بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

چگونه ژست‌‌های رفتاری ما در حمایت از محیط زیست می‌توانند مضر باشند؟ اخبار

چگونه ژست‌‌های رفتاری ما در حمایت از محیط زیست می‌توانند مضر باشند؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - طبیعت از دوستان اجتماعی شما نیست؛ رفتارهای دوستانه‌‌ با محیط زیست هرگز نخواهند توانست اثر سایر رفتارهای مخرب شما را جبران کند.

ما عموما رابطه‌‌ی خود را با طبیعت به‌‌مانند یک رابطه‌‌ی اجتماعی قلمداد می‌‌کنیم و سعی می‌‌کنیم رفتارهای مخرب خود را با رفتارهای دوستدار محیط زیست جبران کنیم؛ اما برخلاف سایر اشتباهات اجتماعی، آثار مخرب زیست‌محیطی ما به این راحتی‌‌ها قابل جبران‌‌ نیست. مقاله‌‌ای که به‌‌تازگی در ژورنال علمی Frontiers in Psychology منتشر شده‌ است، نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌‌های تبلیغاتی، سیاستمداران و سایر سیستم‌های اقتصادی در حال بازی‌‌دادن ما با مفهوم «جبران‌‌سازی اقلیمی» هستند و از لزوم معرفی رویکردی منطقی‌‌تر و مسئولانه‌‌تر سخن می‌‌گوید. نمی‌‌توان با یک بوسه بر درخت، از سر آشتی با محیط زیست درآمد
روان‌شناسان سوئدی با یک نظریه‌‌ی تازه مواجه شده‌‌اند که توضیح می‌‌دهد چرا ما حتی زمانی‌که قصد اصلاح رفتار خود را با محیط زیست داریم، باز هم به آن آسیب وارد می‌کنیم. مقاله‌های مرتبط:
استریم موسیقی چگونه به محیط زیست آسیب می‌رساند؟ مهم ترین اصل در حمایت از محیط زیست و بهبود وضعیت فعلی چیست
بنابر گفته‌‌ی پژوهشگران، عملا غیرممکن است که بتوانیم آثار زیست‌‌محیطی تمام رفتارهای خود را محاسبه کنیم. بنابراین درعوض، ما معمولا به یک‌سری قواعد سرانگشتی متوسل می‌‌شویم تا بتوانیم آثار مثبت خود را بر محیط زیست ارزیابی کنیم. آن‌ها می‌گویند مشکل از آنجا ناشی می‌‌شود که این قضاوت‌‌های غریزی و شهودی ما منجر به بروز برخی تعاملات اجتماعی با محیط زیست می‌‌شود که در آن، تصمیمات اخلاقی درست و غلط ما می‌‌توانند اثر یکدیگر را تاحد زیادی خنثی کنند. پاتریک سورکیست ، استاد روان‌‌شناسی زیست‌‌محیطی در داشنگاه گاولا سوئد و نویسنده‌‌ی اصلی مقاله‌‌ی یادشده می‌گوید: تقابل و تعادل در روابط اجتماعی از اصول پایه‌‌ی همکاری‌‌های اجتماعی ما محسوب می‌‌شود. مکانیزم بقا باعث شده است مغز ما در روند انتخاب طبیعی برای محاسبه و ایجاد این تعادل تکامل یابد. اما این طرز تفکر مبتنی‌‌بر بده‌‌وبستان اجتماعی درمورد تغییرات اقلیمی باعث ایجاد این تصور غلط می‌‌شود که «گزینه‌‌های سبز» ما می‌‌تواند جبران‌‌کننده‌‌ی اقدامات منفی ما باشند.
در حقیقت، تمامی الگوهای مصرفی ما باعث واردشدن آسیب‌‌های دائمی به ‌محیط زیست می‌شوند و گزینه‌های سبز ما در بهترین حالت، تنها مضرات کمتری نسبت‌‌به گزینه‌‌های دیگر خواهند داشت. سورکیست با کنایه می‌‌گوید: شما نمی‌‌توانید با یک بوسه، با محیط زیست از سر آشتی درآیید. مهم نیست که چند روز در هفته گوشت مصرف نمی‌‌کنید، درهرحال سفر هوایی شما به سواحل کارائیب، عواقب زیست‌محیطی به‌مراتب سنگین‌تری را به‌جای خواهد گذاشت. حتی رفتار سازگار با محیط‌زیست نیز می‌تواند مضر باشد
بااین‌حال اعتقاد به مفهوم «جبران اقلیمی» همچنان تفکری فراگیر است. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی گزینه‌‌های دوست‌دار محیط‌زیست به مجموعه‌ای از گزینه‌‌های متعارف دیگر اضافه می‌شوند، این باور در افراد به‌‌وجود می‌‌آید که تاثیر محیطی کل مجموعه خنثی خواهد شد یا حتی این اثر کاهش نیز خواهد یافت. تمامی الگوهای مصرفی ما باعث واردشدن آسیب‌‌های دائمی به ‌محیط زیست می‌شود و گزینه‌های سبز تنها آسیب کمتری دارند
به‌‌عنوان مثال، برخی پژوهش‌‌ها دریافته‌‌اند که مردم به‌‌طور غریزی خیال می‌کنند بار زیست‌‌محیطی یک همبرگر و یک سیب ارگانیک در ترکیب باهم کم‌تر از بار زیست‌‌محیطی یک همبرگر به‌‌تنهایی است. یا اینکه مردم گمان می‌‌کنند استفاده از خودروی هیبریدی هیچ‌‌گونه کربنی را در محیط زیست منتشر نخواهند کرد. این تصور باعث می‌شود که ما همواره به‌‌دنبال راه‌حل‌‌هایی فوری و دم‌‌دستی برای کاهش شدت آثار منفی خود در محیط زیست باشیم. سورکیست می‌‌افزاید: مردم ممکن است گاهی مقادیری مازاد بر مصرف از خواربار خریداری کنند؛ آن‌‌هم صرفا به‌‌خاطر اینکه دارای برچسب «سازگار با محیط زیست» هستند. آن‌‌ها تصور می‌‌کنند می‌توانند آثار زیست‌‌محیطی سفرهای هوایی خود را صرفا با رکاب‌‌زدن تا محل کار خود جبران کنند یا اینکه چون درجه‌ی حرارت آب گرم مصرفی خود را کاهش داده‌اند، می‌‌توانند زمان دوش‌‌گرفتن خود را نیز بیشتر کنند.
در ‌‌این میان، شرکت‌ها و حتی کشورها نیز مدعی هستند که با کاشت درختان یا پرداخت حق انتشار کربن خود به اتحادیه‌‌ی اروپا توانسته‌‌اند آثار انتشار گازهای گلخانه‌‌ای را در کشورشان به تعادل برسانند. سورکیست تاکید می‌کند که قطعا بهترین کاری که می‌توان برای محیط‌زیست انجام داد این است که مصرف خود را کاهش دهیم. میانه‌‌رو‌‌ها با محیط زیست سازگارتر هستند
پژوهشگران می‌‌گویند وضع قوانین سختگیرانه‌‌‌‌تر و درج آثار انتشار کربنی روی محصولات می‌تواند راهی برای هدایت بهتر رفتار مصرف‌‌کنندگان، شرکت‌ها و ملل جهان برای پیشگیری از اقدامات مضری باشد که با نام جبران اقلیمی در جریان است. دکتر لیندا لانگبروگ ، نویسنده‌‌ی همکار در این مطالعه می‌‌گوید: استفاده‌‌ از عباراتی نظیر «دوست‌دار محیط‌زیست» یا «سبز»، این دیدگاه را تشویق می‌کند که گویی محصولات، رفتارها و تصمیمات ما صرفا به‌خاطر داشتن این برچسب‌ها، ذاتا مفید هستند؛ درحالی‌که آن‌ها تنها کمتر مضر هستند. بهترین کاری که می‌توان برای محیط‌زیست انجام داد این است که مصرف خود را کاهش دهیم
برای مثال، برچسب‌‌گذاری یک رستوران همبرگرفروشی با برچسب «سبز» یا «بدون آلایندگی» ممکن است مردم را به این باور برساند که شاید خوردن و آشامیدن در چنین رستورانی هیچ‌‌گونه هزینه‌‌ی زیست‌‌محیطی را متوجه ما نخواهد کرد. لانگبورگ پیشنهاد می‌‌کند: در عوض، ما باید یک بازخورد آنی در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار دهیم تا بدانند با خرید هر محصول به‌‌اصطلاح سبز، چه میزان هزینه‌‌ی زیست‌‌محیطی تحمیل شده و چه‌میزان از آن جبران می‌‌شود. به‌‌عنوان مثال، سیستم‌های اسکن بارکد محصولات در سوپرمارکت‌ها می‌توانند برآوردی از میزان کربن انباشته ناشی از خرید مشتریان را در اختیار آن‌‌ها قرار دهند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شرق چین، منبع افزایش انتشار گازهای تخریبگر ازن است

بایدها و نبایدهای سفر به روسیه

خودروی الکتریکی اشکودا Citigo e iV رونمایی شد

داستان برند شارپ؛ از آهنگری تا حضور قدرتمند در صنعت دیجیتال

احتمال عرضه گلکسی A70s به‌عنوان اولین گوشی سامسونگ با دوربین 64 مگاپیکسلی

سامسونگ تامین کننده نمایشگر اولد مک‌بوک پرو 16 اینچی و آیپد پرو اپل خواهد بود

پازل: نجات مزرعه | جایزه هفته: یک دستگاه هارد اکسترنال یک ترابایتی AC630 اپیسر

راهکار ویژه ابر آروان، ضامن امنیت بانک‌ها و سرویس‌های مالی

پیشرانه دیزل یا برقی؛ کدام آلودگی کمتری دارند؟

طراحی مدل بعدی گوشی هوشمند تاشدنی سامسونگ متفاوت خواهد بود

مدل تولیدی رنو آرکانا برای بازار روسیه رونمایی شد

موفقیت هوش مصنوعی سامسونگ در خلق تصاویر متحرک تنها با یک عکس

مقاومت ضدمیکروبی موجب مرگ 10 میلیون نفر در سال خواهد شد

ترامپ در مقابل هواوی؛ مسئله ملی یا بازیچه‌ای برای جنگ تجاری؟

اشکودا سوپرب اسکات معرفی شد

استفاده از پادماده برای نخستین‌بار در آزمایشی کلاسیک

اسکوتر برقی بی ام و؛ رونمایی شد

چرا فیسبوک در صنعت رباتیک تحقیقات می‌کند؟

چگونه تیمی با تمرکز بر رشد تشکیل دهیم

نسل جدید اوپل کورسا رونمایی شد

کارت هدیه 25 دلاری آمازون در ازای اسکن سه بعدی بدن

ردگیری کاربران اندروید و iOS با استفاده از اطلاعات کالیبراسیون کارخانه‌ای حسگرها

IBM هوش مصنوعی واتسون را برای بهبود کشاورزی راه اندازی می‌کند

لامپ‌های LED به دلیل انتشار نور آبی با طول موج کوتاه به چشم آسیب می‌رسانند

چرا فضانوردان آپولو 10 موفق نشدند روی سطح ماه فرود بیایند؟

معرفی کتاب «فروشگاه همه‌چیز» اثر برد استون

گوگل دوپلکس آماده پاسخ‌گویی به بسیاری از تماس‌ها نیست

زندگی در شهر پریپیات؛ قبل و صبح بعد از فاجعه چرنوبیل

پنج دلیل مهم برای انتخاب شرکت فراتک به‌عنوان طراح سایت مجموعه شما

استرس می‌تواند باکتری‌های مفید روده را دشمن بدن کند؟

دیتر زتچه، مدیرعامل دایملر، بازنشسته شد

کتاب معرفی کنید، از زومیت جایزه بگیرید

پاناسونیک S1R دوربین سال ژاپن شناخته شد

آشکارسازی نیروهای ضعیف با لیزر ساخته‌شده از امواج صوتی

هواوی به‌منظور یافتن جایگزینی برای گوگل پلی، با Aptoide مذاکره می‌کند

مرسدس بنز GLE مدل 2020 با پیشرانه V8 معرفی شد

شباهت سیستم شنوایی اجداد دلفین‌ها و پستانداران سم‌دار

همکاری تریومف و ویلیامز برای تولید موتورسیکلت الکتریکی

رعایت نظم چه تاثیری بر خلق‌وخوی انسان دارد؟

حفره امنیتی بیش از 20 هزار مودم لینکسیس تأیید شد

معرفی هتل‌های سه ستاره در تبریز

ون لوکس تویوتا گرنویا معرفی شد

چرا تولید محتوای متنی همیشه اهمیت دارد؟

ثبت گوشی مسافری تنها با استعلام از سامانه گذرنامه امکان‌پذیر است

آسیب‌پذیری Zombieload، شرکا و همکاران اینتل را کاهش می‌دهد

امضای تفاهم‌نامه باسلام با شرکت ملی پست ایران

اپل مشکل سخت‌افزاری فلکس گیت مک بوک پرو 2016 را رایگان تعمیر می‌کند

چگونه از عملکرد مخرب هوش مصنوعی پیشگیری کنیم؟

پاناسونیک احتمالا هفته آینده از دوربینی فول‌فریم با قابلیت‌های فیلم‌برداری سینمایی رونمایی می‌کند

جگوار لندرور با کاهش سود جدی مواجه است