بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا توهم آگاهی در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی است؟ اخبار

آیا توهم آگاهی در کمین کاربران شبکه‌های اجتماعی است؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بسیاری از ما هرگز اخبار و منابع را به‌‌طور کامل نمی‌‌خوانیم، به‌سرعت دچار جهت‌‌گیری می‌‌شویم و موضع خود را اعلام می‌‌کنیم. آیا این شتاب‌‌زدگی به کاهش درک سیاسی ما خواهد انجامید؟

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که به‌‌واسطه‌‌ی کمبود فرصت (و البته نبود حوصله)، اخبار و مقالات را به‌‌سرعت می‌‌خوانید و جویده‌‌ونجویده از آن عبور می‌‌کنید. اما باید بدانید این روش در بلندمدت آن‌‌چنان که بایدوشاید جوابگوی نیازهای شما نیست. به‌‌عنوان نمونه، یک پژوهش تازه نشان داده‌ است که افرادی که تنها خلاصه‌‌ای از فیدخبری فیسبوک را مطالعه می‌‌کنند، دچار این توهم می‌‌شوندکه بیشتر از آنچه واقعا خوانده‌‌اند، اطلاعات دریافت کرده‌‌اند. بسیاری از کاربران با نگاه سرسری به پیش‌‌نمایشی از مقاله به‌‌جای خواندن کامل آن، درک خود از یک مسئله را دست‌بالا می‌گیرند. این امر به‌‌ویژه برای دسته‌‌ای از افراد صادق است که دانش آن‌‌ها متاثر از احساساتی قوی و طبعا عقایدی سرسختانه است. پژوهشگران از کالج یورک از پنسیلوانیا در بخشی از مقاله‌‌ی تازه‌‌ی خود آورده‌‌اند: از آنجا که بیشتر کاربران وب‌‌سایت‌های ارتباط جمعی تنها با اخبار پست‌‌شده در این سرویس‌‌ها سروکاردارند، قرار گرفتن در معرض اطلاعات سیاسی در این رسانه‌های اجتماعی ممکن است به‌‌سادگی باعث شکل‌‌گیری توهم یادگیری سیاسی در آن‌ها شود. این مطالعه تعداد تقریبی 1000 نفر از شرکت‌‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کرد تا میزان دانشی را که واقعا درمورد یک موضوع کسب کرده ‌‌بودند و نیز میزان دانشی را که گمان می‌‌کردند کسب کرده‌‌اند، اندازه‌گیری کنند. فرمت اطلاعاتی که در اختیار هر گروه از شرکت‌‌کنندگان قرا می‌‌گرفت، کمی متفاوت بود و نیز از همه‌‌ی افراد خواسته شد که فرم نظرسنجی مربوط‌‌به سبک شناختی خود را تکمیل کنند.
از گروه اول شرکت‌‌کنندگان (با جمعیت 320 نفر) خواسته شد تا یک مقاله‌‌ی کامل از واشنگتن‌پست را با موضوع غذاهای اصلاح‌‌شده‌‌ی ژنتیکی (GM) مطالعه کنند. از گروه دوم (با جمعیت 319 نفر) خواسته شد یک فید خبری فیسبوک را با چهار مقاله‌‌ در پیش‌‌نمایش مطالعه کنند که یکی از مقالات، همان مقاله‌‌ی مورد اشاره از واشنگتن‌‌پست بود. گروه سوم (آخرین گروه) نیز هیچ‌‌گونه اطلاعاتی دریافت نکردند. در افراد احساسی، نیاز به درستی تصورات شخصی غلبه‌‌ی بیشتری بر نیاز به اطلاعات صحیح دارد
برای ارزیابی سطح آگاهی آن‌ها درمورد غذاهای اصلاح‌‌شده‌‌ی ژنتیکی، به شرکت‌‌کنندگان 6 سؤال واقعی ارائه شد؛ به‌‌همراه پنج پاسخ که می‌‌‌توانستند آن‌‌ها را در مقاله‌‌ی یادشده بیابند و سه پاسخ دیگر که در پیش‌نمایش فید خبری فیسبوک به چشم می‌‌خوردند. برای اندازه‌گیری سطح اطمینان افراد، از شرکت‌‌کنندگان خواسته شد تا برآورد کنند که به چند سؤال، پاسخ درست داده‌‌اند. جای تعجب نبود که آن‌هایی که مقاله‌‌ی کامل را خوانده بودند، اغلب سوالات را به‌‌درستی پاسخ دادند. درحالی‌که گروهی که پیش‌‌نمایش را خوانده بودند، تنها یک پاسخ درست بیشتر نسبت به گروهی که هیچ اطلاعاتی در اختیار نداشتند، به ثبت رسانده ‌‌بودند. مقاله‌های مرتبط:
