کشف سیاره‌ای بیگانه که به دور ستاره‌ای مرده می‌چرخد اخبار

کشف سیاره‌ای بیگانه که به دور ستاره‌ای مرده می‌چرخد

سیاست و بازاریابی - سیاره‌ی فراخورشیدی تازه‌کشف‌شده‌ای که به دور کوتوله‌ی سفیدش می‌چرخد، می‌تواند اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی مرگ سیاره‌ها دراختیارمان قرار دهد.

براساس یافته‌های مطالعه‌ای جدید، اخترشناسان در خرده‌قرص غبارآلود پیرامون ستاره‌ی مرده‌ی فوق‌متراکم، مشهور به کوتوله‌‌ی سفید ، جرمی با اندازه‌ی معمولی شناسایی کرده‌اند. به‌گفته‌ی اعضای تیم مطالعه، این خرده‌سیاره‌ی تازه‌کشف‌شده احتمالا بخشی از جهانی محسوب می‌شود که در حین خاموشی و مرگ ستاره‌ی مرکزی‌اش نابود شده است. همچنین، مدار به‌شدت کوتاه این جرم موجب می‌شود هر 123 دقیقه یک‌بار به‌دور کوتوله‌ی سفیدش بچرخد. این امر نشان می‌دهد این خرده‌سیاره ممکن است حتی بخشی از هسته‌ی درهم‌شکسته‌شده‌ی سیاره‌ای بزرگ‌تر باشد. بوریس گانسیک، استاد تمام فیزیک در دانشگاه واریک انگلستان و نویسنده‌ی همکار مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: این خرده‌سیاره‌ای که در اعماق چاه گرانشی سیاره‌ی کوتوله کشف کرده‌ایم، به‌قدری به ستاره‌ی مرکزی‌اش نزدیک است که هیچ‌گاه انتظار نمی‌رفت جرمی همچنان زنده در این فاصله یافت شود. گانسیک در ادامه افزود: این خرده‌سیاره آهن خالص است و می‌تواند در محل زندگی کنونی‌اش زنده بماند؛ اما به‌همان اندازه می‌تواند جرمی غنی از آهن، اما با استحکام داخلی برای نگه‌داشتنشان درکنار یکدیگر باشد که با بودن آن به‌عنوان قطعه‌ای نسبتا بزرگ از هسته‌ی سیاره‌ای انطباق دارد. اگر این ایده صحیح باشد، جرم اصلی دست‌ِکم صدها کیلومتر قطر داشت؛ زیرا تنها در آن نقطه است که سیار‌ه‌ها تمایزشان را شروع می‌کنند، همچون روغن روی آب و عناصر سنگین‌تر برای تشکیل هسته‌ای فلزی ته‌نشین می‌شوند. اغلب ستارگان موجود در کهکشان راه شیری ازجمله خورشید خودمان درنهایت پس‌ازآنکه تمام سوخت هسته‌ای‌شان را بسوزاند، به کوتوله‌های سفید تبدیل خواهند شد. اگر چنین ستارگانی در ابتدا به‌اندازه‌ی کافی بزرگ باشند، پس از پشت‌سرگذاشتن مرحله‌ی غول سرخ که در جریان آن، اندازه‌ای غول‌پیکر پیدا می‌کنند، به نقطه‌ی پایان یادشده خواهند رسید. به‌گفته‌ی دانشمندان، خورشید ما نیز در مسیر این دگرگونی قرار دارد و در 5 میلیارد سال دیگر یا بیشتر، به غولی سرخ تبدیل خواهد شد و در این فرایند، عطارد و زهره و زمین را نابود خواهد کرد. بااین‌حال، مریخ و سیاره‌ها بعدازآن احتمالا زنده خواهند ماند. مطالعه‌ی اخیر که 4آوریل (15فروردین) در نشریه‌ی ساینس منتشر شد، کریستفر مانسر، پژوهشگر فیزیک در دانشگاه واریک، آن را هدایت کرد. مانسر و تیم او کوتوله‌ی سفیدی را بررسی کردند که با عنوان SDSS J122859.93+104032.9 شناخته می‌شود و نزدیک به 410 سال نوری از منظومه‌ی خورشیدی ما فاصله دارد. این جرم بیگانه حاوی 70 درصد از جرم خورشید درون کره‌ای تقریبا هم‌اندازه‌ی زمین است. پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (قطر آینه‌ی 10.4 متر) که یکی از تلسکوپ‌های قدرتمند موجود روی زمین است، به منظومه‌ی کوتوله‌ی سفید یادشده نگاه انداختند. آن‌ها به‌طور ویژه خطوط انتشار گاز را در قرص پیراستاره‌ای تجزیه‌وتحلیل کردند. دانشمندان درنتیجه‌ی این بررسی، به وجود خرده‌سیاره‌ای پی بردند که هر دو ساعت یک‌بار به دور ستاره می‌چرخد.
تلسکوپ بزرگ جزایر قناری مانسر و همکارانش دریافتند جرم در‌حال‌چرخش با تراکمی بین 7.7 و 39 گرم در هر سانتی‌متر مکعب، احتمالا کمتر از 600 کیلومتر پهنا دارد؛ درغیر این‌صورت، به‌واسطه‌ی گرانش کوتوله‌ی سفید نابود می‌شد. لوکا فوساتی، یکی از دانشمندان مؤسسه‌ی پژوهش‌های فضایی آکادمی علوم اتریش در شهر گراتس می‌گوید: دامنه‌ی تراکم یادشده با آن آهن خالص و هسته‌ی زمینی سازگار است؛ ازاین‌رو احتمال دارد که این خرده‌سیاره هسته‌ای باقی‌مانده از سیاره‌ای درهم‌شکسته‌شده باشد. مانسر می‌گوید نجات شگفت‌آور این خرده‌سیاره ممکن است ما را به بازنگری درباره‌ی چگونگی تخریب و نابودی سیارگان به‌وسیله‌ی کوتوله‌های سفید وادارد. وی ایمیلی برای خبرگزاری اسپیس‌دات‌کام ارسال کرد و در آن نوشت: روند درهم‌ریختگی کشندی اغلب به‌سادگی مدل‌سازی شده؛ زیرا فرض بر این است که تمام اجرام وقتی به‌اندازه‌ی کافی به کوتوله‌ی سفید نزدیک می‌شوند و قرصی را تشکیل می‌دهند و از بین می‌روند؛ اما این مطالعه نشان می‌دهدباید این روند را با جزئیاتی بیشتر در نظر بگیریم. ستاره‌ی مرده‌ای که پژوهشگران کشف کرده‌اند، تنها دومین کوتوله‌ی سفید شناخته‌شده‌ای به‌شمار می‌رود که از خرده‌سیاره میزبانی می‌کند. خرده‌قرص‌ها در اطراف کوتوله‌های سفید متعددی مشاهده شده‌اند؛ اما شناسایی مستقیم اجرام نسبتا بزرگ درون این قرص‌ها، اتفاقی نادر محسوب می‌شود. جرم شناخته‌شده‌ی دیگر را در سال 2015 تلسکوپ فضایی کپلر ناسا و با استفاده از روش گذری شناسایی کرد. در این شیوه، تلسکوپ به‌دنبال افت نورهایی می‌گردد که در اثر عبور جرمی در‌حال‌چرخش از مقابل ستاره‌ی مرکزی‌اش رخ می‌دهد. شیوه‌ی گذری به هندسه‌ی کیهانی دقیق نیاز دارد؛ بدین‌ترتیب که ستاره‌ی هدف و اجرام در‌حال‌چرخش به دور آن باید به‌طور دقیق با تلسکوپ ناظر هم‌راستا و ‌هم‌ردیف باشند؛ اما به‌گفته‌ی فوساتی، تکنیک طیف‌سنجی (اسپکتروسکوپی) که مانسر و تیمش آن را به‌کار گرفته‌اند، الزامات یادشده را ندارد. ازاین‌رو، می‌تواند به اخترشناسان امکان دهد تا در آینده، خرده‌اجرام سیاره‌ای بسیار بیشتری در اطراف کوتوله‌های سفید پیدا کنند. درپایان، وی افزود وقتی ابزار زمینی بزرگ نظیر تلسکوپ بزرگ ماژلان و تلسکوپ سی‌متری و تلسکوپ‌های بسیار بزرگ در میانه‌ی دهه‌ی 2020 راه‌اندازی شوند، احتمال شناسایی خرده‌سیاره‌ها افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، مانسر قصد ندارد تا آن زمان بیکار بنشیند. او با تأکید کرد تیم پژوهشی در نظر دارد از تلسکوپ‌های عملیاتی فعلی نظیر تلسکوپ بزرگ جزایر قناری استفاده کند. وی دراین‌باره گفت: هم‌اکنون 6 منظومه‌ی شناخته‌شده‌ی دیگر وجود دارد که همچون محیط پیرامون کوتوله‌ی سفید اخیر انتشار گازی دارند که ما به رصد آن‌ها در آینده‌ی نزدیک امیدوار هستیم.

کاهش بینندگان توییچ و بازی Fortnite

احتمال اضافه شدن گزینه پخش موسیقی و ویدئو به گوگل کروم

چگونه می توانیم ویس میل را در گوشی گلکسیS10 فعال کنیم؟

رنگ سفید Redmi Note 7 را ببینید

20 بازیکن برتر بازی NBA 2K20

گذرنامه بدهید تلفن همراه مسافری ثبت کنید

خبر خوش برای علاقمندان PES

ردبول رکورددار سریع‌ترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک شد

نیسان اسکای لاین 2020 رونمایی شد

علت لبخند مصنوعی مونالیزا چیست؟

مسابقه زومیت در الکامپ 98

کودکان هندی قبل از صحبت کردن، شروع به کدنویسی کامپیوتری می‌کنند

بشر در بن‌‌بست نبوغ؛ چرا دیگر باهوش‌‌تر نمی‌‌شویم؟

رونمایی از گوشی Realme 3i با تراشه قدرتمند Helio P60

مجوز برزیل به هواوی برای توسعه اینترنت نسل پنجم

ادغام دستیار صوتی الکسا در ویندوز 10

نگرانی دولت آمریکا از استفاده ارز دیجیتال فیسبوک "لیبرا"

آیا حافظه SSD مک بوک ایر جدید با نسخه قبلی متفاوت است؟

این گوشی برای نخستین بار از اسنپدراگون 855 پلاس استفاده خواهد کرد

هوش مصنوعی به جای شما سفارش غذا می دهد

چرا تعداد بیت کوین های جهان محدود است؟

مسابقه ربات‌های جنگی - قسمت سیزدهم

هواوی همچنان درباره جایگزینی سیستم‌عاملش مردد است

جدیدترین تصاویر آنر 9X و 9X پرو را اینجا ببینید

برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال 2024 عملی خواهد شد؟

آموزش حل مشکل خالی شدن باتری توسط MediaServer اندروید

باگ نسخه بتا iOS 13 امکان دسترسی به پسوردها را فراهم می‌‌کند

شبکه‌های اجتماعی عامل بروز افسردگی در نوجوانان هستند

وکام در سامان کام

ساعت هوشمند Amazfit GTR با صفحه نمایش AMOLED معرفی شد

کانادا برای همکاری با هواوی مردد شد

چرا تحقیقات روی 6G پیش از عرضه 5G آغاز شد

استفاده از آفیس 365 در مدارس آلمانی ممنوع شد

اطلاعات جدیدی از بخش چندنفره‌ Call of Duty: Modern Warfare منتشر شد

خانواده‌های ایرانی چقدر به اینترنت دسترسی دارند؟

نگاهی به 10 گوشی پرطرفدار هفته سوم تیرماه

افزایش فروش گوشی های هواوی در سال 2019

قیمت روز ماوس و کیبورد در بازار

خبر بد برای کاربران ویندوز 7؛ کمتر از شش ماه فرصت دارید

سیستم رزرو نوبت اینترنتی آرایشگاه‌های زنانه و مراکز اسپا آریسته

سرویس‌های اینترنتی امروز در دنیای رتروی دهه 1980، چه شکلی می‌شدند؟

همزمان‌با پرایم دی هزاران کارگر آمازون در اروپا و آمریکا اعتصاب کردند

چرا ساتوشی ناکاموتو تعداد بیت کوین ها را روی عدد 21 میلیون محدود کرد؟

برگزاری بوت کمپ 140 ساعتی اینترنت اشیا