بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

اخلاق در آميخته بازاريابي نکات خواندني

اخلاق در آميخته بازاريابي

  بزرگنمايي:

اخلاق و انسانيت نه تنها در زندگي عادي از اهميت زيادي بر خوردار است بلکه در تک تک مراحل شروع وانجام کسب وکار مي تواند تضمين کننده موفقيت يک کسب وکار نيز باشد و اگر بخواهيم صادقانه به اين موضوع نگاه کنيم بايد اعتراف کنيم که همه ما از پيرمرد سوپري سر کوچه که همه چيز را درست وزن مي کند و گران فروشي نمي کند بيشتر تمايل به خريد داريم تا از فروشگاه هاي زنجيره اي شيک و لوکس که همه چيز را گران مي دهند.

در اين نوشته سعي کرده ام به نقش اخلاقيات در مهمترين متغيير هاي بازاريابي که آميخته بازاريابي ناميده مي شوند و بارها در مورد آنها نوشته ايم اشاره اي داشته باشم

ethics may not always be good for society

محصول سالم و با کيفيت

شايد شنيده باشيد که بسياري از آبليموهاي موجود در بازار در اصل آبليمو نيستند و از مواد ديگري توليد مي شوند و يا ادويه هاي تقلبي زيادي را ديده باشيد. يا در همين صنعت پرادعاي خودرو خودمان شاهد نقص فني خودروهاي صفر بوده ايد. اين مثال ها نشان از بي اخلاقي در اين صنايع دارد. شايد اگر ريشه اين بي اخلاقي را جستجو کنيم به دلايلي مثل تحريم بودن کشور يا گران بودن مواد اوليه بر بخوريد ولي مطمئن باشيد اين بي اخلاقي از سوي مصرف کنندگان بي جواب گذاشته نمي شود و به همين خاطر خودروسازان داخلي ما مضحکه جوک ها و لطيفه ها قرار مي گيرند و جايگاه برند خود را در ذهن مخاطب از دست مي دهند.

قيمت گذاري منصفانه

قيمت گذاري يکي از بحث برانگيزترين موضوعاتي است که  کسب وکارها هميشه با آن مواجه هستند و موجب درگيري هاي زيادي در اتحاديه ها و اصناف مي شود. گاها به دليل نبود سيستم هاي نظارتي قوي کسب وکارها قيمت گذاري را ابزاري براي جبران کم کاري هاي خود در واحد توليد و بازاريابي مي دانند. به عنوان مثال واحد توليد به دليل بي دقتي ضايعات زيادي به بار مي آورد و در نتيجه هزينه اين ضايعات بر روي قيمت تمام شده نهايي محصول تاثير مي گذارد و موجب گران شدن محصول مي شود. در حالي که مصرف کننده هيچ تقصيري ندارد و مجبور است هزينه کم کاري و بي دقتي واحد توليد را بپردازد.

ترويچ  و تبليغ

عرصه تبليغات بسيار حساس است و احتمال ارتکاب اعمال غيراخلاقي زيادي از سوي کسب وکار ها وجود دارد. به عنوان مثال همانطور که شايد بدانيد تکنيک اغراق يکي از نکنيک هاي تبليغاتي است که در آن محصول بسيار بزرگ تر يا قوي تر از انچه که هست نمايش داده مي شود. در اين تکنيک هم مصرف کننده و هم سازنده تبليغ مي داند که اغراق صورت گرفته است اما مرز بين اغراق و دروغ بسيار حساس است و ممکن است اين گونه برداشت شود که يک تبليغ قصد فريب مصرف کنندگان را دارد. در کشورهاي اروپايي و آمريکايي واحدهاي نظارتي براي اينگونه فريب کاري ها وجود دارد. به عنوان مثال کميسيون تجارت فدرال آمريکا (FTC) مسئول نظارت بر اين گونه فريبکاري هاست و قدرت جريمه کسب وکارها را براي ساخت تبليغات فريبنده دارد. در يکي از موارد اين کميسيون شرکت ولوو را به خاطر ساخت يک تيزر تبليغاتي جريمه کرد که در آن يک کاميون غول پيکري نشان داده مي شد که از روي رديفي از ماشين ها رد مي شود و همه به جز ولوو استيشين واگن مچاله مي شوند.

من اطلاعي ندارم که در کشور ما نيز واحدهاي نظارتي بر تبليغات دروغين وجود دارد يا نه ولي به خاطر دارم که تبليغات کرم حلزون که بعدها مشخص شد محصولي تقلبي است مدت ها از تلويزيون پخش مي شد و اين نشان مي دهد که اين واحد ها در سيستم تبليغات کشور وجود ندارد.

دسترسي به محصول

دسترسي به محصول چندان زمينه بروز اعمال غير اخلاقي که مرتبط با مصرف کننده نهايي باشد ندارد ولي گاهي در سطوح معاملاتي بين خرده فروش و عمده بعضي مواردي مشاهده مي شود. به عنوان مثال بعضي از خرده فروشان زنجيره اي به علت دسترسي داشتن به بخش بزرگي از بازار عمده فروشان و توليد کنندگان را تحت فشار قرار مي دهند تا تخفيف هاي کلاني از آنها بگيرند و به اين ترتيب  توليد کنندگان کوچک از چرخه توليد حذف مي شوند. مثال ديگري که در اين مورد مي توان زد مربوط به فروشگاه هاي وال مارت آمريکاست که به علت بزرگي بيش از حد، در هر نقطه اي که تاسيس مي شوند فروشگاه هاي کوچک تر آن منطقه را ورشکست مي کنند به همين خاطر اين فروشگاه در راستاي سياست هاي اخلاقي برنامه هايي براي آموزش و حمايت از فروشگاه هاي حومه خودش اجرا مي کند تا آنها نيز بتوانند به حيات خود ادامه دهند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت