10 تصویر برتر تلسکوپ هابل در سال 2018 اخبار

10 تصویر برتر تلسکوپ هابل در سال 2018

سیاست و بازاریابی - تلسکوپ هابل در 28 سال فعالیت رصدی خود تصاویر بسیار جالب و آموزنده‌ای را به روی زمین مخابره کرده که به درک ما از چگونگی تحول کیهان کمک بسیار کرده است. همچنین این تصاویر نمایش زیبایی از بکارگیری تکنولوژی برای کشف جهان است.

تلسکوپ هابل از سال 1990 مشغول به فعالیت است؛ این تلسکوپ فضایی در طی دوران مشاهداتی‌اش با تصاویری که هر سال از دنیای بیرون از کهکشان راه شیری فراهم کرده، دیدگاه ما را نسبت به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم تغییر داده است. می‌توان گفت هیچ ابزار مشاهداتی نتوانسته است به اندازه‌ی هابل درس‌های مفید در مورد جهان به ما بیاموزد.
تلسکوپ هابل این توانایی را داشته است که با کمک تلسکوپ‌های قدرتمندش خوشه‌های کهکشانی بسیار دور را شکار کند. وجود این کهکشان‌ها می‌تواند این امکان را فراهم کند که بفهمیم آیا انرژی تاریک همان ثابت کیهان‌شناسی است یا نه. در این کهکشان‌های دوردست آهنگ تشکیل ستاره بسیار بیشتر از آهنگ تشکیل ستاره در کهکشان‌هایی است که به ما نزدیک‌تر هستند. تصویر منتشر شده از این کهکشان‌ها بسیار شگفت‌انگیز است، اما در بین تصاویر هابل در سال 2018، رتبه اول را از آن خود نکرده است.
در این تصویر« استوری موسگارو» را بر روی EVA در تلسکوپ فضایی هابل می‌بینید. در اوایل سال 2018 ژیروسکوپ تلسکوپ هابل دچارمشکلی شد و از کار افتاد، اما موفق شدند آنرا تعمیر کرده و دوباره به فعالیت بازگرداند. تلسکوپ هابل حالا دوباره به دقت به رصد اجرام آسمانی مشغول است.
این تصویر عمیق‌ترین تصویری است که تا کنون از کل جهان گرفته شده و گستره‌ی بسیار وسیعی از آسمان را شامل می‌شود. برای گرفتن این تصویر، مجموعه‌ی از امواج فروسرخ، مرئی و فرابنفش استفاده شده است. در این عکس که تنها 1٫32٬000٫000 اُم آسمان را در بر دارد، 5٫500 کهکشانِ قابل شناسایی وجود دارد. همه‌ی این کهکشان‌ها توسط تلسکوپ‌های هابل رصد شده‌اند. برخی این کهکشان‌ها به قدری از ما دور هستند که حتی اگر با سرعت نور هم به سمت آنها حرکت کنید به آنها نخواهید رسید. دلیل این اتفاق انبساط شتابدار جهان پیرامون ما است. این تصویر در سال 2013 منتشر شد و بسیار قابل توجه بود، اما هابل هنوز ناگفته‌های بسیاری به جز این تصویر دارد. هابل هنوز هم بعد از 28 سال تصاویر بسیار دیدنی، جذاب و یکتایی را برای دانشمندان به ارمغان می‌آورد. در این مقاله لیستی از 10 تصویر برتری را که هابل در سال 2018 منتشر کرده است، به شما معرفی می‌کنیم. 10. NGC 1277: این کهکشان مارپیچی در 11 میلیارد سال گذشته ستاره سازی جدید نداشته، اما به دلیل سرعت گرفتن به سمت خوشه‌اش بخش بزرگی از گاز خود را از دست داده است
این عکس تصویر کهکشانی به نام NGC 1277 را نشان می‌دهد که به دلیل ویژگی جالبش مورد توجه است. ویژگی این کهکشان این است که اثراتی از کهکشان‌های عالم آغازین دارد چون بسیار کهنسال است. این کهکشان از ستاره‌های پیری تشکیل شده که حدود 10 میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند. نکته این است که این کهکشان بر خلاف کهکشان‌های نزدیک ما، دوباره ستاره سازی نداشته است. کهکشان‌هایی مانند NGC 1277 که قرمز و مُرده محسوب می‌شوند، به دلیل اینکه به سمت کهکشان‌های چگال‌تر کشیده می‌شوند، حالت گازی ندارند. در مرکز این کهکشان یک سیاهچاله بزرگ قرار دارد که بسیار جرمدارتر از سیاهچاله‌ی مرکز کهکشان راه شیری است. در مورد این کهکشان و کهکشان پرسیوس هنوز سؤالات بی جواب بسیاری وجود دارد. 9.سحابی مرداب: در این صحابی رقابتی بین چگالش گازسوز و نیروی تبخیری ستاره‌های جوان وجود دارد
یک ستاره‌ی غول پیکر که با درخشندگی 200000 برابر خورشید در قلب سحابی مرداب می‌درخشد. وجود نور مرئی در تصویر سمت چپ نشان دهنده‌ی وجود گاز و غبار و تنوع رنگی نشان دهنده‌ی دماهای مختلف آنهاست. از طرف دیگر در تصویر سمت چپ که با نور فرو سرخ گرفته شده است، حضور ستاره‌هایی در پشت این ستاره دیده می‌شود. این ستاره‌ها در طول موج‌هایی که هابل در دسترس دارد به طور دقیق قابل بررسی نیستند اما تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Web) که به زودی فعال می‌شود می‌تواند این ستاره‌ها را حتی از میان غبارها رصد کند. 8. حلقه‌های زحل: باوجود تبخیر حلقه‌های زحل، این سیاره هنوز هم زیبایی خیره کننده‌ای دارد
امسال نکته‌ی جالبی را در مورد زحل یاد گرفتیم. اصطکاک دینامیکی، گرم شدگی غیر یکنواخت و بر هم کنش گرانشی زحل با ماه باعث تبخیر و واپاشی حلقه‌های زیبای زحل می‌شود. این حلقه‌ها حدود 200 میلیون سال پیش شکل گرفته اند و حدود 100 میلیون سال دیگر اثری از آنها نخواهد ماند. امسال هابل با دقتی که داشته توانسته علاوه بر حلقه‌ها فاصله‌هایی را که در این حلقه‌ها ایجاد شده، رصد کند. 7. طوفان غبار مریخ: ماه‌ها تلاش و نهایتاً هیچ. به نظر می‌رسد این طوفان غبار بزرگترین طوفان تاریخ مریخ باشد
در سال 2018 زمانی که مریخ در نزدیکترین حالت خود نسبت به زمین قرار داشت یک طوفان غبار فضایی رخ داد و سطح سیاره‌ی مریخ را پوشاند و در نتیجه سطح سیاره قابل دیدن نبود، مخصوصا در بخش شمالی. این اتفاق باعث یادآوری طوفان غبار سال 2001 شد و چنین به نظر می‌رسد که این طوفان نمی‌خواهد اجازه رصد مریخ در نزدیکترین فاصله را بدهد. در نتیجه می‌توان یکی از بزرگترین حقایق نجومی را یادآور شد: حتی وقتی به مطالعه‌ی دیگر سیاره‌ها می‌پردازیم، باز هم باید تابع وقایع هواشناسی طبیعی باشیم. 6.انتشار نور میان خوشه‌ای: نقشه‌ی نور آبی که از این خوشه‌های کهکشانی دیده می‌شد نشان‌دهنده‌ی میزان جرم موجود در این خوشه‌ها است
دو خوشه کهکشانی سنگین (Abell S1063 در سمت چپ و MACS J0416-2403 در سمت راست) که رنگ آبی ملایمی را نشان می‌دهند. این رنگ آبی نور میان کهکشانی نام دارد و درمیان کهکشان‌های خوشه قرار دارد. منشأ این نور آبی ستاره‌هایی هستند که عضوی از این خوشه‌ی کهکشانی هستند اما دیگر به هیچ یک از کهکشان‌ها تعلق ندارند. این ستاره‌ها در اثر بر هم کنش‌های شدید درون خوشه‌‌ای از کهکشان‌ها جدا شده‌اند و حالا آزادانه در بین کهکشان‌ها حرکت می‌کنند. نقشه‌ی این نورهای آبی برای هر خوشه‌ی کهکشانی در واقع نمایی از توزیع جرم در خوشه‌ی مورد نظر است چون توزیع جرم متفاوت باعث نقشه‌ی توزیع متفاوت این ستاره‌ها می‌شود. بنابراین این نور آبی معیار مناسبی برای تشخیص میزان ماده‌ی تاریک در خوشه‌های کهکشانی است. از آنجا که ماده تاریک به خودی خود قابل دیدن نیست این نور آبی بسیار کمک کننده است و می‌تواند نمایش دهنده‌ی حضور آن باشد. 5. مِسیه 100: تصاویر دوربین اولیه و مدرن هابل از جرم شماره 100 مسیه قدرت و میزان به روز رسانی دستگاه‌ها را نشان می‌هد
تصویر سمت چپ عکسی از جرم شماره 100 مسیه است که نتیجه‌ی تصویر برداری هابل با دوربین شماره 1 در سال 1990 را نشان می‌دهد. این عکس زمانی گرفته شد که برای اولین توانستند آینه‌های نصب شده در هابل را به درستی جایگذاری و مشکلات آن را حل کنند. در تصویر سمت راست آخرین تصویر جرم شماره 100 مسیه را نشان می‌دهد که اخیراً با دوربین شماره 3 هابل گرفته شده است. هدف از کنار هم گذاشتن این دو تصویر نشان دادن میزان پیشرفت عکس برداری هابل و افزایش وضوح تصاویر است. 4. سحابی شبح: این تصویر شاید عجیب‌ترین تصویر هابل باشد. در این تصویر غبار و نوری که منعکس می‌کند، نشان داده شده است
هابل تصویری از سحابی شبح منتشر کرده است که در آن حالتی شبیه به یک پرده‌ی نیمه شفاف از گاز و غبار در سحابی پیداست به طوریکه به نظر می‌رسد از یک سو به سوی دیگر کشیده شده است. این سحابی عجیب در صورت فلکی ذات الکرسی و در فاصله‌ی 550 سال نوری از ما قرار دارد. غبار موجود در سحابی به دلیل وجود یک ستاره‌ی بسیار درخشان به نام گاما ذات الکرسی، حالت درخشنده پیدا می‌کند. این ستاره در بالای تصویر و در سمت راست مشخص است. 3. کهکشان‌های LEGUS: کهشکان‌های نزدیک که در آنها شکل گیری ستاره‌ها صورت می‌گیرد، نور فرابنفش کیهان را رونمایی می‌کند
در این شش تصویر شش منطقه‌ای نشان داده شده اند که در کهکشان‌های نزدیک کهکشان ما قرار دارند و در آنها تولد ستاره‌ها در حال وقوع است. تصویر این کهکشان‌ها در واقع بخشی از پروژه ی بزرگ تصویر برداری فرا کهکشانی فرابنفش توسط تلسکوپ هستند (LEGUS). این پروژه‌ی تصویر برداری جامع‌ترین رصد با طول موج فرابنفش از کهکشان‌هایی است که در آنها ستاره‌ها در حال شکل گیری هستند. هدف از انجام آن این است که به ما بیاموزد ستاره‌های جوان چطور تابش می‌کنند و این تابش به چه صورت به ما می‌رسد. 2. Abell 370 : این خوشه‌ی پر جرم و فاصله دار، از طریق لنز گرانشی نور پس زمینه را همگرا می‌کند و در نتیجه هابل می‌تواند فاصله‌ی آنها را تشخیص دهد
کهکشان Abell 370 که در این تصویر دیده می‌شود یکی از شش کهکشان پرجرمی بود که در پروژه‌ی Hubble Frontier Fields مورد رصد قرار گرفت. اما از آنجا که در رصد‌های بسیاری این منطقه از آسمان رصد شده است، هزاران کهکشان با فاصله‌های بسیار زیاد در این منطقه مشخص شده‌اند. در پروژه‌ی جدید هابل به عنوان هابل بوفالو (Beyond Ultra-deep Frontier Field And Legacy Observation)، از طریق مطالعه‌ی لنز‌های گرانشی می‌توانند فاصله‌ی این کهکشان‌ها را تا کهکشان راه شیری مشخص کنند. این نتیجه این امکان را به دانشمندان می‌دهد که بتوانند بفهمند کهکشان‌ها چطور شکل گرفته‌اند، تغییر یافته اند و رشد کرده‌اند. 1.بازگشتت به خیر: هابل بد از نقصی که در ژیروسکوپش رخ داد تحت تعمیر قرار گرفت و این تصویر اولین تصویر هابل پس از بازگشت به فعالیت بود
هابل در 27 اکتبر 2018 و پس از سه هفته استراحت، به سمت یک منطقه‌ی کهکشانی که در آن شکل گیری ستاره‌ها در حال وقوع بود، نشانه رفت. این کهکشان‌ها حدود 11 میلیارد سال نوری با ما فاصله داشتند. چنین مشاهداتی به ما می‌آموزد که شکل گیری ستاره‌ها در طول تاریخ کیهان به چه صورتی رخ داده است. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟

مرسدس بنز کلاس A و B پلاگین هیبرید معرفی شدند

نمایشگر 55 اینچی OLED چهارهزاردلاری Alienware دل 8 مهر به بازار عرضه می‌شود

HarmonyOS هواوی همان سیستم عامل ملی چین است؟

ری‌لود قسمت چهارم: مکس‌ پین؛ از رمدی تا راک‌استار

مدیر‌عامل انویدیا: هوش مصنوعی قدرتمندترین نیروی زمانه ما است

قابلیت‌های جدیدی به استوری اینستاگرام اضافه می‌شود

حمایت تبلیغاتی توییتر از اقدامات چین علیه معترضان هنگ‌کنگ

فرهنگ سازمانی گوگل با مشکلات مخربی دست‌وپنجه نرم می‌کند

AMD پردازنده‌های گرافیکی رادئون سری 500 را با نام سری 600 عرضه می‌کند

زمین 20 سال است روند سبزشدن را متوقف کرده است

محققان روشی برای افزایش سرعت استریم ویدیو در شبکه‌های شلوغ یافتند

ریل می 5 و ریل می 5 پرو با دوربین چهارگانه و قیمت مقرون به‌صرفه معرفی شدند

سیاست ضدردیابی مرورگر سافاری اپل و هشدار به وب‌سایت‌های خاطی

هواوی میت 30 از باتری بزرگ‌تری نسبت به میت 20 بهره خواهد برد

چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

SMIC وارد تولید تراشه با لیتوگرافی 14 نانومتری می‌شود

قیمت انرژی بادی اکنون کمتر از بهای گاز طبیعی است

نگاهی به ویژگی‌های مثبت خودروهای هیدروژنی

8 توزیع سبک لینوکس برای سیستم‌های ضعیف

معمای 30 ساله تخمین حساسیت علوم رایانه چگونه حل شد؟

سامسونگ با سه مانیتور به گیمزکام 2019 آمد

هشدار دانشمندان درمورد ایده ساخت تراشه مغزی Neuralink

FEDOR، ربات انسان‌‌نمای روسیه آماده اعزام به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی است

تکنیک کریسپر اکنون قادر به ویرایش همزمان چند ژن است

طراحی اسکلت خارجی جدیدی که می‌‌تواند راه رفتن و دویدن را آسان کند

مادیران اسپانسر تیم ملی بسکتبال ایران شد

کیبورد سرفیس پرو باریک‌تر و سبک‌تر می‌شود

صفحه یخی گرینلند با سرعتی فراتر از انتظار در حال ذوب شدن است

انویدیا خرید کارت گرافیک بدون قابلیت رهگیری پرتو را غیرعقلانی می‌داند

بیوگرافی سیمور کری، معمار پیش‌گام دنیای ابرکامپیوتر

سامسونگ دیسپلی نمایشگر کوانتوم دات OLED تولید می‌کند

فناوری شارژ سریع گلکسی نوت 10 چه مشکلاتی دارد؟

فروش 7.7 میلیون ساعت‌ هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2019 در آمریکای شمالی

ایرانسل برای رفع مشکل برخی مشترکان اینترنت ثابت، راهکارهایی ارائه کرد

شیائومی، ویوو و اوپو روی سرویس فایلی مشابه ایردراپ کار می‌کنند

بررسی هزینه طراحی سمند، 206 صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

در سفر به استانبول از کدام محله ها دیدن کنیم؟

درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی