گیمیفیکیشن چیست؟ مقالات بازاريابي

گیمیفیکیشن چیست؟

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - گیمیفیکیشن به معنی استفاده از بازی‌ها و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی است که ماهیت بازی ندارند، برای ایجاد تعامل و انگیزه در افراد به منظور رسیدن به اهداف خود است. به طور کلی گیمیفیکیشن ایده‌ای برای استفاده از بازی‌ها و تکنیک‌های بازی برای جلب توجه مخاطب است.

شرکت تحقیقات گارتنر پیش‌بینی کرد که تا سال 2015 سرویس‌های گیمیفیکیشن به اندازه‌ی فیسبوک، ای‌بی، آمازون و غیره مهم خواهد بود و بیش از 70 درصد از سازمان‌های جهانی روش های بازاریابی خود را با هدف تعامل بیشتر با مشتریان تغییر خواهند داد و یکی از این روش‌ها گیمیفیکیشن است و هر سازمانی حداقل یک اپلیکیشن گیمیفیکیشن خواهند داشت.
واژه‌ی گیمیفیکیشن در سال 2003 توسط نیک پلینگ ابداع شد اما محبوبیت خود را در سال 2010 یافت. یک مثال قدیمی از گیمیفیکیشن برنامه‌ی پرواز مکرر بودند(ffp) که از آن‌ها به عنوان برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کردند. این برنامه‌های وفاداری به شکل مایل‌های پرواز مکرر بودند و به مشتریان در قبال مسافتی که با این خطوط هوایی پرواز می‌کردند امتیازهایی می‌دادند که مشتری می‌توانست در پرواز‌های بعدی آن‌ها را به بلیط تبدیل کند.
تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تلاش برای نفوذ به تمایلات طبیعی مردم مانند مسابقه، موفقیت، نوع دوستی، همکاری اجتماعی و بسیاری دیگر است. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از گمیفیکیشن با تغییر رفتار کاربران به نفع خود استفاده کنند. یک روش رایج گیمیفیکیشن پاداش دادن به کاربرانی است که کار مورد نظر ما را انجام می‌دهند. پاداش‌ها می‌توانند مدال یا امتیازهایی براساس تخصص و دستاوردهای کاربران باشند.
داده‌ی بزرگ و گیمیفیکیشن:
گیمیفیکیشن یک راه بسیار عملی برای بهره‌مندی از داده‌های بزرگ است. آن یک ابزار قدرتمند در ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر، محرک نتایج کسب‌وکار و ایجاد یک مزیت رقابتی است. با دریافت و تحلیل داده‌های بزرگ در رفتار، کسب‌وکار می‌توانید یک تجربه‌ی جذاب که انگیزه‌ای برای کارکنان و کاربران باشد ایجاد کنید. داده‌های بزرگ با ارائه‌ی بینش گسترده در مورد رفتارهای کاربران، انواع محتوا و فعالیت‌ها باعث بهبود نتایج می‌شوند. همچنین باعث می‌شود شرکت‌ها رفتارهای مختلف کاربران و انگیزه‌ها را تطبیق بدهند. به منظور دریافت بیشترین ارزش از گیمیفیکیشن مهم است که فراتر از داده‌ها بروید و سعی کنید علاوه بر این‌که چگونگی رفتار کاربران را پیدا می‌کنید چرای آن را نیز بیابید تا با ایده‌های خلاقانه‌ی بیشتر سیستم را بهبود دهید. به طور کلی استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و گیمیفیکیشن، هر یک به نوبه‌ی خود، به افزایش فروش و وفاداری مشتری کمک خواهد کرد.
روانشناسی گیمیفیکیشن:
گمیفیکیشن شامل تعدادی از مفاهیم رواشناسی شامل انگیزش، رفتار و شخصیت است. تسلط عمیق و درک این مفاهیم یکی از کلیدهای مهم برای اجرای گمیفیکیشن مناسب است.
مزایای گیمیفیکیشن:
گمیفیکیشن دارای مزایای بسیاری است و از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. اصلی‌ترین معیارهای قابل اندازه‌گیری موفقیت عبارتند از: تعامل، نفوذ، وفاداری، زمان صرف شده و ویروسی شدن است.
مثال‌هایی از گیمیفیکیشن:
نایک با استفاده از گمیفیکیشن در نایک پلاس به کاربرانی که سبک زندگی فعالی دارند پاداش می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند. مثال دوم استارباکس است که از گمیفیکیشن استفاده می‌کند تا مشتریان وفادارش را تشویق کند.
برچسب ها: گمیفیکیشن




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات