بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

فرصتي بزرگ در ارتقاي توان داخلي مقالات بازاريابي

فرصتي بزرگ در ارتقاي توان داخلي

  بزرگنمايي:


صنعت نفت ايران از دير باز به دليل اهميت مسائل رقابتي در سطح بين المللي، اولويت ويژه اي براي توسعه بومي سازي و حمايت از ظرفيت هاي داخلي ساخت و اجرا قائل بوده است.

تکاليف قانوني برنامه هاي توسعه در ايران مبني بر الزام سهم 51 درصدي شرکت هاي داخلي در اجراي پروژه ها هم کافي است اجرايي شود تا پشتوانه قانوني و تکليف ملي حمايت از ظرفيت هاي داخلي جهت نيل به بيشترين سهم خودکفايي در طرح ها و پروژه ها فراهم شود.

اجراي اين ماموريت طي سال هاي گذشته دستاوردهاي ملي فراواني را در برداشته، گر چه توفيقات سال هاي اوليه اجراي اين قانون به دليل نبود ساختارهاي لازم در سطح ملي نسبت به سال هاي گذشته کمتر بوده است.

صنعت نفت به دليل برخورداري از دو ويژگي ساختاري در اختيار داشتن طرح هايي با مقياس بزرگ و تنوع زنجيره فعاليت ها در بخش بالادستي و پائين دستي توانسته است نقشي مهم در ايفاي مسئوليت داخلي سازي و کمک به توسعه بومي صنعت ايفا نمايد.

در اين ميان طرح هاي توسعه پارس جنوبي ، ميدان عمل اجراي اين ماموريت و آرمان ديرينه صنعت نفت بوده است. فارغ از دستاوردهاي بزرگ برنامه حمايت از ساخت داخل در حوزه نفت،آغاز برنامه توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي در عمل، آغازي بر توسعه بومي صنعت نفت بود، به طوري که در اين سال ها شاهد ظهور شرکت هاي بزرگي در بدنه بالادستي صنعت نفت با انبوهي از تخصص ها در حوزه هاي مهندسي ، ساخت و اجراي طرح ها بوده ايم.

انتقال فناوري ساخت و اجراي تجهيزات و تاسيسات در بخش هاي پالايشگاهي خطوط لوله ، سکوها و سازه هاي دريايي نيز نمونه اي موفق از تلاش هاي مديران صنعت نفت و پارس جنوبي در پيشبرد برنامه « خودکفايي « بوده است.

پارس جنوبي با توجه به حجم انبوهي از پروژه هاي قابل اجرا در حوزه ماموريت خود تلاش دارد تا بتواند سهم داخلي سازي طرح ها را به حداکثر ممکن ارتقا دهد.

در اين ميان نامگذاري سال جاري به سال «حماسه سياسي،حماسه اقتصادي»از سوي مقام معظم رهبري کافي بود تا تلاشي مضاعف در جهت توجه به مولفه هاي بومي سازي صورت گيرد.

رهبر معظم انقلاب سال گذشته نيز با اشاره به اهميت استفاده از کار و سرمايه ايراني و درنهايت « توليد ملي « تاکيد کردند که جهت گيري مديران صنعت نفت بايد به سمت تامين تجهيزات مورد نياز توليد کنندگان داخلي باشد. مسئوليت استفاده از کالاي داخلي را هم بايد بپذيريم تا چنانچه اين کالاها تحت دانش فني هيچ شرکت خارجي نباشد، با استفاده از آزمون و خطا و ريسک پذيري ، آنها را در صنعت نفت به کار گيريم.

بر همين اساس وزارت نفت در سال جاري با تهيه و تنظيم « منشور توسعه توان ساخت داخل « تلاش هاي فراگيري را فراتر از برنامه هاي پيشين در توسعه خوداتکايي آغاز نمود.

در فرازهايي از اين منشور اعمال تهميدات لازم براي اصلاح ساختارها، برنامه ها و نحوه تخصيص منابع به منظور قطع وابستگي به سازندگان خارجي مورد نظر قرار گرفته و تامين دانش فني (ليسانس) طرح هاي توسعه اي و ساماندهي کالا و تجهيزات ساخت داخل در ارجعيت قرارگرفته است. فراهم آوردن امکان توليد داخل هر قلم از محصولات مورد نياز صنعت نفت و ممنوعيت خريد خارجي در صورت نيل به ساخت داخل کالاها يکي ديگر از مواد مترقي منشور صنعت نفت محسوب مي شود.

در همين راستا و با توجه به نياز روز افروزن استفاده از منابع معتبر در تامين اقلام مورد نياز طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي و استفاده بهينه از توانمندي داخلي ، « کميته ارزيابي منابع تامين کالا و خدمات « پس از ابلاغ منشور مقام عالي وزارت ،در شرکت نفت و گاز پارس آغاز بکار کرد.

انتخاب اعضاي اين کميته ،تدوين آيين نامه داخلي و گردش کار ارزيابي صلاحيت سازندگان و تامين کنندگان و بررسي درخواست ها و پاسخگويي به بيش از 140 شرکت با ميانگين 40 روز کاري و ارسال پاسخ هاي لازم در فاصله زماني کمتر از 3 هفته ، اجرايي نمودن امکان استفاده از فهرست منابع مشترک نفت،هکاري با شرکت کالاي نفت تهران، شرکت اسپک و انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران از جمله فعاليت هاي انجام شده پس از ابلاغيه وزارتي بوده است. در اين ميان، اجرايي شدن قرارداد بويم سازي فناوري سيستم DCS مورد نياز طر ح توسعه فازهاي 20و21و حرکت به سمت ايجاد دانش فني ملي در اين زمينه و توسعه فناوري ساخت آلياژ Inconnel 625 نتايج بسيار خوبي در بر داشته است.

همچنين توسعه فناوري ساخت پمپ هاي استراتژيک و طراحي و ساخت بخشي از پکيج هاي حساس تصفيه پساب طرح فازهاي 20و21 و نيز توسعه فناوري ساخت PVC هاي مورد نياز سکوهاي دريايي، بخشي از دستاوردهاي مهم پارس جنوبي در اجراي ماموريت ارتقاي توان داخلي در يک سال گذشته بوده است.

تهيه و به روز رساني بانک اطلاعات سازندگان و تامين کنندگان داخلي ، تهيه آرشيو الکترونيکي از ثبت سوابق قبلي، تهيه مستندات و اطلاع رساني مستمر در خصوص عملکرد ، تغييرات شرکت ها در ساختار ، توليدات و فعاليت ها، امکان سنجي ساخت حداکثر تجهيزات مورد نياز طرح هاي آتي پارس جنوبي نظير فاز 11 اين ميدان با همکاري سازندگان داخلي و تلاش در جهت يکپارچگي فهرست سازندگان داخلي، از جمله فعاليت هاي در دست اقدام و مديريت پارس جنوبي و جهت گيري اين حوزه به سمت رفع محدوديت ها و تلاش براي توسعه ظرفيت هاي ساخت داخل و دستيابي به تحقق بومي سازي در صنعت نفت ايران بوده است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي