بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

بررسي قلمرو داعش در اينترنت نکات خواندني

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

  بزرگنمايي:

مانند هر چيز ديگر، کمپيني با يک هشتگ راه‌اندازي شد. اما به جاي تبليغ يک آلبوم يا فيلم جديد، #AllEyesOnISIS حمله به شمال عراق را در سال 2014 اعلام کرد که يک واقعه خونين بود که تا امروز روي سياست‌هاي جهاني تاثير گذاشته است.
افشاي يک عمليات نظامي از طريق توييتر به نظر يک راهبرد عجيب است، اما نبايد با شنيدن آن تعجب کنيد. گروه تروريستي  داعش وجود خود را مديون اينترنت بعد از ظهور رسانه اجتماعي است. که کانال وسيعي براي اشتراک‌گذاري و تبادل داده آنلاين است و صداي ميلياردها انسان را به گوش يکديگر مي‌رساند.
رسانه‌ اجتماعي به جذب نيروي داعش کمک کرده ‌‌و اين گروه حداقل 30هزار نيروي خارجي را از حدود 100 کشور در سراسر دنيا به ميدان جنگ در سوريه و عراق جذب کرده است. اين رسانه به ايجاد معاملات جديد در مکان‌هايي از ليبي و افغانستان گرفته تا نيجريه و بنگلادش کمک کرده است. داعش از اين ابزار براي اعلام جنگ در آمريکا استفاده کرده است.
بنابراين عمليات تبليغاتي آنلاين و زندگي واقعي گروه تروريستي داعش آنقدر در هم تنيده شده‌اند که به سختي از يکديگر جدا مي‌شوند. با ورود نيروهاي داعش در شمال عراق، آنها توييتر را اسپم کردند و اطلاعيه‌هاي  به اصلاح پيروزمندانه خود در خصوص گرفتن شهرها و تصاويري از قتل عام مخالفان خود را در توييتر به نمايش گذاشتند. يک اپليکيشن تلفن هوشمند که اين گروه آن را ايجاد کرده بود، به طرفداران داعش امکان مي‌داد تا به آساني در خانه يکديگر را دنبال کنند و حساب‌هاي رسانه اجتماعي خود را با هم به اشتراک بگذارند. اينگونه داعش مي‌توانست به طور خودکار از جانب خود مطالبي را ارسال کند.  طبق آمار و تحقيقات، بيش از 40هزار توييت از اين اپليکيشن در يک روز منتشر شده است.
گزارش‌هاي رسانه‌اي که اين گروه تروريستي توليد مي کرد مملو از اخبار پيروزي‌ بود و اين اخبار آتش جنگ و خونريزي را شعله‌ورتر مي‌کرد. ديگر فرصتي براي تمايز داستان‌هاي ساختگي از داستان‌هاي واقعي نبود. در عوض، در هر مطلب ارسالي جديد آمده بود که شمال عراق توسط داعش سقوط کرده است. در نهايت نيز همين اتفاق رخ داد. اين گروه موصل را، که يک شهر با جمعيت 1.8 ميليون نفري است، اشغال کرد. با اينکه نيروهاي عراق مجهز به سلاح‌ها و تانک‌هاي پيشرفته و هلي‌کوپترهاي Black Hawk بودند، گزارش‌هاي توييت‌ شده در اينترنت آنها را از مسير خود منحرف کرد. در نتيجه داعش توانست سلاح‌ها و تجهيزات جنگي را در دست بگيرد.
در محاصره ناگهاني موصل و سقوط نيروهاي دفاع عراق خاطرات مربوط به سقوط تکان‌دهنده و ناگهاني فرانسه در مقابل حمله رعدآساي آلمان در سال 1940 زنده مي‌شد، زيرا آلمان‌ها از تانک و هواپيما در کنار سيستم‌هاي راديويي خود استفاده مي‌کردند. راديو موجب شد که نيروهاي آلماني سرعت عمل بيشتري داشته باشند و دشمن را شکست دهند. داعش نيز از طريق اينترنت و فعاليت‌هاي آنلاين اين موضوع را تسريع کرد. 
عکس‌ها و گزارش‌هايي که از سوي اين گروه در شبکه‌هاي اجتماعي آپلود مي‌شد، توسط اينستاگرام فيلتر شد. ارتش روبات‌هاي توييتر درگيري‌هاي يکطرفه را به پيروزي‌هاي چشمگيري تبديل کردند. هشتگ‌ها ايجاد شدند تا داستان را شکل دهند. از طريق اين فعاليت‌ها، داعش وارد عرصه جديدي شد. اين گروه اولين گروه تروريستي بود که هم در دنياي فيزيکي و هم در دنياي ديجيتال قلمرو داشت.
اين گروه آخرين گروه نيز نخواهد بود. داعش در حال حاضر چيزي را ثابت کرده است که بايد هر يک از ناظران بر جنگ و صلح، قانون و هرج و مرج نگران آن باشند. در حالي‌که داعش در استفاده از رسانه اجتماعي خود نشان داده ‌که موفق بوده‌، اين خود فناوري است که در قلب نيروي تخريبي داعش وجود دارد و موجب موفقيت آن مي‌شود. ساير گروه‌ها نيز از اين روند تبعيت خواهند کرد.
و اين فقط به گروه‌هاي تروريستي ختم نمي‌شود. اين آغاز يک انقلاب عظيم است؛ انقلابي که در حال حاضر شروع کرده ‌به تغيير شکل عمليات‌هاي گروه‌هاي تبهکار کوچک در يک سو، و راهبردهاي سياسي و نظامي ابرقدرت‌هاي به شدت مسلح از سوي ديگر.
بيش از يک سال پيش، ما متوجه شديم که از رسانه اجتماعي به عنوان يک ابزار در درگيري و چيزي که به آن شکل مي‌دهد، استفاده مي‌شود و مشخص مي‌کند که چگونه يک فردي که به طور آنلاين چت مي‌کند با خشونت واقعي در چندين درگيري مسلح در سراسر دنيا مرتبط مي‌شود. براي اين کار، ما به دنبال حل يک تناقض ظاهري بوديم. سال‌هاست که از اينترنت براي توانايي آن در جمع‌کردن افراد کنار يکديگر تقدير مي‌شود، اما مشخص شده است که همين فناوري به آساني مسلح مي‌شود. تلفن‌هاي هوشمند و اپليکيشن‌هاي اجتماعي به طور واضح درگيري‌هاي خشونت‌آميز را تغيير داده‌اند؛ از جذب نيرو گرفته تا گزارش ميدان جنگ. پلت‌فرم‌هاي رسانه اجتماعي نوشته‌هاي «ما عليه آنها» را تبليغ مي‌کنند، افراد آسيب‌پذير را در معرض برخي ايدئولوژي‌هاي زهرآگين قرار مي‌دهند‌ و حتي آتش دشمني را شعله‌ور مي‌کنند. رسانه هاي  اجتماعي در حال حاضر همه چيز را متحول کرده اند؛ از دوست‌يابي تا کسب‌و‌کار و سياست. اکنون نيز دارد شکل جنگ‌ها را تغيير مي‌دهد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت