بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

روانشناسي قيمت گذاري نکات خواندني

روانشناسي قيمت گذاري

  بزرگنمايي:

قيمت گذاري مبحث بسيار تخصصي و پيچيده اي است و فاکتورهاي زيادي در قيمت نهايي يک محصول اثر گذار هستند، قيمت تمام شده، وضعيت اقتصاد، عرضه و تقاضا، قيمت محصولات رقيب، استراتژي هاي کلان شرکت، برندينگ و … .

اما همه اين فاکتورها به قبل از ارائه محصول بر ميگردد و پس از آنکه محصول نهايي ارائه شد و در پيشخوان مغازه ها قرار گرفت نوبت مشتري فرامي رسد که قيمت شما را به صورت عقلاني و منطقي و حتي احساسي مورد چالش قرار دهد و تصميم بگيرد که آن را بخرد يا نخرد. اينجاست که مباحث روانشناسي قيمت گذاري وارد کار مي شوند و اين شما هستيد که بايد از قبل فکر اين فاکتورها را هم مي کرديد.

انتظارات قيمتي خريداران

انتظار مصرف کنندگان از قيمت بر اساس برداشت آنها از قيمت منصفانه مبتني است، يعني مشتريان در تصميم گيري خود اين مورد را در نظر ميگيرند که آيا اين قيمت عادلانه است يا نه. به عنوان مثال اگر قيمت بيسکوئيت در بازار چندين سال است که ثابت مانده است افزايش ناگهاني قيمت با مقاومت شديدي از طرف مصرف کنندگان مواجه مي شود. اگر در اين شرايط به علت تورم يا افزايش هزينه ي مواد اوليه،  هزينه توليد بالا رفت معمولا توصيه مي شود که توليد کنندگان اندازه محصول را کاهش دهند و با همان قيمت قبلي محصولات کوچک تري ارائه کنند.  حتما اين تجربه را در دوره اي که تحريم ها شروع شدند به خاطر داريد که اندازه بسياري از مواد غذايي کوچک تر شد.

علاوه بر اين، قيمت گذاري خيلي بالا و خيلي پايين موجب برداشت هاي متفاوتي در ذهن مشتري مي شود، قيمت گذاري بالا موجب مي شود مشتري فکر کند که کلاه سرشان خواهد رفت و قيمت گذاري پايين هم موجب شک در مورد کيفيت محصول مي گردد. اين انتظارات البته در فرهنگ هاي مختلف متفاوت است و بايد مورد مطالعه محلي قرار بگيرد.

اثر همگون سازي

اين اثر موقعي در ذهن مشتري ايجاد مي شود که دو جنس را که قيمت نزديک به هم دارند با هم مقايسه مي کند و در اين شرايط مشتري جنس ارزان تر را معمولا انتخاب مي کند چرا که نزديک بودن قيمت ها باعث مي شود مشتري احساس کند که کيفيت ها تفاوتي با هم ندارند و در نتيجه جنس ارزان تر را انتخاب کند.

Mini-Sprout-Web-Apps-Pricing-Table-How-To

اثر تقابل

اين اثر در مواردي رخ مي دهد که دو جنس با تفاوت قيمت زياد در کنار يکديگر قرار داده شوند و مشتري در مقايسه بين آنها به اين نتيجه مي رسد که جنسي که قيمت بالاتري دارد کيفيت بهتري نيز دارد.

توليد کنندگاني که رقباي زيادي دارند و وضعيت خرده فروشي نيز به گونه اي است که محصولات همه رقبا در کنار هم به فروش گذاشته مي شود بايد به اين اثرات توجه زيادي بکنند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت