بزرگنمايي:
توسعه و گسترش يک کسب و کار به بازارهاي جديد کار ساده اي نيست. در ضمن فرصت هاي زيادي که در اين کار نهفته است، به ريسک ها و خطرات آن هم بايد توجه داشت. براي آندسته از کسب و کارهايي که داراي مشترياني در خارج از بازار فعلي خود هستند، توسعه کسب و کار به بازارهاي جديد يک قدم منطقي به حساب مي آيد. اما در واقع انجام دادن آن نيازمند برنامه ريزي دقيق، تحقيق و داشتن صبر و حوصله است.
در اين مطلب سعي دارم در مورد سه نکته حياتي که از توسعه دادن يک کسب و کار خدمت محور به بازارهاي جديد آموختم صحبت کنم:
1- موقعيت خود را در بازار فعلي مستحکم کنيد.
در ابتدا قبل از اينکه يکباره با ديدن تقاضاي موجود اقدام به گسترش کسب و کار خود به بازارهاي جديد بکنيم، همواره از طرف مشتريان فعلي با اين پرسش روبرو مي شديم که آيا شعبه يا دفتري براي ارائه محصولات خودمان در فلان شهر يا منطقه داريم؟ با وجود اينکه بدون تبليغات مراجعه کنندگاني از نقاط ديگر هم داشتيم، که نکته بسيار مثبتي است، همواره پاسخ ما براي اينگونه پرسش ها “نه” بود. چرا؟
براي اينکه هنوز از آمادگي لازم برخوردار نبوديم.
در حقيقت ما بجاي وارد شدن به بازارهاي جديد ترجيح داديم چندين سال متمادي در بازار اوليه خودمان باقي بمانيم و ضمن شناخت کامل آن جايگاه خودمان را در آن بازار مستحکم کنيم.
توجه داشته باشيد که هر کسب و کاري پيش از توسعه يافتن به بازارهاي جديد نيازمند رسيدن به حالت تعادل و مرحله بلوغ در بازار اصلي خودش مي باشد. با وجود اينکه وارد شدن به بازارهاي ديگر بسيار وسوسه انگيز است، اما ورود زودرس به آنها هم تنها مي تواند دليلي موجه براي شکست شما باشد.
پس ابتدا زماني را براي ايجاد ثبات در تيم اجرايي، پايگاه مشتريان، درک صنعت خودتان در اين بازار اول و همچنين بدست آوردن اعتبار در آن صرف کنيد.
2- بازار هايي را انتخاب کنيد که از هر نظر منطقي به نظر مي رسند.
زماني که احساس کرديم به مرحله اي رسيديم که قادر به صرف منابع، زمان و توجه و تمرکز خودمان به عرضه محصول به بازارهاي جديد هستيم، تنها به طور اتفاقي اقدام به انتخاب بازارهاي جديد نکرديم. در عوض بر بازار هايي تمرکز کرديم که بيشتر با آنها آشنا بوديم.
بايد توجه داشته باشيد که بازار انتخابي شما بر اساس عواملي از قبيل نيازهاي کسب و کار، نياز هاي مشتريان و منابع يا ارتباطات شما در اين صنعت شکل گرفته باشد.
پس از شناخت بازار، باز هم بايد در مورد تحقيقاتي را انجام دهيد. در اين رابطه با راه هايي براي کنار آمدن با مسائل مرتبط با تفاوت زماني، تفاوت هاي فرهنگي و داشتن درکي از روندهاي صنعت در آن بازار آشنا شويد.
3- مشتريان خود را در رابطه با اين توسعه مطلع سازيد.
ما پس از اينکه به اين نتيجه رسيديم که قادر به ارائه و فروش محصول خود در بازارهاي جديد خودمان هستيم، اجازه داديم تا مشتريان فعلي ما از اين گسترش و وارد شدن به بازار جديد مطلع شوند. با استفاده از مطبوعات، پيام هاي شخصي سازي شده، جلسات و سخنراني ها در مورد توانايي هاي جديد مجموعه و ارزش بالقوه آن به مشتريان اطلاع رساني کرديم.
زماني که يک کسب و کار براي فروش خدمات و محصولات در يک بازار جديد از آمادگي لازم برخوردار است، نبايد اين موضوع را مخفي نگاه دارد. اجازه دهيد مشتريان فعلي شما در مورد توسعه خدمات و محصولات شما آگاهي پيدا کنند. رساندن اين خبر به مشتريان راه و روشي مناسب براي حرکت و رشد کسب و کار خودتان در بازار جديد مي باشد. براي آنها توضيح دهيد که اين توسعه براي آنها چه ارزش و منفعتي را به همراه دارد و چگونه در برآوردن نيازهاي آنها مفيد واقع مي شود.
شما در اين رابطه چطور فکر مي کنيد؟ مهمترين نکاتي که يک کسب و کار با محوريت خدمات براي گسترش پيدا کردن به بازارهاي جديد بايد به آنها توجه کند، چه مواردي مي باشد؟