بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

دَه باور نادرست درباره خودرو الکتریکی نکات خواندني

دَه باور نادرست درباره خودرو الکتریکی

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بیشتر مردم باورهای نادرستی درباره‌ی خودرو الکتریکی دارند که باعث اجتناب از خرید این محصولات می‌شود.

برای اکثر مصرف‌کنندگان خودرو الکتریکی هنوزهم جزو خودروهای آینده هستند. بااین‌حال به‌دلیل عرضه‌ی زودهنگام برخی مدل‌های برقی در سال‌های آینده، این خودروها بیش از هر زمانی خود را به زندگی عموم مردم نزدیک کرده‌اند. کسانی که به‌دلایلی از خرید وسایل نقلیه پلاگین هیبرید اجتناب می‌کنند، اغلب تصورات قدیمی و نادرستی درباره‌ی این سبک خاص از خودروها دارند. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به دَه تصور غلط رایج عموم مردم درباره‌ی خودروهای الکتریکی بیندازیم.
1. خودرو الکتریکی شعاع حرکتی کافی ندارد و با آن نمی‌توان مسافت طولانی مسافرت کرد
به‌گفته‌ی وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده‌ی آمریکا، مردم این کشور به‌طور متوسط ​64 کیلومتر در روز رانندگی می‌کنند. حتی خودروهای برقی با کمترین شعاع حرکتی نیز می‌توانند پیش از نیاز به شارژ مجدد، مسافتی درحدود دوبرابر 64 کیلومتر را طی کنند. در میان خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه، نیسان لیف می‌تواند به‌طور متوسط ​​241 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. این درحالی‌ است که شورولت بولت شعاع حرکتی حدودی 383کیلومتری و نسخه‌ی تمام‌برقی هیوندای کنا شعاع حرکتی حدودی 415کیلومتری دارد.
کسانی که می‌خواهند هزینه‌ی بیشتری برای خرید خودرو الکتریکی بپردازند، نسخه‌ی گران‌تر تسلا مدل 3 را می‌توانند بخرند که شعاع حرکتی حدودی 500کیلومتری دارد. البته شعاع حرکتی تسلا مدل اس حدود 540 کیلومتر است و تسلا ادعا می‌کند رودستر جدید این شرکت که تا سال 2020 وارد بازار می‌شود، با یک‌بار شارژ خواهد توانست مسافتی حدود 1000 کیلومتر را طی کند. 2. خودروهای الکتریکی بسیار کُند هستند
درحقیقت، خودروهای الکتریکی به‌طور کلی سریع‌تر از همتایان پیشرانه‌ بنزینی‌شان هستند. به این دلیل که موتور الکتریکی این خودروها به‌طور آنی گشتاور دردسترس را کامل تولید می‌کند. وقتی راننده خودرو برقی بر پدال گاز فشار می‌آورد، تغییر سرعت از حالت سکون به سرعت ثانویه تقریبا به‌سرعت شروع می‌شود. درواقع، نسخه‌ی پیشرفته‌ی تسلا مدل اس هنگامی‌که در حالت حداکثر توان قرار بگیرد، یکی از خودروهای سریع‌ تولیدشده‌ی جهان است و در 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتربرساعت می‌تواند دست یابد. 3. خودروهای الکتریکی بسیار گران‌قیمت هستند
در سال‌های آتی، هزینه‌های باتری به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما هم‌اکنون اکثر خودروهای برقی قیمت گران‌تری در‌مقایسه‌با مدل‌های مشابه بنزینی دارند. باوجوداین، اکثر آن‌ها همچنان واجدشرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال هستند که کمک می‌کند قیمت ارازن‌تری داشته باشند. یکی از استثنائاهای این شرایط ویژه مدل‌های معروف تسلا است که در سال 2018، به پایان محدوده‌ی مجاز طرح دولت فدرال رسیدند و تعداد محصولات آن‌ها از دویست‌هزار دستگاه بیشتر شد. البته خودروهای تسلا که تا اواسط سال 2019 فروخته خواهند شد، هنوز از اعتبار کمکی 3750دلاری دولت فدرال استفاده خواهند کرد. گفتنی است این کمک پس‌ازآن به 1875 دلار کاهش می‌یابد و تا اواخر سال 2019، کامل حذف می‌شود. افزون‌براین، جنرال موتورز نیز به تیراژ دویست‌هزار دستگاه می‌رسد و یارانه‌های دریافتی آن تا انتهای سال 2019 به‌تدریج کاهش می‌یابد. البته، چند ایالت یارانه‌ی اختصاصی برای خریداران خودرو برقی ارائه می‌دهند. برای مثال در کلرادو، دولت فدرال پنج‌هزار دلار یارانه به خریداران خودرو برقی می‌دهد. همچنین، ساکنان کالیفرنیا می‌توانند از تخفیف نقدی بین 2500 تا 4500 دلار (بسته به درآمد شخص) استفاده کنند.
اگر قصد دارید خودرو برقی بخرید؛ اما ازنظر مالی در مضیقه قرار دارید، به مدل‌های دست‌دوم و کارکرده نیز می‌توانید فکر کنید. این روزها مدل‌های کارکرده قیمت نسبتا ارزانی دارند و به‌دلیل تقاضای کم و تخفیف‌های مالیاتی دولت فدرال تا 7500 دلار برای خریداران به‌صرفه هستند. همچنین، مدل‌های دست‌دوم کارکرد کمتری درمقایسه‌با حد معمول دارند و کمتر دچار فرسودگی می‌شوند. 4. خودروهای الکتریکی ایمن نیستند
ازآنجاکه خودروهای الکتریکی عموما با تیراژ کمتری تولید می‌شوند، اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک و بزرگ‌راه‌های آمریکا (NHTSA) و مؤسسه‌ی بیمه‌ی ایمنی بزرگ‌راه آن‌ها را آزمایش نمی‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها هرجا آزمایش می‌شوند، به‌طور کلی نمرات درخورتوجهی دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، شورولت بولت توانست پنج ستاره برای محافظت از سرنشینان از NHTSA بگیرد و تسلا مدل 3 و تسلا مدل ایکس نیز چنین نمراتی دریافت کرده‌اند. شایان ذکر است تسلا مدل اس هنوز آزمایش نشده است.
باتوجه‌به نگرانی‌های موجود درباره‌ی باتری‌های خودرو برقی مانند احتمال انفجار یا آتش‌سوزی، باید بادقت بیشتری این فرضیه را بررسی کرد. به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ها تاحدودی اغراق‌آمیز هستند؛ زیرا تحقیقات اخیر NHTSA درباره‌ی این موضوع نشان می‌دهد فراوانی و شدت آتش‌سوزی و انفجار سیستم باتری لیتیوم‌یون، مقایسه‌شدنی یا شاید کمی کمتر از مدل‌های بنزینی یا دیزلی است. 5. خودروهای الکتریکی پاک‌تر از مدل‌های بنزینی نیستند
موتورهای الکتریکی 75درصد انرژی شیمیایی را از باتری‌ها به چرخ‌ها انتقال می‌دهند. این میزان در‌مقایسه‌با موتورهای احتراق داخلی (ICE) بسیار درخورتوجه است؛ چراکه فقط 20درصد انرژی ذخیره‌شده در بنزین را به کار تبدیل می‌کنند. علاوه‌براین، خودروهای برقی گاز خروجی آلاینده‌ی مستقیمی تولید نمی‌کنند. بااین‌حال، بعضی افراد استدلال می‌کنند خودروهای برقی به‌طور غیرمستقیم جوّ زمین را آلوده می‌کنند؛ زیرا آن‌ها ازطریق نیروگاه‌هایی به آلوده‌‌کردن محیط‌زیست مشغول‌اند که برق لازم برای شارژ باتری را فراهم می‌کنند.
خودروهای برقی در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک و شمال‌غربی اقیانوس آرام که منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار گسترده هستند، کمتر جوّ را آلوده می‌کنند. این خودروها در ایالت‌های مرکزی آمریکا مانند کلرادو و کانزاس و میسوری به‌دلیل وابستگی بیشتر به سوخت‌های فسیلی برای تولید برق، بیشتر در آلودگی محیط‌زیست نقش دارند. در مطالعه‌ی Union of Concerned Scientists نتیجه گرفته شد خودروهای برقی به‌طور کلی سهم کمتری درمقایسه‌با وسایل نقلیه‌ی متعارف در آلودگی محیط‌زیست تمام مناطق ایالات متحده‌ی آمریکا دارند. 6. باتوجه‌به قیمت کنونی بنزین، رانندگی با خودرو الکتریکی چندان به‌صرفه نیست
حتی با وجود هزینه‌ی بسیار ارزان بنزین، بازهم خریدن و استفاده از خودرو برقی مقرون‌به‌صرفه است. به‌عنوان مثال، آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) می‌گوید هیوندای یونیک (Ioniq) برقی با طی‌کردن مسافتی حدود 24هزار کیلومتر در سال، براساس نرخ متوسط برق برای مالک خود فقط پانصد دلار هزینه دربر خواهد داشت. اگر این مبلغ را برای پنج سال درنظر بگیریم (2500 دلار)، بازهم بسیار کمتر از مبلغ تخمینی 5000دلاری برای هزینه‌های سوخت خودرو بنزینی در دوره‌ی مشابه می‌شود. 7. تعمیر و نگه‌داری خودروهای الکتریکی هزینه‌بر است
خودروهای برقی هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری کمتری درمقایسه‌با مدل‌های احتراق داخلی دارند. خودرو برقی به تعویض منظم روغن و تنظیم موتور نیازی ندارد و قطعات متحرک بسیار کمتری در آن‌ها استفاده می‌شود که درنهایت، باعث کاهش فرسودگی و تلفات و نیاز به تعویض قطعات خواهد شد. خودروهای برقی از جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته استفاده می‌کنند و به شمع، سوپاپ، مخزن سوخت، صداخفه‌کن، دلکو، کویل، میل‌بادامک، کلاچ، استارت، تسمه‌تایم، مبدل کاتالیزوری و خروجی اگزوز نیازی ندارند. بنابراین، قطعات تعویضی و تعمیری بسیار کمتری دارند و به تعمیر و نگه‌داری نیز کمتر احتیاج خواهند داشت.
8 . خودروهای الکتریکی بدون وجود ایستگاه شارژ کامل کاربردی نیستند
بیشتر شارژ خودروهای الکتریکی در خانه یا محل کار انجام می‌شود. در هنگام نوشتن این مقاله، حدود بیست‌هزار ایستگاه شارژ در ایالات متحده‌ی آمریکا وجود دارد و مالکان خودروها معمولا در پارکینگ‌های خانگی و گاراژ پارکینگ عمومی و نمایندگی‌های مجاز در مناطقی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند که خودروهای برقی شایع هستند. درحالی‌که اکثر ایستگاه‌های شارژ عمومی شارژر 220 ولت سطح 2 دارند که شارژ کامل باتری حدود چهار ساعت طول می‌کشد، تعداد بیشتری از ایستگاه‌های عمومی 3 سطح (موسوم به شارژ سریع DC) می‌توانند باتری خودرو برقی را در سی دقیقه تا 80درصد ظرفیت شارژ کنند. کسانی که در‌حال‌برنامه‌ریزی سفر جاده‌ای هستند، برنامه‌ریزی زمان سفر و توقف در مقصد سازگار با شارژر سریع سطح 3 برایشان ضروری است. 9. باتری خودروهای الکتریکی عمر زیادی ندارند و درنهایت راهی زباله‌دانی می‌شوند
مقاله‌های مرتبط:
آیا خودروهای برقی، کاملا پاک و بدون آلایندگی هستند؟ چرا تلفات انرژی خودروی برقی کمتر از مدل احتراقی است
دولت فدرال قانونی تصویب کرده که وسایل نقلیه‌ی برقی باید گارانتی جداگانه برای بسته‌ی باتری به‌مدت حداقل هشت سال یا 160هزار کیلومتر داشته باشند. براساس گزارش‌های منتشرشده، مدل‌های نیسان لیف که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند، 75درصد ظرفیت باتری خود را بعد از طی مسافت 193هزار کیلومتر در جاده حفظ کردند. گفته می‌شود صاحبان خودروهای برقی تسلا می‌توانند 90درصد عمر باتری خود را پس از 320هزار کیلومتر داشته باشند. شبیه باتری‌های موجود در خودروهای متداول بنزینی و دیزلی، هنگام تخلیه‌ی کامل باتری لیتیوم‌یون خودرو برقی می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد. به‌عنوان مثال، سلول‌های استفاده‌شده‌ی باتری خودرو برقی می‌توانند برای ذخیره‌ی انرژی خورشیدی و باد استفاده شوند یا با استفاده از عناصر ارزشمند آن‌ها دوباره به‌کار گرفته شوند.
10. قدرت شبکه‌ی توزیع برق نمی‌تواند شارژ صدهاهزار خودرو برقی را هم‌زمان تحمل کند
براساس گزارش منتشرشده‌ی Navigant Research، ایالات متحده‌ی آمریکا می‌تواند میلیون‌ها خودرو الکتریکی را به سیستم برق فعلی اضافه کند؛ بدون اینکه نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید داشته باشد. بخش عمده‌ای از این موضوع مربوط‌به این واقعیت است که اکثر وسایل نقلیه‌ی الکتریکی در شب و هنگام ساعات افت‌ بار شارژ می‌شوند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اطلاعات زیادی از ویژگی‌های جدید بازی فورتنایت لو رفت

آیا گیم در ایران صنعت است؟

تست مقاومت و شکنجه Zenfone 6

همکاری جذاب هواوی با آئودی

سامسونگ همچنان یکه‌تاز بازار نمایشگرها

اقدام جدی وزارت نیرو علیه ماینرهای ارز دیجیتال

آموزش آسان‌ترین روش برای گل کردن ضربات ایستگاهی در PES

آپدیت جدید هواوی P30 با قابلیت‌های تازه منتشر شد

ویژگی جدید iOS 13 می‌تواند پول شما را حفظ کند

تاریخچه گوریلا گلس؛ شیشه محافظی که صنعت گوشی را متحول کرد

لپ تاپ های HP EliteBook با نسل دوم پردازنده Ryzen 7 Pro عرضه خواهند شد

اولین رویداد «ایران موبایل سامیت» آغاز به کار کرد

فناوری ViVO باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را در 13 دقیقه شارژ می‌کند

مظنه ارزان قیمت‌ترین تلویزیون‌های بازار

سبقت تعمیر کامپیوتر از خرید

قیمت موبایل‌های شیائومی در بازار

خبری از دور انداختن آیفون توسط چینی‌ها نیست!

تجربه کار کردن با گلکسی S10 پلاس پس از 100 روز

گلکسی نوت 10 سامسونگ مجهز به فناوری بلندگوی یکپارچه با نمایشگر خواهد بود

نرخ لپ تاپ 15 اینچ در بازار تهران

اولین به‌روزرسانی RAGE 2 منتشر شد

هواوی عرضه گوشی‌های پرچمدار خود را در برخی از کشورها متوقف کرد

بازی محبوب کانتر استریک 20 ساله شد

Youtube به کمک دختران می‌آید

محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دانلود شده در جهان معرفی شدند

تصاویری از هواوی نوا 5 پیش از معرفی رسمی لو رفت

کیندل اوسیس 2019 با قابلیت تغییر دمای رنگ نمایشگر معرفی شد

نگاهی به رشد و افول شبکه‌های اجتماعی در طول 17 سال گذشته

کاهش تولید قطعات اپل در چین دردسرساز شد

اولتیماتوم وزیر ارتباطات جواب داد

ارزآوری 250 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان

آیا دل‌تان برای این ربات می‌سوزد؟

بیت کوین رکورد یک ساله خود را شکست

گلکسی فولد آماده عرضه دوباره به بازار است

قیمت و زمان عرضه نسل بعدی پیکسل فاش شد

طراحی عجیب با چهار دوربین را در پرچمدار جدید موتورولا ببینید

تجربه بازی در کدام گوشی‌ها لذت بخش تر است؟

مقایسه iOS 13 با iOS 12 ؛ سیستم عامل جدید آیفون چه تفاوت هایی دارد؟

مزایا و معایب نمایشگر گوشی با لبه‌های خمیده

قابلیت تصویر در تصویر به مرورگر گوگل کروم اندروید می‌آید

5 راه برای تشخیص آیفون اصلی از تقلبی

ترکیب دوست داشتنی پردازنده ها در ابرکامپیوترهای جدید

میزان فروش وان پلاس 7 پرو بسیار فراتر از حد تصور بوده است

بازسازی تصاویر ذهنی افراد از چهره‌ها با هک کردن مغز

نقشه‌ی رایگان Valguero به بازی ARK:Survival Evolved اضافه شد

استاندارد PCIe 6.0 با پهنای باند دو برابر معرفی شد

کشف باگ‌های خطرناک لینوکس با امکان دسترسی از راه دور

چین ابرکامپیوترهای قدرتمند بیشتری از آمریکا دارد

احتمال ساخت سری دوم بازی God of War شدت گرفت

اعتراف تلخ سامسونگ درباره یک مشکل جدید