را می‌پذیرید یعنی اولین گام برای رشد و توسعه‌ی فردی خود را با موفقیت برداشته‌اید. به‌عنوان مثال در مورد استارتاپ شکست‌خورده‌ی خود با دیگران صحبت کنید، اگر کارمندی را اشتباهی استخدام کرده‌اید و سپس در همان روز اخراج کرده‌اید، در مورد آن صادق باشید، اشتباهات و تجربیات کارمندان خود را با صداقت بیان کنید. شفاف بودن در مورد تجربیات نه‌تنها از شما یک فرد شکست‌خورده نمی‌سازد بلکه امید و انگیزه را در خودتان و دیگران افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کند ارتباط بهتری با مشتری‌ها برقرار کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کنید.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اپلیکیشن باز‌طراحی شده گوگل فیت راهی اپ استور اپل شد

نوکیا فصل اول 2019 را با ضرر مالی پشت سر گذاشت

مایکروسافت با درآمد 30 میلیارد دلاری پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت

موفقیت در آزمون های استخدامی را با ای سوال تجربه کنید

اوپو A9 با نمایشگر 6.53 اینچی و باتری 4020 میلی‌آمپر ساعتی معرفی شد

نمایش جدیدترین نسخه فناوری خودران تسلا؛ ایلان ماسک وعده‌های جدید داد

فورد و ریوین برای تولید خودروی برقی همکاری می‌کنند

نسخه‌ 5G گلکسی نوت 10 به تایید ورایزون رسید

ظرفیت پیمایش تسلا S و X تا 10 درصد افزایش یافت

اگر تمام یخ‌های جهان آب شود، سرانجام زمین چه خواهد شد؟

تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی های اندرویدی پاک شدند

تاثیر تکنولوژی بر دکوراسیون کابینت آشپزخانه؛ آکس چوب

سامسونگ برای رقابت در بازار تراشه 116 میلیارد دلار هزینه می‌کند

خودروهای خودران ویمو در دیترویت تولید خواهند شد

شیائومی پتنت دستگاهی با بریدگی نمایشگر معکوس ثبت کرد

شیائومی، گوشی‌های هوشمند ردمی Y3‌ و ردمی 7 را معرفی کرد

ایرپاد 3 با ویژگی حذف نویز تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

بهترین بازی های اندروید رایگان فروردین 1398

خرید با بیت کوین از آمازون؛ آیا توسعه‌دهنده‌ها از این قابلیت راضی هستند؟

روانشناسی پشت رفتارهای غیراخلاقی

اپل هر ماه 30 میلیون دلار به آمازون پرداخت می‌کند

مشخصات و تصاویری از دو APU نسل سوم رایزن AMD افشا شد

اوپو رینو ، اوپو رینو 10 ایکس زوم و اوپو رینو 5G در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند

سیستم e-CVT تویوتا؛ جدیدترین فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب متغیر

راهنمای اخذ ویزای چین برای ایرانیان

ال جی تولید گوشی را در کره متوقف می‌کند

شبیه‌سازی کامل یک ژن در سطح اتم برای نخستین بار در جهان

بهره‌گیری از حس سرکشی نوجوانان برای مبارزه با کارزار تبلیغاتی غذای ناسالم

اپل صفحه‌کلید معیوب مک بوک‌ را در 24 ساعت تعمیر می‌کند

کاوشگر اینسایت ناسا نخستین مریخ لرزه احتمالی را شناسایی کرد

امکان جست‌وجوی ایستگاه‌های شارژ خودرو الکتریکی به گوگل مپ اضافه شد

ادعای افزایش قیمت برق دراثر گسترش منابع بادی و خورشیدی

فعالیت ضدتوموری کورکومین در سرطان معده

ویوو Y17 به‌صورت رسمی در هند معرفی شد

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص اختلال استرسی پس از آسیب روانی

وانت فورد F-150 RTR معرفی شد

رندر جدید و باکیفیتی از گوگل پیکسل 3a مشاهده شد

آیا زمستان طولانی بازی تاج و تخت به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

آیپد احتمالا در iOS 13 از موس پشتیبانی خواهد کرد

هواوی Y5 2019 با پردازنده مدیاتک در سه رنگ رونمایی شد

با فروشگاه دیکاردو آسان‌تر جم‌، سکه و گیفت بازی‌های آنلاین را بخرید

داستان برند تویوتا؛ بزرگ‌‌ترین خودروساز جهان

بازدید رئیس فراکسیون فضای مجازی از اسنپ

سه تجربه غیرتوریستی که در سفر به مالزی نباید از دست بدهید

استون مارتین DBS سوپرلجرا ولانته رونمایی شد

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

شغل عکاسی در میان بدترین مشاغل سال 2018

روز زمین 2019؛ تصاویر شگفت‌‌انگیز ناسا از سیاره دوست‌‌داشتنی‌مان

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