بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

نگرانی عفو ​​بین‌الملل از نقض حقوق بشر در تولید باتری خودروهای الکتریکی اخبار

نگرانی عفو ​​بین‌الملل از نقض حقوق بشر در تولید باتری خودروهای الکتریکی

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - با وجود پاک بودن خودروهای برقی، هنوز هم ادعاهای زیادی درباره سوء استفاده از حقوق بشر برای ساخت باتری این وسایل نقلیه مطرح می‌شود.

فروش خودروهای الکتریکی در جاده‌های سراسر جهان رو به افزایش است. آخرین آمار نشان می‌دهد که بیش از سه میلیون دستگاه خودروی الکتریکی وجود دارد و فروش این محصولات نیز هر سال حدود 75 درصد رشد می‌کند. اما هم‌اکنون شک و تردید درباره اصول اخلاقی خرید خودروی برقی مطرح شده است. سازمان عفو ​​بین‌الملل می‌گوید سوء استفاده از حقوق بشر، از جمله استفاده از کار کودکان در استخراج مواد معدنی مانند کبالت برای استفاده در باتری خودروهای برقی ، ادعاهای اخلاقی درباره این خودروها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کومی نایدو ، دبیر کل سازمان عفو ​​بین‌الملل به نشست اخیر کشورهای حوزه اسکاندیناوی درباره خودروهای برقی در اسلو گفت: مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نباید با هزینه کردن از حقوق بشر انجام شود. بدون تغییرات کارساز، باتری‌هایی نیروی که خودروهای برقی را تأمین می‌کنند، همچنان به لکه‌دار کردن حقوق بشر ادامه می‌دهند. عفو بین‌الملل طی اسنادی که در گزارش اخیر خود منتشر کرده است، به این نکته اشاره می‌کند که سلامت کودکان و بزرگسالانی که در معادن کبالت جمهوری دموکراتیک کنگو کار می‌کنند، در معرض خطر جدی قرار دارد. بیش از نیمی از کبالت جهان در جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو به دست می‌آید؛ بیشتر این معادن به‌صورت سنتی و دستی هستند و 20 درصد از تولیدات این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
معدنچیانی با سن 7 سال توسط محققان در 9 معدن متفاوت از جمله معادن عمیق مورد بررسی قرار گرفتند؛ این معدنچیان که جوان‌ترین آن‌ها تنها یک دلار در روز درآمد داشتند، از بیماری مزمن ریه به‌دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار کبالت رنج می‌بردند. کبالت حاصل از این معادن به تولیدکنندگان اصلی باتری در جهان فروخته می‌شود. هیچ کشوری قوانینی ندارد که تولیدکنندگان در آن باید زنجیره‌های تأمین مواد اولیه خود را گزارش دهند. عفو بین‌الملل می‌گوید چنین چیزی به این معنی است که باتری‌های خودروهای الکتریکی با کار کودکان و سوءاستفاده‌های دیگر تولید می‌شوند. تقریباً 125 هزار تن کبالت به‌طور سالانه در سراسر جهان از معادن استخراج می‌شود که خودروسازان هم‌اکنون 60 درصد از آن را برای ساخت باتری استفاده می‌کنند.
سال گذشته، اقدام بورس فلزات لندن برای ممنوعیت فروش کبالت مضر با مخالفت کنسرسیومی از 14 سازمان غیر دولتی از جمله عفو بین‌الملل روبه‌رو شد. علت مخالفت زمینه‌سازی برای تجارت غیرقانونی و محرمانه عنوان شده است و این سازمان‌ها خوستار پیگیری و نظارت بیشتر بر معادن شدند. اتحادیه جهانی باتری مجمع اقتصاد جهانی دو چالش عمده را در این زمینه ذکر می‌کند: اول اینکه، مواد اولیه موردنیاز برای ساخت باتری‌ها با ایجاد هزینه برای انسان و محیط زیست استخراج می‌شوند. به‌عنوان مثال کار کودکان، خطرات بهداشتی و ایمنی در کار غیررسمی، فقر و آلودگی از جمله مواردی است برای انسان و محیط زیست خطر دارند. مورد دوم، چالش بازیافت بیش از یازده میلیون تن باتری‌ لیتیوم یون مصرفی تا سال 2030 است؛ درحالی‌که سیستم‌های چندگانه زیادی برای استفاده مجدد و بازیافت به شکل چرخه صنعتی برای باتری خودروی برقی وجود ندارد. ماه آینده مجمع OECD در زمینه زنجیره تأمین مواد معدنی در پاریس تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار می‌رود که اعضا از شرکت‌ها بخواهند منابع کبالت خود را شناسایی کنند. اپل ، بی‌ام‌و ، دایملر ، رنو و سامسونگ SDI به‌عنوان سازنده باتری قبلاً توافق کرده‌اند که اطلاعات زنجیره تأمین خود را منتشر کنند.
عفو بین‌الملل می‌گوید بیشتر تولیدات باتری‌های لیتیوم یون در چین ، کره جنوبی و ژاپن صورت می‌گیرد؛ جایی که تولید برق همچنان وابسته به زغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی است. به همین دلیل سازندگان باید میزان کربن انتشاریافته در محصولات خود را افشا کنند. مالکیت خودروهای الکتریکی به سرعت در حال افزایش است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030 در سراسر جهان حدود 125 میلیون نفر از خودروی برقی استفاده کنند و اگر دولت‌ها به‌صورت قانونی موجب افزایش سرعت این تغییرات شوند، چنین رقمی دو برابر خواهد شد. سال گذشته 2.1 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی جدید در سراسر جهان فروخته شد. چین بزرگ‌ترین بازار خودروی الکتریکی در جهان به شمار می‌رود که حدود 1.2 میلیون دستگاه و 56 درصد از تمام خودروهای الکتریکی فروخته‌شده در سال 2018 را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین 99 درصد از فروش کامیون ، اتوبوس ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی به چین اختصاص دارد.
مقاله‌های مرتبط:
فناوری GBatteries؛ شارژ سریع خودروی برقی با کمک هوش مصنوعی 10 باور نادرست درباره خودرو الکتریکی
ایالات متحده دومین بازار بزرگ خودروی برقی است که طی سال 2018 حدود 361 هزار دستگاه در آن به فروش رسید؛ تقریبا نیمی از فروش خودروهای برقی جدید در ایالات متحده به تسلا مدل 3 اختصاص دارد. از لحاظ سهم بازار، نروژ پیشرو است و 49 درصد از خودروهای جدید فروخته‌شده در این کشور هیبرید یا تمام برقی هستند. فشار بر کشورهای اروپایی برای تغییر به انرژی پاک نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است و ممنوعیت فروش خودروهای با سوخت فسیلی در این اتحادیه همچنان ادامه دارد. آلمان از سال 2030، اسکاتلند از سال 2032، فرانسه و بریتانیا از سال 2040، فروش تمام خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف خواهند کرد. اما هدف رانندگی بدون آلاینده هنوز راه بسیار درازی در پیش دارد. خودروهای الکتریکی هنوز تنها 2.4 درصد از فروش جهانی محصولات جدید را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود فروش درخشان چنین محصولاتی در نروژ، خودروهای برقی هنوز تنها یک هشتم کل وسایل نقلیه در جاده‌های اسلو را تشکیل می‌دهند.
فروش در سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. در ایتالیا فقط 0.26 درصد از خودروهای جدید طی سال گذشته برقی بودند و خریداران هنوز خودروهای دیزلی را به نمونه‌های بنزینی ترجیح می‌دادند. حتی در اسپانیا که یکی از تولید‌کننده‌های اصلی خودرو به شمار می‌رود، تنها 0.5 درصد فروش محصولات جدید به خودروهای برقی اختصاص داشت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شیائومی، گوشی‌های هوشمند ردمی Y3‌ و ردمی 7 را معرفی کرد

ایرپاد 3 با ویژگی حذف نویز تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

بهترین بازی های اندروید رایگان فروردین 1398

خرید با بیت کوین از آمازون؛ آیا توسعه‌دهنده‌ها از این قابلیت راضی هستند؟

روانشناسی پشت رفتارهای غیراخلاقی

اپل هر ماه 30 میلیون دلار به آمازون پرداخت می‌کند

مشخصات و تصاویری از دو APU نسل سوم رایزن AMD افشا شد

اوپو رینو ، اوپو رینو 10 ایکس زوم و اوپو رینو 5G در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند

سیستم e-CVT تویوتا؛ جدیدترین فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب متغیر

راهنمای اخذ ویزای چین برای ایرانیان

ال جی تولید گوشی را در کره متوقف می‌کند

شبیه‌سازی کامل یک ژن در سطح اتم برای نخستین بار در جهان

بهره‌گیری از حس سرکشی نوجوانان برای مبارزه با کارزار تبلیغاتی غذای ناسالم

اپل صفحه‌کلید معیوب مک بوک‌ را در 24 ساعت تعمیر می‌کند

کاوشگر اینسایت ناسا نخستین مریخ لرزه احتمالی را شناسایی کرد

امکان جست‌وجوی ایستگاه‌های شارژ خودرو الکتریکی به گوگل مپ اضافه شد

ادعای افزایش قیمت برق دراثر گسترش منابع بادی و خورشیدی

فعالیت ضدتوموری کورکومین در سرطان معده

ویوو Y17 به‌صورت رسمی در هند معرفی شد

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص اختلال استرسی پس از آسیب روانی

وانت فورد F-150 RTR معرفی شد

رندر جدید و باکیفیتی از گوگل پیکسل 3a مشاهده شد

آیا زمستان طولانی بازی تاج و تخت به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

آیپد احتمالا در iOS 13 از موس پشتیبانی خواهد کرد

هواوی Y5 2019 با پردازنده مدیاتک در سه رنگ رونمایی شد

با فروشگاه دیکاردو آسان‌تر جم‌، سکه و گیفت بازی‌های آنلاین را بخرید

داستان برند تویوتا؛ بزرگ‌‌ترین خودروساز جهان

بازدید رئیس فراکسیون فضای مجازی از اسنپ

سه تجربه غیرتوریستی که در سفر به مالزی نباید از دست بدهید

استون مارتین DBS سوپرلجرا ولانته رونمایی شد

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

شغل عکاسی در میان بدترین مشاغل سال 2018

روز زمین 2019؛ تصاویر شگفت‌‌انگیز ناسا از سیاره دوست‌‌داشتنی‌مان

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟

شرایط تحصیل در خارج از کشور

خداحافظی سامسونگ و ال‌ جی از بازار ایران تکذیب شد

مهارت‌های کلیدی برای پیشرفت در ده سال آینده

میزو 16s معرفی شد؛ تراشه اسنپدراگون 855 و دوربین دوگانه 48 مگاپیکسلی

چگونه چاقی و مقاومت به انسولین موجب اختلال در عملکرد شناختی مغز می‌شوند

کارت گرافیکی 150 دلاری GTX 1650 انویدیا پا به بازار سخت‌افزار گذاشت

تولید پراید به پایان خواهد رسید

فیزیک ناممکن؛ چرا هنوز هیچ ماشینی با حرکت دائمی وجود ندارد؟

لودینگ 49: آیتم‌های شفابخش کشنده، Days Gone و پیشبینی اتفاقات سال 2019

هر آنچه باید در مورد هواپیمایی سپهران بدانید

تسلا از بهترین تراشه‌ جهان برای خودروهای خودران رونمایی کرد

کلاس آیلتس در موسسه گات

شکایت یک میلیارد دلاری یک نوجوان از اپل پس از بازداشت اشتباه

چرا قدرت شنوایی افراد نابینا بیشتر است؟

چه بلایی بر سر کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس آمده است؟