بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

اين بيماري پول برانداز و راه هاي مقابله با آن را بشناسيد مقالات بازاريابي

اين بيماري پول برانداز و راه هاي مقابله با آن را بشناسيد

  بزرگنمايي:

زماني که حقوق مي گيريد بخش خاصي از در آمدتان را براي خريد کنار بگذاريد. مبلغي که در نظر مي گيريد را مي توانيد ماه به ماه کاهش دهيد. دفترچه اي را براي ثبت خريد هايتان کنار بگذاريد.

گاهي افراد اشتياق به خريد را با اعتياد به خريد اشتباه مي گيرد. اکثر اين دسته از افراد هم نمي دانند مبتلا به اختلالي هستند که معمولا از آن خبر ندارند يا حداکثر خودشان و افرادي که با آنها زندگي مي کنند از اين موضوع با خبرند. اگر کمد لباس هاي تان پر است از لباس هايي که حتي يک بار هم آنها را نپوشيده ايد، اگر با نگاه کردن به ويترين مغازه بدون اينکه کنترلي برخودتان داشته باشيد وارد مغازه مي شويد و مهمتر از همه اگر آخر هر ماه به اين نتيجه مي رسيد که دخل و خرج تان با هم نمي خواند چون مبلغ بسيار زيادي را براي خريد لوازم بي مصرف خرج کرده ايد، شما مبتلا به اختلالي هستيد که در زبان عاميانه به آن اعتياد به خريد گفته مي شود.

از آنجا که بزرگ ترين لطمه که اعتياد به خريد به شما مي زند صدمه مالي است بهتر است با اين اختلال آشنا شويد و اگر مبتلا به آن بوديد به دنبال راه حلي برايش بگرديد. با خواندن مطالب زير متوجه مي شويد اين اختلال چه خصوصياتي دارد و چطور مي توانيد آن را در خودتان شناسايي کنيد. مهمتر اينکه با از بين بردن آن چه لطفي به جيب تان مي کنيد.

معني اعتياد به خريد

بسياري از ما ممکن است چشم مان لباس يا وسيله اي را بگيرد و حتي اگر به آن نيازي نداشته باشيم بابت خريدن آن پول خرج کنيم. خريد در ايام خاص، ابتداي فصول، خريد براي خوش لباس بودن و خريدن لوازم مورد نياز حتي اگر گاهي بيشتر از معمول باشد کاملا نرمال است اما معمولا کساني که اعتياد به خريد دارند سراغ خريدن کفش، لوازم لوکس، لوازم الکترونيکي و مهم تر از همه لباس مي روند. کمد هاي اين افراد پر شده از لوازم مشابه که حتي از آنها استفاده هم نشده است.

معتادين به خريد تا آنجا که پول همراه داشته باشند خريد مي کنند بدون آنکه به استفاده از لوازمي که مي خرند فکر کنند. آنها حتي ممکن است از بسياري از لوازمي که دارند خبر نداشته باشند. يکي از خصوصيات بارز اين افراد اين است که هيچ تمايلي به چانه زدن ندارند و حتي گاهي به قيمت اجناسي که انتخاب مي کنند توجهي ندارند. دسته ديگر افراد که تعدادشان نسبت به گروه اول بسيار کمتر است، کساني هستند که لوازم مورد نيازشان را خريداري مي کنند اما ميزان خريدشان چند برابر نياز و استفاده آنها است. معتادان به خريد بعد از هر بار خريد کردن دچار احساس گناه و استرس مي شوند و براي پايين آوردن اين استرس دوباره سراغ خريد مي روند.

براي معتادان به خريد مد و تبليغات چند برابر افراد عادي تاثير گذار است و تمايل به خريد را در آنها چندين برابر مي کند. اين افراد خريد کردن را براي برطرف کردن نيازهاي روزمره انجام نمي دهند بلکه خريد کردن را تنها راه ممکن براي مقابله با اضطراب و درگيري هاي ذهني، افکار منفي، خشم و بي حوصلگي مي دانند اما متاسفانه خريد کردن نيز نمي تواند راه رهايي اين افراد از افکار و احساسات منفي شان باشد زيرا مدتي پس از خريد کردن متوجه مي شوند کالاي خريداري شده کاربرد چنداني براي آنها ندارد. در نتيجه دوباره غرق در احساس گناه، سرخوردگي و افسردگي مي شوند و براي به دست آوردن روحيه خوب باز هم به خريد مي روند و اين چرخه معيوب همين طور ادامه دارد تا جايي که افراد معتاد به خريد ديگر قادر به کنترل خريدهاي شان نخواهند بود. خريد کردن افراطي ممکن است تا جايي پيش برود که حتي منجر به ورشکست شدن فرد يا تحت تاثير قرار دادن روابط فردي وي شود.

خريدهاي نمايشي

بعضي از افراد براي بالا بردن اعتماد به نفس شان خريد مي کنند. اکثر کساني که به خريد کردن افراطي گرايش دارند اعتماد به نفس پاييني دارند. اکثر اين افراد سراغ نمايندگي هاي رسمي و اجناس گران قيمت مي روند و مبالغ بالايي را بابت خريدن اين اجناس مخصوصا لباس هاي گران قيمت و حتي نا متناسب با اندام شان مي کنند. بخش ديگري از افراد براي کاهش اضطراب سراغ خريد مي روند.

اين افراد برايشان فرقي نمي کند با چه موقعيت يا بحراني روبه رو شده اند. آنها ياد گرفته اند به جاي پيدا کردن راه حل منطقي، خريد کنند. اضطراب اين افراد کاملا بعد از خريد برطرف مي شود اما سرخوردگي و اضطراب با فاصله زماني بسيار کوتاهي دوباره سراغ شان مي آيد. کساني که هميشه کيسه هاي پر خريدي به همراه دارند نشانه دقيقي براي تشخيص اعتياد به خريد به شما مي دهند. حتي بعضي افراد براي جلب توجه ديگران خريد مي کنند و کم کم اين نياز آنها را به خريد هاي افراطي و بدون کنترل مي کشاند.

تاثيرات خريد افراطي

اولين و مهم ترين مسئله اي که براي اين افراد ممکن است پيش بيايد صدمه مالي است. از آنجا که اين افراد هيچ کنترلي روي خريدشان ندارند بخش عمده اي از در آمدشان را خرج مي کنند و ممکن است حتي براي نياز هاي ضروري شان هم پول برايشان باقي نماند. هرچند در اکثر موارد اين افراد به صورت نا خود آگاه از خريد هاي ديگر چشم پوشي مي کنند. دومين لطمه خريد هاي افراطي صدمه هاي روحي و رواني شديدي است که وارد مي کند و در دراز مدت خلق و رفتار اين افراد را تغيير مي دهد.

وجود هيجان قبل از خريد، لذت زمان خريد و سرخوردگي و دلزدگي بعد از خريد در هر بار خريد کردن بيشتر و بيشتر مي شود. تا آنجا که لذت طبيعي خريد از اين افراد دور مي شود و تقريبا بدون وجود لذت سراغ خريد مي روند. سومين اتفاقي که براي اين افراد مي افتد اين است که فضاي بسيار زيادي از خانه و اتاق شان با لوازم غير ضروري اشغال شده است که حتي سالي يک بار هم از آنها استفاده نمي کنند.

راه حل هاي پيشنهادي

اگر تا اينجا تشخيص داده ايد که يکي از دلايل مشکلات مالي شما اعتياد به خريد است مي توانيد از راه حل هاي زير کمک بگيريد يا به يک متخصص رفتار درماني مراجعه کنيد و به طور کامل اين اختلال را از خودتان دور کنيد. فراموش نکنيد با اين کار مي توانيد به جاي لوازم اضافي و بدون کارکرد، پس انداز مناسبي براي خودتان داشته باشيد.

1 حساب خرج هايتان را داشته باشيد

زماني که حقوق مي گيريد بخش خاصي از در آمدتان را براي خريد کنار بگذاريد. مبلغي که در نظر مي گيريد را مي توانيد ماه به ماه کاهش دهيد. دفترچه اي را براي ثبت خريد هايتان کنار بگذاريد. تمام چيزهايي که مي خريد را چه ضروري و چه غير ضروري در اين دفترچه بنويسيد و آخر هر ماه خريد هاي اضافي تان را حساب کنيد. شايد زماني که مبالغ کم را پرداخت کنيد برايتان چندان عجيب نباشد اما زماني که مجموع خرج هاي اضافي تان را حساب کنيد حتما شوک زده خواهيد شد.

2 همراه نداشتن پول نقد

همراه داشتن پول نقد براي کساني که تا آنجا که پول داشته باشند خريد مي کنند کاملا غير منطقي است. پول نقدي که با خودتان حمل مي کنيد را اندازه بگيريد و هيچ وقت بيشتر از نياز يک روز يا خريد هاي ضروري پول با خودتان حمل نکنيد.

3 کنار گذاشتن کارت هاي اعتباري

تنها حمل نکردن پول نقد کفايت نمي کند. خريد با کارت هاي اعتباري چون کاملا مجازي است و راحت تر از خريد نقد است ميزان تمايل شما به خريد را چندين برابر مي کند. کارت هاي اعتباري تان را همراه نبريد و يا حداکثر يک کارت همراه داشته باشيد که در صورت نياز بتوانيد مبلغي از حساب برداشت کنيد. با خودتان عهد کنيد تنها در صورت ضرورت سراغ کارت هاي اعتباري برويد.

4 به کمد هايتان نگاه ديگري بيندازيد

سري به کمد هاي لباس و لوازم تان بزنيد و تمام لوازمي را که در طول يکسال گذشته استفاده نکرده ايد، مخصوصا لباس هايي که مشابه هم هستند و حتي يکبار هم استفاده نشده اند را جدا کنيد. بخشي از لوازم تان را دور بريزيد و لوازم تان را طوري بچينيد که کاملا مشخص باشند. زماني که بدانيد در کمدتان چه چيز هايي را داريد مي توانيد زمان خريد از خريدن لوازم مشابه آنها چشم پوشي کنيد.

5 راه بهتري براي کاهش تنش پيدا کنيد

هر کس مي تواند راه حل منحصر به فردي براي پايين آوردن ميزان اضطراب و استرس در خودش پيدا کند. اگر در پيدا کردن اين راه حل براي خودتان موفق نبوديد مي توانيد از يک روانشناس کمک بگيريد. دکتر محمودي، روانشناس و استاد دانشگاه با اطمينان به اينکه اين اختلال قابل درمان است گفت با روش هاي درماني روانشناختي و رفتار درماني مي توان سطح اضطراب را در فرد پايين آورد و با اين کار اختلال هاي وابسته به آن مانند اختلال خريد افراطي را از بين برد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي