سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

جهان در گرم‌ترین دهه‌ی خود در 150 سال گذشته به سر می‌برد اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - پیش‌بینی می‌شود که پنج سال آینده میانگین دمای جهانی افزایشی بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد داشته باشد که باعث می‌شود به بیش‌ترین مقدار خود در 150 سال گذشته برسد.

بنابر گفته دانشمندان، جهان در میانه‌ی گرم‌ترین دهه‌ی خود از زمان ثبت دما در سال 1850 است. دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت پیش‌بینی می‌کند که دما برای هر پنج سال آینده احتمالاً به‌اندازه یک درجه سانتی‌گراد یا بیشتر، بالاتر از سطح پیش از صنعتی‌سازی خواهد بود. همچنین در پنج سال آینده، احتمالاً سالی را خواهیم داشت که افزایش دمای جهانی می‌تواند به بیش‌ از 1/5 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. این موضوع به‌عنوان یک حد بحرانی برای تغییرات اقلیمی دیده می‌شود. اگر داده‌ها با پیش‌بینی‌ها منطبق باشد، بنابراین این ده سال از سال 2014 تا 2023، گرم‌ترین دهه در 150 سالی است که داده‌های مربوط‌به تغییرات دما ثبت می‌شود. آیا پیش‌بینی افزایش دما باعث از بین رفتن توافق اقلیمی پاریس خواهد شد؟
دفتر مِت می‌گوید که سال 2015 اولین سالی بود که در آن میانگین سالیانه‌ی دمای سطحی جهانی به یک درجه‌ی سانتی‌گراد بیشتر از سطح پیش از صنعتی‌سازی رسید، که به‌طور کلی به‌معنای درجه حرارت بین سال‌های 1850 تا 1900 است. بعد از آن سال، هر سال این میانگین دما در نزدیکی یا بالاتر از یک درجه سانتی‌گراد بوده است. هم‌اکنون، دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت می‌گوید که این روند در پنج سال آینده احتمالاً ادامه یا افزایش خواهد داشت.
در این تصویر گرافیکی ثبت‌شده توسط ناسا بی‌نظمی‌های دمایی بین سال‌ها 2014 تا 2018 نشان داده شده است که بسیار بیشتر از روند بلندمدت نشان داده شده با رنگ قرمز است پروفسور آدام اِسکیف، رئیس بخش پیش‌بینی بلندمدت دردفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت به اخبار BBC گفت: ما اخیراً پیش‌بینی‌های مربوط‌به امسال را محاسبه‌ کردیم که تا سال 2023 هستند و طبق آن‌ها در این سال‌ها شاهد افزایش شدید گرما در سرتاسر دنیا خواهیم بود. او ادامه داد: با نگاه کردن به پیش‌بینی هر سال، برای اولین‌بار می‌توانیم ببینیم که یک خطر موقت برای افزایش از حد بحرانی 1/5 درجه سانتی‌گراد که در توافق‌نامه‌ی اقلیمی پاریس تعیین شده است، وجود دارد. اکتبر گذشته، دانشمندان سازمان ملل متحد گزارش ویژه‌ای درباره‌ی تأثیرات بلندمدت افزایش دمای 1/5 درجه سانتی‌گرادی منتشر کردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که برای جلوگیری از این افزایش دما تا سال 2030، به اقدامات زیادی در زمینه‌ی کاهش میزان کربن نیاز است. تحلیل و بررسی‌های دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت هم‌اکنون می‌گوید به احتمال 10 درصد، این اتفاق در پنج سال آینده خواهد افتاد. سال‌های 2014 تا 2023، گرم‌ترین دهه از زمان ثبت داده‌های مربوط‌به تغییرات دما خواهد بود
این اولین‌باری است که پیش‌بینی‌ها خطر قابل‌توجه افزایش دما (که البته موقتی است) را نشان می‌دهند. ما درباره‌ی نوسان دما به بالای سطح 1/5 درجه سانتی‌گراد در هر سال حرف می‌زنیم. پروفسرو اسکیف در این‌باره گفت: ولی واقعیت این است که این امر می‌تواند همین حالا اتفاق بیفتد. ترکیبی از دلایل مانند گرمایش عمومی و نوسانات ناشی از رخدادهایی مانند ال‌نینو در چند سال آینده به این معنی است که ما به حد بحرانی نزدیک می‌شویم.
داده‌های دما مربوط‌به پنج پایگاه داده‌ آب‌وهوایی بزرگ دنیا دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت چقدر از صحت پیش‌بینی‌هایش اطمینان دارد؟
دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت می‌گوید که 90 درصد از صحت پیش‌بینی‌هایش درباره‌ی سال‌های پیش‌رو اطمینان دارد. آن‌ها می‌گویند که از سال‌های 2019 تا 2023، شاهد دمایی خواهیم بود که به‌اندازه 1.03 درجه تا 1.57 درجه بالای سطح ثبت‌شده در سال‌های 1900-1850 است که گرما را در بیشتر مناطق جهان مخصوصاً در مناطقی مانند قطب شمال افزایش می‌دهد. مقاله‌های مرتبط:
10 سال تا وقوع گرمای بیش از حد در زمین باقی مانده است 2018، چهارمین سال گرم ثبت‌شده تاکنون
این گروه پژوهشی می‌گوید که به‌خاطر تجربیات گذشته از پیش‌بینی‌هایش مطمئن است. این تیم در سال 2013، نرخ سریع گرم شدن را که طی پنج سال گذشته شاهد بودیم را پیش‌بینی کرد و حتی برخی از جزییات کم‌تر شناخته‌شده مانند ناحیه خنک‌کننده دیده‌شده در اقیانوس اطلس شمالی و نقاط خنک‌کننده در اقیانوس جنوبی را نیز پیش‌بینی کرده بود. اگر مشاهدات در طول پنج سال آینده با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشته باشد، دهه‌ی بین سال‌های 2014 تا 2023 گرم‌ترین دهه در بیش از 150 سال گذشته‌ خواهد بود.
میزان اطمینان به داده‌های مربوط‌به سال‌های 2015 تا 2018، 95 درصد است که این میزان برای داده‌های مربوط‌به سال‌های 2019 تا 2023، 90 درصد است اما پیش‌بینی‌های آژانس‌های آب‌وهوایی دیگر چطور؟
پیش‌بینی دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت نیز مانند تعدادی از این آژانس‌ها که بررسی‌های کامل خود را از داده‌های دما در سال 2018 منتشر کردند، نشان می‌دهد که سال 2018 چهارمین سال گرم از زمان ثبت داده‌ها در سال 1850 است. سازمان هواشناسی جهانی (The World Meteorological) که به اختصار WMO نامیده می‌شود، بررسی‌اش از پنچ پایگاه داده اصلی بین‌المللی را منتشر کرد که نشان می‌دهد 20 سال از گرم‌ترین سال‌هایی که تاکنون ثبت شده‌اند در 22 سال گذشته بودند. پیتر تالاس، دبیرکل WMO در این‌باره گفت: دما تنها بخشی از این داستان است. تأثیرات آب‌وهوایی شدید بسیاری از کشورها و میلیون‌ها انسان را تحت تأثیر قرار داده است که همراه‌با پیامدهای ویرانگر برای اقتصاد و اکوسیستم در سال 2018 بوده است. او ادامه داد: همان‌طور که انتظار داریم بسیاری از حوادث شدید آب‌وهوایی ناشی از تغییرات اقلیمی است. این یک واقعیت است که ما باید با آن روبه‌رو شویم. کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و اقدامات لازم برای سازگاری با آب‌وهوا باید یک اولویت اولیه‌ی جهانی باشد. سایر پژوهشگران در این زمینه‌ گفتند که پیش‌بینی‌های مربوط‌به پنج سال آینده باتوجه‌به سطح دی‌اکسیدکربن وارد شده به جو در سال 2018، مطابق با انتظارات است. دکتر آنا جونز، شمیدان جوی در سازمان بررسی قطب جنوب بریتانیا در این‌باره گفت: متاسفانه در پیش‌بینی‌های دفتر پیش‌بینی آب‌وهوایی مِت جای تعجبی نیست. میانگین دما در سرتاسر جهان در یک رکورد همیشه بالا و چندین سال است که در همین حال بوده است. این موضوع عمدتاً به‌دلیل افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن که ناشی از استفاده مداوم ما از سوخت‌های فسیلی است، اتفاق می‌افتد. تا زمانی‌که ما تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهیم، می‌توانیم انتظار روند افزایشی را در میانگین دمای جهانی داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/65900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

«متاورس» بازگشته است

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

اپل ویژن پرو در برزیل برای جراحی شانه به‌کار گرفته شد

کالبدشکافی هواوی Pura 70 اولترا، مکانیسم نوآورانه دوربین آن را نشان می‌دهد

گوگل چگونه دوربین گوشی‌هایش را در آزمایشگاهی مخفی بررسی می‌کند؟

ایلان ماسک از تجربه رصد بیگانگان با 6000 ماهواره در مدار می‌گوید

راز افزایش طول عمر باتری‌ها تا دوبرابر کشف شد!

پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور،‌ گل‌ به‌خودی زد

آیفون 16 ویژگی منحصربه‌فرد و غیرمنتظره‌ای خواهد داشت