بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟ بازاريابي

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟

  بزرگنمايي:

بازاریابی-در ماه های گذشته خودرو سازان و قطعه سازان بارها از افزایش هزینه های تولید سخن گفته اند و در چند روز گذشته مدعی ضرر 5هزار و 500 میلیاردی در این صنعت شده اند. 

مهرنوش حیدری - با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، قطعه سازان مدعی افزایش چند برابری هزینه تامین مواد اولیه و ساخت قطعات و در نهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینه ها و بدهی به واحدهای تولیدی شده اند و نسبت به احتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ کشور در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار داده اند. 

هرچند برخی بر این باورند سیاست های نادرست خودروسازان در سال های گذشته و همچنین افزایش قیمت ها در بازار سبب شده تا خودروسازان به سیاست توزیع و عرضه قطره چکانی خودرو روی آورده و در نهایت بر افزایش قیمت ها در حاشیه بازار تاثیر غیر مستقیم اما بسیار مهم بگذارند. 

خودرو داخلی

مشاور کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور به خبرآنلاین گفت: در حوزه تولید خودرو سالهاست که خودروسازان به عنوان بنگاه های اقتصادی بسیار بزرگ با همه معضلات آشنا بوده اند بنابراین مساله تحریم ها و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر تولید در این صنعت تا حدودی قابل قبول است. 

سید محمد بیاتیان تاکید کرد: اما بخش بزرگ چنین اظهارنظرهایی غیرقابل قبول است زیرا سال هاست عنوان شده خودروهایی که در داخل تولید می‌شود، 100درصد داخلی است و همه قطعات و مواد اولیه در داخل تولید می شود بنابراین ادعاهای جدید خودروسازان صحیح نیست و در اصل صحبت های پیشین خود را نقض می کنند.

وی افزود:‌خودروهایی که در گرو ه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو تولید می شود در این سال ها با عنوان خودروی ملی به مصرف کننده عرضه شده است. 

وی خاطر نشان کرد: مطرح کردن چنین مواردی در این مقطع در اصل جفا در حق مصرف کنندگان است؛مردم در زمینه تهیه خودرو به عنوان کالایی مورد نیاز، دچار مشکلات فراوان شده اند زیرا  هم از سمت خارجی ها تحریم شده اند و از سمت تولید کنندگان داخلی نیز با موضع گیری ها و تحریم‌هایی مواجه می شوند. 

وی گفت: بنده فکر می کنم با طرح این موارد، درصدد پاک کردن صورت مساله هستند و خودروسازان به نوعی می خواهند از زیر بار تعهدات خود به مردم شانه خالی کنند. 

بیاتیان توضیح داد: در ماه های گذشته چند هزار خودرو پیش فروش شده که تا به امروز به مردم تحویل نشده است و خودروسازان به دنبال این هستند که خودروها را با قیمت های جدید تحویل دهند. این مساله خلاف قانون بوده و بر خلاف موازین اخلاقی است زیرا در شرایط فعلی خودروسازان باید تعهدات خود را اجرا کنند و بعد از آن در مورد بحث افزایش قیمت خودرو با دستگاه های ذی ربط و بخش های مختلف دولت نشست برگزار کنند. 

خودرو

وی تاکید کرد: در این زمینه می توان قصور دولت و مجلس را مشاهده کرد زیرا با خودروسازان با نوعی اهمال رفتار شده که به خاطر رعایت حال مصرف کنندگان باید اهمال کاری ها جبران شود. 

این نماینده سابق مجلس درباره نقش خودروسازان در افزایش قیمت ها در حاشیه به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو به بازار گفت: عرضه قطره چکانی خودرو به بازار اصلا قابل قبول نیست زیرا قرارداد بسته شده و باید بر اساس آن قیمت، خودرو به مصرف کننده تحویل شود متاسفانه اکنون خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی دهند و قراردادها یک سویه است و خودروسازان نیز به دولت وابسته هستند و در نتیجه دولت برخوردی با آنها نمی کند. 

وی تصریح کرد: این شائبه وجود دارد که خودروسازان با عرضه قطره چکانی می خواهند قیمت حاشیه بازار بالا نگه دارند تا روزی که دولت و دستگاه های اجرایی تصمیم گرفته و در نتیجه قیمت خودرو را افزایش دهند. 

