اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید مديريت

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - سازمان های با بالاترین شانس موفقیت و رشد در آینده همگی سازمان های یادگیرنده هستند.
پیتر سنگه در کتاب مهم و مطرح خود با عنوان “اصل پنجم” سازمان های یادگیرنده را اینگونه
تعریف می کند که :
“سازمان‌های یادگیرنده، سازمان‌هایی هستند که مردم در آنها بطور پیوسته ظرفیت‌های خود را
گسترش می‌دهند تا نتایجی را که جدا آرزومند هستند خلق کنند. در چنین سازمان‌هایی،
مدل‌های نوین گسترش‌یابنده‌ی تفکر پرورش مییابند، جایی‌که آرزوی جمعی آزاد می‌شود و
جایی‌ که مردم بطور پیوسته یادمی‌گیرند تا کلیت باهم بودن را ببینند.”
وی درک و برداشت ما از سازمان های یادگیرنده را با مجموعه ای از اصول تنظیم و بیان می کند
که اعتقاد دارد باید با یکدیگر همگرا شوند تا یک سازمان یادگیرنده شکل بگیرد. در این مطلب
سعی می کنم این ابعاد را بطور خلاصه توضیح دهم تا درکی کلی و جامع از چیستی و چگونگی
یک سازمان یادگیرنده بدست آوریم.
ابعاد یک سازمان یادگیرنده
با این وجود تمرکز من در این مطلب پیشنهاد روش هایی است که بر اساس آنها بتوانیم شرایط و
محیط یک سازمان یادگیرنده را در سازمان خود پرورش دهید. این ایده ها برای آغاز به شما مکم
می کنند: تحول واقعی نیازمند زمان، تعهد و منابع لازم برای تغییر و تحول است.
تفکر سیستمی
ساختار زیرین و اجزای ارتباطی هر یک از سیستم های کاری ما، بخش عمده ای از رفتار افرادی
را تشکیل می دهد که در داخل آن سیستم مشغول به کار کردن هستند.
مثلا به هشدار و نصیحت دکتر ادوارد دمینگ در این رابطه فکر کنید. وقتی اتفاقی روی می دهد،
بجای جستجوی مقصر، به این فکر کنید که چه چیز یا عاملی در داخل سیستم موجب شد تا آن
فرد در کار خودش موفق نباشد؟
یادگیری
تسلط شخصی
پیتر سنگه در این رابطه می گوید: “تسلط شخصی اصل روشن کردن و تعمیق مستمر چشم
انداز شخصی، متمرکز ساختن انرژی خودمان، بهبود صبر و تحمل و دیدن واقعیت بطور بی طرفانه است.”
او پیشنهاد می دهد که یادگیری یک سازمان می تواند به بزرگی و وسعت یادگیری هر یک از
اعضای شاغل در آن سازمان باشد.
در نتیجه، تسلط شخصی و علاقه به یادگیری مستمر که بطور عمیق با نظام باورهای هر شخص
بصورت یکپارچه درآمده است، برای مزیت رقابتی سازمانی در آینده از اهمیت بسیار زیادی
برخوردار می باشد.
مدل های ذهنی
اینها در واقع تصاویری است که هر یک از ما در اعماق ذهن خود در رابطه با چگونگی کارکرد دنیا،
کار، خانواده های خودمان و … داریم. مدل های ذهنی چشم انداز ما از چگونگی رخداد رویداد ها
در محل کار، چرایی رخداد آنها و اینکه چه کاری در رابطه با آنها می توانیم بکنیم را تحت تاثیر قرار
می دهند.
ایجاد چشم انداز به مشترک
از طریق یک چشم انداز مشترک، سنگه به یک فرایندی اشاره می کند که در آن چشم انداز
اولیه و اصلی یک سازمان، که احتمالا توسط رهبر آن در ابتدا تعیین شده است، به تصاویر
مشترکی ترجمه می شوند که بر اساس آنها دیگر اعضای سازمان به معنی، مسیر حرکت و
هدایت و دلایلی برای وجود خارجی داشتن دست پیدا می کنند.
یادگیری تیمی
سنگه به این نتیجه می رسد که “تیم ها و نه افراد، بخش اصلی یادگیری در سازمان های مدرن
امروزی هستند.” این گفتگو و ارتباط بین اعضای سازمان ها و تیم هاست که توانایی سازمان
برای رشد و توسعه را افزون می کند.
آغاز شدن با نقش رهبران سازمانی
در حالی که هر شخصی در داخل سازمان باید برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده کمک کند، شما
به عنوان متولی باید با رفتار و کمک رهبران سازمانی به این روند کمک کنید. رهبران سازمانی از 4 حیث به توسعه یک سازمان یادگیرنده کمک می کنند.
رهبران چشم انداز اولیه از اینکه چرا سازمانی وجود دارد و به چه سمتی حرکت می کند را ایجاد می کنند. آنها این چشم انداز را به دیگران انتقال می دهند. آنها بطور روشن و واضح باور خود مبنی
بر قطعی شدن موفقیت این چشم انداز از طریق رشد مستمر، یادگیری و توسعه را انتقال می دهند. آنها بر اساس این چشم انداز در سازمان اجماع ایجاد کرده و توسط نظرات و دیدگاه
دیگران تحت تاثیر قرار می گیرند. آنها مایل به استفاده از ایده های دیگران هستند، چرا
که باور دارند ایده های دیگران اطلاعات بیشتری به آنها می دهد. آنها به عنوان مدلی برای اعمال و رفتار مورد نظر خودشان در دیگران می شوند و دیگران
از آنها یاد می گیرند. این رهبران که خواهان دیدن یک سازمان یادگیرنده هستند، خود بطور مرتب یاد می گیرند.
آنها کتاب و مقالات مختلف می خوانند و محتوای آنها را با دیگر اعضای سازمان به اشتراک می
گذارند و در جلسات و کنفرانس های یادگیری و … شرکت می کنند.
آنها محیطی را پرورش می دهند که در آن افراد قدرت تصمیم گیری در رابطه با کار خواهند
داشت. آنها ریسک کردن هوشمندانه را به یک نرم طبیعی تبدیل می کنند. آنها اطمینان
می‌دهند که همه افراد به اطلاعات لازم برای اتخاذ تصمیمات درست دسترسی خواهند داشت.
محیطی را پرورش می دهند که حامی یادگیری و فرهنگ تسلط بر خود است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی

اهمیت یادگیری را افزایش دهید و به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شوید

«اشتغالزایی با هدایا و نذورات مردم»

6 اصل در «ارتباطات»، که دانستن آن‌ها قبل از یادگیری فنون مذاکره لازم است

6 کلاه برای تفکر / ابزاری خلاق برای رسیدن به ایده های خلاقانه

تعریف گوشه بازار خودتان

نگاهی به بحران سرمایه انسانی و تربیت مدیر در کشور

آيا به ريبرندينگ نياز داريد؟

9 تکنيک کاربردي براي ساخت يک Call to Action تاثيرگذار

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعي پا

Customer Journey چيست؟

تاثير مديريت شبکه‌هاي اجتماعي در موفقيت

استفاده بهينه از داده هاي بزرگ براي افزايش فروش

شفاف سازي مديريت کسب و کار آنلاين

چطور متقاضيان استخدام را سوال‌پيچ کنيم؟

10 نکته براي مديريت خود

راهكارهاي تقويت و توسعه مهارت‌هاي ارتباطي در مديران، مهارت‌هاي ارتباط شنيداري

مديريت

هماهنگي در سازمان

کارهاي روزانه خود را ليست کنيد

موفق‌ها چگونه زمان‌شان را مديريت مي‌کنند؟

15 فعاليت روزانه مديران موفق

تکنيک شش کلاه تفکر

مديريت ريسك: رويكردي نوين براي ارتقاي اثربخشي سازمانها

17 توصيه مهم در مديريت

7 اشتباه در مديريت زمان

ضرورت ها و الزامات آزادسازي بازار پول

کارمندان واقعا چه مي خواهند؟

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد

هوش هيجاني خود را ارتقا دهيد

حتي پس از 8 ساعت کار هم انرژي داشته باشيد

مدل S.O.S براي رسيدن به اهداف

چگونه به کارمندان کارآموز انگيزه بدهيم؟

فرار از قربانگاهي به نام دفتر کار در سال 92

چگونه مي توان قابليت هاي مديريتي را بهبود بخشيد؟

اولويت دانش فني در صنعت نفت

ابزار کشف نيازهاي انگيزشي اعضاي گروه

چرا به اين راحتي دروغ مي گوييم؟!

براي خدمات بانکي، چه ميزان کارمزد بپردازيم؟

آيا اقتصاد جهان منسجم خواهد بود؟

تهديد تجارت آزاد با توافق هاي دو جانبه

10 سوال که بايد قبل از مشخص کردن بازار هدف خود، بپرسيد

چگونه ضربان کارمندان تان را به دست بگيريد

چگونه در شرايط متفاوت رشد، مديريت کنيم؟

چگونگي غلبه بر چالش تجارت فراآتلانتيک

رمز موفقيت: خلاقيت استيو جابز يا واقع بيني ووزنياک

7 قانون براي مديريت افراد خلاق اما پردردسر

تصميماتي که شما را آدم موفقي مي کند

مذاکره در سطح جهاني

روي هدف تمرکز کنيد