بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

چرا اپل نتفلیکس را نمی‌خرد؟ اخبار

چرا اپل نتفلیکس را نمی‌خرد؟

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - پیشنهاد کارشناسان متعدد دنیای فناوری به اپل برای خرید غول صنعت سرگرمی، هنوز ادامه دارد، اما دلایلی وجود دارند که مانع از این فرایند می‌شوند.

اپل امروز به‌عنوان یکی از غول‌های دنیای فناوری شناخته می‌شود که اخبار و شایعات زیادی نیز پیرامون ورود جدی آن به حوزه‌ی رسانه به‌گوش می‌رسد. درمقابل، نتفلیکس قرار دارد که در سال‌های اخیر جای پای خود را در صدر فهرست سرویس‌های ارائه‌ی سرگرمی ثبت کرده است. کارشناسان بسیاری، اعتقاد دارند که اپل می‌تواند با خرید Netflix، حرکتی سریع در مسیر تبدیل شدن به غول رسانه‌ای جهان را طی کند. مقاله‌های مرتبط:
پیشنهاد جی‌پی‌ مورگان: اپل باید نتفلیکس را بخرد چرا اپل باید نت‌فلیکس را تصاحب کند
باوجود پیشنهادهای کارشناسان مختلف (حتی کارشناسان غول‌هایی همچون جی پی مورگان)، خبر یا شایعه‌ی خاصی پیرامون خرید نتفلیکس توسط اپل وجود ندارد. درواقع، دلایل متعددی نیز موجود هستند که حداقل چنین خریدی را در آینده‌ی نزدیک، غیرمحتمل‌تر از همیشه می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، به بررسی 8 دلیل برای نخریدن نتفلیکس توسط اپل می‌پردازیم. اپیزود اول: جوان و بی‌قرار
صنعت پخش محتوا در دوره‌ای زمانی با بیشترین جنب‌وجوش و رقابت قرار دارد. بازیگران جدید زیادی، هر روز به این صنعت وارد شده و برنامه‌های توسعه‌ای خود را شروع می‌کنند. اپل که در حال توسعه‌ی سرویس استریم اختصاصی نیز هست، ورود به صنعت را با هزینه‌ای بسیار کمتر از نتفلیکس شروع خواهد کرد (یک میلیارد دربرابر 8 میلیارد دلار). درنهایت، چنین ادغامی بسیار زود به نظر می‌رسد.
با نگاهی به روزهای اولیه‌ی صنعت فیلم و سینما، می‌توان به چشم‌اندازی مناسب از وضعیت موجود دست یافت. در ابتدای قرن بیستم، چند ده شرکت فیلم‌سازی کوچک وجود داشتند که انواع محصولات این صنعت را عرضه می‌کردند. چارلی چاپلین، ستاره‌ی آن سال‌ها، چندین بار استودیوی مورد نظر خود را تغییر داد تا اینکه درنهایت شرکت اختصاصی خود را با نام United Artists تأسیس کرد. صنعت کنونی پخش محتوای رسانه‌ای، هنوز جوان و بی‌ثبات است
ثبات صنعت فیلم و سینما، تا میانه‌های دهه‌ی 1930 به طول انجامید و تا چند دهه‌ی بعد ادامه یافت. یکی از دلایل تأخیر در ثبات، قوانین ضد تراست (انحصارگرایی) بود که مانع از خرید سالن‌های تئاتر توسط شرکت‌های فیلم‌سازی می‌شد. به‌هرحال شرکت‌های بزرگ‌تر به این نتیجه رسیدند که با وجود عدم اجازه برای تصاحب همه‌ی کانال‌های توزیع، می‌توانند شرکت‌های کوچک‌تر و درحال تلاش برای بقا را بخرند. اپیزود دوم: اسباب‌بازی جدید
اپل تنها چند فیلم و سریال اختصاصی داشته و به‌نوعی در ابتدای این مسیر قرار دارد. البته، آن‌ها چندین سناریوی در حال ساخت دارند و برنامه‌ی خرید فیلم‌های اختصاصی نیز یکی از اولویت‌های اصلی کوپرتینویی‌ها محسوب می‌شود.
خرید Netflix، یک بازوی تولیدی آماده را در اختیار اپل می‌گذارد؛ اما درک آن‌ها از چگونگی اجرا و مدیریت آن، افزایش نخواهد یافت. به‌بیان‌دیگر، اپل باید ابتدا درکی عمیق‌تر از فاکتورهای اندازه‌گیری فرایند نتفلیکس کسب کند. به‌علاوه، کمتر کسی در دنیای رسانه و فناوری، به آمارهای ارائه‌شده توسط غول دنیای سرگرمی اعتماد دارد. شاید بهتر باشد کوپرتینویی‌ها ابتدا با پیاده‌سازی طرح اختصاصی خود، درک بهتری از این صنعت کسب کنند. اپیزود سوم: مشکلات محتوای بزرگ‌سالان
محتواهای اختصاصی که تاکنون توسط اپل عرضه شده‌اند، عموما خانوادگی بوده و مشکلاتی از لحاظ پخش برای کودکان نداشته‌اند. آن‌ها حتی یک محصول ویدئویی را به‌خاطر محتوای نژادپرستانه به‌طور کامل از قراردادهای خود حذف کردند. درمقابل، نتفلیکس در آثار مختلف خود اشاره‌هایی به موارد مخصوص بزرگ‌سالان داشته است و برخی از سریال‌ها و فیلم‌های آن‌ها، تنها برای گرو‌‌ه‌های سنی خاص قابل پخش هستند. به‌هرحال، به‌نظر نمی‌رسد اپل بخواهد با پخش آن نوع از فیلم‌ها و سریال‌ها، برند خود را زیر سؤال ببرد. اپیزود چهارم: قیمت بسیار بالا
اپل، خصوصا در یک سال اخیر، سیاست‌های حفظ نقدینگی را در ابعاد بزرگ پیاده کرد. آن‌ها دارایی نقدی حدود 100 میلیارد دلار را در برنامه‌های خود داشتند و سال گذشته‌ی میلادی را نیز با دارایی نقدی 130 میلیارد دلار به پایان رساندند. فرایندهای خرید و ادغام، یکی از بهترین روش‌ها برای خرج کردن این حجم از نقدینگی هستند، اما خرید نتفلیکس، قطعا نمی‌تواند گزینه‌ای در آن بخش باشد.
هزینه‌ی خرید Netflix، شاید نیازمند تمامی دارایی‌های نقدی اپل و حتی بیشتر از آن باشد. چنین هزینه‌ای، هیچ شباهتی به روندهای قبلی کوپرتینویی‌ها در خرید و ادغام ندارد و به‌همین دلیل، بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. اپیزود پنجم: بسیار بزرگ‌تر از خریدهای قبل
اپل عادت به خرید برندهای بزرگ و گران‌قیمت ندارد
کوپرتینویی‌ها عموما خرید و ادغام‌های بزرگی در تاریخ خود نداشته‌اند. تنها نمونه‌ی قابل‌توجه، برند Beats با قیمت 3 میلیارد دلار بود. آن خرید، برگ برنده‌ای در صنعت سخت‌افزار، یک سرویس اشتراک موسیقی قوی و دسترسی به هنرمندان بزرگ موسیقی با استفاده از ارتباط‌های دکتر دری و جیمی آیووین را برای آن‌ها به‌همراه آورد. اپل عموما به خرید شرکت‌ها و سرویس‌های کوچک با ظرفیت‌های بالای فنی می‌پردازد. درواقع، آن‌ها بازدهی خرید را بسیار مهم‌تر از ماهیت آن می‌دانند و بسیار برای آن تحقیق می‌کنند. به‌هرحال، خرید نتفلیکس هیچ شباهتی به سابقه‌ی اپل در خرید شرکت‌ها ندارد. اپیزود ششم: فقط بگو نه
نتفلیکس، هیچ تمایلی به مشارکت یا ادغام شدن با دیگر شرکت‌ها ندارد و اپل نیز از این قائده مستثنی نیست. البته، مدیرعامل شرکت یعنی رید هستینگز، در سال‌های گذشته بخش زیادی از سهام آن را فروخت؛ اما آن حرکت بیشتر برای نقد کردن سود افزایش ارزش سهام انجام شد. هرچند برخی افراد فروش سهام را نشانه‌ای از نگرانی هستینگز درباره‌ی آینده‌ی شرکتش بیان کردند.
درکنار همه‌ی حقایق بالا، تعداد قابل‌توجه مخاطبان نتفلیکس درکنار جوایز متعدد (از جمله اسکار) سینمایی، این نتیجه‌گیری را ایجاد می‌کند که آن‌ها، کمترین تمایل را برای جذب شریک یا شرکت مادر دارند. اپیزود هفتم: بیش‌ازحد نزدیک
نتفلیکس هیچ علاقه‌ای به شراکت یا ادغام با شرکت‌های دیگر ندارد
عرضه‌ی سرویس نتفلیکس روی سخت‌افزار Apple TV، نشان‌دهنده‌ی ارتباط نزدیک کنونی این دو شرکت به‌عنوان تولیدکننده و شریک تجاری است. خرید Netflix توسط اپل، شاید زنگ هشدارهایی را برای مقامات قوانین ضد تراست به صدا در بیاورد؛ چرا که در نتیجه‌ی آن خرید، اپل همه‌ی بخش‌ها از تولید تا توزیع و سخت‌افزار را در بحث محتوا تحت مالکیت خواهد داشت. آمازون، قبلا با راه‌اندازی Amazon Studios انحصاری شبیه به مورد بالا را ایجاد کرده است. البته، تنها تفاوت آن است که استودیوی آن‌ها از دل سرویس خودشان یعنی آمازون پرایم به‌وجود آمد. به‌هرحال، خرید نتفلیکس توسط اپل، تحقیقات قانونی متعددی را در صنعت رسانه به همراه خواهد داشت. اپیزود هشتم: چه دستاوردهایی به چه قیمتی
اگر اپل، نتفلیکس را بخرد، یک استودیوی عظیم مانند برادران وارنر، کلمبیا پیکچرز سونی یا فاکس قرن بیستم را تصاحب نکرده است. درواقع، نتفلیکس یک استودیوی سنتی فیلم‌سازی نیست. آن‌ها تهیه‌کننده و توزیه‌کننده‌ی محتوا هستند که با استودیوها و فیلم‌سازهای مستقل همکاری کرده تا محتوای اختصاصی برای سرویس استریم خود تهیه کنند. درواقع، آن‌چه که پس از هزینه‌های میلیارد دلاری عاید کوپرتینویی‌ها می‌شد، تنها یک پایگاه مشتریان عظیم به‌اندازه‌ی 139 میلیون نفر خواهد بود . آیا این مخاطبان زیاد، ارزش میلیاردها دلار هزینه‌ی اپل را دارند؟





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خودروهایی که در آزمایش‌های تصادف، بدترین عملکرد را داشته‌اند

توسعه پردازنده‎های 5 نانومتری توسط سامسونگ

معرفی کتاب هرگز سازش نکنید اثر کریس واس

خرید بلیط ارزان هواپیما با کجارو

آیا مایکروسافت استور به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؟

یخچال‌های طبیعی، منبعی غنی از اطلاعات کشف‌نشده

گسترش بدافزار جدید استخراج رمز ارز با بهره‌گیری از بدافزار قدیمی NSA

اپلیکیشن باز‌طراحی شده گوگل فیت راهی اپ استور اپل شد

نوکیا فصل اول 2019 را با ضرر مالی پشت سر گذاشت

مایکروسافت با درآمد 30 میلیارد دلاری پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت

موفقیت در آزمون های استخدامی را با ای سوال تجربه کنید

اوپو A9 با نمایشگر 6.53 اینچی و باتری 4020 میلی‌آمپر ساعتی معرفی شد

نمایش جدیدترین نسخه فناوری خودران تسلا؛ ایلان ماسک وعده‌های جدید داد

فورد و ریوین برای تولید خودروی برقی همکاری می‌کنند

نسخه‌ 5G گلکسی نوت 10 به تایید ورایزون رسید

ظرفیت پیمایش تسلا S و X تا 10 درصد افزایش یافت

اگر تمام یخ‌های جهان آب شود، سرانجام زمین چه خواهد شد؟

تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی های اندرویدی پاک شدند

تاثیر تکنولوژی بر دکوراسیون کابینت آشپزخانه؛ آکس چوب

سامسونگ برای رقابت در بازار تراشه 116 میلیارد دلار هزینه می‌کند

خودروهای خودران ویمو در دیترویت تولید خواهند شد

شیائومی پتنت دستگاهی با بریدگی نمایشگر معکوس ثبت کرد

شیائومی، گوشی‌های هوشمند ردمی Y3‌ و ردمی 7 را معرفی کرد

ایرپاد 3 با ویژگی حذف نویز تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

بهترین بازی های اندروید رایگان فروردین 1398

خرید با بیت کوین از آمازون؛ آیا توسعه‌دهنده‌ها از این قابلیت راضی هستند؟

روانشناسی پشت رفتارهای غیراخلاقی

اپل هر ماه 30 میلیون دلار به آمازون پرداخت می‌کند

مشخصات و تصاویری از دو APU نسل سوم رایزن AMD افشا شد

اوپو رینو ، اوپو رینو 10 ایکس زوم و اوپو رینو 5G در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند

سیستم e-CVT تویوتا؛ جدیدترین فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب متغیر

راهنمای اخذ ویزای چین برای ایرانیان

ال جی تولید گوشی را در کره متوقف می‌کند

شبیه‌سازی کامل یک ژن در سطح اتم برای نخستین بار در جهان

بهره‌گیری از حس سرکشی نوجوانان برای مبارزه با کارزار تبلیغاتی غذای ناسالم

اپل صفحه‌کلید معیوب مک بوک‌ را در 24 ساعت تعمیر می‌کند

کاوشگر اینسایت ناسا نخستین مریخ لرزه احتمالی را شناسایی کرد

امکان جست‌وجوی ایستگاه‌های شارژ خودرو الکتریکی به گوگل مپ اضافه شد

ادعای افزایش قیمت برق دراثر گسترش منابع بادی و خورشیدی

فعالیت ضدتوموری کورکومین در سرطان معده

ویوو Y17 به‌صورت رسمی در هند معرفی شد

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص اختلال استرسی پس از آسیب روانی

وانت فورد F-150 RTR معرفی شد

رندر جدید و باکیفیتی از گوگل پیکسل 3a مشاهده شد

آیا زمستان طولانی بازی تاج و تخت به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

آیپد احتمالا در iOS 13 از موس پشتیبانی خواهد کرد

هواوی Y5 2019 با پردازنده مدیاتک در سه رنگ رونمایی شد

با فروشگاه دیکاردو آسان‌تر جم‌، سکه و گیفت بازی‌های آنلاین را بخرید

داستان برند تویوتا؛ بزرگ‌‌ترین خودروساز جهان