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سلسله تصمیماتی که از جانب دولتی ها و دستگاه های تصمیم گیرنده در این مدت و در حوزه خودرو گرفته شده متاسفانه این شائبه را به ذهن متبادر می کند که مافیایی پشت این قضیه وجود دارد. 

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اکنون ثبت سفارش خودروهای خارجی را نداریم و چینی ها هم بازار خودرو را ترک کرده اند و داخلی ها هم به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ، خودرو را تحویل مردم نمی دهند و تولید نمی کنند. 

وی تاکید کرد: در این مورد مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید محکم‌تر برخورد کند و اگر واقعا افزایش قیمتی وجود دارد منطبق بر واقعیت ها باشد؛ زمانی نرخ دلار به 17 تا 18 هزار تومان رسید و دوباره به 10 تا 11هزار تومان کاهش یافته اما بر قیمت خودرو هیچ تاثیری نگذاشته و قیمت ها کاهش نیافته است. 

دلار و خودرو

بیاتیان گفت:‌ این مساله نشان دهنده آن است که مافیایی صحنه را کارگردانی می کند و مجلس به عنوان دستگاه ناظر حتما باید به میدان وارد شود و نقش تاریخی و قانونی خود را در این حوزه ایفا کند. 

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلسo درباره اظهارات مسوولان قطعه سازان مبنی بر بدهی خودروسازان و افزایش هزینه های تولید و … و احتمال ورشکستگی و تعطیلی این صنعت اظهار کرد: بخشی از سخنان و گلایه ها در مورد صنعت خودرو و قطعه سازی درست است اما بخشی از این اظهارات را قبول ندارم؛ برای مثال قطعاتی که برای خودروهای داخلی نیاز بود، قطعه سازان با کیفیت و قیمت پایین به چین سفارش می دادند بنابراین با افزایش قیمت دلار این کار صرفه ندارد زیرا سود قبلی را در سفارش های جدید نمی برند. 

وی ادامه داد: با توجه به این موارد نسبت به از بین رفتن صنعت قطعه سازی هشدار می دهند در حالی که باید گفت خیر؛ صنعت قطعه سازی از بین نمی رود بلکه سودهای فعلی از سفارش قطعات بی کیفیت چینی دچار لطمه شده است. این موارد دو بحث جداست یعنی دولت به دلیل اینکه شریک صنعت خودروسازی است و سهام داری می کند و در کنار آن قطعه سازان نیز وابسته به این صنعت هستند آنچنان که باید مسایل را کالبدشکافی و بررسی نمی کند. 

وی عنوان کرد: اکنون برای خرید خودرو از نمایندگی های رسمی خودروسازان با نرخ بازار، قیمت محاسبه می شود و هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که با این موارد برخورد کند. 

وی تصریح کرد: نابسامانی وجود دارد که دستگاه و یا مسوولی که حرف آخر را می تواند بزند در این شرایط وجود ندارد در حالی به راحتی می توان این اوضاع را سر و سامان داد و از ادامه نابسامانی در بازار و اقتصاد جلوگیری کرد. 

بیاتیان درباره راه‌های تحول صنعت خودرو و سپردن کار طراحی خودروهای جدید به جوانان گفت: گام نخست برای تحول در صنعت خودرو این است که این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دست از بنگاه داری در خودروسازی و سهام داری بردارد و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند. 

وی ادامه داد:‌ وقتی در صنایع دفاعی محصولات و ابزارهایی طراحی و تولید می شود که قابل رقابت با بهترین مصحولات دنیاست طبیعتا این توان در کشور وجود دارد که در صنعت خودرو نیز استفاده شود. می توانیم خودروهایی بسیار ایمن ، با کیفیت و پیشرفته را تولید و به بازار عرضه کنیم. 

 مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از چینی ها که خودروهای بی کیفیت خود را روانه خیابان ها و جاده های ما کرده اند، واقعا چیزی کم نداریم و جوانان ما این استعداد و توان را دارند البته به شرطی که دولت از این حوزه خارج شود. 

خودروهای چینی

وی تاکید کرد: سال هاست می گوییم خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنید و همچنین راه را باز کنید تا خودروهایی در حد استاندارد و کیفیت خودروهای ما (نه کیفیت خودروهای چینی) وارد کشور شده و فضای رقابتی واقعی ایجاد شود. 

بیاتیان گفت: نه اینکه خودروی بی کیفیتی که دهها سال از شروع خط تولیدش گذشته و در اروپا و … مطلقا تولید نمی شود به اصطلاح به موزه سپرده شده را به عنوان یک خودرو تحویل مردم دهیم که ایمنی و استاندارد روز را ندارد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تنها را نجات صنعت خودرو، خصوصی سازی است و اینکه دولت و دستگاه های حکومتی فقط نظارت کرده و با نابسامانی ها برخورد کنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تغییرات صنعت تبلیغات، فرصت‌های کسب‌وکاری جدید ایجاد می‌کند

هدف، رویایی است با مهلت زمانی

داستان برند DJI، باز تعریف پرواز در قرن 21

رندر جذاب تویوتا سوپرا کروک نسل جدید

تور مجازی دبی؛ شهر آسمان‌خراش‌ها

کاهش شدید تخمین میزان فروش آیفون XS Max در سه‌ماهه نخست 2019

تاکید رییس اتاق ایران بر حذف دلالى و بهبود فضاى کسب و کار/ رانت خوارى، بلاى جان اقتصاد ایران شده است

ایران به جنگ نفتی عربستان می‌رود /آغاز فاز جدید رقابت تهران - ریاض از ماه ژانویه /دردسرهای تخفیف‌های نفتی ایران برای سعودی‌ها

توانمندی کم نظیر ایران در صنعت شکلات‌سازی/عرصه‌ای برای افزایش صادرات غیرنفتی

صنایع پیشتاز در جذب پول

آمادگی بازار سرمایه برای راه اندازی بورس ارز

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟

گردشگری رشد اقتصادی جهان را مثبت می‌کند

بورس تهران، کم‌بازده‌ترین بورس منطقه شد

آمادگی ژاپن برای واردات نفت از ایران

4دوره حاکمیت ژنرال زنگنه چگونه راه تحریم های نفتی را برای آمریکا باز نگه داشته است؟/ کارنامه مردودی لیبرال ها در اداره اقتصاد کشور

گوگل به شرکت‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به جیمیل کاربران را می‌دهد

شیائومی به قرار دادن تبلیغات در منوی تنظیمات گوشی‌هایش اعتراف کرد

از موسس شیپور بیشتر بدانید

سمیناری ویژه فعالین صنعت پخش با سخنرانی پرویز درگی

چرا بازاریابان محصول خود را برای مصرف کنندگانی تبلیغ می کنند که استطاعت خرید آنها را ندارند؟

چگونه باور نسبت به برند را تشخیص دهیم؟

85 امین زادروز مردی از جنس تبلیغات ؛ استاد محسن میرزایی

تبلیغات خلاقانه: اپلیکیشن جدید مک‌دونالد

گوگل می‌تواند تبدیل به اولین کمپانی یک تریلیون دلاری شود

مایکروسافت سعی در جذب مشتریان دراپ‌ باکس و گوگل‌ درایو دارد

از آمازون خوراکی تازه سفارش دهید

قانون جدید استفاده از گوشی همراه هنگام رانندگی در فرانسه

قوانین پایه برای جذب سرمایه توسط استارتاپ

اقتصاد جهانی در رسانه های امروز جهان (سه شنبه)

حفظ امنیت المپیک با هواپیماهای مجهز به شناسایی صورت

اولین قدم برای نزدیک‌شدن به شغل

روبات کافه‌دار

چرا بسیاری از مدیران انسان بودن را فراموش می‌کنند؟

عمل جراحی با هدست واقعیت مجازی انجام شد

تبلیغات خلاقانه: یک آرزو کن

چرا برندسازی مهم‎تر از همیشه خواهد شد؟

فوجی‌فیلم شرکت زیراکس را خرید

تاکسی پرنده ایرباس

پیش‌بینی تاخیر پروازها با هوش مصنوعی

ضرورت همکاری بیشتر با قوه قضائیه برای حل مشکل استارت‌آپ‌ها

مقر جدید آمازون

داستان‌های ترسناک از مراکز پاسخگویی به مشتری

مدیریت کارمندان یک هنر است

چرا برخی کارکنان در موقعیتی که باید اظهار نظر کنند، سکوت می‌کنند؟

اپل رشوه گرفت؛ کوالکام جریمه شد!

هشدار مدیرعامل گوگل درباره به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی

چگونه هنگام مصاحبه بر استرس خود غلبه کنیم؟

چگونه هنجارهای تیم اجرایی را ایجاد و تثبیت کنیم؟

واتس‌اپ تجاری برای استارت‌آپ‌ها