چرا شبکه‌های اجتماعی ما را افسرده‌‌تر می‌‌کنند؟ یوتیوب به تأثیرات منفی‌اش بر جامعه اعتراف کرد؛ آیا راه‌حلی هم برای آن دارد؟
علاوه‌‌بر این، یافته‌ها نشان می‌دهد که افرادی که تنها این پیش‌نمایش را خوانده بودند، از دانش خود بیش‌‌ازحد مطمئن به نظر می‌‌رسیدند. جالب‌‌تر آنکه شرکت‌‌کنندگانی که از سبک‌شناختی «احساسی» برخوردار بودند، اطمینان بیشتری نسبت‌‌به درست‌‌بودن پاسخ‌‌های خود نشان می‌‌دادند. این «نیاز به تاثیرپذیری» اساسا بدان معنا است که شرکت‌‌کنندگان از واکنش‌های درونی یا شهودی قدرتمندی بهره‌‌مند هستند که شک به خود راه نمی‌‌دهند. به‌‌عبارت دیگر، می‌‌توان گفت احساس صحیح‌‌بودن برای بسیاری از افراد، رضایت‌بخش‌‌تر از اطلاعات صحیح‌‌ داشتن است. نویسندگان می‌نویسند: در افرادی که بیشتر تحت تاثیر احساسات قرار دارند، احساسات مثبت نسبت‌‌به‌‌ درستی تصورات شخص، غلبه‌‌ی بیشتری بر نیاز به صحت اطلاعات دارد. بنابراین فرد به‌‌خاطر دسترسی محدود به اطلاعات، به‌‌سمت احساس اطمینان کاذب نسبت به دانش خود کشیده می‌‌شود.
متاسفانه این اطمینان غلط ممکن است پیامدهایی بسیار جدی داشته باشد. این وضعیت نه‌‌تنها کاربران را مستعد باور اخبار دروغین و اطلاعاتی نادرست می‌کند - که خود معضلی عمیق و رو‌‌به‌‌رشد در جوامع مدرن است - بلکه می‌‌تواند در قطبیده‌‌شدن عقاید و سوگیری سیاسی آن‌‌ها نیز بسیار مؤثر واقع شود. اکثریت قریب به اتفاق مردم درمعرض حجم اندکی از اطلاعات واقعی به‌‌همراه حجم غیرقابل‌‌تصوری از اطمینانی کاذب قرار دارند
امروزه 67 درصد از آمریکایی‌ها اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. به‌‌گونه‌‌ای که فیسبوک تبدیل به منبع مهمی برای نشر اطلاعات سیاسی شده‌ است. اما آیا چنین رسانه‌‌هایی واقعا می‌‌توانند منبع مناسبی برای افزایش درک سیاسی مخاطبان باشند؟ این مطالعه به‌‌صراحت می‌‌گوید که پاسخ به این پرسش، منفی است. تنها در حدود هفت درصد از مواقع، یک کاربر معمولی فیسبوک روی گزارش‌های خبری سیاسی آمده در فید خبری خود کلیک می‌‌کند که این خود بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم درمعرض حجم اندکی از اطلاعات واقعی به‌‌همراه حجم غیرقابل‌‌تصوری از اطمینانی کاذب قرار دارند. نویسندگان در جمع‌‌بندی می‌‌گویند: «همان‌‌طور که فیسبوک به‌‌‌‌شکل فزاینده‌‌ای در حال معرفی به‌‌عنوان یک منبع خبری است، دور از ذهن نیست که اطمینان بیش‌‌از‌‌حد مخاطبان به‌‌مرور مشکل‌‌ساز شود، به‌‌خصوص اگر این دانش دریافتی مبتنی‌‌بر اطلاعاتی غلط باشد.»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دولت هند به‌دنبال افزایش فروش موتورسیکلت و اسکوترهای برقی است

جدی گرفته‌نشدن هکرهای کلاه‌سفید؛ تهدیدی بزرگ برای امنیت سرویس‌های ایرانی

فریم 62: بررسی میزان وفاداری Game of Thrones به منبع اقتباس، 5 سریال فوق‌العاده و عملکرد جان ویک 3 در گیشه

فوجی فیلم دوربین بدون آینه 102 مگاپیکسلی GFX100 را معرفی کرد

چرا بهره‌وری بیشتر از بازدهی اهمیت دارد؟

آیا لئوناردو داوینچی به اختلال کم‌توجهی‌ بیش‌فعالی مبتلا بود؟

کالبدشکافی مک‌ بوک پرو تلاش اپل برای رفع مشکل صفحه کلید پروانه‌ای را نشان می‌دهد

امکان انتخاب و خرید خطوط تلفن رند آسیاتل فراهم شد

آمار شکایت از کیفیت ساخت خودروهای تسلا در نروژ افزایش یافت

انرژی هسته‌ای؛ گزینه‌ای حیاتی برای حل مشکل تغییرات اقلیمی

مایکروسافت: xCloud حداکثر 3500 بازی را ازطریق فضای ابری استریم می‌کند

اسپیس ایکس 60 ماهواره از پروژه اینترنت جهانی را به فضا ارسال کرد

خودروی مفهومی بی‌ ام‌ و گارمیش کلاسیک بازتولید شد

خودروسازان فعلا حق پیش فروش ندارند

همه‌چیز درباره‌ی گرافیست‌شدن: درآمدزایی از دنیای رنگ‌ و طرح

جعبه دنده ZF، بهترین محصول در بازار جهانی است؟

چه انتظاری از رویداد توسعه دهندگان اپل داریم؟

هواوی نشان تجاری سیستم عامل هانگ‌منگ را ثبت کرد

دانشمندان به چگونگی ویرایش خاطرات نزدیک‌تر شده‌اند

زوم‌اپ؛ Walldrobe Wallpapers: حد اعلای تصاویر پس‌زمینه موبایل

امکان پرداخت قبض‌های AT&T ازطریق ارز دیجیتال فراهم شد

گجت پوشیدنی آمازون احساسات کاربر را از روی صدای وی تشخیص می‌‌دهد

بهترین پیشرانه‌های جهان در سال 2019 و تکرار موفقیت فراری

رولزرویس Wraith Eagle VIII معرفی شد

انواع خدمات ملکی و ثبت رایگان و نامحدود آگهی در آقای املاک

استفاده از ویروس عفونی‌کننده میمون برای تولید واکسن HIV

نسخه سفارشی از هوندا سیویک Type R مخصوص رالی ساخته شد

برنده جایزه 12 هزار دلاری سری دوم مسابقه LG Challenger Iran مشخص شد

فیسبوک در سال 2020 ارز دیجیتال خود را عرضه می‌کند

DNA باستانی مصر باستان اسرار پیدایش هندوانه اهلی را فاش کرد

جایگزین آئودی TT خودرویی الکتریکی خواهد بود

استون مارتین V8 زاگاتو کلاسیک با قیمت 670 هزار دلار فروخته شد

گسترش ناپایداری در صفحات یخی سرزمین جنوبی

هواوی نمی‌تواند از کارت حافظه میکرو اس دی در گوشی‌هایش استفاده کند

TSMC به همکاری خود با هواوی ادامه می‌دهد

پیش‌بینی کاهش 25 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی در سال 2019

هواوی چگونه می‌تواند از تحریم‌های آمریکا در امان بماند

ماینرهای بیت‌ کوین کش با حمله‌ی 51 درصد، تراکنش هکرها را بازگردانی کردند

بهترین بازی های اندروید و آیفون هفته اول خرداد 1398

افسانه‌های استراتژی؛ شماره 7: استراتژی را مشاوران تنظیم می‌کنند

تشکیل ماه باعث آمدن آب به زمین شد

سرفیس پرو 7 به درگاه USB C و تایپ کاور جدید مجهز خواهد بود

مسافران در سفرهای هوایی از چه حقوقی برخوردارند؟

چرا بوش به‌دنبال تحول در صنعت تاکسی هوایی است؟

آتلیه خود را با نورنگار تجهیز کنید

ربات هوشمند تحویل بسته فورد رونمایی شد

آیفون 2019 با دوربین سه‌گانه و آیفون 2020 با تاچ‌ آیدی تمام‌صفحه معرفی می‌شوند

شرق چین، منبع افزایش انتشار گازهای تخریبگر ازن است

بایدها و نبایدهای سفر به روسیه

خودروی الکتریکی اشکودا Citigo e iV رونمایی شد