بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

تکنيک شش کلاه تفکر مديريت

تکنيک شش کلاه تفکر

  بزرگنمايي:

 ابداع کننده اين تکنيک ادوارد دوبونو (پدر تفکر خلاق) است. در اين تکنيک به طور کلي با استفاده از شش سبک فکري، موضوع يا مسئله مورد نظر، بررسي مي‌شود. براي هر يک از شش سبک فکري نيز يک کلاه با رنگي مخصوص در نظر گرفته شده است. در واقع رنگ کلاه‌ها نمايان‌گر طرز تفکر و نگرش افراد مي‌باشد.

 دوبونو سعي مي‌كند به كساني كه دور هم جمع مي‌شوند، بياموزد كه تک بعدي فکر نکنند و به تفكر خود وسعت دهند و آنگاه به راه‌هاي خلاق بيانديشند و با يك هماهنگي مدبرانه نتايج را طبقه بندي كرده و در تصميم‌گيري از آن استفاده كنند.

 افراد با گذاشتن هر يک از کلاه‌ها بر سرشان، سبک فکري‌شان را براساس رنگ کلاه‌شان تغيير مي‌دهند.

 سبک فکري هر کدام از کلاه‌هاي رنگي به شرح زير است:

سفيد، رنگي خنثي و منفعل است: كلاه سفيد با موضوعات و شكل‌هاي انفعالي سر و كار دارد. کسي که اين کلاه را بر سر گذاشته، واقعيت‌ها را بدون هيچ‌گونه قضاوتي مورد کنکاش قرار مي‌دهد.
رنگ قرمز نشانه خشم، شور و هيجان است: در کلاه قرمز بينش هيجاني و جنبه‌هاي احساسي و غير استدلالي مد نظر مي‌باشد. در واقع اين رنگ کلاه ابزار مناسبي براي بيرون ريختن احساسات است.

رنگ سياه نشانه منفي‌نگري و افسردگي است: بنابراين فردي که با اين رنگ کلاه در جلسه حضور پيدا مي‌کند، جنبه‌هاي منفي و بد بينانه موضوع را ابراز مي‌کند. 

زرد نشانه آفتاب و مثبت است: فرد صاحب کلاه زرد جنبه‌هاي مثبت و خوشبينانه موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهد. 

رنگ سبز نشانه رويش و باروري است: به همين جهت از کلاه سبز براي ابراز ايده‌ها و راه‌حل‌هاي جديد و خلاقانه استفاده مي‌شود.

رنگ آبي سرد است: اين کلاه کنترل کننده و سازمان دهنده انديشه‌ها است. کسي که اين کلاه را بر سر گذاشته، نظرات بقيه کلاه‌ها را مورد ارزيابي قرار داده و سازمان‌دهي مي‌کند.

 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چرا حتی بهترین کارآفرین­‌ها هم مخالفانی دارند؟

راهکار 12 دقیقه‌ای پژوهشگران برای داشتن حال بهتر

25 سال بعد؛ مصاحبه‌ای با لینوس توروالدز

مدیرعامل دایملر: سانحه بوئینگ 737 مکس نشانگر ضعف فناوری خودران است

هر آنچه باید درباره هواپیمایی ایران ایر تور بدانید

بزرگترین قرارداد تاریخ ZF با بی‌ ام‌ و بسته شد

رویداد بزرگ مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ Market Leaders – رهبران بازار

نشست سالانه هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد

ارزش سهام نتفلیکس روند صعودی 10 ساله و رشد 65 برابری داشته است

برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در 30 سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

بازاریابی (Marketing) چیست؟

بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018)

خطرات کنونی هوش مصنوعی و راه‌های مقابله با آن

تمرین‌های خودمراقبتی برای کارآفرینان پرمشغله

راهکار تغییر دکوراسیون آشپزخانه قبل از عید

در سفر به استانبول چقدر هزینه کنیم؟

خشم عمومی می‌تواند نتایج سازنده‌ای داشته باشد؟

چگونه از دام شکست‌های کاری‌مان رها شویم؟

چرا بیماری قلبی درمیان اهالی آسیای جنوبی رواج بیشتری دارد؟

برای سفر در میان ستارگان، به چه فضاپیمایی نیاز خواهیم داشت؟

مالکیت توزیع شده چیست و چگونه به رشد کشور هند کمک می‌کند

دامپینگ ها حمله می‌کنند

تاریخ برگزاری کنفرانس بیلد 2019 مایکروسافت فاش شد

رهبران بزرگ چگونه تعارض‌های محیط کار را مدیریت می‌کنند

مدیریت مشکلات (Problem Management) در ITIL چیست؟

آیا واقعا آینده ما در ژن‌های ما نوشته شده است؟

آیا دوستان فیسبوکی می‌توانند موجب بیماری فرد شوند

خلق‌وخوی بد: مسئله‌ای فراتر از حالت منفی ذهن

تعادل کار و زندگی یک افسانه‌ غیرقابل دستیابی است

چگونه روی توسعه منابع انسانی سازمان‌، سرمایه‌گذاری کنیم؟

نشست اقتصاد بلاک چین استانبول، اول اسفند 1397

سال فاجعه‌آمیز فیسبوک و ضرر میلیارد دلاری مارک زاکربرگ

نرم‌افزار چگونه به مزیت برتر شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شود

فروشندگان چگونه از حافظه Optane اینتل برای فریب کاربران استفاده می‌کنند

نتفلیکس مدیر مالی اکتیویژن بلیزارد را به استخدام خود در می‌آورد

بیوگرافی: جان دی. راکفلر؛ تاجر نفتی و ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر

مصباحی‌مقدم: 45 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم /فقط بخشی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود/50 درصد فرار مالیاتی داریم

تحریم‌ها رفتار صنایع مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ نرخ ارز باید در بازار تعیین شود

خسارت‌های اقتصادی اظهارات جنجالی ظریف در سال‌های اخیر

وزیر نفت : بنزین سهمیه بندی و گران نمی شود

معرفی یک ایرانی به عنوان کار آفرین ملی سال.

اعضای تیم باید یادگیری را یکی از وظایف کاری خود بدانند

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است