بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

کدام را سوار مي کنيد؟ نکات خواندني

کدام را سوار مي کنيد؟

  بزرگنمايي:

 

يک شرکت بزرگ قصد استخدام يک نفر را داشت. بدين‌مظور آزموني برگزار کرد که يک پرسش داشت. پرسش اين بود:

شمار در يک شب طوفاني در حال رانندگي هستيد. از جلوي يک ايستگاه اتوبوس مي‌گذريد سه نفر داخل ايستگاه منتظر اتوبوس هستند يک پير زن که در حال مرگ است. يک پزشک که قبلاً جان شما را نجات داده است. يک خانم/آقا که در روياهايتان خيال ازدواج با او را داريد. شما مي‌توانيد فقط يک نفر از اين سه نفر را سوار کنيد. کدام را انتخاب خواهيد کرد؟ دليل خود را شرح دهيد.

بيش از اينکه ادامه حکايت را بخوانيد شما نيز کمي فکر کنيد.

قاعدتاً اين آزمون نمي‌تواند نوعي تست شخصيت باشد زيرا هر پاسخي دليل خودش را دارد.

پير زن در حال مرگ است. شما بايد ابتداء او را نجات دهيد. هرچند او خيلي پير است و به هر حال خواهد مرد.

شما بايد پزشک را سوار کنيد. زيرا قبلاً جان شما را نجات داده است و اين فرصتي است که مي‌توانيد جبران کنيد. امّا شايد هم بتوانيد بعداً جبران کنيد. شما بايد شخص موردعلاقه‌تان را سوار کنيد زيرا اگر اين فرصت را از دست بدهيد ممکن است هرگز قادر نباشيد مثل او را پيدا کنيد.

از دويست نفري که در اين آزمون شرکت کردند، شخصي که استخدام شد دليلي براي پاسخ خود نداد. او نوشته بود:

سوئيچ ماشين را به پزشک مي‌دهم تا پير زن را به بيمارستان برساند و خودم به همراه همسر روياهايم منتظر اتوبوس مي‌مانيم.

همه مي‌پذيرند که پاسخ فوق بهترين پاسخ است. اما هيچ‌کس در ابتدا به اين پاسخ فکر نمي‌کند. چرا؟ زيرا ما هرگز نمي‌خواهيم داشته‌ها و مزيت‌هايت خود را (ماشين) از دست بدهيم. اگر قادر باشيم خود خواهي‌ها، محدوديت‌ها و مزيت‌هاي خود را از خود دور کرده يا ببخشيم گاهي اوقات مي‌توانيم چيزهاي بهتري به دست بياوريم.

تحليل فوق را مي‌توانيم در يک چارچوب علمي‌تر نيز شرح دهيم:

در انواع رويکردهاي تفکر، يکي از انواع تفکر خلاق، تفکر جانبي است که در مقابل تفکر عمومي يا سنتي قرار مي‌گيرد. در تفکر سنتي، فرد عمدتاً از منطق، در چارچوب مغروضات و محدوديت‌هاي محيطي خود، استفاده مي‌کند و قادر نمي‌گردد از زواياي ديگر محيط و اوضاع اطراف خود را تحليل کند. تفکر جانبي سعي مي کند به افراد ياد دهد که در تفکر و حل مسائل، سنت‌شکني کرده، مفروضات و محدوديت‌ها را کنار گذاشته، و از زواياي ديگري و با ابزاري به غير از منطق عددي و حسابي به مسائل نگاه کنند. در تحليل فوق اشاره شد اگر قادر باشيم مزيت‌هاي خود را ببخشيم مي‌توانيم چيزهاي بهتري به دست بياوريم. شايد خيلي از پاسخ‌دهندگان به اين پرسش، قلباً رضايت داشته باشند که ماشين خود را ببخشند تا همسر روياهاي خود را به دست آورند. بنابراين چه چيزي باعث مي‌شود نتوانند آن پاسخ خاص را ارائه کنند. دليل آن اين است که به‌صورت جانبي تفکر نمي‌کنند.

يعني محدوديت‌ها و مفروضات معمول را کنار نمي‌گذارند. اکثريت شرکت‌کنندگان خود را در اين چارچوب مي‌بينند که بايد يک نفر را سوار کنند و از اين زاويه که مي‌توانند خود راننده نبوده و بيرون ماشين باشند، درباره پاسخ فکر نکرده‌اند.

 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول؛ ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2021 خواهد شد/ تهران جز پنج شهر اول دنیا

داستان برند: زیمنس، آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ مهندسی آلمان

هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- گرگ و نعل طلا

حکایات مدیریتی- شیوانا و تاجر

حکایات مدیریتی- مال باخته و كریمخان زند

حکایات مدیریتی- بزت را بکش!

حکایات مدیریتی- چون در مدرسه قهوه ای است

می توانید ارزش خودتان را ثابت کنید؟

5 علامت از کلاهبرداری تبلیغات کاریابی

7 توصیه برای راه اندازی موفق محصول

اصول استفاده از هشتگ برای برندها در شبکه‌های اجتماعی

تبليغات خلاق: لگو

مصاحبه با صدرا شريعتمداري، در استارت‌آپ ويکند Modotech

7 اشتباهي که در طراحي لوگو نبايد مرتکب شويد

[اينفوگرافي]: 5 نکته مهم در توليد مقاله براي وب‌سايت

برابري جنسيتي بخشي از استراتژي توسعه برند ودافون

اصول موفقيت در آينده از نگاه مشاهير جهان

بررسي قلمرو داعش در اينترنت

5 تفکر سمي که کارآفرينان بايد از ذهن خود خارج کنند بيشتر بخوانيد

چرا هوش هيجاني يا EQ مهم تر از ضريب هوشي يا IQ است؟

.هشت دليل عدم موفقيت شرکت‌هاي روابط عمومي

سه نکته براي ورود به يک بازار جديد

يک بازارياب مهم باشيم

فلسفه جديد فروش جايگزين تبليغات

روانشناسي قيمت گذاري

5 تصور نادرست در مورد فروش: نکته‌هايي که فروشندگان بايد بدانند

شهري که تعطيل نيست و غواصي در جستجوي دُر گرانبهاي خدمت

راهنمايي‌هايي براي ساخت برند شخصي

5 عادت مهم خريداران مدرن

آيا شما قهرمان بلامنازع تحول نيز هستيد؟

نکات و ترفندهاي سئو : 20 نکته برتر سئو براي گوگل در سال 2015

چرا بعضي از مردم از تبليغات متنفرند؟

اخلاق در آميخته بازاريابي

آگهي هاي تبليغاتي را چه کساني خلق مي کنند؟

6 چيزي که بايد در مورد بهينه‌سازي نرخ تبديلات تلفن همراه بدانيد

10 ذهنيت که کسب‌وکار شما را بهبود خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

پديده اي جديد در صنعت تبليغات

پنج عادت روزانه که بهره‌وري شما را افزايش خواهد داد

آيا حلقه هاي زنجير شرکت تان محکم است؟!

چرا خلاقيت و نوآوري؟

ده توصيه به مشاغل كوچك تازه تاسيس

آيا مي دانيد اگر خدمات خارق العاده به مشتري بدهيد او هر قيمتي را بابت آن به شما مي پردازد؟

تکنيک چرا

تکنيک اسکمپر

سه استراتژي رقابت که رد خور ندارند

تکنيک بارش فکري

تکنيک هاي خلاقيت