بزرگنمايي:
نوشته:دکتر امير محبيان
منبع: سايت حزب نوانديشان ايران اسلامي
www.mtpii.com
کمپين Campaign، عمل يا مجموعه عملياتي است که تأمين هدفي خاص را دنبال ميکند؛ درگيرشدن در عمليات برنامهريزي شده براي اهداف خاص را فعاليت تبليغاتي اجتماعي و سياسي مينامند.
کمپين يا مبارزه تبليغاتي سياسي، تلاشي ساماندهي شده براي تأثيرگذاري بر فرايند تصميمگيري درون يک گروه است، در نظامهاي انتخاباتي، مبارزات تبليغاتي سياسي در جهت کسب رأي مخاطبان جريان مييابد.
تبليغات سياسي، لابيگري و چانهزني صرف يا تبليغات محاسبه نشده نيست بلکه يک کمپين خوب محتاج:
- برنامهريزي خوب از آغاز
- مهارتها و استدلالهاي مناسب
- زمان و پول
- انتقال پيام به مجموعهاي متنوع از مخاطبان است که با ابزارهاي متفاوت از قبيل نامه، اوراق تبليغاتي، مصاحبهها و... نشر ميگردد.
طراحي کمپين تبليغات انتخاباتي
1. فرصتهاي تبليغات انتخاباتي خود را مشخص کنيد.
2. کمپين درست و حسابشدهاي را بهراهاندازيد
3.طرح کمپين و تبليغات خود را گسترش دهيد.
* اهداف تبليغات خود را روشن نمائيد
کمپين انتخاباتي به فضاي قابلفهم و روشن و اهداف مشخص نيازمند است، اين اهداف بايد مشخص و قابل اندازهگيري، واقعگرايانه و زمانمند باشد.
* مسئوليتها را در کمپين خلق و تعريف کنيد.
مثلاً هماهنگکننده کمپين يا مسئول ستاد انتخاباتي که هماهنگي نهايي را برعهده داشته يا مسئول رسانهاي را مشخص کرده و جزئيات ارتباط و تماس را براي افراد هوادار يا داوطلب خواهان همکاري، اطلاعرساني نمائيد.
* اهداف کمپين:
شما نيازمند مشخصکردن و تأثيرگذاري بر اقشار و مخاطباني هستيد که تصميم و رأي آنها براي شما مهم است.
افرادي چون روزنامهنگاران يا سازندگان افکار عمومي يا احزاب و گروههاي همسوي شما متحدان بالقوه شما خواهند بود که در گام نخست بايد با آنها ارتباط برقرار نمائيد.
افراد فوق و کسانيکه بر شکلگيري افکارعمومي تأثيرگذار هستند بايد تا حدامکان در طرف شما قرار گيرند، تا بتواند بر تصميمگيرندگان و رأيدهندگان تأثير لازم را به سود شما بگذارند.
* پيامهاي کليدي خود را مشخص نمائيد
حداقل پنج پيام کليدي که اهداف کمپين انتخاباتي شما را پوشش ميدهد مشخص نمائيد. هرچند ممکن است شما در مواجهه با مخاطبهاي متفاوت بخواهيد پيامهاي متفاوتي ارسال کنيد، سبک و لحن مبارزه انتخاباتي خود را متناسب با هدف خود تنظيم نمائيد.
*مهلت دقيق براي برنامههاي اجرايي تعريف کنيد.
تاکتيکها و رويکردهاي عملياتي براي نيل به هدف تعيين شده آنگاه از سطح شعارها يا بحثهاي پرجنجال اتاقهاي فکر فراتر ميرود که زمانمندي يا مهلت دقيقي براي آنها تعيين شود. در غيراينصورت تمامي کمپين انتخاباتي فقط شعارها و طرحهاي ذهني غيرقابل اجرا يا غيرقابل ارزيابي خواهد بود.
زمانبندي Timing
* طراحان و مجريان کمپين انتخاباتي دقيقاً بايد از حوادث و وقايع مرتبط با کمپين خود در محيط عمليات با خبر بوده و از آنها به سود کمپين خود بهره گيرند.
از همينرو، يک طراح کمپين هميشه تقويمي را در اختيار داشته و تقويم انتخاباتي کانديداي خود را با آن هماهنگ ميکند. ممکن است پارهاي از برنامهريزيها و سرمايه گذاريها بهدليل عدم توجه به يک تعطيلي يا جشن يا عزاي ملي و ديني از بينرفته يا حتي اثر معکوس از خود بجاي گذارد. در همين حال ممکن است بعضي از حوادث در محيط عمليات اساساً بر نتايج با روند کمپين سايه انداخته و برنامهريزيها را مختل نمايد.
در زمانمندي، بحث فرصتهاي رسانهاي نيز از اهميت بسياري برخوردار است مثلاً خبري که خارج از زمان موردنياز تحريريههاي نشريات توليد گردد و يا در روز ما قبل تعطيلات نشر شود عملاً در روز بعد يا روز بعد از تعطيلات از اولويت خبري رسانههاي خارج ميگردد.
* رصد کمپين يا رقابت تبليغاتي
از نشانگان يا شاخصهاي روشن براي ارزيابي ميزان پيشرفت بهسوي اهداف تعيين شده کمپين بهرهگيريد.
حتي جلساتي را براي ارزيابي علل موفقيت يا عدم موفقيت پيام رساني تشکيل داده و اشکالات را در هر بخشي رسانهاي و يا غيررسانهاي (تشکيلاتي) ستاد سريعاً برطرف نمائيد.
پارهاي از رفتارها و گفتارها اگر مطابق انتظار، پاسخ نداد بايد سازوکارها و چگونگي تغيير در روش، منش با پيام مورد توجه قرارگيرد.
* تکنيکهاي کمپين و رقابت انتخاباتي
کمپين بايد ديناميک و پويا طراحي گردد و از تکنيکها و ابزراهاي نو بهره گيرد. اتکاء صرف بر روشهاي سنتي ممکن است، رقبا را پيروز ساخته يا بخشي از جامعه هدف را از دسترس دور سازد. روشهاي سنتي بايد با روشهاي نو تجميع گردد.
12 راهنما براي کمپين انتخاباتي
1. آيا واقعاً نياز به تبليغات انتخاباتي داريد؟ اگر داريد برنامه ريزي آن را جدي بگيريد
2. هدف کمپين انتخاباتي، انگيزهدادن است نه آموزش دادن.
3. همه نيروهاي رقيب و مؤثر را تحليل کنيد.
4. تا مي توانيد روند و شعارها را ساده طرح کنيد.
5. ابزار و وسايل لازم را در مسير درست بکار گيريد.
6. از آنجايي که مخاطب (رأيدهنده) قراردارد شروع کنيد، نه از آنجايي خودتان هستيد.
7. يک مسير جّدي را طراحي کنيد.
8. هر چه را که غيرقابل پذيرش است، کنار بگذاريد.
9. وقايع را واقعي ببينيد، سپس آنها را تحليل و اجرا کنيد.
10. منظورتان را روشن بگوئيد.
11. در هر واقعهاي، نقاط چالشي را ببينيد و از آن خبر بسازيد.
12. از تصوير براي ايجاد ارتباط غافل نشويد.