نکاتي ساده اما حياتي براي توسعه بازار مقالات بازاريابي

نکاتي ساده اما حياتي براي توسعه بازار

  بزرگنمايي:

توسعه و گسترش يک کسب و کار به بازارهاي جديد کار ساده اي نيست. در ضمن فرصت هاي زيادي که در اين کار نهفته است، به ريسک ها و خطرات آن هم بايد توجه داشت. براي آندسته از کسب و کارهايي که داراي مشترياني در خارج از بازار فعلي خود هستند، توسعه کسب و کار به بازارهاي جديد يک قدم منطقي به حساب مي آيد. اما در واقع انجام دادن آن نيازمند برنامه ريزي دقيق، تحقيق و داشتن صبر و حوصله است.

در اين مطلب سعي دارم در مورد سه نکته حياتي که از توسعه دادن يک کسب و کار خدمت محور به بازارهاي جديد آموختم صحبت کنم:

 

1- موقعيت خود را در بازار فعلي مستحکم کنيد.

در ابتدا قبل از اينکه يکباره با ديدن تقاضاي موجود اقدام به گسترش کسب و کار خود به بازارهاي جديد بکنيم، همواره از طرف مشتريان فعلي با اين پرسش روبرو مي شديم که آيا شعبه يا دفتري براي ارائه محصولات خودمان در فلان شهر يا منطقه داريم؟ با وجود اينکه بدون تبليغات مراجعه کنندگاني از نقاط ديگر هم داشتيم، که نکته بسيار مثبتي است، همواره پاسخ ما براي اينگونه پرسش ها “نه” بود. چرا؟

براي اينکه هنوز از آمادگي لازم برخوردار نبوديم.

در حقيقت ما بجاي وارد شدن به بازارهاي جديد ترجيح داديم چندين سال متمادي در بازار اوليه خودمان باقي بمانيم و ضمن شناخت کامل آن جايگاه خودمان را در آن بازار مستحکم کنيم.

توجه داشته باشيد که هر کسب و کاري پيش از توسعه يافتن به بازارهاي جديد نيازمند رسيدن به حالت تعادل و مرحله بلوغ در بازار اصلي خودش مي باشد. با وجود اينکه وارد شدن به بازارهاي ديگر بسيار وسوسه انگيز است، اما ورود زودرس به آنها هم تنها مي تواند دليلي موجه براي شکست شما باشد.

پس ابتدا زماني را براي ايجاد ثبات در تيم اجرايي، پايگاه مشتريان، درک صنعت خودتان در اين بازار اول و همچنين بدست آوردن اعتبار در آن صرف کنيد.

 

shutterstock_79020457-600x450

 

2- بازار هايي را انتخاب کنيد که از هر نظر منطقي به نظر مي رسند.

زماني که احساس کرديم به مرحله اي رسيديم که قادر به صرف منابع، زمان و توجه و تمرکز خودمان به عرضه محصول به بازارهاي جديد هستيم، تنها به طور اتفاقي اقدام به انتخاب بازارهاي جديد نکرديم. در عوض بر بازار هايي تمرکز کرديم که بيشتر با آنها آشنا بوديم.

بايد توجه داشته باشيد که بازار انتخابي شما بر اساس عواملي از قبيل نيازهاي کسب و کار، نياز هاي مشتريان و منابع يا ارتباطات شما در اين صنعت شکل گرفته باشد.

پس از شناخت بازار، باز هم بايد در مورد تحقيقاتي را انجام دهيد. در اين رابطه با راه هايي براي کنار آمدن با مسائل مرتبط با تفاوت زماني، تفاوت هاي فرهنگي و داشتن درکي از روندهاي صنعت در آن بازار آشنا شويد.

 

3- مشتريان خود را در رابطه با اين توسعه مطلع سازيد.

ما پس از اينکه به اين نتيجه رسيديم که قادر به ارائه و فروش محصول خود در بازارهاي جديد خودمان هستيم، اجازه داديم تا مشتريان فعلي ما از اين گسترش و وارد شدن به بازار جديد مطلع شوند. با استفاده از مطبوعات، پيام هاي شخصي سازي شده، جلسات و سخنراني ها در مورد توانايي هاي جديد مجموعه و ارزش بالقوه آن به مشتريان اطلاع رساني کرديم.

زماني که يک کسب و کار براي فروش خدمات و محصولات در يک بازار جديد از آمادگي لازم برخوردار است، نبايد اين موضوع را مخفي نگاه دارد. اجازه دهيد مشتريان فعلي شما در مورد توسعه خدمات و محصولات شما آگاهي پيدا کنند. رساندن اين خبر به مشتريان راه و روشي مناسب براي حرکت و رشد کسب و کار خودتان در بازار جديد مي باشد. براي آنها توضيح دهيد که اين توسعه براي آنها چه ارزش و منفعتي را به همراه دارد و چگونه در برآوردن نيازهاي آنها مفيد واقع مي شود.

شما در اين رابطه چطور فکر مي کنيد؟ مهمترين نکاتي که يک کسب و کار با محوريت خدمات براي گسترش پيدا کردن به بازارهاي جديد بايد به آنها توجه کند، چه مواردي مي باشد؟




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات