سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تامین غذای 200 میلیون نفر با اصلاح یک نقص ژنتیکی در گیاهان اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشمندان موفق شده‌‌اند با رفع یک نقیصه‌‌ی ژنتیکی در فرآیند فرگشت گیاهان، گامی بلند در مسیر تامین غذای جمعیت روبه‌رشد جهان بردارند.

دانشمندان موفق شده‌‌اند یک نقیصه‌‌ی طبیعی را در فرآیند فتوسنتز اصلاح کنند که نتیجه‌‌ی آن، افزایش 40 درصدی بهره‌وری گیاهان بوده است. همان‌‌طور که می‌‌دانید، فتوسنتز یک واکنش شیمیایی است که به گیاهان اجازه می‌دهد نور خورشید و دی‌اکسید کربن را به غذا تبدیل کنند. دستاورد جدید دانشمندان در «هک کدهای ژنتیکی » می‌تواند کالری اضافی برای تغذیه‌‌ی 200 میلیون نفر از مردم این سیاره را در ظرفیت فعلی تولید محصولات کشاورزی تأمین کند؛ این می‌‌تواند یک دستاورد حقیقی باشد. اصلاح ‌‌یاد‌‌شده هم‌اکنون تنها درمورد گیاه تنباکو اعمال شده‌ است و ما هنوز راهی طولانی در پیش داریم تا بتوانیم از این روش تازه درجهت افزایش منابع غذایی بشر استفاده کنیم؛ اما جای تردیدی نیست که دستاورد فعلی، یک گام بسیار امیدبخش است.
اما این نقیصه‌‌ که نیاز به اصلاح داشت، چه بوده است؟ این نقص مربوط به مرحله‌‌ای از فتوسنتز گیاهان است که با نام تنفس نوری ( photorespiration ) شناخته می‌شود. دونالد اورت ، پژوهشگر اصلی این مطالعه از مؤسسه‌‌ی ژنومیک بیولوژی دانشگاه ایلینویز می‌گوید: ما می‌توانیم با احیای کالری از‌‌دست‌‌رفته در مرحله‌‌ی تنفس نوری تا 200 میلیون نفر دیگر را در هر سال تغذیه کنیم. حتی احیای بخشی از این کالری نیز در جهان خواهد توانست گام بلندی درجهت پوشش نیازهای غذایی روبه‌‌رشد جهان در قرن بیست‌‌و‌‌یکم باشد. برای درک بهتر اینکه اشکال کار طبیعت در کجاست، باید کمی درمورد فرآیند تصادفی فرگشت بیشتر بدانیم. همان‌‌گونه که دکتر ایان مالکوم در فیلم پارک ژوراسیک کلاسیک می‌‌گوید: «زندگی همواره راه خود را پیدا می‌کند»؛ اما نکته‌‌ای که او اشاره‌‌ای بدان نکرده، این است که گاهی اوقات این راه می‌‌تواند به یک آشفتگی شدید و ناکارآمد ختم شود. اگر بخواهیم منصفانه با قضیه برخورد کنیم، باید بگوییم سیر فرگشت فقط همان کاری را که در شرایط فعلی واقعاً لازم است، انجام می‌‌دهد. درست مانند یک دانش‌آموز که در تمام طول سال تحصیلی در انتظار فرارسیدن تعطیلات تابستان است، تنها گذراندن امتحانات از دیدگاه او کفایت می‌کند. از دیدگاه فرگشت نیز هر تلاش مازادی تنها به‌‌منزله‌‌ی اتلاف انرژی خواهد بود. در مورد فتوسنتز بسیاری از گیاهان، از جمله برنج و سویا تنها گذراندن زندگی کافی است؛ اما این وضعیت انتظارات ما انسان‌‌ها را برآورده نمی‌‌کند. یکی از بخش‌‌های ناکارآمد این فرآیند طبیعی در ارتباط با عملکرد آنزیمی به‌نام ribulose-1,5-bisphosphate carboxylase-oxygenase (یا به‌اختصار RuBisCO ) است که ازقضا فراوان‌‌ترین پروتئین موجود روی زمین نیز محسوب می‌‌شود.
