بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

بازاریابی ویروسی مقالات بازاريابي

بازاریابی ویروسی

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - بازاریابی ویروسی (Viral marketing)، اشاره به تکنیک های بازاریابی دارد که از خدمات شبکه های اجتماعی و یا فن آوری های دیگر برای تولید افزایش آگاهی نام تجاری (برند) و یا رسیدن به اهداف بازاریابی (پیشبرد فروش مانند فروش محصول) از طریق فرایندهای ویروسی خود تکثیر کننده، مشابه به گسترش ویروس ها، استفاده می کنند.
این نوع از بازاریابی با تکیه بر اصل دهان به دهان شدن یک تبلیغ و یا انتشار آن تبلیغ در شبکه اینترنت و یا شبکه های تلفن همراه است.
بازاریابی ویروسی ممکن است به صورت کلیپ های ویدئویی، بازی های فلش تعاملی، کتاب، نرم افزار، تصاویر، پیام های متنی، پیام های ایمیل و یا صفحات وب باشد. بازاریابی ویروسی شامل هر نوع استراتژی که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می‌کند، می شود و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش آن تبلیغ و نفوذ پیام را خلق می کند. در این روش از بازاریابی در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده‌ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی ‌گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می‌شود.
هدف نهایی بازاریابان برای ایجاد برنامه های بازاریابی ویروسی، ایجاد پیام های ویروسی است که افراد را با کمک پتانسیل بالای موجود در شبکه های اجتماعی (SNP) جذب کرده و احتمال زیادی برای انتشار این پیام توسط این افراد و در ارتباطات خود با دیگران در یک دوره زمانی کوتاه ایجاد می کند.
اصطلاح بازاریابی ویروسی یا “VRL marketing” به نوعی اشاره به کمپین های بازاریابیِ نهان اشاره دارد.
در ادامه در مورد علم اینکه چه چیزی باعث می شود محتوایی جنبه ویروسی پیدا کند، یا اینکه چگونه از گسترش آنلاین محتوایی منفی جلوگیری کنیم.
چه چیزی باعث ویروسی شدن یک ویدئو می شود؟ چگونه می توانیم یک ویدئو خلق کنیم که مردم در مورد آن با هم صحبت کنند؟
ویروسی شدن یک محتوا تصادفی یا شانسی نیست. علمی در پشت آن وجود دارد. شش اصل کلیدی که باعث میشود مردم مطلبی را برای دوستان خود به اشتراک گذارند وجود دارد. برای ماندگار بودن این مطلب در ذهن از مخفف STEPP برای یادآوری این 6 اصل استفاده می کنم:
STEPPS : Social Currency, Triggers, Emotion, Public, Practical Value, and Stories
(رواج اجتماعی، محرکها، احساسات، عمومیت، ارزش عملی، و ارزش داستانی)
به عنوان مثال، رواج اجتماعی، این ایده را بیان می کند که مردم مطالبی را به اشتراک می گذارند که باعث شود خوب به نظر بیایند مثلاً برخی مواقع، افراد یک ویدئوی جالب را می فرستند به دلیل اینکه با هوش به نظر برسند. همچنین یکی از راه هایی که باعث شویم مردم در مورد مطلبی صحبت کنند یا دیگران را در آن سهیم کنند توجه به این مطلب است که مضمون آن را طوری بسازیم که احساس کنند با به اشتراک گذاری آن می توانند با طرف مقابل احساس صمیمیت کنند یا یک موضوع قابل توجه در آن محتوا باشد که باعث شود هوشمند (یا هر صفت مثبت دیگری) به نظر آیند. یکی از مهمترین نکات در یک تبلیغ ویروسی داستانی بودن آن است و آن هم وجود داستانی زیبا و جذاب است.
آیا می توانید یک کمپین بازاریابی را مثال بزنید که چون ویروسی نبود با شکست مواجه شد؟
تنها 7 درصد از دهان به دهان شدن ها آنلاین است. مردم فکر می کنند همه چیز در فیس بوک، توییتر، و رسانه های اجتماعی است، اما اکثر دهان به دهان شدن ها در واقع آفلاین اتفاق می افتد. چهره به چهره صحبت کردن هنگام صرف صبحانه با خانواده، نهار با همکاران در محل کار، و یا تفریح با دوستان. دهان به دهان از زمانی که اینترنت اختراع شد بوجود نیامد بلکه هزاران سال قبل وجود داشت. رسانه های اجتماعی در این زمینه عالی هستند اما فراموش نکنید ارتباطات رو در رو بسیار مهمتر است.
چه اتفاقی می افتد زمانی که مطلبی منفی در مورد شما در اینترنت گسترش می یابد؟ چگونه می توانید آن را متوقف کنید؟
تنها راه برای متوقف کردن گسترش آن، رفع مشکل است. مردم در مورد خدمات بد و یا محصول معیوب شکایت دارند؟ خدمات را بهبود دهید یا محصول را درست کنید. مطالب از جانب مشتریان عصبانی بیشتر احتمال گسترش دارد نسبت به مشتریان نا امید، اما تنها راه برای متوقف کردن سرعت گسترش، رفع مشکل از محصول است.
در انتها 3 توصیه ی مهم برای گسترش محتوا و صحبتهای مثبت در مورد شما را بیان می کنم:
1) بر اصول روانشناسی فردی تمرکز کنید، نه تکنولوژی. فکر کنید چرا مردم در مورد چیزی صحبت می کنند و چرا محتوایی را به اشتراک می گذارند؟
2) به یاد داشته باشید که جامعه ی واقعی، مهم تر از رسانه های اجتماعی است. دهان به دهان در فضای واقعی جامعه را فراموش نکنید.
3) 6 کلید اصلی STEPPS را پیگیری کنید یعنی رواج اجتماعی، محرکها، احساسات، عمومیت، ارزش عملی و ارزش داستانی.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي