شیوه تکامل هشت‌پا و ماهی مرکب دانشمندان را شگفت‌زده کرد اخبار

شیوه تکامل هشت‌پا و ماهی مرکب دانشمندان را شگفت‌زده کرد

سیاست و بازاریابی -

روند تکامل اُختاپوس و ماهی مرکب، خارق‌العاده و مرموزتر از چیزی است که می‌توانیم تصور کنیم. هنگامی‌که ما فکر می‌کردیم موجودی همچون هشت‌پا، دیگر ویژگی شگفت‌انگیز و اسرار‌آمیزی در چنته ندارد؛ ثابت شد که آن‌ها و دیگر سَرپایان روند تکامل شگفت‌انگیزتری را از هرگونه ارگانیسم دیگری روی سیاره زمین تجربه کرده‌اند. در آوریل 2017 بود که کشفی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای توجه دانشمندان را به این نوع جانوران جلب کرد. در کشف اُختاپوسی همراه‌با بعضی از انواع سَرپایان و گونه‌ای از سِپیداج که به‌نوعی ده‌پا فرض می‌شوند، مشخص شد که RNA آن‌ها براساس محیط زندگی سازگار شده است. این اتفاقی عجیب است؛ چرا که چنین روندی برای سازگاری در جانداران چندسلولی روالی معمول نیست. در حقیقت وقتی یک ارگانیسم تغییر می‌کند که در برخی بخش‌های بنیادی دگرگونی انجام شود. این روند معمولاً با یک جهش ژنتیکی شروع می‌شود که به‌عبارتی دگرگونی در ترتیب DNA است. این تغییرات ژنتیکی بوسیله مولکول‌های وابسته DNA که به RNA معروف هستند به‌صورت واکنش‌ بروز پیدا می‌کنند.
می‌توانید تصور کنید که جهش‌های اصلاحی DNA همانند نت‌های یک دفتر موسیقی هستند. درحالی‌که RNA همانند یک رهبر ارکستر بسیار دقیق شرایط هماهنگی و فعالیت‌های سلول‌ ها را که همچون نوازندگان هستند برعهده دارد تا پروتئین‌های ضروری و لازم برای حفظ ارگانیسم تولید شود و نغمه زیبای زندگی شنیده شود. RNA نیز به‌صورت کورکورانه دستور‌العمل‌ها را انجام نمی‌دهد. بعضی از اوقات این بهبودها با تغییر بعضی از مواد تشکیل‌دهنده و پروتئین‌ها نیز همراه است. هرچند فرصت وقوع این ویرایش در سلول‌ها نادر است ولی از آن به‌عنوان ویرایش آران‌ای یاد می‌کنند. هشت‌پا و ماهی مرکب با استعداد ویرایش RNA دانشمندان را شگفت‌زده کردند
هنگامی‌که چنین ویرایشی اتفاق می‌افتد، می‌تواند منجر به تغییر وظایف پروتئین نیز شود و فرصتی ایجاد می‌شود تا ارگانیسم بهسازی دقیق اطلاعات وراثتی را بدون تحمل هرگونه جهش ژنتیکی تجربه کند. البته باید گفت اکثر ارگانیسم‌ها نمی‌توانند بدون نگرانی این روند را تجربه کنند چراکه نتایج آن می‌تواند بیشتر فاجعه‌بار باشد تا راه‌گشا. آنا ویلاستیس در مطلبی که در مجله وایرد منتشر شد، اظهار کرد آنچه بین عموم دانشمندانی که در این زمینه مطالعه می‌کنند پذیرفته‌، این است که مادر طبیعت استعداد ویرایش RNA را همچون موهبتی عرضه کرده‌ است تا چیزی که لازم است ساخته شود یا در بیشتر اوقات آنچه لازم نیست حذف شود؛ اما ماجرا آنجا شگفت‌انگیز می‌شود که به‌نظر می‌رسد سَرپایان از این شیوه پیروی نمی‌کنند.
سال 2015 پژوهشگران کشف کردند که ماهیان مرکب بیش از 60 درصد RNA خود در سیستم عصبی‌شان را تغییر داده‌اند. این دگرگونی به‌حدی بود که اساساً فیزیولوژی مغز آن‌ها تغییر کرده بود تا احتمالاً بتواند با شرایط دماهای مختلف در پهنه اقیانوس سازگار شوند. تیم پژوهش در سال 2017 کشف شگفت‌انگیزتری را نیز تجربه کرد. حداقل دو گونه هشت‌پا و یک سِپیداج نیز همین تغییر اساسی را با نظم خاصی انجام داده بودند. برای مدل‌سازی مقایسه‌های تکاملی، پژوهشگران به روی مَلَوانَک و یک لیسه از شکم‌پایان نیز تمرکز کردند و متوجه شدند که این‌گونه‌ها نیز برای ادامه حیات خود از ویرایش آران‌ای بهره برده‌اند. جاشوا رزنتال، سرپرست پژوهشگران آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی آمریکا می‌گوید: این نشان می‌دهد که ویرایش RNA در چنین سطح بالایی یک عملکرد انحصاری در میان نرم‌تنان نیست. بلکه این نوآوری دست‌آورد نیام‌داران از رده سَرپایان است. پژوهشگران با آنالیز صدها هزار مکان ثبت RNA از این جانوران که به بخشی از سَرپایان معروف به نیام‌داران تعلق دارند، متوجه شدند که استعداد ویرایش RNA به نحو خاصی در بین سیستم عصبی نیام‌داران رایج است. کازوکو نیشی‌کورا ژنتیک‌شناس مؤسسه ویستار آمریکا که در این مطالعه فعالیتی نداشته است، در مصاحبه‌ای به مجله آتلانتیک اظهار کرد که من شگفت‌زده می‌شوم اگر این استعداد ویرایش آران‌ای وابسته به مغز بسیار توسعه‌یافته‌ی آن‌ها باشد.
این یک حقیقت مسلم است که نیام‌داران فوق‌العاده باهوش هستند. داستان‌های بی‌شماری از فرارهای هوشمندانه اختاپوس‌ها حتی بدون گذاشتن ردی از به‌کارگیری ابزار وجود دارد. انتشار خبری از اُختاپوسی نیوزیلندی که یاد گرفت است تا عکاسی کند، مدرکی مناسبی است که نشان می‌دهد اختاپوس‌ها با توانایی‌های شگفت‌انگیز خود می‌توانند از ابزار نیز استفاده کنند؛ بنابراین رزنتال معتقد است شواهد احتمال وجود یک فرضیه‌ی قانع‌کننده در وصف رابطه توانایی غیرمتعارف و شگفت‌انگیز اختاپوس‌ها در ویرایش RNA با مغز تکامل‌یافته‌شان بسیار محتمل است. مقاله‌های مرتبط:
سفالوپودها به‌عنوان منبع غذایی آینده آیا آزمایش DNA می‌تواند جرم دوقلوهای همسان را ثابت کند؟
در روند معمول تکامل ژنومیک که جهش‌های ژنتیکی در آن رخ می‌دهد، نیام‌داران حقیقتاً در حال تجربه فرگشت با سرعتی کم هستند. پژوهشگران مدعی شدند که این یک فداکاری ضروری است و اگر مکانیزمی پیدا کردید که به شما عمر بیشتری را هدیه می‌کند بلاشک از آن استفاده خواهید کرد. رزنتا معتقد است که نتیجه‌ مشهود در اینجا این است که نیام‌داران برای حفظ انعطاف‌پذیری ویرایش RNA، استعداد تکامل با محیط زندگی را ترک کردند. در گام بعدی، تیم پژوهش با تمرکز روی روند توسعه مدل‌های ژنتیکی سَرپایان به‌دنبال جواب سؤال‌هایی از قبیل این رفتند که آن‌ها چگونه و چه‌وقتی به ویرایش RNA دست‌ می‌زنند؟ رزنتال معتقد است که از طیف عوامل این واکنش می‌توان تغییر درجه حرارت تا تجربه‌ای بغرنج و پیچیده مشابه نوعی حافظه را در نظر گرفت.

دولت هند به‌دنبال افزایش فروش موتورسیکلت و اسکوترهای برقی است

جدی گرفته‌نشدن هکرهای کلاه‌سفید؛ تهدیدی بزرگ برای امنیت سرویس‌های ایرانی

فریم 62: بررسی میزان وفاداری Game of Thrones به منبع اقتباس، 5 سریال فوق‌العاده و عملکرد جان ویک 3 در گیشه

فوجی فیلم دوربین بدون آینه 102 مگاپیکسلی GFX100 را معرفی کرد

چرا بهره‌وری بیشتر از بازدهی اهمیت دارد؟

آیا لئوناردو داوینچی به اختلال کم‌توجهی‌ بیش‌فعالی مبتلا بود؟

کالبدشکافی مک‌ بوک پرو تلاش اپل برای رفع مشکل صفحه کلید پروانه‌ای را نشان می‌دهد

امکان انتخاب و خرید خطوط تلفن رند آسیاتل فراهم شد

آمار شکایت از کیفیت ساخت خودروهای تسلا در نروژ افزایش یافت

انرژی هسته‌ای؛ گزینه‌ای حیاتی برای حل مشکل تغییرات اقلیمی

مایکروسافت: xCloud حداکثر 3500 بازی را ازطریق فضای ابری استریم می‌کند

اسپیس ایکس 60 ماهواره از پروژه اینترنت جهانی را به فضا ارسال کرد

خودروی مفهومی بی‌ ام‌ و گارمیش کلاسیک بازتولید شد

خودروسازان فعلا حق پیش فروش ندارند

همه‌چیز درباره‌ی گرافیست‌شدن: درآمدزایی از دنیای رنگ‌ و طرح

جعبه دنده ZF، بهترین محصول در بازار جهانی است؟

چه انتظاری از رویداد توسعه دهندگان اپل داریم؟

هواوی نشان تجاری سیستم عامل هانگ‌منگ را ثبت کرد

بهترین بازی های اندروید و آیفون هفته اول خرداد 1398

افسانه‌های استراتژی؛ شماره 7: استراتژی را مشاوران تنظیم می‌کنند

تشکیل ماه باعث آمدن آب به زمین شد

سرفیس پرو 7 به درگاه USB C و تایپ کاور جدید مجهز خواهد بود

مسافران در سفرهای هوایی از چه حقوقی برخوردارند؟

چرا بوش به‌دنبال تحول در صنعت تاکسی هوایی است؟

آتلیه خود را با نورنگار تجهیز کنید