حدود 20 درصد از مواقع، آنزیم RuBisCO در واکنش‌‌های تولید مواد مغذی، مولکول اکسیژن را با مولکول دی‌اکسید کربن اشتباه می‌‌گیرد. این نقیصه نه‌‌تنها باعث از دست‌‌رفتن فرصتی برای تولید کالری بیشتر توسط گیاه می‌‌شود، بلکه نتیجه این واکنش اشتباه، تولید دو ترکیب سمی با نام‌‌های گلیکولات و آمونیاک است که باید به‌‌سرعت طی یک مکانیزم از ساختار گیاه دفع شوند. مقاله‌های مرتبط:
هر آنچه باید درمورد محصولات تراریخته بدانید اصلاح ژنتیکی و محصولات تراریخته: گردش در یک گلخانه‌ مدرن
خوشبختانه گیاهان راهی برای خلاصی از شر این سموم با نام تنفس نوری یافته‌اند؛ هرچند به نظر نمی‌‌رسد برای گیاهان اهمیتی داشته باشد میزان انرژی مصرف‌‌شده برای بازیافت این سموم و بازدهی این فرآیند چقدر است؛ برای این گونه آنچه اهمیت دارد این است که بتواند زنده بماند. اما وقتی صحبت از استفاده از گیاهان به‌‌عنوان منابع غذایی می‌‌شود، موضوع بازدهی فرآیند برای ما اهمیت می‌‌یابد. پاول ساوث ، نویسنده‌‌ی اصلی و زیست‌شناس مولکولی از بخش تحقیقات وزارت کشاورزی ایالات ‌متحده آمریکا می‌گوید: این فرآیند [بازیافت سموم] مقادیر زیادی از انرژی و منابع گیاه را هدر می‌‌دهد، درحالی‌که می‌‌توان از این انرژی در فتوسنتز استفاده کرد تا میزان رشد و محصول بیشتری ایجاد کند. برنج ، گندم و سویا همگی از نیاز به این مکانیزم پاکسازی سموم رنج می‌برند. این محصولات در رده‌‌ی سه محصول از چهار محصول مهمی هستند که ما برای تأمین نیاز غذایی جمعیت جهان به آن‌‌ها نیاز داریم؛ بدتر از همه اینکه معضل گرمایش جهانی باعث شده است که تولید این محصولات در آینده با خطر افت بیشتری مواجه باشد. آماندا کاوانا ، یکی دیگر از نویسندگان مقاله از دانشگاه ایلینویز می‌گوید: با گرم‌‌شدن هوا، مشکل آنزیم RuBisCO در تشخیص دی‌اکسید کربن از اکسیژن بدتر هم می‌‌شود و این قضیه موجب تشدید نیاز به تنفس نوری [در گیاه] می‌‌شود.
در طول سال‌های متمادی، تلاش‌‌های فراوانی برای یافتن راهی برای رفع نیاز به فرآیند سم‌‌زدایی در گیاهان شده است. بسیاری از این تلاش‌‌ها شامل یافتن کارآمدترین روش‌های تنفس نوری مورداستفاده توسط ارگانیسم‌های دیگری نظیر جلبک‌ها و باکتری‌های مختلف بوده‌اند. نمونه‌‌ای از آخرین این تلاش‌‌ها روشی با نام Realizing Increased Photosynthetic Efficiency (یا به‌اختصار RIPE ) است که رویکرد آن انتخاب ژن‌ها از جاهای دیگر و تست آن‌ها در مورد گیاهان است. از دیدگاه فرگشت، گیاهان دیگر نیازی به افزایش بیشتر بازدهی تولید ندارند
یکی از روش‌‌های موردکاربرد استفاده از مکانیزم اکسیداسیون گلیکولات در باکتری ای.کولی (E.coli) بوده است. در نسخه‌‌ا‌‌ی دیگر از یک ژن کاتالاز استفاده شد که آن هم از باکتری ای.کولی برای اکسیداسیون گلیکولات و سنتز مالات استفاده می‌‌کرد. در نسخه‌‌ی سوم نیز از ژن سنتز مالات یک گیاه به‌‌همراه ژن جلبک سبز برای دی‌‌هیدروژناسیون گلیکولات استفاده شد. همه‌‌ی این روش‌ها به‌‌همراه دیگر اصلاحات ژنتیکی به‌‌کار گرفته شدند تا بتوان به کارآمدترین روش را در بین 17 ساختار مختلف دست یافت. روش سوم ازجمله روش‌‌هایی بود که در نتایج نهایی عملکرد بهتری نسبت به بقیه از خود نشان داد؛ این روش توانست فعالیت متابولیک گیاه را نسبت‌به نمونه‌‌های کنترلی به‌میزان بیش از 40 درصد افزایش دهد. این به‌‌معنای تولید محصول بیشتر ازسوی گیاه بود. هنوز باید دید روش فعلی در افزایش بازدهی تولید سایر محصولات زراعی نیز مفید واقع خواهد شد یا خیر؛ این موردی است که دانشمندان هنوز در حال کار روی آن هستند. به‌هرحال، به نظر می‌رسد شاید زندگی همواره نتواند راه خود به‌درستی را پیدا کند. چنانچه ما قصد داریم نیاز غذایی جمعیت روبه‌‌رشد خود را تأمین کنیم، باید با کمک علم بتوانیم این راه را پیدا کنیم. این پژوهش در ژورنال علمی ساینس منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/62814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید