خودروهای هاچبک جذاب و ماندگار تاریخ
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - اگر بخواهیم بهترین هاچبکهای جذاب را طبقهبندی کنیم، با محصولات برندهای پژو، رنو، هوندا، فورد و فولکس واگن روبهرو خواهیم شد.
خودروهای کلاس هاچبک بهدلایلی چون قیمت مقرونبهصرفه، کاربردیبودن در موقعیتهای مختلف، هزینههای نگهداری ارزان و طراحی جوانپسند طرفداران بسیاری دارند. معمولا خودروسازان مختلف برای جذب مشتری بیشتر، نسخههایی قدرتمند از مدلهای هاچبک هم تولید میکنند تا مجموعهی کاملی دراختیار متقاضی قرار بگیرد. در طول دهههای گذشته، هاچبکهای محبوب و ماندگاری تولید شدهاند که هنوزهم میتوان از رانندگی با آنها لذت برد. تیم تحریریهی تاپگیر (Top Gear) با درنظرگرفتن ویژگیهای برجستهی هاچبکهای جذاب با عملکرد فنی درخورتوجه، 11 مدل برتر را معرفی کرده که درادامه، با شما مخاطبان عزیز زومیت بهاشتراک میگذاریم. 1. پژو 205GTI
تولید از سال 1984 تا 1994
قیمت مدلهای دستِدوم: 9,000 تا 33,000 دلار
از دیدگاه تحریریهی تاپگیر، بهترین خودرویی که باید این فهرست با آن شروع شود نه فولکس واگن گلف ، بلکه هاچبک فرانسوی پژو 205 در نسخهی خواستنی GTi است که در نمونهی مسابقهای، 16 مسابقهی رالی مختلف را پیروز شد. پژو 205GTi ازلحاظ طراحی دربرابر مدل استاندارد تفاوت بزرگی ندارد. یادگار ارزشمند ژرارد ولتر فقید با تزیین سادهی بدنه در قطعات و نوار قرمزرنگ کاملا شناساییشدنی است. اولین مدلهای تولیدی 205GTi از پیشرانهی 1.6 لیتری با قدرت 105 اسببخار استفاده میکردند که با وجود وزن کلی 900 کیلوگرمی، عملکرد فنی خودرو راضیکننده بود. در سال 1986، نسخهی جدید به پیشرانهی 1.9 لیتری با قدرتهای 115 و 130 اسببخار مجهز شد. افزایش حجم پیشرانه و قدرت، نفس تازهای به هاچبک پژو داد تا درکنار لاستیکهای باریک و ترمزهای دیسک در تمام چرخها، تجربهی سواری چند سطح بالاتر از مدل 1984 قرار بگیرد. کابین مدلهای دههی 1980 پژو 205GTi بهکلی از پلاستیک بیکیفیت و خشک بود؛ اما نسخههای سال 1990 بهبعد، به روکشهای سیاهرنگ باکیفیت تجهیز شدند. باوجوداین، مدلهای اولیهی این هاچبک ارزش و طرفدار بیشتری دارند. برخلاف دیدگاه برخی افراد دربارهی کیفیت ساخت این مدل، 205GTi مستحکم و جانسخت است و تنها با رانندگی اسپرت در مدت زمان طولانی به بازنشستگی نزدیک میشود. در طول سالهای تولید پژو 205GTi، چند نسخهی ویژه با رنگهای خاص مثل Miami Blue و Sorrento Green هم عرضه شدهاند که جزو محصولات کمیاب این شرکت فرانسوی هستند. 2. فورد فیِستا ST نسل ششم
تولید از سال 2013 تا 2017
قیمت مدلهای دستِدوم: 9,000 تا 20,000 دلار
در سال 2008 و هنگام رونمایی نسل ششم فورد فیِستا ST، سطح خودروهای هاچبک دگرگون شد. این مدل از فیِستا که در کلاسهای هاچبک و ون و سدان تولید شد، فقط در سال اول عرضه در اروپا ، 810,000 مشتری پیدا کرد. نسخهی ST نهایت هاچبکی جذاب بود: طراحی جوانپسند با پیشرانهی بینظیر 1.6 لیتری اکوبوست فورد و قدرت 180 اسببخار. با گشتاور 290 نیوتنمتر و نهایت قدرت 197 اسببخار در حالت اُوِربوست (Overboost)، دو چرخ جلو فیِستا ST با تعادل فوقالعاده کیلومترها مسافت را پشتسر میگذارند. البته، بهلطف وجود سیستم کنترل کشش و توزیع گشتاور، تنها دو چرخ جلو پرکار نبودند و در حالت ساده، مهندسان فورد گونهی جذابی از دیفرانسیل را ارائه کردند که عملکرد سیستم لغزش محدود (LSD) را تقلید میکرد. نسخهی ST فیِستا درمقایسهبا مدل استاندارد علاوهبر 15 میلیمتر ارتفاع کمتر، تجهیزات بیشتری مثل سیستم تعلیق سختتر و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ هم داشت. بزرگترین خصیصهای که باعث شهرت نسل ششم فورد فیِستا ST شد، تعادل فوقالعادهی خودرو در قوای فنی و تعلیق و فرمانپذیری است که پدالبازی راننده را تقریبا به صفر میرساند. 3. رنو کلیو ویلیامز
تولید از سال 1993 تا 1996
قیمت مدلهای دستِدوم: 22,000 تا 33,000 دلار
نسل اول هاچبک پرطرفدار کلیو (Clio) سال 1990 رونمایی شد. یک سال بعد، نسخهی جدید با پیشرانهی 1.8 لیتری با 16 سوپاپ و نام Clio 16V تولید شد. با اینکه نسخهی 16V بهراحتی تا حدود 210 کیلومتربرساعت سرعت میگرفت، این مدل ویلیامز بود که بهعنوان جایگزین شایستهی رنو 5 نسخهی GT Turbo در نزد بسیاری از کارشناسان و علاقهمندان پذیرفته شد. نسخهی ویژه و تولید محدود ویلیامز از رنو کلیو (حدود 3,800 دستگاه) برای جذب بیشتر مشتری و بازاریابی بهتر براساس تیم فرمول یک ویلیامز (Williams) نامگذاری شد که روزهای موفقی را میگذراند. تیم فرمول یک ویلیامز دخالتی در طراحی و مهندسی این مدل نداشت؛ اما کلیو ویلیامز یکی از هاچبکهای برتر در تاریخ خودروسازی است. بخش جلوِ شاسی و زیربندی این مدل دقیقا همان نمونهی مدل مسابقهای کلیو بود. سیستم تعلیق تقویتشده و افزایش حجم پیشرانه از 1.8 به 2 لیتر که در 6,100 دوربردقیقه تا 148 اسببخار قدرت (175 نیوتنمتر گشتاور در 4,500 دوربردقیقه) دراختیار راننده قرار میداد، رنو کلیو ویلیامز را به موشک کوچک خیابانی تبدیل کرد. رنو کلیو ویلیامز که خودرو ایمنی مسابقات فرمول یک در فصل 1996 بود، فرمول جادویی وزن کم (981 کیلوگرم) و پیشرانهی تنفس طبیعی و جعبهدندهی دستی در خودروهای هاچبک جذاب را به بهترین شکل ممکن ارائه داد. رنو کلیو ویلیامز درمجموع در سه سری مختلف و بیش از 12,000 دستگاه تولید شد. 4. هوندا سیویک Type R نسل دوم
تولید از سال 2001 تا 2005
قیمت مدلهای دستِدوم: 3,500 تا 9,000 دلار
خودروساز ژاپنی هوندا در دههی 1990، دو خودرو مختلف با کد Type R تولید کرد که هر دو موفقیت بزرگی بودند. پیش از ایجاد پیوند تایپ R با کوپهی اسپرت اینتگرا (Integra)، هوندا سیویک جدید را تولید کرد. در سیویک تایپ R کد EP3، مهندسان ژاپنی به پیشرانه بهای بیشتری از شاسی داده بودند که حاصل آن سواری سختتر درمقایسهبا دیگر مدلها شد. پیشرانهی 4 سیلندر 1998 سیسی تنفس طبیعی در سیویک EP3 به فناوری زمانبندی سوپاپ متغیر اختصاصی هوندا موسوم به VTEC مجهز بود تا در 7,400 دوربردقیقه درکنار صدای گوشنواز، نهایت 197 اسببخار قدرت را به محور جلو تقدیم کند. البته براساس استانداردهای امروز، گشتاور 192 نیوتنمتر مناسب بهنظر نمیرسد؛ اما سیویک جذاب در زمان 6.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت میرسید. سیویک تایپ R EP3 که تنها در انگلستان تولید و به کشورهای مختلف حتی خودِ ژاپن صادر میشد، بهلطف هواداران بیشمار، جعبهدندهی عالی با تعویض دندههای لذتبخش و استهلاک اندک، از هاچبکهای ماندگار تاریخ است. رانندگی با این مدل بهدلیل پیشرانهی جواهر هوندا که تا بیش از 7,000 دوربردقیقه گاز میخورد، هنوزهم هیجانانگیز است. 5. لانچیا دلتا اینتگراله ایولوتزیونه 2
تولید سال 1993
قیمت مدلهای دستِدوم: 52,000 تا 150,000 دلار
لانچیا دلتا (Lancia Delta) از سال 1979 تا 2014 در سه نسل عرضه شده؛ اما هیچ مدلی بهشهرت اولین نسل و نسخههای مخصوص رالی نرسیدند. این هاچبک ایتالیایی که حاصل قلم جورجتو جوجارو بود، عملکردی دستنیافتنی در مسابقات رالی قهرمانی جهان داشت. لانچا با دلتا 46 مسابقه را پیروز شد و 6 سال متوالی (1987 تا 1992) قهرمان تیمی جهان بود. در بین نسخههای مختلف دلتا مثل HF، توربو، HF 4WD ،8v و 16v، دو سری از اینتگراله ایولوتزیونه (Integrale Evoluzione) در سطح بالاتری قرار میگیرند: سری اول که سال 1991 و سری دوم که سال 1993 تولید شد. سری دوم اینتگراله ایولوتزیونه از پیشرانهی 2 لیتری 16 سوپاپ توربوشارژ با قدرت 212 اسببخار و بیش از 300 نیوتنمتر گشتاور استفاده میکرد. دیفرانسیل تورسن و فرمان سفارشی MOMO و صندلیهای آلکانترا برند ریکارو از تجهیزات دیگر این مدل بهیادماندنی بود. دلتا اینترگاله ایولوتزیونه 2 باتوجهبه وضعیت نامناسب شرکت لانچیا، درحالحاضر خودرویی خواستنی و کلکسیونی است و بیش از 50,000 دلار قیمت دارد. 6. رنو 5 توربو 2
تولید از سال 1983 تا 1986
قیمت مدلهای دستِدوم: 88,000 تا 102,000 دلار
مدیران ارشد رنو برای مقابله با موفقیت لانچیا در مسابقات رالی، تصمیم گرفتند نسخهای ویژه از رنو 5 را تولید کنند. بهکمک تیم طراحی ایتالیایی برتونه (Bertone) و مهندسان رنو، مدلی کاملا متفاوت از رنو 5 متولد شد. پیشرانهی 1.4 لیتری رنو 5 توربو که حالا در 6,000 دوربردقیقه 158 اسببخار قدرت تولید میکرد، برخلاف نمونهی استاندارد که جلو بود، در مرکز بدنه و درست پشت صندلیهای جلو نصب شد. نسخهی دوم رنو 5 توربو پس از تولید نمونههای جادهای لازم برای شرکت این برند فرانسوی در مسابقات رالی، با قطعات بیشتر مدل استاندارد عرضه شد. رنو 5 توربو 2 درمقایسهبا نمونهی اول قیمت ارزانتری داشت؛ اما با عملکرد فنی مشابه، در کمتر از 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت و نهایت سرعت آن به 200 کیلومتربرساعت میرسید. این مدل که یکی از خودروهای فرانسوی پرطرفدار سالهای گذشته است، امروز با قیمتهای گرانتر خریدوفروش میشود. ایدهی هاچبک فرانسوی با طرح موتور میانی دوباره سال 1998 با مدل رنو کلیو V6 مطرح شد. 7. فورد فوکوس RS نسل اول
تولید از سال 2002 تا 2003
قیمت مدلهای دستِدوم: 14,000 تا 17,000 دلار
پس از توقف تولید فورد اسکورت کازوِرث RS، این شرکت آمریکایی در سال 2002 اولینبار دوباره از کد RS بهمعنی رالی اسپرت (Rallye Sport) استفاده کرد. فوکوس RS نسل اول تمام ویژگیهای لازم هاچبک جذاب را دراختیار داشت: سیستم تعلیق مستقل و ارتفاع کم که کیت افترمارکت را بیمعنی میکرد، دیفرانسیل سفارشی Quaife، رینگهای سبکوزن OZ، دمپرهای Sachs، ترمزهای 324 میلیمتری برمبو (280 میلیمتر در عقب) و پیشرانهی 2 لیتری با قدرت 212 اسببخار. فورد فوکوس RS نسل اول در 4,501 دستگاه و با قیمت پایهی 26,000 دلار عرضه شد. درواقع، فورد با فروش هر مدل نهتنها سودآوری نداشت؛ بلکه ضرر میداد. بزرگترین مشکل این هاچبک زیبا که مانع افزایش قیمت مدلهای دستِدوم شد، علاوهبر تیراژ زیاد و سواری نسبتا سفتوسخت، «انحراف فرمان ناشی از گشتاور» بود که رانندگی را مشکل میکرد. فورد فوکوس RS مدل 2002 بهدلیل فرمانپذیری عالی در رانندگی تهاجمی عملکرد روانتری از هاچبکهای دیگر آن دوران در پیست تاپگیر داشت. 8. فولکس واگن گلف GTI نسل پنجم
تولید از سال 2003 تا 2009
قیمت مدلهای دستِدوم: 4,000 تا 16,000 دلار
فولکس واگن پس از تولید نسل اول گلف و موفقیتش، سالها بهدنبال تکرار فرمول این هاچبک بود. سرانجام بیش از 10 سال گذشت تا این خودروساز آلمانی با نسل پنجم گلف GTi دوباره به صدر جدول بهترین هاچبکها بازگردد. برجستهترین ویژگی گلف نسل پنجم که باعث محبوبیتش شد، شاسی جدید بود که از طرح مستقل سیستم تعلیق استفاده میکرد و پیشرانهی 2 لیتری توبوشارژ TFSI با قدرت 197 اسببخار بود. گلف GTi پنجم در دو نسخهی سهدر و پنچدر و جعبهدندههای 6 سرعتهی دستی و 6 سرعتهی دوکلاچه عرضه شد. نسل پنجم هاچبک دوستداشتنی فولکس واگن درمقایسهبا نمونههای اولیه ابعاد بزرگتر هم داشت؛ اما تناسب بین وزن و قدرت بهخوبی مهندسیشده بود؛ بهطوریکه رانندگی روزمره در جاده و کنترل تهاجمی خودرو در پیست، هر دو لذتبخش و جذاب بود. 9. رنو کلیو 182Trophy
تولید در سال 2005
قیمت مدلهای دستِدوم: 7,000 تا 16,000 دلار
معمولا تصور بر این است که موتوراسپرت بخشهای مختلف خودرو معمولی و استاندارد را بهبود میبخشد. این موضوع که در برخی نمونهها صادق نیست، اساس شکلگیری نسخهی ویژهی 182Trophy از رنو کلیو بود. بهطورکلی، از این مدل با دمپرهای تقویتشده و فنرهای کوتاهتر و ارتفاع 10 میلیمتری کمتر از نسخهی استاندارد، تنها 500 دستگاه با قیمت حدود 20,000 دلار در سال 2005 تولید شد. با وجود کابین سرشار از پلاستیک بیکیفیت که در بین خودروسازان فرانسوی چیز جدیدی نبود و جایگاه نامناسب نشستن راننده، رانندگی با کلیو 182Trophy مجهز به پیشرانهی 2 لیتری 180 اسببخاری و وزن کلی 1,090 کیلوگرمی، لذتبخش بود. دربارهی این مدل بین کارشناسان خودرو اتفاقنظر زیادی وجود ندارد؛ ولی تیم تاپگیر رنو کلیو 182Trophy را یکی از بهترین هاچبکها انتخاب کرده است. 10. رنو مگان R26.R
تولید از سال 2009 تا 2010
قیمت مدلهای دستِدوم: 26,000 تا 40,000 دلار
برای اثبات توانایی فراوان تیم مهندسی رنو اسپرت در تولید هاچبک مناسب رانندگی روزمره و پیست، باید به مگان R26.R مراجعه کرد. R26.R با پیشرانهی 227 اسببخاری قطعا یکی از بهترین محصولات تاریخ رنو است. در جادهی خشک و دمای مناسب لاستیکها، چسبندگی تجربهشده در پشت فرمان این هاچبک فرانسوی توصیفکردنی نیست. فرمانپذیری رنو مگان R26.R حیرتآور است خودرو دقیقا برای دستورهای راننده و تکانهای حساس فرمان در حالت آمادهباش قرار دارد. 11. هوندا سیویک Type R نسل پنجم
تولید از سال 2017 تا امروز
قیمت پایه مدل استاندارد: 35,700 دلار
برای آخرین خودرو این فهرست، تیم تاپگیر یکی از بهترین و جدیدترین هاچبکها را در نظر گرفتهاند. سیویک تایپ R مدرن نهبخاطر طراحی متفاوتش، بلکه تعادل بیمانند قدرت و فرمانپذیری یکی از بهترین هاچبکهای بازار است. با پرداخت کمتر از 40,000 دلار، میتوان پشت فرمان هاچبک باکیفیت ژاپنی نشست که در نوربرگرینگ رکورد ثبت کرده و به پیشرانهی 315 اسببخاری و ترمزهای خارقالعاده مجهز است. کلام آخر
تنها با 11 خودرو نمیتوان فهرستی کامل از هاچبکهای جذاب تاریخ معرفی کرد و درواقع، فهرست تاپگیر جای بحث دارد. احتمالا باید نسل اول فولکس واگن گلف، آئودی S3، سوبارو ایمپرزا WRX، نسلهای دیگر هوندا سیویک تایپ R، پژو 205 T16، مزدا 3 ، رنو کلیو V6 و شاید آئودی A1 کواترو را به این فهرست اضافه کرد. دیدگاه شما چیست؟ از دیدگاه شما، فهرست بهترین هاچبکهای جذاب تاریخ شامل چه مدلهایی خواهند بود؟
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/68645/