آخرين مطالب

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) مقالات بازاريابي

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - مدل آمیخته بازاریابی که بسیاری آنرا با نام بازاریابی 4P می شناسند، ابزاری توانمند است که می تواند به بازار یابان در تعریف استراتژیهای بازاریابی کمک کند. بازاریابان از این تعریف برای تعیین پاسخ های مناسب به بخشهـای مـورد نظرشان در بازار استفاده می کنند.
مدل 4P از چهار بخش مهم تشکیل شده است که آغاز همه آن ها با حرف P است:‌ محصول ( Product)، قیمت (Price)، نحوه توزیع ( Place) و ترفیع (Promotion)
نبایـد فراموش کرد که آمیخته بازاریابی آن دسته از عواملی است که همگی در کنترل مدیریت اند و میتوان ادعا کرد که اکثر برنامه ها و تصمیمات بازاریابی براساس یکی از این چهار زمینه اتخاذ می شوند. از آنجا که این چهار عامل در کنترل مدیریت است، وی میتواند با ایجاد تغییر در آنها به سطح رضایت بالاتری در بین مشتریان خود دست یابد و احتمالا سهم خود را از بازار افزایش دهد.
عوامل آمیختگی بازار مانند رنگ های موجود روی یک پالت رنگ روغن هستند که برای ایجاد یک اثر هنری باید به تناست از آن ها استفاده کرد.
آمیختگی-بازار
محصــــول
از نظر تاریخی این تصور وجود داشته است که محصول خوب خودش فروش می رود. در دنیای پر رقابت امروز که بازارها شاهد رقابت شدیدی بین تولید کنندگان و فروشندگان مختلف است ، محصول بد چندان مفهومی ندارد و بعلاوه قوانین حمایت از مشتریان نیز، مشکلات را بـرای تولید کنندگان محصولات بی کیفیت بیش از پیش می کند. در اینجا عامل “محصول” بیشتر ناظر بر میزان تطابق بیم محصول و ویژگیهایش با نیازها وخواستهای مشتری است.
به هر صورت منظور از “محصول” در آمیخته بازاریابی آن بخش از ویژگیهای فیزیکی و کارکردی محصول است که می توان برخی از آنها را اینگونه برشمرد :
برند، کارکرد، مدل، کیفیت، ایمنی، بسته بندی، پشتیبانی وگارانتی و لوازم جانبی.
پرواضح است که تصمیمات مربوط به این آمیخته بازاریابی می تواند اصلاح مشکلات محصول ، افزایش کارایی ، افزایش ایمنی ، طراحی زیباتر محصول، بهبود شرایط گارانتی و باشد … تصمیماتی که می تواند منجر به موفقیت و شکست محصول در بازار شود.
قیمـــت
در ایـنجا می توان پیرامون استراتژیهای قیمت گذاری محصــول صحبت کرد. عمر رقابت بر سر قیمت، به اندازه عمر بشر اسـت و نقـش این آمیخته بازاریابی را نمی توان به هیچ وجه انکار کرد. برخی از نمونه های تصمیم گیری پیرامون آمیخته قیمت در بازار یابی بدین شرح است :
استراتژی قیمت گذاری، پیشنهاد قیمت خرده فروشی، قیمت عمده فروشی و انعطاف پذیری قیمت.
توزیـــع
همانطور که از نامش پیداست، توزیع محصول به مشتری در نقاط مختلـف است و سیستمهای توزیع می تواند عامل کلیــدی در موفقیت یا شکست محصول و به تبعیت از آن شرکت و سازمان باشد.
ترفیـع
ترفیــع ، در نگاه اول درک مفهومش مشکل تر باشد . ترفیع آن دستــه شاید در بین آمیخته های بازاریابی چهارمین یعنی اقداماتی است که به منظور ایجاد ارتباط با مشتری صورت می گیرد. این ارتبـاط به منظور ایجاد احساس و ادراک مثبت در مشتریان هــدف صورت می گیرد . باید دقت داشت که تحلیل نقطه سر به سری در اقدامات ترفیعی شرکت همچنین بررسی میزان ارزش مشتری هایی که پس از برنامه های ترفیع به وجود می آیند ، اهمیت خاصی دارد.
برخی از اقدامات ترفیع بدین شرح است :
تبلیغات، فروش شخصی، نیروهای فروش و…
محدودیت های مدل آمیخته بازاریابی
مدل آمیخته بازار یابی در سال های ابتدایی دوره بازاریابی و در آن زمانی که محصولات فیزیکی بخش قابل توجهی از اقتصاد را شکل می دادند، بسیار موثر و کارآمد بود. اما با حرکت بازار یابی به سمت یکپارچه شدن و همچنین افزوده شدن بسیاری از کالاهای غیر فیزیکی به اقتصــاد، برخی از بزرگان بازاریابی محدودیت هایی را برای آن قائل شدند. این محدودیت ها منجر به ارائه مدل جدیدی به نام 7P شد که در آن فاکتورهای فضای فیزیکی توزیع محصول، فرایند تولید و عرضه محصول و افراد در نظر گرفته شده است.
گردآوری و ترجمه: قاسم نظامی پور آذری
برچسب ها: آمیختگی بازاریابی , بازاریابی , عرضه محصول , مشتری




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي