بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا کسب‌وکار رسانه‌ای به‌سمت سقوط حرکت می‌کند؟ اخبار

آیا کسب‌وکار رسانه‌ای به‌سمت سقوط حرکت می‌کند؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - رسانه و درآمد ازطریق انواع آن، در سال‌های اخیر انواع مدل‌های کسب‌وکار را تجربه کرده است اما رشد زیادی برای آینده‌ی آن تصور نمی‌شود.

ارتباطات، کلید اصلی پیشرفت بشر محسوب می‌شود. انسان‌ها از قرن‌ها پیش، انواع روش‌های ارتباطی بهینه را تجربه کرده‌اند و امروز، به درک سیگنال‌ها و علائم گوناگون رسیده‌اند. یونانی‌ها، چینی‌ها، سرخپوست‌ها و بسیاری اقوام باستانی، از دود برای انتشار اخبار و سیگنال‌ها استفاده می‌کردند. امروز، سیگنال‌ها به‌صورت دیجیتال در آمده‌اند و کسب اطلاعات از رخدادهای پیش‌رو، آسان‌تر از همیشه شده است. سیگنال‌های طبیعی نیز همیشه وجود داشته‌اند و تنها انسان، باید با دقت بیشتری به آن‌ها نگاه کند. سیگنال‌های اقتصادی، دسته‌ی مهم دیگری هستند که برای فعالان کسب‌وکارها اهمیت پیدا می‌کنند. با نگاهی به آن‌ها، شاید بتوان آینده‌ی حوزه‌های مختلف را پیش‌بینی کرد. در ادامه‌ای این مطلب زومیت ، نگاهی به سیگنال‌های هشداردهنده برای آینده‌ی رسانه و درآمد از آن خواهیم داشت. رسانه در سطح جهانی به کسب‌وکاری با رشد نزدیک به صفر تبدیل شد. به‌علاوه، در سال پیش رو، درآمد 245 میلیارد دلاری از تبلیغات برای 3 غول اصلی، گوگل ، فیسبوک و گروه رسانه‌ای آمازون پیش‌بینی می‌شود. درنتیجه، می‌توان ادعا کرد که آخرین سرمایه‌ها نیز در حال خارج شدن هستند. به‌علاوه، آنچه بیش‌از‌پیش در دنیای رسانه دیده می‌شود، کسب درآمد مستقیم از کاربران است که توسط غول‌هایی همچون نتفلیکس و اسپاتیفای انجام می‌شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند 3 غول بزرگ دنیای تبلیغات، در وضعیت کنونی ماسک اکسیژن دارند و سایر بازیگران، به‌مرور در حال مرگ هستند. در سال پیش‌رو، شاید شاهد کسب‌وکارهای جوان یا حتی سابقه‌داری در صنعت رسانه باشیم که رو به تعطیلی می‌روند. بیش از همه‌ی بخش‌ها، رسانه‌های مبتنی بر درآمدهای تبلیغاتی، از روندهای پیش‌رو زیان خواهند دید.
خطر اصلی دنیای رسانه زمانی رخ داد که منابع مورد نیاز آن، دیگر مانند گذشته از بخش‌های خصوصی و عمومی تأمین نشد. کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در ژورنالیسم تحقیقی، خطر مهمی محسوب می‌شود که درکنار حمله‌ی شبکه‌های اجتماعی ، آینده‌ی نگران‌کننده‌ای را برای رسانه‌ها ترسیم می‌کند. البته، سرمایه‌گذاران بزرگ به‌مرور در حال ورود به رسانه‌های بزرگ هستند، اما همین وضعیت، نگرانی را به‌وجود می‌آورد که کنترل و نظارت و بر استقلال و صداقت رسانه‌ها، دشوارتر خواهد شد. درآمد از تبلیغات رسانه‌ای، ژورنالیسم حقیقت‌گرا را به سایه می‌برد
فناوری، بازوی قدرتمند دهه‌های اخیر، با المان‌های گوناگون خود تاحدودی جرم‌های سنتی را کاهش داد. البته، به‌جای آن موارد، جرم‌های مدرن و حتی خطر سقوط سرمایه‌گذاری‌های سازنده نیز ظهور یافتند. در نمونه‌ای از آن جرم‌ها، می‌توان در عدم پرداخت مالیات توسط ثروتمندترین فرد جهان (جف بزوس) و برند بزرگ تحت مدیریتش، آمازون، اشاره کرد. همین جرم‌ها باعث شد تا با وجود خسارت‌های میلیون‌دلاری سال‌های گذشته به شرکت‌های کوچک و متوسط، 2200 میلیارد جهان، ثروت خود را به‌اندازه‌ی 12 درصد در سال گذشته‌ی میلادی افزایش دهند. اجلاس داوس، یکی از رخدادهای مهم سرمایه‌داری در جهان محسوب می‌شود که انتقادهای متعددی را هم از سوی کارشناسان مالی به‌همراه دارد. آن‌ها می‌‌گویند داوس (اجلاسی که توسط انجمن جهانی اقتصاد برگزار می‌شود)، افرادی را گردهم می‌آورد که با وجود بیشترین کسب درآمد در جهان، بیشترین خسارت‌ها را هم به آن وارد کرده‌اند. در نمونه‌‌ای از آن‌ها، شریل سندبرگ، مدیر عملیات فیسبوک، صحبت‌هایی پیرامون بهبود اینترنت داشت، اما در شرکتی کار می‌کند که شاید بیشترین خسارت‌ها را به سلامت اینترنت وارد کرده است.
مصرف‌کننده‌ها همیشه امیدوار هستند که شرکت‌های بزرگ، روند کاری خود را بهبود دهند. برخی از آن‌ها هم در آن مسیر حرکت می‌کنند، اما به‌هرحال نمی‌توان موفقیت آن‌چنانی برایشان متصور شد. کارشناسان می‌گویند همیشه افراد، در طول تاریخ بشریت را نجات داده‌اند و هیچ‌گاه نمی‌توان شرکت‌ها را به‌عنوان ناجی تصور کرد. به‌عنوان مثال، فیسبوک با ادعای بهبود خبرنگاری و فعالیت‌های ژورنالیستی، سال گذشته 300 میلیون دلار در آن صنعت سرمایه‌گذاری کرد؛ اما در مقابل، آن‌ها سالانه 8 میلیارد دلار از همان صنعتی پول خارج می‌کنند که باعث رونق ژورنالیسم حقیقت‌گرا می‌شود. صنعتی رو به افول به‌نام رسانه. ادعای تغییر در اوضاع جهان از سوی شرکت‌های بزرگ، استراتژی درآمدی است
ادعای بیداری و آگاهی‌سازی از سوی شرکت‌های بزرگ، به‌عنوان یک استراتژی کسب‌وکاری، روندی مثبت تلقی می‌شود. البته، عموما به اجرای کاری خاص در جهت بهبود اوضاع جهان، نمی‌انجامد. برخی اوقات، شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا در حضور رسانه‌ای خود، اهمیت دادن به مسائل جامعه را نشان دهند. به‌احتمال زیاد، آن فعالیت‌ها هم عموما در جهت سودآوری خواهد بود، اما از همه بدتر، اجرای اشتباه همان برنامه‌های ظاهری است که به‌جای کمک به پیشرفت جامعه، رقبا را به پیش خواهد راند. مردم هم در مقابل سخنرانی‌های اغواکننده‌ی مدیران شرکت‌های بزرگ، رویکردهایی با امیدواری واهی دارند. آن‌ها امید دارند که آن غول‌های تجاری، روزی بتوانند وضعیت زندگی‌شان را بهبود ببخشند. درحالی‌که همان شرکت‌ها، بیشترین تأثیرات را در وخامت زندگی داشته‌اند. درواقع، آن شرکت‌ها تنها تلاش می‌کنند تا امنیت اقتصادی را برای کارمندان و سهام‌دارن خود فراهم کنند و سایر موارد، شاید تنها ظاهری برای آن هدف باشند.
به‌عنوان مثالی از اظهارنظرهای مثبت مدیران شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذاری آن بر رشد اقتصادی خودشان، می‌توان صحبت‌های مدیرعامل توییتر را مثال زد. جک دورسی زمانی گفته بود که باید ماهیت و اهداف محصولات شرکت‌های بزرگ، با دقت بیشتری بررسی شود و همین اظهارنظر زیبا، ارزش سهام توییتر را 6 درصد افزایش داد. به‌علاوه، هیچ اقدام مثبتی هم از سوی توییتر در جهت بهبود محصولش انجام نشد. مقاله‌های مرتبط:
افشای اسناد لابی فیسبوک برای مقابله با قوانین حفظ حریم خصوصی گوگل، آمازون، فیسبوک و قوانینی که مانع سلطه آن‌ها بر جهان نشد
شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری، آن‌هایی که بیشترین درآمد را از رسانه‌ی تبلیغاتی کسب می‌کنند، همیشه بین فعالیت‌های مثبت برای جامعه و افزایش درآمد، دومی را انتخاب کرده‌اند. آن‌ها در سال گذشته‌ی میلادی نیز عملکرد خوبی داشتند و سوددهی خود را به حداکثر جدیدی در نمودارها رساندند. قانون‌گذاری و خصوصا قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) می‌توانند جلوی عملکردهای نگران‌کننده‌تر چنان شرکت‌هایی را بگیرند؛ اما رخدادهای اخیر نشان می‌دهد که آن غول‌ها، با لابی‌های متعدد، از آن قوانین نیز به سلامت عبور می‌کنند. درنهایت، کارشناسان اقتصادی و اجتماعی (خصوصا در آمریکا) پیشنهاد می‌دهند که دولت باید با قوانین جدید، حتی غول‌های امروز دنیای فناوری را به شرکت‌های کوچک‌تر تقسیم کند و مانع از سلطه‌ی هرچه بیشتر آن‌ها بر جهان شود. روندی که شاید مانع از رویکردهای بحث‌برانگیز آن‌ها و تجاوزهای گسترده به حقوق مردم شود. به‌هرحال روندهای کاری چنان شرکت‌هایی، امروز رسانه‌هایی را ایجاد کرده است که به‌مرور، اعتماد مردم را از دست می‌دهند و شاید، رسانه به‌معنای واقعی، در آینده‌ی نزدیک از بین برود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نگاهی به کارخانه‌ نوکیا، هر آن‌چه از آینده‌ی تولید انتظار داریم

نگاهی عمیق به آئودی E-Tron

افسانه‌های استارتاپی: نیاز به سرمایه ریسک پذیر

اشتباهات امنیتی جدید فیسبوک، گریبان‌گیر میلیون‌ها کاربر دیگر شد

آشنایی با وبسایت «های‌متال»

رندرهای رسمی گوگل پیکسل 3a و پیکسل 3a XL پیش از موعد رونمایی رویت شد

افشای اطلاعات حساس رانندگان یکی از تاکسی‌های اینترنتی ایرانی

نجات از سیاه‌ چاله؛ امکان‌پذیر، اما خطرناک

میزان فروش آیفون در سه‌ماهه‌ی دوم 2019، کمتر از حدانتظار بوده است

سوبارو اوتبک مدل 2020 رونمایی شد

سبک زندگی آینده‌ی سیاره‌ ما را مشخص می‌کند

دوربین اصلی آیفون 2019 احتمالا به لنز فوق عریض مجهز می‌شود

فروش گلکسی اس 10 طی هفته اول عرضه در آمریکا، رکورد گلکسی اس 9 را شکست

معرفی کتاب «اول سود» اثر مایک میخالوویچ

هرآنچه درباره استاندارد PCIe 4.0 می‌دانیم

خرید گوشی شیائومی در فروشگاه شیراز مارکت

نگاهی عمیق به بی ام و سری 8 کانورتیبل مدل 2019

ساخت کامپیوترهای دوهسته‌ای درون سلول‌های انسانی

همکاری مجدد اپل با کوالکام چه مزایایی برای کاربران دارد؟

مدل 85 اینچ سرفیس هاب 2S مایکروسافت رونمایی شد

گران‌ترین مدل بی ام و سری 7 جدید، 300 هزار دلار قیمت می‌خورد

استخراج خون از اسبی 42 هزار ساله با هدف شبیه‌سازی آن

رزرو هتل قصر طلایی با بیشترین تخفیف در سایت پرشین هتل

حراج فسیل دایناسور تی رکس در eBay، صدای دانشمندان را درآورد

نسل جدید مرسدس بنز GLS معرفی شد

3 موزه مهم ایروان که هر گردشگری در سفر به ارمنستان باید ببیند

اپل در حال مذاکره با تامین‌کنندگان حسگر برای خودرو خودران است

فریم نیوز 59: نگاهی به جدیدترین ابعاد از رقابت جدی دیزنی و HBO با نتفلیکس

جزئیات بیشتری از دلایل استعفای بنیان‌گذاران اینستاگرام فاش شد

توانمندسازی تیم‌های تغییرپذیر و تحول‌گرا

قیمت فناوری خودران تسلا افزایش می‌یابد

آلودگی هوا چگونه می‌تواند بر سلامت روانی انسان تأثیر بگذارد؟

دانشمندان مغز خوک‌ها را تا چند ساعت پس از مرگ زنده نگاه داشتند

کیا هابانیرو در نمایشگاه نیویورک به نمایش گذاشته شد

قیمت رقابتی و تنوع محصولات دیجیتال در فروشگاه بابانو

کسب درآمد 4.5 میلیارد دلاری نتفلیکس با 149 میلیون کاربر

سفید شدن مرجان‌ها، تهدیدی جدی برای محیط زیست دریا

هر آنچه باید درباره‌ مرورگر کرومیوم گوگل بدانید

اپل، حاکم بازار گوشی‌های پریمیوم بر اساس آمار Counterpoint

نمایشگر تاشدنی گلکسی فولد در مواردی، از کار افتاده یا شکسته است

هر آنچه باید درباره شرکت هواپیمایی ساها بدانید

تراشه AMD Gonzalo، در نسل آتی کنسول‌ ایکس باکس و پلی استیشن به‌کار می‌رود

میکروپلاستیک‌ها همراه باد به همه‌جا سفر می‌کنند

مالن Qiantu K50 رونمایی شد

کارما پینین فارینا و Revero GT رونمایی شدند

کارما، رودستر مفهومی و برقی SC1 ویژن را رونمایی کرد

اسپیس ایکس هسته مرکزی فالکون هوی را در دریا از دست داد

سامسونگ دو گوشی گلکسی A60 و A40s را در چین رونمایی کرد

مهندسی بی‌نهایت: شاتل فضایی؛ اولین فضاپیمای چندبارمصرف

قیمت CNG در سال جاری 39 تومان افزایش می‌یابد