آخرين مطالب

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار مقالات بازاريابي

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - همچنان که بازاریابان تمایل به مشتری محور بودن دارند، متخصصین فعال در حوزه تحقیق
بازار هم باید به همین استاندارد پایبند باشند.
توانایی تعریف، توصیف و حتی پیش بینی رفتار مشتری اهمیت بسیار زیادی برای رشد کسب و
کار دارد. محققین وظیفه دارند که صدای مشتری باشند؛ یعنی هم نماینده و هم پشتیبان دیدگاه
مشتری در سازمان باشند. اما دیدگاه مشتری به عنوان چیزی بیش از نوری در پایان تونل تحقیق
عمل می کند: به عبارتی باید به عنوان بخشی از فرایند واقع شود تا نتایج درخشانی را رقم بزنند.
مشتری محوری در حوزه تحقیق نیازمند درصدهای برابری از هدف، هم‌حسی و احترام است. در
واقع این همان جایی است که حفظ برند در خط مقدم می تواند کمک کننده باشد: یعنی برند
تبدیل به تجسمی از این خصوصیات می شود، چیزی که مردم به آن متصل می شوند. در حالی
که مفاهیم احساسی ممکن است تا حدودی موازی فرایندهای عملیاتی جمع آوری و تحلیل
اطلاعات باشند، اما در حقیقت آنها اصول هدایت کننده ای هستند که تاثیری واقعی و قابل اندازه‌گیری دارند.
در تحقیق بازار با هدف جلو بروید
اول از همه، اطمینان کسب کنید که یک هدف قوی برای هدایت اکتشاف شما وجود دارد. اجازه
دهید فرایند تحلیل ترکیبی صحیح از اهداف، دقت روش تحقیق و نتایج عملی را بازتاب دهد.
نکاتی که باید به یاد داشته باشید:
اهداف مشخص = ارتباط دوسویه و نتایج روشن و مشخص
روش انجام کار باید روشن و مشخص و متمرکز بر هدف قرار دادن مخاطبین درست با پرسش های درست باشد.
اگر روش انجام کار و اهداف کار روشن و مشخص باشد، فرضیه – خواه مورد تائید قرار بگیرد یا
خیر – باید اقدامات معینی را مشخص کند که منجر رشد و موفقیت شود.
تحقیق بازار
برای تحقیق بازار هم‌حسی را به عنوان یک ورودی در نظر بگیرید
یک تجربه استثنایی از سوی مشتری تنها یک نتیجه ساده از تعامل برند با مشتری نیست؛ بلکه
می تواند به عنوان یک ورودی برای ارتقاء فرایند تحقیق در نظر گرفته شود.
تعریف هم‌حسی عبارت است از “توانایی درک و اشتراک گذاری احساسات دیگری”. به منظور
کسب بهترین و درست ترین نتایج، محققین نیاز به درک و اشتراک گذاری احساساتی دارند که
پاسخ دهندگان در هر تعاملی تجربه می کنند. تجربه آنها به عنوان یک مشتری برند چیست؟ آنها
چه تجربه ای از فرایند تحقیق دارند؟
در ادامه چند تکنیک ساده برای تعبیه کردن هم‌حسی در فرایند جمع آوری تعاملات و تجربیات از
برند پیشنهاد می دهم:
1- واقعا خودتان را درگیر کنید
در مطالعات کیفی، محقیقن از فرصت منحصر به فرد تعامل و صحبت مستقیم و واقعی با افراد
برخوردار هستند. تکنیک گوش دادن فعالانه – که در آن شنونده باید کاملا تمرکز کند، بفهمد و
حرفهای گفته شده را به یاد بیاورد – بطور کامل محقق را غرق در فرایند تحقیق می کند و از ابتدا
موجب درک و برداشت بهتری در محقق می شود.
2- پرسش های خوب مطرح کنید
تحقیق کیفی اغلب به دلیل عدم حساسیت آن نسبت به پاسخ دهندگان مورد انتقاد قرار
می‌گیرد. پرسشنامه های طولانی یا با ساختار ضعیف می تواند منجر به شکل گیری تجربه های
وحشتناک و نتایج خیلی ضعیفی شود. یک پاسخ خوب نیازمند طرح یک پرسش خوب یا حتی
بهتر است.
3- و این سوالات را به درستی مطرح کنید
بازی سازی یک راه برای ایجاد یک تجربه بهتر و لذت بخش تر برای پاسخ دهنده به عنوان یک
مشتری است. در واقع یک تکنیک به نسبت ساده تحقیق است که تفکر خلاقانه (نکته اساسی
در هم‌حسی) را وارد فرایند تحقیق کرده و این فرایند را برای هر دو طرف بهبود می بخشد.
همچنین متمرکز باقی ماندن نیز اهمیتی حیاتی دارد – و نشان دهنده احترام و ارزش شما
نسبت به زمان پاسخ دهنده است. پرسشنامه های طولانی ممکن است به تمام نیازهای
اطلاعاتی مراجعین بپردازد، اما خیلی راحت می تواند نتایج مورد نظر را منحرف کند، چرا که تجربه
بدی از تعامل با برند را برای مشتری رقم می زند. به عبارتی جدا کردن موضوع ” خوب بودن
دانستن چیزی” از “نیاز داشتن به دانستن چیزی” یک امر ضروری در این فرایند است.
در تحقیق بازار از هر دو سو احترام کسب کنید
احترام یک نتیجه طبیعی ناشی از هم‌حسی است. هر کسی برای ارزش گذاشتن نسبت به
نظرات و دیدگاه دیگران، اول باید آنها را درک کند. به عنوان “صدای مشتری”، ما به طور ضمنی
برای نظرات مشتریان ارزش قائل می شویم، اما این ارزش قائل شدن باید در رفتار ما در تمام
طول فرایند تحقیق بازتاب پیدا کند، یعنی: به چیزی که می گویند احترام بگذاریم، به زمان آنها
احترام بگذاریم، و همچنین به انتظارات آنها هم احترام بگذاریم.
زمزمه درونی محقق با خودش باید “ارزش گذاشتن در قبال ارزشی دریافتی” باشد. شرکت‌
کنندگان در تحقیق ما در قالب زمان، نظرات، افکار، احساسات و درک و برداشت خودشان ارزشی
را ارائه می کنند – اینها همگی برای یک بازاریاب در حکم طلا است. درک اینکه چیزی که از
مشتری دریافت می کنید، چیزی با ارزش است باید منجر به ارتقاء و بهبود رویکرد شما شود. به
منظور کسب بهترین نتایج، کاری کنید که بهترین نتیجه را برای مشتری رقم بزنید.
همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …
برچسب ها: تحقیق بازار , تحقیق و تحلیل بازار , رویکرد مشتری محور , مشتری محوری




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات