بازاريابي دهان به دهان ؛مثبت يا منفي مقالات بازاريابي

بازاريابي دهان به دهان ؛مثبت يا منفي

  بزرگنمايي:

ساليان مديدي است که در عرصه بازاريابي از ابزاري قدرتمند تحت عنوان بازاريابي دهان به دهان يا بازاريابي شفاهي استفاده مي شود.  لذا در اين مقاله به بررسي اين ابزار و تاثيرات آن پرداخته شده است. ارتباطات در بازاريابي ابزاري براي ارائه اطلاعات مي باشد، اطلاعاتي كه بتوان به آن اعتماد كرد، ارائه اطلاعات هنگام بروز مشكل، ارائه اطلاعات در مورد مشكلات كيفيت و انجام تعهدات. گاهي اين اطلاعات به نفع شرکت در جهت جذب ساير افراد براي استفاده از کالا يا خدمت ارائه شده توسط شرکت است و گاهي نيز بالعکس. نتايج حاصل حاکي از اهميت فراوان اين نوع بازاريابي در عرصه تجارت بين المللي مي باشد.  چرا که در نهايت اين ارتباطات است که مشتريان را درمورد اقدامات شركت براي رفع منابع نارضايتي آنها آگاه مي سازد و در نهايت ارتباط اثر بخش بين سازمان و مشتريانش به روابط بهتر منجر مي گردد كه درنتيجه به وفاداري مشتريان منجر خواهد شد. و به عبارت ديگر بازاريابي دهان به دهان خود را در چرخه بهبود قرار مي دهد.
مقدمه:
بازاريابي و استراتژي هاي بازاريابي در طول تاريخ حيات خود به شدت متاثر از تکنولوژي ها و فناوري هاي اعصار خود بوده است. با ظهور دستگاه چاپ ، راديو ، تلويزيون ، رايانه و ... بازاريابي نيز نقش هاي خاص خود را ايفا نموده است ، و سعي نموده تا با استفاده از اين ابزار ها ي تکنولوژيک به نحوي در راستاي دستيابي به اهداف خود استفاده نمايد.(استوارت،2001)
امروزه صحبت از بازاريابي اثربخش در برابر بازاريابي سنتي است و انجا که اين بازاريابي از چارچوب هاي نظري صرف خارج شده و به سمت اجراي اثربخش مفاهيم بازاريابي در شرکت ها و بنگاه هاي توليدي حرکت مي کند ، معناي جديد تر و کلي تري به خود مي گيرد.(فتاحي و همکاران ،1389)
بطور كلي تبليغات شفاهي، گفتگو در مورد محصولات و خدمات ميان افرادي است كه مستقل از شركت عرضه كننده محصول يا خدمت مي باشند. اين گفتگوها ميتواند به صورت مكالمه هاي دوطرفه يا فقط توصيه ها و پيشنهادات يكطرفه باشد. اما نكته اصلي اين استكه اين گفتگوها در ميان افرادي صورت مي پذيرد كه تصور مي شود منافع اندكي از ترغيب ديگران به استفاده از محصول دارند (سوييني و همكاران، 2007).
بازاريابان براي متقاعد كردن مشتريان تلاش فراواني مي كنند، اما گاهي از اين واقعيت غافل مي مانند كه گفتگوي مشتريان با يكديگر، بيشترين تأثيرپذيري و تأثيرگذاري را در انتخاب مقصد گردشگري درپي خواهد داشت( براين وليلين،2008)
احتمال واكنش مصرف كننده نسبت به پيشنهاد يك دوست، همكار يا مشاور قابل اعتماد، بسيار بيشتر از واكنش او نسبت به يك پيام بازرگاني مي باشد و اين واكنش صرفاً منحصربه جمع آوري اطلاعات نيست بلكه اغلب به خريد محصول مي انجامد (سيلورمن، 2001)
مصرف كنندگان به اعتبار نظرات دوستان، خانواده و آشنايانشان اعتمادمي كنند چون اين نظرات خالصانه و فاقد هرگونه تعصب و جهت گيري است (پودوشن، 2008)
همچنين امروزه موفقيت هر سازماني وابسته به مشتريان آن است و شناخت مشتريان و منافعي که آنها از يک سازمان خواستارند، مفهوم اصلي بازاريابي است (رولي ، 1388).
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات

تاثير اينترنت بر ارتباطات بازاريابي

نکاتي ساده اما حياتي براي توسعه بازار

چگونه به يک ستاره بازاريابي ديجيتال تبديل شوم؟

بازاريابي دهان به دهان ؛مثبت يا منفي

مذاکره

الگوهاي فرهنگ سازماني

بررسي عوامل موثر بر انتخاب کانال هاي توزيع