بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا توهم آگاهی در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی است؟ اخبار

آیا توهم آگاهی در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی است؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بسیاری از ما هرگز اخبار و منابع را به‌‌طور کامل نمی‌‌خوانیم، به‌سرعت دچار جهت‌‌گیری می‌‌شویم و موضع خود را اعلام می‌‌کنیم. آیا این شتاب‌‌زدگی به کاهش درک سیاسی ما خواهد انجامید؟

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که به‌‌واسطه‌‌ی کمبود فرصت (و البته نبود حوصله)، اخبار و مقالات را به‌‌سرعت می‌‌خوانید و جویده‌‌ونجویده از آن عبور می‌‌کنید. اما باید بدانید این روش در بلندمدت آن‌‌چنان که بایدوشاید جوابگوی نیازهای شما نیست. به‌‌عنوان نمونه، یک پژوهش تازه نشان داده‌ است که افرادی که تنها خلاصه‌‌ای از فیدخبری فیسبوک را مطالعه می‌‌کنند، دچار این توهم می‌‌شوندکه بیشتر از آنچه واقعا خوانده‌‌اند، اطلاعات دریافت کرده‌‌اند. بسیاری از کاربران با نگاه سرسری به پیش‌‌نمایشی از مقاله به‌‌جای خواندن کامل آن، درک خود از یک مسئله را دست‌بالا می‌گیرند. این امر به‌‌ویژه برای دسته‌‌ای از افراد صادق است که دانش آن‌‌ها متاثر از احساساتی قوی و طبعا عقایدی سرسختانه است. پژوهشگران از کالج یورک از پنسیلوانیا در بخشی از مقاله‌‌ی تازه‌‌ی خود آورده‌‌اند: از آنجا که بیشتر کاربران وب‌‌سایت‌های ارتباط جمعی تنها با اخبار پست‌‌شده در این سرویس‌‌ها سروکاردارند، قرار گرفتن در معرض اطلاعات سیاسی در این رسانه‌های اجتماعی ممکن است به‌‌سادگی باعث شکل‌‌گیری توهم یادگیری سیاسی در آن‌ها شود. این مطالعه تعداد تقریبی 1000 نفر از شرکت‌‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کرد تا میزان دانشی را که واقعا درمورد یک موضوع کسب کرده ‌‌بودند و نیز میزان دانشی را که گمان می‌‌کردند کسب کرده‌‌اند، اندازه‌گیری کنند. فرمت اطلاعاتی که در اختیار هر گروه از شرکت‌‌کنندگان قرا می‌‌گرفت، کمی متفاوت بود و نیز از همه‌‌ی افراد خواسته شد که فرم نظرسنجی مربوط‌‌به سبک شناختی خود را تکمیل کنند.
از گروه اول شرکت‌‌کنندگان (با جمعیت 320 نفر) خواسته شد تا یک مقاله‌‌ی کامل از واشنگتن‌پست را با موضوع غذاهای اصلاح‌‌شده‌‌ی ژنتیکی (GM) مطالعه کنند. از گروه دوم (با جمعیت 319 نفر) خواسته شد یک فید خبری فیسبوک را با چهار مقاله‌‌ در پیش‌‌نمایش مطالعه کنند که یکی از مقالات، همان مقاله‌‌ی مورد اشاره از واشنگتن‌‌پست بود. گروه سوم (آخرین گروه) نیز هیچ‌‌گونه اطلاعاتی دریافت نکردند. در افراد احساسی، نیاز به درستی تصورات شخصی غلبه‌‌ی بیشتری بر نیاز به اطلاعات صحیح دارد
برای ارزیابی سطح آگاهی آن‌ها درمورد غذاهای اصلاح‌‌شده‌‌ی ژنتیکی، به شرکت‌‌کنندگان 6 سؤال واقعی ارائه شد؛ به‌‌همراه پنج پاسخ که می‌‌‌توانستند آن‌‌ها را در مقاله‌‌ی یادشده بیابند و سه پاسخ دیگر که در پیش‌نمایش فید خبری فیسبوک به چشم می‌‌خوردند. برای اندازه‌گیری سطح اطمینان افراد، از شرکت‌‌کنندگان خواسته شد تا برآورد کنند که به چند سؤال، پاسخ درست داده‌‌اند. جای تعجب نبود که آن‌هایی که مقاله‌‌ی کامل را خوانده بودند، اغلب سوالات را به‌‌درستی پاسخ دادند. درحالی‌که گروهی که پیش‌‌نمایش را خوانده بودند، تنها یک پاسخ درست بیشتر نسبت به گروهی که هیچ اطلاعاتی در اختیار نداشتند، به ثبت رسانده ‌‌بودند. مقاله‌های مرتبط:
چرا شبکه‌های اجتماعی ما را افسرده‌‌تر می‌‌کنند؟ یوتیوب به تأثیرات منفی‌اش بر جامعه اعتراف کرد؛ آیا راه‌حلی هم برای آن دارد؟
علاوه‌‌بر این، یافته‌ها نشان می‌دهد که افرادی که تنها این پیش‌نمایش را خوانده بودند، از دانش خود بیش‌‌ازحد مطمئن به نظر می‌‌رسیدند. جالب‌‌تر آنکه شرکت‌‌کنندگانی که از سبک‌شناختی «احساسی» برخوردار بودند، اطمینان بیشتری نسبت‌‌به درست‌‌بودن پاسخ‌‌های خود نشان می‌‌دادند. این «نیاز به تاثیرپذیری» اساسا بدان معنا است که شرکت‌‌کنندگان از واکنش‌های درونی یا شهودی قدرتمندی بهره‌‌مند هستند که شک به خود راه نمی‌‌دهند. به‌‌عبارت دیگر، می‌‌توان گفت احساس صحیح‌‌بودن برای بسیاری از افراد، رضایت‌بخش‌‌تر از اطلاعات صحیح‌‌ داشتن است. نویسندگان می‌نویسند: در افرادی که بیشتر تحت تاثیر احساسات قرار دارند، احساسات مثبت نسبت‌‌به‌‌ درستی تصورات شخص، غلبه‌‌ی بیشتری بر نیاز به صحت اطلاعات دارد. بنابراین فرد به‌‌خاطر دسترسی محدود به اطلاعات، به‌‌سمت احساس اطمینان کاذب نسبت به دانش خود کشیده می‌‌شود.
متاسفانه این اطمینان غلط ممکن است پیامدهایی بسیار جدی داشته باشد. این وضعیت نه‌‌تنها کاربران را مستعد باور اخبار دروغین و اطلاعاتی نادرست می‌کند - که خود معضلی عمیق و رو‌‌به‌‌رشد در جوامع مدرن است - بلکه می‌‌تواند در قطبیده‌‌شدن عقاید و سوگیری سیاسی آن‌‌ها نیز بسیار مؤثر واقع شود. اکثریت قریب به اتفاق مردم درمعرض حجم اندکی از اطلاعات واقعی به‌‌همراه حجم غیرقابل‌‌تصوری از اطمینانی کاذب قرار دارند
امروزه 67 درصد از آمریکایی‌ها اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. به‌‌گونه‌‌ای که فیسبوک تبدیل به منبع مهمی برای نشر اطلاعات سیاسی شده‌ است. اما آیا چنین رسانه‌‌هایی واقعا می‌‌توانند منبع مناسبی برای افزایش درک سیاسی مخاطبان باشند؟ این مطالعه به‌‌صراحت می‌‌گوید که پاسخ به این پرسش، منفی است. تنها در حدود هفت درصد از مواقع، یک کاربر معمولی فیسبوک روی گزارش‌های خبری سیاسی آمده در فید خبری خود کلیک می‌‌کند که این خود بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم درمعرض حجم اندکی از اطلاعات واقعی به‌‌همراه حجم غیرقابل‌‌تصوری از اطمینانی کاذب قرار دارند. نویسندگان در جمع‌‌بندی می‌‌گویند: «همان‌‌طور که فیسبوک به‌‌‌‌شکل فزاینده‌‌ای در حال معرفی به‌‌عنوان یک منبع خبری است، دور از ذهن نیست که اطمینان بیش‌‌از‌‌حد مخاطبان به‌‌مرور مشکل‌‌ساز شود، به‌‌خصوص اگر این دانش دریافتی مبتنی‌‌بر اطلاعاتی غلط باشد.»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

با سایت‌های خارجی مشابه دیوار آشنا شوید

برخی از انسان‌ها می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را احساس کنند

آلفارومئو 8C تورینگ برلینتا؛ کلاسیک ایتالیایی با قیمت 25 میلیون دلار

اپل آیمک را با پردازنده‌های 6 و 8 هسته‌ای اینتل و گرافیک وگا به‌روز کرد

شکست نخوردن لزوما به‌معنای پیروزی نیست

4 میلیون دستگاه ردمی نوت 7 شیائومی تا 11 فروردین‌ماه به‌فروش می‌رسد

هواوی پی 30 در ویدیو نگاه نزدیک فاش شد

چرا رنگ هواپیماها سفید است؟

مشخصات دوربین هواوی پی 30 پرو فاش شد

کلاه ایمنی متفاوت WaveCel معرفی شد

رمزگشایی از داستان دنباله‌دار پردازنده‌های Lake اینتل

سال نو مبارک

زمان پایان کار Inbox گوگل مشخص شد

اتوماسیون شغل‌های اداری و خدماتی را نیز تهدید می‌کند

رندر فاش‌شده جدیدی از موتو Z4 موتورولا مشاهده شد

ده مسئله بزرگی که فناوری می‌تواند حل کند

صعود و سقوط اقتدار علم؛ چرا علم اعتبار خود را از دست داده است؟

ایرپاد نسل دوم اپل با پشتیبانی از فرمان Hey Siri و کیس شارژ بی‌سیم معرفی شد

مشکلات موجود بر سر راه ساخت شهرهای هوشمند

2 مسجد باشکوه مالزی که حتما باید ببینید

زوم‌اپ: Toggl؛ اپلیکیشن مدیریت زمان

بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش صدا

خرید گیفت کارت با بهترین قیمت و خاطری آسوده

اینستاگرام قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای برای کاربران فراهم می‌کند

آیا پیشرانه هوندا برای خودرو فرمول یک ردبول مناسب است؟

بیل گیتس می‌گوید هوش مصنوعی باید تحصیل و پزشکی را بهبود بخشد

منزل مبله در شیراز با شیرازروم

شاسی بلند لوکس مرسدس بنز میباخ در آمریکا تولید خواهد شد

قیمت هواوی P30، هواوی P30 پرو و هواوی P30 لایت فاش شد

رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌های بزرگ در بازار گوشی‌های گیمینگ وجود دارد

تیونینگ فولکس واگن بیتل با پیشرانه سوبارو

اکسپریا 4، نسل بعدی گوشی کامپکت سونی است

سرعت عملکرد تراشه A12 Bionic در آیپد جدید مشابه آیفون است

تحقیق دادستانی آمریکا از آتش‌سوزی محصولات هیوندای و کیا

آیا می‌توان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون صندوق دزدی کرد؟

مرسدس بنز GLC کوپه معرفی شد

قدرت تسلا مدل 3 از طریق ارتقای نرم‌افزاری 5 درصد افزایش می‌یابد

انویدیا قابلیت رهگیری پرتو را به کارت‌های Geforce GTX می‌آورد

آیا بیت‌ کوین گزینه‌ خوبی برای ذخیره ارزش نیست؟

چگونه از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی در امان بمانیم

رانندگی مجری تاپ گیر با پورشه 919 هیبرید Evo

سرویس‌‌‌هایی شبیه به نتفلیکس در بازار پادکست موفق می‌شود؟

سرویس نقشه «بلد» از مرز یک میلیون نصب گذشت

قدرت حواس پنهانی انسان

متخصصان کریسپر تعلیق اصلاح ژن موروثی را خواستار شدند

اختراع ماده‌ای صداگیر که هوا و نور را به‌راحتی عبور می‌دهد

زبان انگلیسی؛ اولین قدم برای زندگی در دنیای مدرن

توصیه‌هایی برای افزایش ایمنی خودرو در سفر

مدیرعامل نودیس‌پرداز به 12 سال حبس محکوم شد

نتایج نظرسنجی جدید ایسپا درباره‌ عضوشدن در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد