سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مديريت کيفيت خدمات مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

امروزه خدمات به عنوان قلب ارزش آفريني مطرح است. خدمت نتيجه اي است که مشتريان خواستار آن هستند. دو شيوه اصلي مديريت کيفيت خدمات وجود دارد: انفعالي و فعال.

امروزه خدمات به عنوان قلب ارزش آفريني مطرح است. ديگر خدمات به خدمات بانکي، بهداشتي و آموزشي و...محدود نمي شود بلکه اغلب محصولاتي که خريداري مي شود عناصري از خدمات را نيز شامل مي شوند. در واقع بيشتر کالاها براي ايجاد برتري و رقابت بر فعاليت هاي مبتني بر خدمات تکيه دارند. وقتي مشتري کالايي را خريداري مي کند نه تنها کالا بلکه بسته جامع از خدمات را خريداري کرده است. مثلا تلويزيون به همراه خدماتي نظير تحويل، بيمه و ضمانت همراه است. در ساليان اخير بخش خدمات با اقبال فراواني مواجه شده است. اقتصاددانان در ابتدا توجه اندکي به خدمات مي کردند. ولي به تدريج متوجه اهميت خدمات شدند به طوريکه در اواخر قرن 19 مارشال عنوان کرد فردي که خدمتي را ارائه مي کند همانند فردي است که محصول ملموس را توليد مي کند و اين خدمت قابليت ارائه مطلوبيت به دريافت کننده را دارد. در واقع از نگاه مارشال کاري که يک توليدکننده محصولات کشاورزي انجام مي دهد همانند کاري که يک کشاورز انجام مي دهد ارزشمند است. دنياي غرب بيش از دو دهه است که اقتصاد خدماتي را تجربه کرده است. امروزه تمامي توليدکنندگان کالا به مشتريان خود چندين خدمت ارائه مي کنند.

خدمت نتيجه اي است که مشتريان خواستار آن هستند. بين کالا و خدمت تفاوت هايي است که شامل ناملموس بودن (خدمات قابل لمس نيستند)، تفکيک ناپذيري (خدمت از توليد قابل تفکيک نيست بلکه به همراه هم مي باشند)، تغييرناپذيري (بخش خدمات در مقايسه بخش توليد قابليت بيشتري در شکل و ماهيت دارد)، فناپذيري (بسياري از خدمات الگوي باثباتي ندارند) و مالکيت (مشتريان معمولا ارزش خدمات را کسب مي کنند بدون آنکه مالک شوند) مي شود. خدمت بايد باکيفيت باشد. کيفيت هيچ معنا و مفهومي جز آنچه مشتري واقعا مي خواهد، ندارد. کيفيت بايد به عنوان انطباق محصول با نياز مشتري تعريف شود. دلايل زيادي وجود دارد که سازمان بايد خدمات باکيفيت تري به مشتريان بدهد از جمله افزايش انتظارات مشتريان، فعاليت رقبا، عوامل محيطي، ماهيت خدمات، عوامل درون سازماني و مزاياي ناشي از کيفيت خدمات. کيفيت در سازمان خدماتي، سنجشي محسوب مي شود براي اينکه بدانند خدمت ارائه شده به مشتري تا چه حد انتظارات مشتري را برآورده کرده است. احساس مشتري درباره کيفيت خدمت را کيفيت ادراک شده مي نامند.

دو شيوه اصلي مديريت کيفيت خدمات وجود دارد: انفعالي و فعال. در شيوه انفعالي تاکيد اصلي بر حداقل سازي ناراحتي مشتريان است تا جلب رضايت مشتريان. در حالي که در شيوه فعال تاکيد بر رضايت مداوم مشتري است. تلاش هاي زيادي در جهت شناسايي منابعي که منجر به ايجاد رضايت در مشتريان مي شود انجام شده است. چهار عامل اصلي شناسايي شده که عبارتند از: بهبود، توان سازگاري، فوريت و توافق و کنار آمدن.



به منظور سنجش رضايت مندي مشتري مي توان از مدل هاي مختلفي استفاده نمود. بر اساس تقسيم بندي تاپفر و پافرات و همکارانش، مدل هاي اندازه گيري رضايت مندي به دو نوع عيني و ذهني تقسيم بندي مي شوند. در مدل هاي عيني، رضايت مندي مشتري از طريق شاخص هايي مانند سهم بازار، تعداد شکايت، سود سالانه و...مورد سنجش قرار مي گيرند. اين شاخص ها شدت رضايتمندي مشتري را نشان مي دهند. از آنجايي که اين شاخص ها دربرگيرنده عقايد شخصي مشتريان نيستند، اعتبار اين مدل ها ترديدبرانگيز است. به عنوان مثال ميزان فروش يک محصول را نمي توان به عنوان رضايت مندي مشتري تفسير نمود. در مقابل، مدل هاي ذهني بر اساس سطح رضايتمندي نيازهاي مشتريان مي باشند. به عبارت ديگر اين مدل ها بر اساس ادراک مشتريان از رضايتشان عمل مي کنند. اين مدل ها مستقيما از عقايد مشتريان استفاده مي کنند و رويکردي از رضايتمندي مشتريان ارائه مي دهند که به ادراک آنها نزديکتر است. شکل 1 مدل هاي سنجش رضايت مندي مشتريان را نشان مي دهد: (شکل 1)

يکي از اين مدل ها، مدل سروکوال مي باشد. اين مدل زيرمجموعه اي از مدل هاي ذهني مي باشد که ادراک و عقايد مشتريان را نيز درنظر مي گيرد. اين مدل در اواسط دهه 1980 توسط پاراسورمان و همکارانش براي سنجش کيفيت خدمات توسعه داده شد. اين مدل سعي دارد کيفيت خدمات در محيط هايي را اندازه گيري نمايد که کيفيت خدمات به عنوان يک ضرورت براي رضايت مشتري احساس شود.

در ابتدا 10 مولفه شامل اعتبار، پاسخگويي، شايستگي، دسترسي، ادب، ارتباطات، اعتماد، امنيت، درک و شناخت مشتريان، شواهد فيزيکي و ملموس به عنوان مولفه هاي کيفيت خدمات شناسايي شد. در سال 1988 پاراسورمان و همکارانش پس از يک تجزيه و تحليل علمي براي تعيين روابط متقابل ميان اين ابعاد، سه مورد از ده مورد اصلي يعني موارد ملموس، قابليت اعتماد و قابليت پاسخگويي را بدون تغيير باقي گذاشتند و هفت مورد باقيمانده به دو بعد کلي تر دسته بندي شدند که آنها را اطمينان و همدلي ناميدند. بنابراين طبقه بندي نهايي در زمينه ابعاد کيفيت خدمات به شرح زير آمده است:

ملموس بودن: شکل ظاهري تسهيلات، تجهيزات، پرسنل و ابزار ارتباطي.

قابليت اعتماد: توانايي انجام خدمات وعده داده شده به طور قابل اطمينان و دقيق.

پاسخگويي: تمايل به کمک به مشتريان و ارائه خدمات سريع.

اطمينان: آگاهي و ادب کارکنان و توانايي آنها براي رساندن اطمينان و اعتماد.

همدلي: دلسوزي و توجه فردي سازمان به مشتريانش.

البته اين پنج بعد کيفيت ممکن است به يک اندازه مهم نباشند و بايستي آنها را رتبه بندي نمود. روش هاي مختلفي براي رتبه بندي وجود دارد که از آن جمله مي توان به روش هاي AHP (فرايند تحليل سلسله مراتبي)، ANP (فرايند تحليل شبکه)، TOPSIS (فرايند تنظيم ترجيحات) و PROMETHEE (فرايند رتبه بندي نسبي گروهها) نام برد. روش AHP توسط فردي عراقي به نام ساعتي در دهه 1970 پيشنهاد شد. اين روش يکي از پرکاربردترين روش هاي تصميم گيري چندمعياره است. و براي حل مسائل بدون ساختار در زمينه هاي مختلفي چون مديريت، اقتصاد، علوم اجتماعي، پزشکي و...به کار رفته است. اين روش مي تواند دو کار را انجام دهد: پيدا کردن وزن شاخص ها و رتبه بندي گزينه ها. اين روش تصميم گيرندگان را ياري مي کند تا اولويت ها را بر پايه ي اهداف، دانش و تجربه تنظيم کنند. لازم است ابعاد کيفيت رتبه بندي شوند تا بتوان کيفيت خدمات را بر مبناي اقتضائات موجود مديريت نمود.

به کارگيري مديريت کيفيت خدمات نتايج عملي بسياري را به دنبال خواهد داشت که مي توان به موارد زير اشاره نمود: شناسايي موانع بهبود کيفيت خدمات، برنامه ريزي براي بهبود کيفيت، برآورده کردن انتظارات مشتري، بهبود دانش مشتري، پيشي گرفتن از انتظارات مشتري، تعريف استانداردهاي خدماتي مشتري گرا، تمرکز بر بازار و مشتري، توانمندسازي کارکنان بر اساس نيازهاي مشتري.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/42/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی