بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آيا من هم مي توانم فردي خلاق باشم؟ نکات خواندني

آيا من هم مي توانم فردي خلاق باشم؟

  بزرگنمايي:

به راستي آيا خلاقيت مختص معدودي افراد خاص است؟ آيا فقط بعضي از افراد خوشبخت هستند که خلاق به دنيا مي‌آيند و مي‌توانند کارهاي خلاقانه انجام دهند؟

براي پاسخ دادن به سوال فوق بايد ابتدا مفهوم و واقعيت خلاقيت را درک کرد و با خصوصيات افراد خلاق آشنايي پيدا کرد. بسياري از مردم به دليل عدم آشنايي با موضوع خلاقيت، برداشت‌ها و تصورات نادرستي از آن دارند. اين برداشت‌ها باعث شده که آنها خلاقيت را موضوعي بسيار پيچيده و دست‌نيافتني تصور کنند. 

 واقعيت خلاقيت چيست؟

طبق تحقيقات به عمل آمده، بيش از 90 درصد کارهاي کودکان (همه کودکان) خلاقانه است. از آن جايي که همه افراد بزرگسال، زماني کودک بوده‌اند، بنابراين همه خلاق به دنيا مي‌آيند و خلاقيت مختص افراد خاصي نيست. 

ولي اگر همه کودکان، خلاق به دنيا مي‌آيند؛ پس چرا همه بزرگسالان جامعه خلاق نيستند و اين صفت فقط در تعداد معدودي از افراد ديده مي‌شود؟

جواب اين سوال را بايد در مراحل رشد کودکان جستجو کرد. واقعيت اين است که کودکان به تدريج با افزايش سن و ورود به مدرسه و جامعه، از طرف بزرگسالان تحت فشار قرار مي‌گيرند تا رفتار کودکانه (= خلاقانه)شان را کنار بگذارند و خود را شبيه بزرگسالان کنند!

واقعيت فوق، همراه با برداشت‌ها و تصورات نادرست بزرگسالان از خلاقيت و همچنين عدم باور آنها به اين که مي‌توانند خلاق باشند، باعث مي‌شود که آنها از خلاقيت فاصله بگيرند و آن را براي خود غيرقابل حصول فرض کنند. 

براي روشن‌تر شدن موضوع، در زير سه خصوصيت مهم خلاقيت ارائه شده که در صورت توجه به آنها مي‌توانيم نگاه واقع بينانه‌تري نسبت به مقوله خلاقيت داشته باشيم:

سه خصوصيت بسيار مهم خلاقيت

1. خلاقيت مختص افراد خاص نيست و همه مردم داراي اين توانايي هستند. گرچه سطح آن در افراد مختلف، متفاوت است. در واقع خلاقيت چيز عجيب و غريبي نيست، بلکه يکي از خصوصيات و توانايي‌هاي بشر است و ما حتي برخي اوقات بدون آن که شناختي از خلاقيت داشته باشيم، در حل مسائل‌مان از آن استفاده مي‌کنيم.

2. خلاقيت يک مهارت اکتسابي و قابل يادگيري است. افراد با هر سطحي از خلاقيت، قادر به فراگيري و ارتقاء سطح خلاقيت خود هستند.

3. خلاقيت منحصر به امور و فعاليت‌هاي خاص نيست. بعضي از مردم خلاقيت را منحصر به فعاليت‌هاي هنري مي‌دانند. برخي نيز آن را مختص فعاليت‌هاي سطح بالا و اختراع و اکتشاف مي‌دانند. در صورتي که کاربرد خلاقيت بسيار گسترده‌تر بوده و شما مي‌توانيد از آن در کارها و مسائل کوچک زندگي روزمره تا مسائل بسيار پيچيده علمي و در سطح جهاني استفاده نماييد.

پس براساس خصوصيات سه گانه فوق، اولا خلاقيت در اختيار قشر و گروه خاصي از مردم نيست. ثانيا يک مهارت قابل يادگيري است و هر کس که اراده کند، مي‌تواند به فرد خلاق تبديل شود. و ثالثا خلاقيت به درد همه مردم با هر نوع و سطحي از کار مي‌خورد.

 نظر شما در مورد سوال مطرح شده در تيتر اين مطلب چيست؟ آيا هر يک از ما هم مي توانيم خلاق باشيم؟ اگر جوابتان مثبت است، تاکنون چه اقدام يا اقداماتي در رسيدن به اين مهم انجام دادهايد؟!
 
ميزان کارهاي خلاقانه افراد در سنين مختلف:
 
کودکان 5 ساله= 90%
 
تاثير خانواده، مدرسه و جامعه روي خلاقيت کودکان
 
کودکان 7 ساله : 10%
 
افراد8 تا 40 ساله: 2%




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت