بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟ نکات خواندني

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

  بزرگنمايي:

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

در طول دهه هاي گذشته دانشمندان، محققان و دانشجويان شروع به تغيير مسير ارزيابي و درک هوش افراد کردند. در اين خصوص مي بايست از آقاي دکتر دانيل گلمن، روانشناس مشهور، کسي که کتابهاي متعددي در موضوع هوش هيجاني نوشته است، تشکر کرد. دکتر گلمن حتي نشان داد که EQ از IQ مهم تر است.

IQ در مقابل EQ، تفاوت در چيست؟

 IQ به معناي ضريب هوشي است و نشان دهنده ميزان ضريب هوشي دانشگاهي يا محاسباتي يک فرد مي باشد. براي يافتن ميزان ضريب هوشي يک فرد يکي از چندين آزمون استاندارد تعيين ضريب هوشي در اختيار او قرار مي گيرد. براساس ميزان پاسخهاي صحيحي که در بازه زماني محدود فرد به سوالات مي دهد، نمره اي به او داده شده و با ساير افرادي که در يک گروه سني هستند، مقايسه مي شود. تجربه نشان مي دهد، کساني که به خوبي از عهده آزمون ضريب هوشي بر مي آيند، به لحاظ تحصيلاتي عملکرد بهتري داشته اند. اين افراد از کساني که IQ پايين تري دارند، درآمد بالاتري داشته اند و به طور عمومي از لحاظ جسمي سالم تر هستند.

 EQ به معناي هوش هيجاني است و نشان دهنده توانايي فردي در درک، کنترل، ارزيابي و بيان احساسات مي باشد. در حالي که افراد با سطح EQ بالا لزوماً داراي دانش آکادميک و فني بالايي نيستند، عملکرد بهتري در محيط هاي کاري در مقايسه با افرادي که IQ بالايي دارند، از خود نشان مي دهند. چرا؟ اين افراد خود آگاهي بيشتري دارند و بهتر مي توانند برخورد هاي خود را تنظيم کنند، مسئوليت کارهاي خود را بهتر قبول مي کنند، با انگيزه هستند و با ديگران با همدلي برخورد مي کنند.

چرا EQ از IQ مهمتر است؟

در حالي که بيشتر محققين مي گويند که کارايي افراد در زندگي بوسيله IQ و EQ فرد تعيين مي‌شود، شواهدي وجود دارد که IQ درصد کمتري از اين اشتراک را تشکيل مي دهد. تنها در حدود 10 تا 25 درصد از کارايي افراد از طريق IQ و بيش از 75 درصد کارايي افراد از طريق EQ آنها مشخص مي شود. از اين رو، بسياري شرکت ها از متقاضيان کار قبل از استخدام آزمونهاي EQ به عمل مي آورند. برخي ديگر از شرکتها نيز دوره هاي ارتقاء سطح EQ جهت کارکنان خود برگزار مي کنند.

هنگامي که من در بخش خرده فروشي يک شرکت کار مي کردم، يکي از قانون هايي که قبل از استخدام افراد آن را در نظر مي گرفتم اين بود که “افراد را براي شخصيت آنها استخدام کن و براي افزايش مهارت شغلي به آنها آموزش بده“. معناي اين جمله به طور ساده اين است که آموزش بيشتر مهارت افراد را براي شغلي که بر عهده خواهند گرفت، بالا مي برد و شما به سختي مي توانيد شخصيت يک فرد را با آموزش ارتقا دهيد.

چرا بر EQ تاکيد مي شود؟

جواب اين سوال ساده است، چون افراد با EQ بالا در محيط هاي تيمي بهتر کار مي کنند. آنها بهتر مي توانند با ديگران ارتباط برقرار کنند.

همچنين مطالعات بسياري نشان داده اند افراد با EQ بالاتر کارايي بهتري در محيطهاي کاري دارند، رهبران خوبي هستند، اعتماد به نفس بالاتري دارند، صادق هستند و از نظر ديگران دوست داشنتي تر از کساني هستند که از EQ پايين تري برخوردارند.

پنج ويژگي اصلي هوش هيجاني

هوش هيجاني داراي 5 ويژگي اصلي است. به محض شناخت شما از اين 5 ويژگي متوجه خواهيد شد که چرا هوش هيجاني بالا تاثير بسيار زيادي در عملکرد بهتر افراد در محيط کار و زندگي به همراه دارد.

اين پنج ويژگي عبارتند از :

خودآگاهي :به منظور کنترل احساسات، شما مي بايست در مورد آنها آگاهي داشته باشيد. خودآگاهي در اين بخش نقش مهمي بازي مي کند. تنها افرادي که خودآگاه هستند مي توانند احساسات خود را کنترل کنند که باعث ايجاد اعتماد به نفس در خصوص کارهايي که مي توانند انجام دهند و پيشنهاد هايي که مي دهند، مي شود.

خود داري :اگر شما نتوانيد احساسات خود را کنترل کنيد، در محيط کاري به علت تغييراتي که نياز است در خود بوجود آوريد، به طور مداوم با ديگران در حال ستيز و چالش خواهيد بود. فقط کساني که قادر به کنترل احساسات خود هستند، مي توانند از ايجاد احساس لجاجت در خود جلوگيري کنند، مسئوليت کارهاي خود را به عهده بگيرند، در مقابل تغييرات از خود انعطاف نشان دهند و برخورد مناسبي در خصوص ايده هاي جديد داشته باشند.

انگيزش :افراد بي انگيزه به ندرت به اهداف خود مي رسند .در حالي که افراد با انگيزه به طور پيوسته در حال حرکت به سمت اهداف خود هستند تا قدمي به آنها نزديکتر شوند. در مقابله با مشکلات در مسير رسيدن به اهداف از حرکت باز نمي ايستند و با قدرت بيشتري از موانع عبور مي کنند. معمولا فروشندگان بزرگ و افرادي که به يک سازمان جهت حرکت به سمت اهداف روحيه مي دهند و آنها را تشويق مي کنند، از جمله افراد با انگيزه و با EQ بالاهستند.

همدلي :همدلي عبارت است از دريافت و درک احساس ديگران و شناخت تاثير اعمال و رفتار خود بر آنها. افرادي که خصوصيت همدلي بيشتري دارند، در بخش هاي خدماتي سازمانها بسيار خوب عمل مي کنند و به خوبي با ديگران صحبت کرده و به مشکلات آنها گوش داده و راه حل مناسبي به آنها ارائه مي نمايند. با توجه به اينکه اين افراد به خوبي احساسات ديگران را درک مي کنند، به خوبي نيز مي توانند با استفاده از اين قابليت خود به آنها جهت رسيدن به اهداف خود و سازمان انگيزه دهند

.مهارت هاي اجتماعي :مهارت هاي اجتماعي فارغ از آنکه شما در چه حوزه اي مشغول به فعاليت هستيد، در زندگي افراد داراي اهميت خاصي مي باشد. افراد موفق ارتباط موثري با ديگران برقرار مي کنند. ارتباطات فوق العاده اي جهت مديريت برخورد، مديريت تيمي، وظايف رهبري و در مجموع در هر جايي که نياز به تشريک مساعي وجود دارد، مورد نياز مي باشد.

همانگونه که خوانديد، حوزه هاي مختلفي براي تعيين ميزان هوش هيجاني يا EQ جهت ارزيابي موفقيت شما در کارتان وجود دارد. همچنين شما مي توانيد با استفاده از اين 5 ويژگي ميزان موفقيت خود در زندگي روزمره تان را نيز ارزيابي کنيد. در جهاني که دانش با شما فقط به اندازه جستجو در سايت گوگل فاصله دارد، هوش هيجاني از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. همواره در شرکت هاي بزرگ تلاش بر آن است تا به کارکنان و پرسنل جهت ارتقا و بهبود اين 5 ويژگي آموزش و کمک در کنار ارتقاء دانش فني آنها داده شود.

با توجه به موارد فوق هوش هيجاني EQ به مراتب از ضريب هوش آکادميک يا IQ مهمتر و تاثير آن در زندگي انسانها بيشتر است.

گروه ايده پردازان

 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت